Hur litet lyssningsrum kan man egentligen ha?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Hur litet lyssningsrum kan man egentligen ha?

Inläggav Moment-23 » 2007-12-26 08:23

Frågan om hur litet lyssningsrum man kan ha och fortfarande få bra ljudkvalitet med tillräcklig bas är något som intresserar mig.
Egentligen är det flera frågor/funderingar jag har. Jag ska försöka strukturera dem lite:

1. Vid lyssning i hörlurar så kan man få ordentligt djup bas (i alla fall upplevd djup bas) trots små element och liten/obefintlig "lådvolym".

Vad beror detta på?

2. Hur ser förhållandet "avstånd till örat" och "minskad bas" ut? När man tex lyfter av ett par hörlurar från öronen så minskar ju basen ganska drastiskt med avståndet.

3. Skulle man kunna använda tex en klädkammare på 2-3 kvm som ett lyssningsrum med gott resultat?

Om ja, vilken sorts högtalare skulle vara lämpliga? Vilken sorts ljudbehandling skulle rummet kräva?

Om nej, varför inte?

4. Hur skulle resultatet bli med en stor "kåpa" med inbyggda högtalare som drogs ner över huvudet? Kåpan skulle likna den hårtork som fanns (finns?) hos damfrisörer och användes för att snabbtorka långt hår, fast kanske ännu lite större.
OBS! jag är medveten om det estetiskt tveksamma i denna lösning, det är inte det jag är intresserad av utan bara hur det skulle låta och varför.

5. Finns det någon annan typ av "närlyssning" förutom hörlurar som funkar bra?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur litet lyssningsrum kan man egentligen ha?

Inläggav Svante » 2007-12-26 15:02

Moment-23 skrev:1. Vid lyssning i hörlurar så kan man få ordentligt djup bas (i alla fall upplevd djup bas) trots små element och liten/obefintlig "lådvolym".
Vad beror detta på?

Det finns ingen naturlag som säger att man inte kan generera låga frekvenser i små volymer. Tvärtom, faktiskt. Sätter man en mikrofon inuti en högtalarlåda (som ju är som ett ganska litet rum) så når man mycket lätt 130-160 dB under 50 Hz. Hörluren är ingen undantag.

Moment-23 skrev:2. Hur ser förhållandet "avstånd till örat" och "minskad bas" ut? När man tex lyfter av ett par hörlurar från öronen så minskar ju basen ganska drastiskt med avståndet.

Det finns flera anledningar till det. En sluten hörlur är beroende av slutenheten för att återge bas. När man lyfter av luren från huvudet upphör slutenheten och basen försvinner. Om membranets baksida mynnar i friska luften börjar dessutom hörluren stråla som en dipol, vilket ger ytterligare sänkt bas. En annan är rent perceptuell, ljudnivån avtar ganska fort med avståndet från en dipol i närfältet, och med minskad nivå upplevs basen svagare än resten.

Moment-23 skrev:3. Skulle man kunna använda tex en klädkammare på 2-3 kvm som ett lyssningsrum med gott resultat?

Om ja, vilken sorts högtalare skulle vara lämpliga? Vilken sorts ljudbehandling skulle rummet kräva?

Om nej, varför inte?

Knappast. Små rum får särskiljbara rumsresonanser ganska högt upp i frekvens. De blir dessutom svåra att dämpa bort eftersom man inte har plats för absorbenter.

Moment-23 skrev:4. Hur skulle resultatet bli med en stor "kåpa" med inbyggda högtalare som drogs ner över huvudet? Kåpan skulle likna den hårtork som fanns (finns?) hos damfrisörer och användes för att snabbtorka långt hår, fast kanske ännu lite större.
OBS! jag är medveten om det estetiskt tveksamma i denna lösning, det är inte det jag är intresserad av utan bara hur det skulle låta och varför.

Tja, det skulle väl låta som en jättelur, kanske? :D

Moment-23 skrev:5. Finns det någon annan typ av "närlyssning" förutom hörlurar som funkar bra?

Jag skulle nog vilja ifrågasätta att hörlurar funkar bra. Alltså, ska det bli riktigt bra så behövs det ett hyggligt stort rum och justa högtalare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-12-26 15:24

Jag hade i begynnelsen av min samlingera ett par Wharfedale diamond 7.2 inkopplande i ett lite förråd på 2x2m tillsammans med musical Fidelity p170samt 172 och det lirade förvånansvärd gott. Har inte hört dessa normalt skithögtalare lira så bra tidigare. Basen blev djup och ljudet upplevdes inte instängt. Jag hade väl dämpat och det var nog bra. Det hela var mer på skoj eftersom jag höll på att meka lite där och ville avnjuta lite medan jag lödade lite filter.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-26 15:51

Det du tyckte lät förvånansvärt bra skulle andra kanske tycka lät apa ;)

Med de dimensionerna blir ljudet en enda sörja är min övertygelse :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-12-26 15:54

Trodde jag med. Men det gick bättre än jag trodde. :) så testa nu och bär in stereon i förrådet! :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-26 16:26

Om det är t.ex. en klädkammare med träväggar och en massa texil i garderober och upphängt + en massa andra prylar som funkar som absorbenter/diffusorer osv så är det ju en enorm skillnad mot ett badrum eller kalt betongrum. Inte idealt för hifi men kul testfacilitet kanske? :)

Undrar vad som skulle hända om man satte element i dörren och stängde till, som att sitta inne i en dämpad sluten låda? :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-26 19:57

phloam skrev:Om det är t.ex. en klädkammare med träväggar och en massa texil i garderober och upphängt + en massa andra prylar som funkar som absorbenter/diffusorer osv så är det ju en enorm skillnad mot ett badrum eller kalt betongrum. Inte idealt för hifi men kul testfacilitet kanske? :)

Undrar vad som skulle hända om man satte element i dörren och stängde till, som att sitta inne i en dämpad sluten låda? :D

Man skulle få ruskiga rumsresonanser i området 70-300 Hz, kanske och under 70 Hz skulle det bli basförstärkning med 12 dB/oktav.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-26 22:11

Ljudet i en bil kan vara väldigt bra i min mening och det ger väl en fingervisning om vad man kan uppnå. Sure, ljudbilden blir kanske aldrig riktigt realistisk men klangligt och dynamiskt så är det lättare på sätt och vis att få till än i ett boningsrum.

Ett kalt litet rum är naturligtvis katastrof dock.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-12-26 22:54

4. Hur skulle resultatet bli med en stor "kåpa" med inbyggda högtalare som drogs ner över huvudet? Kåpan skulle likna den hårtork som fanns (finns?) hos damfrisörer och användes för att snabbtorka långt hår, fast kanske ännu lite större.

eller varför inte en sån där audiofåtölj likt öranlappsfåtöljen med inbyggda högtalare och en excitator, säkert lika portabel men ändå bekvämare
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-26 23:16

En filosofisk fundering från Hugg Bäver: om man bara har ett 9m2 stort rum att spela i är det väl att gilla läget och anpassa sig ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-12-27 14:09

soundbrigade skrev:En filosofisk fundering från Hugg Bäver: om man bara har ett 9m2 stort rum att spela i är det väl att gilla läget och anpassa sig ...

Precis! Mitt rum är 1,5m^2 större och här ska jag ha säng, dator, garderob och stereo osv osv. Anpassade möbleringen efter stereon och håller på att fylla varenda liten vrå med absorbenter :twisted: och det börjar låta rätt bra, ska bara byta ner mig en storlek på högtalarna, basen blir lätt lite väl påfrestande.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-12-28 22:52

Har men ett litet rum kanske man inte skall tänka Cerwin Vega dc-1515 och denon poa 6600a 8) Det går alltid att anpassa och akustikförbättra. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-12-29 21:58

Skall man bo inne i dem då eller? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-12-30 02:12

Tack för svaren. Jag har inga konkreta planer på att sitta och digga i klädkammaren, eller med en hårtork på huvudet för tillfället :) Hårtorken inbillade jag mig kunde vara bra för att isolera från läckage av ljud samt för att avskärma från ljud utifrån.

Celef: Den fåtölj du nämner, hur låter det om den? Är det inte risk för att det "läcker" ljud samt att man tar upp oönskade ljud från omgivningen?

Vad säger Svante mfl kunniga, är den minsta storleken (och dimensionen) på ett "bra" lyssningsrum?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-06-17 19:13

Lyfter den här tråden. Håller på att köpa hus. I källaren finns ett litet rum. Takhöjd 2.15, bredd 4,5 längd 3,0. Betongväggar runt om. Vad tror ni om förutsättningarna för välljud där?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-06-17 19:51

Det var ju inte såå litet.

För övrigt:
http://www.hunecke.de/en/calculators/ro ... modes.html
...perspektiv...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-17 22:38

Små rum kan fungera väldigt bra, men proportionerna blir viktiga, liksom dämpningen. Man kan tycka att ett litet rum (vars efterklangstid för en given halt dämpande ytor blir kortare) borde klara sig med lite dämpning, men det är snarare tvärtom - den behöver bli proportionellt större. Allt är ju inte heller skalbart (en given vinkelförändring motstarar mindre löptid, en givet sträckeförändring motsvarar mera löptid), men sitter man rimligt stilla så fungerar det trots allt rätt bra om allt är gott (den minsta hemmabio jag ritat hittills är knappt 6 m^2 stor, och den den blev väldigt bra). Jag tror man kan bygga en på under 4 m^2 också som imponerar.

Allra bäst är dock i regel rum vars minsta horisontella mått är 4,5 meter. Men tyvärr är sådana rum rätt ovanliga i vårt land. Svensk byggstandard(-praxis?) säger ju att rum skall vara 3,6- 3,9 meter breda. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-17 23:43

måste man ha små högtalare i små rum och stora högtalare i stora rum eller går det lika bra tvärtom?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-06-18 00:12

celef skrev:måste man ha små högtalare i små rum och stora högtalare i stora rum eller går det lika bra tvärtom?

Stora högtalare ryms inte i små rum. :wink: Annars är väl inte högtalarnas fysiska storlek en avgörande faktor annat än indirekt, d.v.s. i ett stort rum krävs stora högtalare för att åstadkomma tillräckliga ljudtryck. I ett litet rum kan å andra sidan lyssningsavståndet av nödvändighet bli kort, vilket talar för högtalare som lämpar sig för närfältslyssning och de är väl ofta ganska små.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-18 00:49

Högtalarens storlek är inte i sig av betydelse, men väl vad den är konstruerad för.

Högtalare som skall fungerar i rum på bra några kvadratmeter måste ha signifikant andra egenskaper än sådana som skall fungera i rum på några hundra kvadratmeter, som t ex en biograf.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-18 00:51

subsand skrev:Lyfter den här tråden. Håller på att köpa hus. I källaren finns ett litet rum. Takhöjd 2.15, bredd 4,5 längd 3,0. Betongväggar runt om. Vad tror ni om förutsättningarna för välljud där?
Det är väl inte alltför dåligt...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-18 08:54

Annars är väl inte högtalarnas fysiska storlek en avgörande faktor annat än indirekt, d.v.s. i ett stort rum krävs stora högtalare för att åstadkomma tillräckliga ljudtryck. I ett litet rum kan å andra sidan lyssningsavståndet av nödvändighet bli kort, vilket talar för högtalare som lämpar sig för närfältslyssning och de är väl ofta ganska små.

hur är det då med basen, kan en stor högtalare ge för mycket bas i ett litet rum, så brukar problemet framställas i pressen

Högtalare som skall fungerar i rum på bra några kvadratmeter måste ha signifikant andra egenskaper än sådana som skall fungera i rum på några hundra kvadratmeter

du får gärna ta upp några exempel på egenskaper som måste skilja
Bikinitider

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-06-18 10:06

OK, Så det behövs en del dämpning och gärna närfältsmonitorer.
Möbleringen då. Ska jag ha högtalarna på långsidan eller kortsidan?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-18 12:17

subsand skrev:OK, Så det behövs en del dämpning och gärna närfältsmonitorer.
Möbleringen då. Ska jag ha högtalarna på långsidan eller kortsidan?

Det är lite för smalt för tvärlyssning, men om du har väggnära högtalare kan det ge fördelar ändå, p g a de senarelagda sidoreflexerna.

Väggnära, då för att ändå få lite avstånd till dom.

piP borde funka, men ett par pi60 blir svårt.

Som exempel
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-18 12:35

det där med dämpning är lite klurigt, jag tycker som exempel att en hårt dämpad vägg bakom lyssningsplats ger ett lite för riktat högtalarljud, jag skulle gärna vilja ha den reflexen kvar men lägre i nivå, en diffusor med dämpning kanske
Bikinitider

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-18 14:17

celef skrev:det där med dämpning är lite klurigt, jag tycker som exempel att en hårt dämpad vägg bakom lyssningsplats ger ett lite för riktat högtalarljud, jag skulle gärna vilja ha den reflexen kvar men lägre i nivå, en diffusor med dämpning kanske

Ingen klok människa hårddämpar väggen bakom lyssnaren, inte om lyssnaren sitter nära den.

En diffusor ska det vara, ju närmare till lyssnaren desto komplexare att bygga.

Den ska ju försöka låta som om väggen ligger längre bort än den gör.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-18 14:47

Nån som provat med hembyggd BAD-panel direkt bakom huvudet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-18 15:06

Ingen klok människa hårddämpar väggen bakom lyssnaren, inte om lyssnaren sitter nära den.

det finns nog många kloka människor som föredrar en sådan dämpning

Nån som provat med hembyggd BAD-panel direkt bakom huvudet?

jo, jag :) men mina är inte riktigt klara, har inte lokaliserat västkustskivorna ännu, men en liten provkörning med skum bakom panelen lät mycket hoppfullt
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-06-18 17:44

Har ett sån 3x4.5m rum här. Det tjänar som sovrum också så nästan hela golvytan upptas av sängen (som man sitter i). Surroundsystem med frontare med en 6,5 bas. Låter riktigt bra, speciellt med tanke på prylarna (kompisens saker och han är inte nån hifinörd..). Antagligen är det lite förhöjd bas. Men med ett par högtalare byggda för rumemt skulle det nog kunna låta ännu bättre. Men till film räcker det gott och väl som det är nu.
Men så mycket mindre rum kan man väl kanske inte ha..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-06-18 18:39

paa skrev:Nån som provat med hembyggd BAD-panel direkt bakom huvudet?

Vad är detta?

Nästa

Återgå till Teknikforum