Moderator: Redaktörer
Moment-23 skrev:1. Vid lyssning i hörlurar så kan man få ordentligt djup bas (i alla fall upplevd djup bas) trots små element och liten/obefintlig "lådvolym".
Vad beror detta på?
Moment-23 skrev:2. Hur ser förhållandet "avstånd till örat" och "minskad bas" ut? När man tex lyfter av ett par hörlurar från öronen så minskar ju basen ganska drastiskt med avståndet.
Moment-23 skrev:3. Skulle man kunna använda tex en klädkammare på 2-3 kvm som ett lyssningsrum med gott resultat?
Om ja, vilken sorts högtalare skulle vara lämpliga? Vilken sorts ljudbehandling skulle rummet kräva?
Om nej, varför inte?
Moment-23 skrev:4. Hur skulle resultatet bli med en stor "kåpa" med inbyggda högtalare som drogs ner över huvudet? Kåpan skulle likna den hårtork som fanns (finns?) hos damfrisörer och användes för att snabbtorka långt hår, fast kanske ännu lite större.
OBS! jag är medveten om det estetiskt tveksamma i denna lösning, det är inte det jag är intresserad av utan bara hur det skulle låta och varför.
Moment-23 skrev:5. Finns det någon annan typ av "närlyssning" förutom hörlurar som funkar bra?
phloam skrev:Om det är t.ex. en klädkammare med träväggar och en massa texil i garderober och upphängt + en massa andra prylar som funkar som absorbenter/diffusorer osv så är det ju en enorm skillnad mot ett badrum eller kalt betongrum. Inte idealt för hifi men kul testfacilitet kanske?
Undrar vad som skulle hända om man satte element i dörren och stängde till, som att sitta inne i en dämpad sluten låda?
4. Hur skulle resultatet bli med en stor "kåpa" med inbyggda högtalare som drogs ner över huvudet? Kåpan skulle likna den hårtork som fanns (finns?) hos damfrisörer och användes för att snabbtorka långt hår, fast kanske ännu lite större.
OBS! jag är medveten om det estetiskt tveksamma i denna lösning, det är inte det jag är intresserad av utan bara hur det skulle låta och varför.
soundbrigade skrev:En filosofisk fundering från Hugg Bäver: om man bara har ett 9m2 stort rum att spela i är det väl att gilla läget och anpassa sig ...
celef skrev:måste man ha små högtalare i små rum och stora högtalare i stora rum eller går det lika bra tvärtom?
Det är väl inte alltför dåligt...subsand skrev:Lyfter den här tråden. Håller på att köpa hus. I källaren finns ett litet rum. Takhöjd 2.15, bredd 4,5 längd 3,0. Betongväggar runt om. Vad tror ni om förutsättningarna för välljud där?
Annars är väl inte högtalarnas fysiska storlek en avgörande faktor annat än indirekt, d.v.s. i ett stort rum krävs stora högtalare för att åstadkomma tillräckliga ljudtryck. I ett litet rum kan å andra sidan lyssningsavståndet av nödvändighet bli kort, vilket talar för högtalare som lämpar sig för närfältslyssning och de är väl ofta ganska små.
Högtalare som skall fungerar i rum på bra några kvadratmeter måste ha signifikant andra egenskaper än sådana som skall fungera i rum på några hundra kvadratmeter
subsand skrev:OK, Så det behövs en del dämpning och gärna närfältsmonitorer.
Möbleringen då. Ska jag ha högtalarna på långsidan eller kortsidan?
celef skrev:det där med dämpning är lite klurigt, jag tycker som exempel att en hårt dämpad vägg bakom lyssningsplats ger ett lite för riktat högtalarljud, jag skulle gärna vilja ha den reflexen kvar men lägre i nivå, en diffusor med dämpning kanske
Ingen klok människa hårddämpar väggen bakom lyssnaren, inte om lyssnaren sitter nära den.
Nån som provat med hembyggd BAD-panel direkt bakom huvudet?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster