Hur många Watt kan man kränga ur en bilslutsteg med 12V?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-06-11 09:02

UrSv skrev:Fast det gäller nog inte vid applikation i bilstereosammanhang utan som du säger i andra sammanhang dvs batteridrivning av hemmaprylar på japansk Ultra-fi och liknande.

Det var just med tanke på detta som jag lade till det där med "reservation" :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

-Martin-

Re: Hur många Watt kan man kränga ur en bilslutsteg med 12V?

Inläggav -Martin- » 2008-06-11 09:21

IngOehman skrev:Spännngen bör nämligen inte ligga över 13.6 volt...

Inte ens det var rätt svar... :wink: Vid låga temperaturer ökar batteriets inre (obs inte intrinsiska... :) ) resistans och då måste laddspänningen ökas för att samma mängd energi ska kunna lagras. Vid riktigt låga temperaturer kanske även upp till 14,4 V. :wink:

Jag har ett Lanzar värsting-steg liggandes. Det kanske man skulle driva Subben med. Fast det verkar krångligt med bilbatterier i vardagsrummet...

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-06-11 10:00

Men sen är det som du skriver. Behöver man mer än 16 W och inte vill gå ned i belastningsimpedans behöver man...

Och det är naturligtvis redan gjort. Bose hade en gång ett kit med fyra 4" på vardera mindre än en ohm som drevs av ett speciellt framtaget slutsteg som gick på 12 V och utan vare sej bryggning eller spänningsomvandling. Elementen var då antagligen "snodda" ur 901'an som ju har en uppsjö seriekopplade lågomiga element.

JohanR

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-06-11 17:44

Jag har gjort precis som ollebolle, tagit ett 5A Mascot-aggregat och ett gammalt 300W bilslutsteg för att driva en gitarrigg med 2x12" Celstion till min LP Goldtop (kopia!). Det räcker till så att rutorna dallrar i takt med guran.

Att bilslutsteg är specade till hög effekt och säkerligen drar en del ampere beror ju förstås på att de är tänkta att sitta i bil och spela avsevärt mycket mer bas än vad som är rimligt vid lyssning hemma i vardagsrummet. Jag har testat detta bilsteg till en XLS-bas hemma och inte lyckats få Mascot-aggregatet att krokna. Amperebehovet vid hemmabruk är således mycket överskattat!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-11 18:50

-Martin- skrev:
IngOehman skrev:Spännngen bör nämligen inte ligga över 13.6 volt...

Inte ens det var rätt svar... :wink: Vid låga temperaturer ökar batteriets inre (obs inte intrinsiska... :) ) resistans och då måste laddspänningen ökas för att samma mängd energi ska kunna lagras. Vid riktigt låga temperaturer kanske även upp till 14,4 V. :wink:

Nåja, det handlade väl om bilslutsteg för hemmabruk?

Man har sällan så kallt därhemma, att man behöver fundera på batterotemperaturer under 20 grader... ;) Och när det gäller bilar så är det faktiskt ett potentiellt större problem att inte minska laddspänningen varma dagar, än att inte öka den kalla dagar.

Det senare leder ju bara till icke-fulladdat batteri, vilket inte brukar leda till några större problem i övrigt om bilen är i gott skick (är startvillig). Dock kan man mycket väl acceptera laddspänningar uppåt 14,5 volt även sommartid om man bara kör korta sträckor.

Frågan är om ägare av japanska bilar bara gör det? :o

Själv tycker jag det är mycket märkligt att så många bilar fortfarande använder sig av primitiva laddrelän, när så mycket annat är kontrollerat av mjukvara. Det skulle inte vara några större svårigheter att med lite laddningsoptimering åtminstore dubbla batterilivslängderna jämfört med vad som är vanligt i moderna bilar idag. 5-7 år tycks vara en vanlig tid för att batteriproblemen att uppstå. Ett batteri som laddas förnuftigt kan lätt hålla tio år och 15 år är ingen omöjlighet heller. .

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-11 20:03

Laddrelän är hyfsat elektroniska nuförtiden, men förr var det ju riktiga relän som satt och surrade (eller surade kanske ... :) )

En regulator från OKQ8 kan se ut ungefär såhär, med lite variationer. Något av motstånden kan vara av NTC-typ och justera laddspänningen med temperaturen.

Oftast är det ändå för hög spänning, sommar som vinter, batterierna kokar mest hela tiden och får mycket kortare livslängd än dom skulle behövt ha. Jag försöker hålla mig runt 13,6 volt, och som synes är det enkelt att justera med spänningsdelaren längst till höger.

Det har jag gjort många gånger, man köper en regulator, mäter upp den, sågar upp den och löder på ett lämpligt motstånd tvärsöver ena halvan av spänningsdelaren.

Bild

Regulatorn behöver inte nödvändigtvis sitta fast på generatorn, det räcker om kolhållaren sitter där. Bättre ställe är på instrumentbrädan med en liten ratt för justering av laddning. Fanns beskrivet i nån gammal bilblaska.

Min förra generator hade inga likriktardioder på sig heller, dom satt på en egen kylfläns fram bredvid kylaren, med trefaskabel bort till generatorn. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-11 23:50

IngOehman skrev:
5-7 år tycks vara en vanlig tid för att batteriproblemen att uppstå. Ett batteri som laddas förnuftigt kan lätt hålla tio år och 15 år är ingen omöjlighet heller. .
Vh, iö

Batteriet i min Corolla (RIP) lirade på i ca. 10 år och 120000 mil.

För övrigt hade jag inte ett enda fel under 12 års körning och ca. 15000 mil.

Today Tomorrow Toyota!

/Peter

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2008-06-12 00:08

Piotr skrev:

Today Tomorrow Toyota!

/Peter

Har svårt att tro att Toyota har en egen batteri-fabrik.. är nog samma batterier som i många andra bilmärken fast med toyota-klistermärken på.
livslängden på batteriet beror väldigt mycket på hur/vart bilen körs, hur den förvaras och startas på vintern osv. Det kan hålla i 2 år under dåliga förhållanden eller 15år under perfekta förhållanden.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-06-12 06:59

IngOehman skrev:Det främsta orsaken till kondensatorernas popularitet kan jag bara spekulera i, men de är ju bara styvare än batteriet på ms-bas, så jag måste gissa att huvudskälet är dera dlashiga yttre med i förekommande fall en massa lysdioder och annat bjäft. De verkar gilla sådant bilbyggarna.

Oavsett vissa existerande eller inte existerande ljudliga fördelar, så kommer man i alla fall tillrätta med att bilens lampor förlorar spänning (ljusstyrka) vid varje basslag om slutstegen matas via en större kondensator.

Kan vara nog så irriterande i en gammal bil/epa.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-12 09:29

Ett välkänt fel på tidiga Citroën C5 var att halvljuset slocknade, blinkade till, varje gång den elektriska hydraulpumpen gick igång. Den drog ordentligt med startström.

Lyset var av nån modern urladdningstyp, och spänningen dök momentant så mycket att ljusbågen slocknade.

Det pratades om att sätta stora kondingar nånstans i systemet, men jag vet inte hur det blev med det. Jag antar att det är löst, men jag vet inte det heller. Det kanske blev en mjukstart?

Alla tidigare modeller har remdriven hydraulpump, samt mer nomala lampor som lyser när dom skall. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-06-12 09:49

Har svårt att tro att Toyota har en egen batteri-fabrik.. är nog samma batterier som i många andra bilmärken fast med toyota-klistermärken på.
livslängden på batteriet beror väldigt mycket på hur/vart bilen körs, hur den förvaras och startas på vintern osv. Det kan hålla i 2 år under dåliga förhållanden eller 15år under perfekta förhållanden.

Du har rätt, på originalbatteriet i min Toyota stod det Panasonic. Kändes ju respektingivande på nåt sätt, men det höll "bara" sådär fem år.

JohanR

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-12 10:25

Dynamic skrev:
Piotr skrev:

Today Tomorrow Toyota!

/Peter

Nu skrev jag förvisso inget om tillverkaren av batteriet... uten vilken bil (en japansk..) som batteriet satt i. ;)

Att batteriets livslängd beror på hur det används (men även typ av batteri) torde vara klart för den typiske faktisktmedlemmen också.. ;)

/Peter

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-12 18:54

Jag hade TWC-laddare i min gamla 9000-turbo. Och i båten. Funkade klockrent. Tror att (svenska) företaget TWC köptes upp av Hella(?)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-12 23:26

har ett slutsteg på 4x160 eller 2x300 watt (peak) i bilen (slutsteget är säkrat till 50 A) och när jag plockar ut nästan all effekt ur steget så ser man att lyserna blinkar lite i takt till musiken.. så ska man ha ut mer effekt så bör man nog köra med konding ivarjefall, säger dock inte mycket om vad man som mest kan ta ut från ett bilbatteri, men det kan ju vara intressant att veta hur mycket effekt man kan ta ut utan konding också tänkte jag :)
Och jag antar att när man ser att lyserna blinkar så får väl inte slutsteget all effekt det behöver så gränsen borde väl gå där någonstans :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-13 00:07

Ögat är bra på att se ljusmodulationer, och dessutom har glödtrådsljus överkvadratisk (en spänningsfördubbling ger upphov till en ljusökning som är mer än fyrfaldig) proportionalitet mot matningsspänningen. Man uppfattar som en konsekvens av allt detta normalt blinkningar redan vid spänningsvariationer om några få procent.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-13 10:31

JB skrev:har ett slutsteg på 4x160 eller 2x300 watt (peak) i bilen (slutsteget är säkrat till 50 A) och när jag plockar ut nästan all effekt ur steget så ser man att lyserna blinkar lite i takt till musiken.. så ska man ha ut mer effekt så bör man nog köra med konding ivarjefall, säger dock inte mycket om vad man som mest kan ta ut från ett bilbatteri, men det kan ju vara intressant att veta hur mycket effekt man kan ta ut utan konding också tänkte jag :)
Och jag antar att när man ser att lyserna blinkar så får väl inte slutsteget all effekt det behöver så gränsen borde väl gå där någonstans :)

Går det inte att med fördel koppla in ett extra batteri för att avhjälpa problemet?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-13 10:44

Jo! I ett inlägg på förra sidan skrev IÖ om att många bilstereobyggare gärna skaffar kondensatorbankar, men det skulle vara vettigare med extra batteri...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-13 11:05

Ja, eller ett överdrivet kraftigt matningskablage typ 16->25^2mm. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-06-13 19:11

JB skrev:har ett slutsteg på 4x160 eller 2x300 watt (peak) i bilen (slutsteget är säkrat till 50 A) och när jag plockar ut nästan all effekt ur steget så ser man att lyserna blinkar lite i takt till musiken.. så ska man ha ut mer effekt så bör man nog köra med konding ivarjefall, säger dock inte mycket om vad man som mest kan ta ut från ett bilbatteri, men det kan ju vara intressant att veta hur mycket effekt man kan ta ut utan konding också tänkte jag :)

1 börja med grova kablar till steget minst 25kvadrat 2 höj ladd späningen till 15 volt inga problem med batteriet det klarar 16 volt

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-13 20:24

Vet ni vilken baslåda jag driver med mitt bilslutsteg? Ni vill inte veta!!!

Bild

Bild

Är inte detta den skräp-kina-hifi:n som tillverkades, med Sonab-märket på?
Skiten som Stig Carlsson blev arg på?

Jag borde skämmas som äger denna baslåda va? :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-18 22:55

boom skrev:

1 börja med grova kablar till steget minst 25kvadrat 2 höj ladd späningen till 15 volt inga problem med batteriet det klarar 16 volt

Behövs inte, jag klarar bara av att lyssna på den volymen under en begränsad period innan jag får ont i öronen, så detta är alltså bara vid riktigt hög volym lyserna blinkar, men för dom som har trumhinnor av stål eller tävlar i billjud alternativt har tungdrivna högtalare (vilket jag inte har (2x10" med 94 dB känslighet)) så kanske det kan vara värt att testa att öka laddningsspänningen lite.
Förövrigt när jag tänker efter så har jag inte ens testat att spela så högt med min nuvarande bil (har samma ljudanläggning som i min förra bil) det var i förra bilen lyserna blinkade, det kan nog skilja lite på batteriets kapacitet och generatorns laddningsstyrka.

Jag såg förövrigt precis på Pimp My Ride.. dom installerade en solcell i vingen bak på en bil och kopplade den direkt till batteriet.. sen var det tänkt att den skulle hjälpa till att ladda upp batteriet.. kanske nått för dom som tävlar i billjud: "nej tyvärr jag kan inte tävla idag.. ska bli mulet!" :lol:

mike34

Inläggav mike34 » 2008-06-19 09:58

ollebolle skrev:Jo! I ett inlägg på förra sidan skrev IÖ om att många bilstereobyggare gärna skaffar kondensatorbankar, men det skulle vara vettigare med extra batteri...

Jag vet i alla fall en byggare som hade 2 extra batterier i trunken bland stegena och det va ett helt separat system från bilens eget batteri.
Från generatorn tror jag det va splittat över 2 dioder åt vardera hållet så det va aldrig några problem med startström även om man spelat torrt i det andra.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-19 11:47

mike34 skrev:
ollebolle skrev:Jo! I ett inlägg på förra sidan skrev IÖ om att många bilstereobyggare gärna skaffar kondensatorbankar, men det skulle vara vettigare med extra batteri...

Jag vet i alla fall en byggare som hade 2 extra batterier i trunken bland stegena och det va ett helt separat system från bilens eget batteri.
Från generatorn tror jag det va splittat över 2 dioder åt vardera hållet så det va aldrig några problem med startström även om man spelat torrt i det andra.

Jag bygger lite billjud just nu och tack vare denna tråd har jag fått just iden att bygga med dubbla batterier. Ett extra bak i skuffen.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-06-19 14:09

Jo, det är ingen dum idé med dubbla batterier om man ska ha en effektstark
ljudanläggning i bilen.

Hmm.. Jag trodde nästan det var lag i billjuds-tävlings världen med många
batterier i bilen?

När jag var lite intresserad av sånt så tyckte jag mig allt som oftast se
bilar med säkert 4-5 bilbatterier parallellkopplade i skuffen :)

Optimas yellowtop batterier var rätt poppis just då.

EDIT: Att sätta dit en massa kondingar hjälper ju föga om man vill kunna
ta ur mer ström under en längre tid, visst den shuntar ju spänningen så
att den in sjunker momentant, men det är ju inte lika med att man kan
dra ur mer ström ur batteriet... Nä, fler batterier is tha shit
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-19 16:55

meanmachine skrev:
mike34 skrev:

Jag bygger lite billjud just nu och tack vare denna tråd har jag fått just iden att bygga med dubbla batterier. Ett extra bak i skuffen.

Men tänk på att det bara behövs om du ska spela riktigt högt, annars räcker det med en konding eller enbart ett batteri, annars blir det bara onödig vikt, och har du ett extra batteri i skuffen hur ska du då förse det med ström? Ta ut och ladda batteriet lite nu och då? Eller koppla generatorn till båda batterierna, frågan är ju isåfall om den pallar med att ladda 2 batterier?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-19 18:25

ollebolle skrev:Vet ni vilken baslåda jag driver med mitt bilslutsteg? Ni vill inte veta!!!

Bild

Bild

Är inte detta den skräp-kina-hifi:n som tillverkades, med Sonab-märket på?
Skiten som Stig Carlsson blev arg på?

Jag borde skämmas som äger denna baslåda va? :)

En sån har jag också på mitt samvete. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-19 20:57

JB skrev:
meanmachine skrev:
mike34 skrev:

Men tänk på att det bara behövs om du ska spela riktigt högt, annars räcker det med en konding eller enbart ett batteri, annars blir det bara onödig vikt, och har du ett extra batteri i skuffen hur ska du då förse det med ström? Ta ut och ladda batteriet lite nu och då? Eller koppla generatorn till båda batterierna, frågan är ju isåfall om den pallar med att ladda 2 batterier?

Hmmmmmmmm :twisted:
Skit!!
Jag har ju redan hämtat och installerat ett batteri. SAknar bara kabelskor. Men om jag kopplar batteriet plus till plus och jord till chassi fungerar väl de båda batteriena som 1st batteri med dubbel kapacitet och laddningen från bilen torde väl ladda dem båda ??? Eller?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-19 21:14

Bild

hifiguru@spray.se

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-06-20 09:47

meanmachine skrev:Bild

har du klämt i en batteri separator och så om inte tänk på hur många amp du för brukar och hur många amp som åter laddas under en timme.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-20 20:59

Hmm NEJ. Men jag tänker mig inte att skall var ahelt nödigt men kanske jag tänker fel?

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi