Mätt var det här. Denna gång impedans, som jag mätt med Limp på inrådan av celef (tackar för det). Jag tänkte beskriva mätningen lite mer ingående i separat tråd, så här följer kortversionen tillsvidare:
* Referensmotstånd 100 Ohm, 2 W
* Ljudkort enl tidigare beskrivning; M-Audio Mobile Pre USB
* Ingångskanaler kalibrerade till en nivåskillnad om 0,01 dB
* Samplat vid 44,1 kHz
Resultat:
Mina burkar...
En liten brun högtalare (piP)...
OA51 (med omkantade 8542-basar och Vifa D25-diskanter)...
Diskussion:
Om man börjar med mätningen av mina högtalare och vandrar uppåt i frekvens så stöter man på patrull redan vid 18 Hz. "Portens" impedansmaxima är ju knappt urskiljbar och når endast 9 Ohm. Vad har forumet att säga om den saken? Jag har förstått att ventilerade lådor kan uppvisa detta beteende om de försetts med en underdimensionerad port som tvingas pumpa vid hög ineffekt till högtalaren. Vad gäller denna mätning håller jag det för osannolikt att porten skulle komprimera eftersom nivån är väldigt låg (omätbar spänning över högtalaren under mätförloppet, mätt med budgetmultimeter, faktiskt.se). Porten verkar inte bete sig som den ska, men mycket längre än så har jag inte kommit i förståelsen
Vidare uppåt i frekvens så förefaller avstämningen ligga ungefär vid förväntade 31 Hz. Bra

. Vid ca 5 kHz sätter effekten av RC-länken till diskanten in. Det återstår att verfiera hur högtalaren mäter utan den - både med avseende på impedans och SPL. Slutligen vid ca 12 kHz så fasvrider impedansen (?) oväntat. Några teorier om vad som händer här? Det förefaller ju vara mätrelaterat eftersom samtliga mätobjekt uppvisar detta beteende.
Vad gäller mätreferenserna piP och OA51 har jag inte så mycket att nämna. Båda högtalarna mäter ju som man kan förvänta av en portad konstruktion. piP:s lägsta impedans mätte jag till 3,7 Ohm vid ca 250 Hz. Vore kul om ngn kunde kommentera det resultatet.
OA51 verkar vara en ganska snäll last, och faller inte lägre än 6,0 Ohm vid ca 15 kHz.
Vh
//Ekan
PS. Svepte även lite med mikspets i baffelplanet för några veckor sedan i syfte att hitta avstämningen. Mellan 20 och 60 Hz såg det ut som följer:
Avstämning vid 32,5 Hz således. Hmm, vilken mätning ska man lita på... Impedansmätningen eller närfältsmätningen...

DS
PPS. Jag hoppas alla och envar inser att detta är lekmannamässiga mätningar, så tolkningen bör ske med varsamhet. Särskilt gäller detta piP och OA51. DDS