Denons nya audiofil kabel.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2008-06-18 14:59

Bild

\\Sky

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 15:00

Kaffekoppen skrev:Nu undrar jag om Bill inte får ta sig en funderare om han inte försvarar en yrkeskår mer än kabeln i sig ;)

Absolut. Jag försvarar inte alls kabeln, framför allt inte priset. Jag bara tycker det är så tråkigt när reptilhjärnan går igång så fort det finns tillfälle att hoppa på en marknadsförare.

Men vanliga cat-kablar, sådana där man köper i 1-meterslängd för 14 spänn, kan ibland vara irriterande dåliga rent mekaniskt. Dra en sådan kabel genom en kabelhärva och låsflärpen är bortsliten, tex. Jag har själv lagt massa tid på felsökning när problemet visade sig vara en kabel med digitala egenskaper, det vill säga den fungerade ibland, ibland inte :-)
Phula är dom också, dom där billiga gråa, skulle gärna betala 50:- till för en sexigare look och stabilare kontakter.

Att själva signalen på något avgörande sätt skulle kunna förändras så att man hör ljudmässiga skillnader håller jag för otroligt. Däremot är jag inte främmande för att störningar kan transportera sig från datorn via kabeln till den analoga elektroniken. Men det borde ju kunna lösas med trådlöst nätverk. Och det blir ju definitvt billigare än Denons kabel.

Jag håller definitivt med att Denon-kabeln närmar sig (eller har passerat) gränsen för ormolja, åtminstone tills någon kan påvisa ljudmässiga skillnader. I min egen anläggning kan insatser i form av en tiondels kostnad av den kabeln ge betydande ljudskillnader (kanske tom förbättringar), så jag passar nog....

/ B

PS Det var säkert en marknadsförare som sålde in atombomben till krigsherrarna - "släpp en sådan här doning och världen kommer bli lyckligare". För det kan väl knappast vara en "kompetent och ärlig ingenjör" som haft med saken att göra. Precis som ingen "kompetent och ärlig" kemist har blandat ihop joxet vi äter och som förstör vår hälsa.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 15:04

Jax skrev:
Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.

Nej du. Som ingenjör blir jag förnärmad av detta uttalande.

Denna kabel är ett ytterligt exempel på vad som brukar kallas "management design". Det är slipsbärarna som hittar på vad som ska säljas och talar om för ingenjören vad som ska göras.

Försök inte skydda marknadsförare, de är inte alltid så rumsrena som du påskiner.

Jag skyddar inte marknadsförarna. Jag bara påpekar att det är lite tröttande att de alltid får bära hundhuvudet så fort någon skit når marknaden.

Att jag menar att det inte är en marknadsförare som konstruerat kabeln ifråga, på vilket sätt gör det dig förnärmad? Att du är en ingenjör betyder väl inte att du är en lika dålig sådan som den som tagit fram Denon-kabeln? Precis som att jag inte är en skitstövel till marknadsförare bara för att det råkar jobba några sådana på Denon.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-18 15:06

Bill50x skrev:
Morello skrev:I sammanhanget bör tilläggas att ethernet medger full duplex.

Så du menar att signalen går i BÅDA riktningarna? Ujuj, det här börjar bli svårt....

/ B
Inte omöjligt, vi vet inte vilket protokoll de använder sig av. Men just att kablaget är avsett för dubbelriktat kommunikation motsäger rätt kraftfullt behovet av att kabeln är riktad åt ett specifikt håll.

Fast det är klart, kopparen kanske är dragen i en viss riktning ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-18 15:19

Jax skrev:
Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.

Nej du. Som ingenjör blir jag förnärmad av detta uttalande.

Denna kabel är ett ytterligt exempel på vad som brukar kallas "management design". Det är slipsbärarna som hittar på vad som ska säljas och talar om för ingenjören vad som ska göras.

Försök inte skydda marknadsförare, de är inte alltid så rumsrena som du påskiner.

Avsaknad av slips är dock inget som kännetecknar just ingenjören, även om jingenjörskåren i allmänhet är ganska slaffsigt klädd.

Vidare undrar jag varför det skulle vara en marknadsförare som hittat på detta? Det är väl sannolikt att någon produktstrateg elller liknande hittade på att göra "en exklsuiv TP-kabel" och sedan bett en inköpare att köpa in en kabel med DENON-logga från asien och sedan fick marknadsgubben i uppgift att torgföra skiten.

Det framstår inte som plausibelt att Denon skulle utveckla kabeln själva.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-18 15:24

Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:

Så du menar att signalen går i BÅDA riktningarna? Ujuj, det här börjar bli svårt....

/ B
Inte omöjligt, vi vet inte vilket protokoll de använder sig av. Men just att kablaget är avsett för dubbelriktat kommunikation motsäger rätt kraftfullt behovet av att kabeln är riktad åt ett specifikt håll.

Fast det är klart, kopparen kanske är dragen i en viss riktning ;)

Både jag och nej - man använder ju inte samma kabelpar för TX och RX, men det spelar förvisso ingen roll eftersom kabeln inte har någon riktning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-18 15:25

Nä, sedan kan man ju hitta på nått jox med de två återstående paren med... men det spelar ju mindre roll :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 15:51

Kaffekoppen skrev:Fast det är klart, kopparen kanske är dragen i en viss riktning ;)

Fast om man är dragen utan riktning, får man kopparslagare då?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-18 15:55

Morello skrev:
Kaffekoppen skrev:...kopparen kanske är dragen i en viss riktning ;)
Både jag och nej...

Hm. Det måste betyda att Morello är dragen i en viss riktning, men inte kabeln. :?:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-06-18 15:58

Men kanske kabeln är kryogenetiskt nedkyld och delarna är i rodiumpläterad koppar och fosforbrons. Ledarna kanske är av silverpläterad my-OFC-tråd. Med tanke på att ytterhöljet även kan vara av EMI-absorberande materiel så sammantaget så låter priset 4 898 kronor för 1,5 meter ganska billigt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-18 16:08

sky_eye: Ha ha!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-18 16:24

Tanken är kanske att man ska köpa ett par meter av den där och tvinna högtalarkabel av.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-18 18:26

Se nedan... :oops:

En helt annan fråga: Utgör kabeln någon försämring av ljudöverföringen än något annat t.ex. analogt?

(min kabel följde f.ö. med köpet av dvd:n) :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-18 18:41

Nä..

Beror väl mest på var den kompetentaste D/An sitter..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-18 18:45

Är det någon som har Testat den Denonkablen i ett seriöst test? Eller dömmer ni på förhand. Fördomsfulla? OM ni har kan ju testrapporten vara till grund för spotterierna av onda ord. Då är det OK tycker jag att dömma ut. Men är den inte Testad måste man väl hålla öppet att det är en bra kabel? Eller?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-06-18 18:52

Test är inte det enda sättet att verifiera saker på MM.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-18 19:04

Jag måste påpeka att min kabel inte är som den diskuterade, utan förmodligen synnerligen billigare.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-06-18 19:14

meanmachine skrev: Men är den inte Testad måste man väl hålla öppet att det är en bra kabel? Eller?

Visst kan man testa men det vore väl för jävligt om en nätverkskabel som kostar 5 papp inte funkar som den skall.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-06-18 19:43

Morello skrev:Avsaknad av slips är dock inget som kännetecknar just ingenjören, även om jingenjörskåren i allmänhet är ganska slaffsigt klädd.

Senast igår fick jag frågan vad en "teknisk säljare" är förnågonting...Som vanligt svarade jag att det är en:

"Ofta erfaren, tekniskt kunnig person -inte sällan ingengör- som man tagit på slips och kostym och så har man dragit åt slipsen så hårt runt halsen att det inte längre kan cirkulera något blod till hjärnan överhuvudtaget".

Har ännu så länge inte fått några invändningar mot att min defenition på något sätt skulle vara felaktig 8).

/
H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 19:45

MrUncool skrev:
meanmachine skrev: Men är den inte Testad måste man väl hålla öppet att det är en bra kabel? Eller?

Visst kan man testa men det vore väl för jävligt om en nätverkskabel som kostar 5 papp inte funkar som den skall.

Nu var väl inte frågan om kabeln fungerar eller ej utan om den kan ge ljudmässiga fördelar. Alltså låta bättre än en vanlig nätverkskabel för några kronor.

Hur man ska kolla det utan att testa har jag ingen aning om.

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-18 20:02

Bill50x skrev:
MrUncool skrev:

Nu var väl inte frågan om kabeln fungerar eller ej utan om den kan ge ljudmässiga fördelar. Alltså låta bättre än en vanlig nätverkskabel för några kronor.

/ B

Jag tror inte en nätkabel, vi talar väl om den som för elektriciteten från vägguttaget tiill förstärkarens nätdel. kan påverka ljudet.

Har man ingen alls så är det ju tyst. 8)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-18 20:20

Falkis skrev:
Bill50x skrev:
MrUncool skrev:

/ B

Jag tror inte en nätkabel, vi talar väl om den som för elektriciteten från vägguttaget tiill förstärkarens nätdel. kan påverka ljudet.

Nej, en nätkabel är inte detsamma som nätverkskabel. Här talas alltså om nätverkskablar och specifikt om Denon 5000-kronorskabel.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-06-18 20:27

Bill50x skrev:Nu var väl inte frågan om kabeln fungerar eller ej utan om den kan ge ljudmässiga fördelar. Alltså låta bättre än en vanlig nätverkskabel för några kronor.

/ B

Aha... Jag trodde det räckte med att den funkade som den skulle. Vari skulle de ljudmässiga fördelarna med denna kabel kunna ligga och på vad skulle de bero menar du?

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-06-18 20:30

Ja, men kabeln har ju pilar åt båda hållen.

När får vi se guldpläterade WLAN-antenner och Hifi-spray som förbättrar luftens
överföringsegenskaper?
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-18 20:45

UrSv skrev:
Falkis skrev:
Bill50x skrev:
MrUncool skrev:

/ B

Nej, en nätkabel är inte detsamma som nätverkskabel. Här talas alltså om nätverkskablar och specifikt om Denon 5000-kronorskabel.

Hmm.. vad de hittar på! RJ45, så heter den typen av kabel? Surfa-på-nätet kabeln?

- ska du skaffa fiber?
- nää, jag tweakar min adslkoppling med HIGH END KABEL! :D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-18 21:37

Rydberg skrev:Test är inte det enda sättet att verifiera saker på MM.

Detta tycker jag du bör mer ingående förklara.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-06-18 21:44

meanmachine skrev:

Man kan ju ta det gamla lustiga exemplet med att hoppa ut från fjärde våningen, man måste ju testa innan man kan säga att det kommer göra ont.

Det är självklart för de flesta att man inte behöver testa just detta för att veta. Lika självklart kan det vara för en person som kan en del inom ämnet man diskuterar att säga om en pryl funkar eller inte utan att behöva testa (för den som inte kan något inom ämnet kan det ju kanske verka konstigt dock)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-18 21:50

norman skrev:
meanmachine skrev:

Man kan ju ta det gamla lustiga exemplet med att hoppa ut från fjärde våningen, man måste ju testa innan man kan säga att det kommer göra ont.

Det är självklart för de flesta att man inte behöver testa just detta för att veta. Lika självklart kan det vara för en person som kan en del inom ämnet man diskuterar att säga om en pryl funkar eller inte utan att behöva testa (för den som inte kan något inom ämnet kan det ju kanske verka konstigt dock)

Jag brukar köra med Eifeltornet, men det där funkar ju också :)

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-06-18 22:03

norman skrev:Det är självklart för de flesta att man inte behöver testa just detta för att veta.

Ja, det är *självklart*. Att det skulle krävas en kabel som kostar 5kkr+ för att säkerställa bra signalkvalitet är fullständigt osannorlikt. Jag sitter just nu med ett projekt där vi hanterar ungefär 1000ggr bandbredden och då använder vi specialtillverkat avstämt kablage för i runda slängar *trumvirvel* 69kr. Det funkar *perfekt*.

Alltså, logiken i att behöva använda en överföringskedja som den som diskuteras är i mitt tycke ungefär likställd med sannorlikehten i sambandet "varje gång du rakar dig på morgonen blirdet en buckla på din grannens bil".

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-18 22:05

Hehe jo det är ju en bra liknelse. Jag betvivlar inte helt att just den där kabeln kommer att vara lite marig att peka ut i blindtest. Det blir dock lite hyckleri när man spotta bannor över något som man inte helt objektivt utfört tester på. Har tänkt på det när jag tittat en del på mythbusters... Många gånger måste de ju redan från början veta utgången men för att bli helt trovärdiga måste det ju utföra förfarandet.

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi