LM3886 x 6, andra försöket...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-06-03 19:19

Detta kan väl med fördel sättas direkt på insidan av högtalarterminalen?
Jag ser iaf. ingen nackdel till det :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-03 20:24

Lazyworm skrev:Detta kan väl med fördel sättas direkt på insidan av högtalarterminalen?
Jag ser iaf. ingen nackdel till det :)

Om du menar zobel, så nä. Eftersom då hamnar det bortom den induktans den skall kompensera bort.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-06-03 21:58

Piotr skrev:En induktans och ett motstånd paralellt med varandra... och denna länk i serie med signalen till högtalaren.

/Peter

Brukar inte motståndet vara i storleksordningen 10 ohm, och induktansen några varv isolerad koppartråd runt detta motstånd? induktans några uH, resistans inte så mycket.

Vad händer då om man ersätter parallellkopplingsmotstånden på utgångarna med ett 10 ohms, och lindar en spole runt denna med så pass tunn tråd att resistansen blir 0.33 ohm (vid 3 LM3886, annars 0,22 ohm) ?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-03 21:59

Tror masken tänker på induktorn och motståndet som jag nämnde.. vilka avser isolera steget från sjunkande impedans i kabel m.m. vid HF/RF.

Tittar man på Nationals app's ser man att vissa Chip har Zobel, vissa R-L samt någon både och... tror jag.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-06-03 22:21

då skall man sätta R-C länken först, och efter den R-L länken .

R-C länken gör att steget ser en konstant impendans vid höga frekvenser.
(C = noll, lasten är då R ) Man bör ha låg induktans fram till denna, se nedan.

Då borde det inte spela vad som finns på utgången OM det inte sitter en kondensator som tex ett lågpassfilter som går mot jord, för denna är förstärkaren ju kortsluten mot jord (förutom ev. resistans och induktiv impedans i kablar mm) varför R-L länken begränsar

Alltså skall R- L länken ses som en förlängning av kablar mm ut från förstärkaren till lasten. Därför borde väl eventuell L och R i kablar, kontakter mm fram till den kapacitva lasten bara dras ifrån R-L länken.

Slutsats:
R-C monteras nära LM3886. Låg serieinduktans.
Jag tror det räcker med den nuvarande monteringen, induktansen i 100 mm kopparbana kan itne vara så stor.

R-L kan monteras lite var som. Låg kapacitiv last är viktigt.
lämpligen i serie med utgången till utgångskontakten.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-10 20:53

Det här tycker jag är ett jätteskoj projekt! Och designen är ju nästan klar :P
Bra initiativ Bullitt! :)

Har jag fattat rätt i följande: ?

Det som återstår är:
* Lämpligt ingångsfilter för RF (om man vill ha ett, det vill man väl?)
* Lämpligt utgångsilter (som ni har diskuterat i de senaste inläggen)

Ingångsfiltret ska väl sitta på kortet, men får utgångsfiltret plats?

Bullitt: Får jag vara med på 6st kort?
Är det OK, så sätter jag in pengar på Länsförsäkringar bank enligt dina instruktioner på sidan 9!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-06-10 23:56

ingångsfilter går ju aldeles utmärkt att montera direkt på kontakten eller efter en ingångsväljare då kan man ju få en så liten loop som möjligt vilket ju var att föredra.

vad gäller utgångsfilter så finns ju redan en zobel på kortet och ett eventuellt rl filter går ju bra att löda på mellan kortet och utgången.

långe sen vi hörde från bullit....hur går det med flyttandet? skulle vara kul att veta vad du tycker om de senaste inlägen i tråden.
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-11 00:32

Tror Bullit köpt en skinnsoffa till nya lyan för våra pengar.

;)

/Peter

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-06-11 10:43

Piotr skrev:Tror Bullit köpt en skinnsoffa till nya lyan för våra pengar.

;)

/Peter

Shyyyyy det var ju hemligt!

Haha nä då. Jag är allt här, pengarna sitter tryggt på kontot och nu har mitt internet kommit till lägenheten oxå :)

Mina kommentarer angående det senaste inläggen är följande: R-C-länken finns ju på kortet men jag kan ändra så att det sitter en zobel/krets så nära utgången som möjligt, om det anses nödvändigt. Personligen kör jag utan zobel då det sällan behövs men man kan ju montera det om man vill.

R-L om man ska följa exempel ifrån National så bör det vara utgångsmotståndet + en drossel paralellt med den, t.ex en koppartråd lindad runt utgångsmotståndet. Det är enkelt att göra på nuvarande konstruktion utan att modifiera den. Montera bara utgångsmotståndet högre upp så får man plats med "drosseln".

R-F-filter finns fortfarande inte om man inte räknar med den 220pF konding som sitter mellan + och - på varje LM3886, vilken jag tycker räcker mer än väl. Förslag på annat R-F-filter mottages gärna om man nu anser att det är behövligt.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-11 12:05

Härligt att du är tillbaka Bullitt!

Får man vara med på 6st kort? Isåfall betalar jag enligt instruktionerna på sidan 9 genast! :)

Användarvisningsbild
primpa

Inläggav primpa » 2008-06-12 23:52

Det snackades tidigare i tråden om att det skulle göras ett gruppköp av chipen. Har det blivit något av det ?

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-06-12 23:56

Det där med skinnsoffa trodde jag alldrig på, det vet ju alla som som läser här på faktiskt att skinnsoffor är klart olämpliga i HIFIsammanhang, för mycket reflexer :)

Det verkar ju som om korten förtfarande inte är beställda, det passar mig utmärkt, för jag vill ha 7 kort till. Alltså 11 totalt.
Jag skickar pengarna när jag får positivt svar.
Tack på förhand
hazze
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-13 00:07

hassez skrev:Det där med skinnsoffa trodde jag alldrig på, det vet ju alla som som läser här på faktiskt att skinnsoffor är klart olämpliga i HIFIsammanhang, för mycket reflexer :)

...och så knarrar de... :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-13 00:23

Svante skrev:
hassez skrev:Det där med skinnsoffa trodde jag alldrig på, det vet ju alla som som läser här på faktiskt att skinnsoffor är klart olämpliga i HIFIsammanhang, för mycket reflexer :)

Men ack så praktiska om man sölar med öl, glass, chips och gör diverse andra snuskiga saker i soffan.. :oops:

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-13 07:52

Piotr skrev:
Svante skrev:

Men ack så praktiska om man sölar med öl, glass, chips och gör diverse andra snuskiga saker i soffan.. :oops:

Ja, men det gör ju inte vi, vi är ju hifinördar. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-13 08:38

primpa skrev:Det snackades tidigare i tråden om att det skulle göras ett gruppköp av chipen. Har det blivit något av det ?

Inte att förglömma om ett eventuellt gruppkök kommer till är att chippet också finns i flat montering vilket underlättar montering en del i vissa fall (L14 eller nåt sånt?):

Bild

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-18 12:03

Å hur går det nu då??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-18 12:47

peranders skrev:
rikkitikkitavi skrev:Kan du göra en dubbel pad på "OUT" på spänningsregulatorerna ?

Orsaken är att då kan man montera ett motstånd och en zener istället för en 78/79XX , vilket fungerar lika bra, i stället.

Motståndet monteras mellan IN och OUT.
Zenerdioden monteras mellan Out och GND

Man får montera komponenterna på höjden så att de inte ligger parallellt med kretskortet men det är inga problem.

Vips så har man möjligheten att använda högre matning än 35V

tackar på förhand!
LM317 och LM337 är faktiskt en bättre lösning, högre prestanda och möjlighet till hög inspänning 78xx är inte speciellt audiofil, som en 244, bra i lacken och lite mil. LM317 en 940 classic med aluminiumfälgar och en bra stereo.

Förklara gärna vad du menar. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-18 14:25

Morello skrev:
peranders skrev:
rikkitikkitavi skrev:Kan du göra en dubbel pad på "OUT" på spänningsregulatorerna ?

Orsaken är att då kan man montera ett motstånd och en zener istället för en 78/79XX , vilket fungerar lika bra, i stället.

Motståndet monteras mellan IN och OUT.
Zenerdioden monteras mellan Out och GND

Man får montera komponenterna på höjden så att de inte ligger parallellt med kretskortet men det är inga problem.

Vips så har man möjligheten att använda högre matning än 35V

tackar på förhand!
LM317 och LM337 är faktiskt en bättre lösning, högre prestanda och möjlighet till hög inspänning 78xx är inte speciellt audiofil, som en 244, bra i lacken och lite mil. LM317 en 940 classic med aluminiumfälgar och en bra stereo.

Förklara gärna vad du menar. :)

LM317/337 har en del fördelar, tex att man bara behöver en variant i lådan, och vissa data ser ut att bli lite bättre än vissa varianter av 7815/7915. Men peranders låter mer entusiastisk än vad dessa sakligt sett förefintliga skillnader förefaller motivera.
Senast redigerad av n3mmr 2008-06-18 15:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-06-18 15:00

n3mmr skrev:Å hur går det nu då??

Jo jag har försökt nå www.pcbcart.com i 2 dagar nu för att lägga beställningen men sidan är nere. Har varit med om det förut men då kom den upp efter ett par dagar igen... hojta till om den funkar för er!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-18 15:10

Bullit skrev:
n3mmr skrev:Å hur går det nu då??

Jo jag har försökt nå www.pcbcart.com i 2 dagar nu för att lägga beställningen men sidan är nere. Har varit med om det förut men då kom den upp efter ett par dagar igen... hojta till om den funkar för er!

Morello har en PCB-tillverkare som han brukar ha bra tur med.

Kolla om han kan visa dig rätt.

Dom är billiga också.

Nej den var nere, eller död.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-06-18 15:16

n3mmr skrev:
Bullit skrev:Morello har en PCB-tillverkare som han brukar ha bra tur med.

Kolla om han kan visa dig rätt.

Dom är billiga också.

Nej den var nere, eller död.

Ska höra med honom. Tror inte att PCBcart är dött, men är rädd för att Kinesernas otur med vädret och naturens makter kan ha ställt till det.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-18 16:28

Bullitt: Har du läst mitt inlägg om att jag också vill vara med på 6 st kort?

"Får man vara med på 6st kort? Isåfall betalar jag enligt instruktionerna på sidan 9 genast!"
Edit: Fixat! Nu är jag också med :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-19 20:21

PCBcart är uppe igen!

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-06-19 22:00

Hej!

Nu har jag betalt för ytterligare 7 kort.
allts 11 kort till mig
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
primpa

Inläggav primpa » 2008-06-24 11:22

En liten fundering: hur mycket kylning kommer kortet behöva?
Jag funderar på att fästa varje kort till en solid aluminium bit med dimensionen 95x240x10 mm.
Kommer det räcka eller måste det till en fläns?

Får du iväg någon beställning snart Bullit ?
Sommarn varar ju inte för evigt :wink:

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-24 11:27

Jag tror inte att du behöver överdrivet mycket kylning för bara ett kort per kanal.
Men om du ska brygga två kort ökar ju kylbehovet!

Hur mycket kylning man behöver vet jag dock ej :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-24 20:42

primpa skrev:En liten fundering: hur mycket kylning kommer kortet behöva?
Jag funderar på att fästa varje kort till en solid aluminium bit med dimensionen 95x240x10 mm.
Kommer det räcka eller måste det till en fläns?

Det kommer fungera om du spelar på "normala" nivåer och har en rimlig nätdel med inte alltför hör spänningsmatning. Det är bara att testa. LM3886 innehåller ett sofistikerat skydd för alla möjliga typer av misshandel, däribland övertemperatur (om jag minns rätt.. jag gör det ibland). :)

Kretsen bryter och spelar sen vidare när det svalnat. Det faktum att korten har tre chip gör att läget är avsevärt bättre än om du hade haft ett ensamt chip.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-06-24 20:47

aluminiumbiten har en yta på ca 0,05 m2
Det gör att termiska resistansen är ungefär 3-4 C/W

Med en maximal temperatur på 150 C och 25 C i rummet betyder det att temperaturen på chipet kan stiga 125C

Du har en total termisk resistans på ca 1(chip till hölje) + 1(hölje till aluminiumbit) + 3 = 5 C/W
Det är för endast 1 krets.
Har du tre st parallella blir det istället (1+1)/3 + 3 = 3,6 C/W
(kommentar till Piotrs inlägg)
Alltså kan du kräma ut ca 25% mer effekt med tre chip istället för 1 st.

Maximala värmeförluster blir då
125/5 = 25 W
(räknat på ett chip endast, då det råder viss osäkerhet kring termisk resistans för aluminium biten)

det betyder att du kan plocka ut ungefär 40W sinus (kolla i databladet) , kontinuerligt utan att chipets termoskydd stänger ner kretsen.

I praktiken bör det alltså räcka rätt så långt, eftersom man aldrig lyssnar på sinus och medeleffekten är lägre (chipet värms upp snabbt, men kylflänsen värms och kyls mindre snabbt)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-24 23:43

Blev alla överrens om designen? :)

Vad blev det av alltihop?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum