Tänkte bygga mig ett par 2-vägare. Nu med mätningar...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-30 11:17

Mr_Ekan skrev:Lackjobbet kan jag inte personligen stoltsera med (alt lastas för). Det är gjort av en bekant som till vardags jobbar med just lackering (av möbler). Han lägger en grundlack, kallad surf, och klarlackar sedan. Med ett skikt vad jag vet.

Lackjobbet är helt ok för ett par prototyplådor. Om slutresultat blir bra så kommer jag bygga nya, lite mer esoteriska, lådor.

Jag kommer på mig själv med att gilla det där med synliga skruvar.
Det ser lite tufft ut faktiskt...Lite rugged, industrial no friggin bullshit speakers. :D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-30 15:37

vad händer om du kör med ett enklare/flackare lp-filter? får du inte lite bättre offaxis-egenskaper då?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-05-31 01:34

celef skrev:vad händer om du kör med ett enklare/flackare lp-filter? får du inte lite bättre offaxis-egenskaper då?

Hmm, är lite tveksam till det eftersom avrullningen redan nu ligger under målkurvan om 12 dB/oktav, snarare ca 8 dB/oktav. Har dessutom ingen större lust att ta hand om den vertikala lobning som då skulle introduceras.
11010000

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-31 10:26

ja, du skulle nog få möblera om rejält på baffel och element, man får kanske välja sina kompromisser :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-19 00:15

Slänger in lite mer mätresultat...

Till att börja med hittade jag problemet i baffelstegskompensationen för LH filter. Det var en kallödning som smugit sig in, så min kompensation bestod endast av ett motstånd i serie :roll: . Efter att ha fixat detta så mätte jag RH högtalare med LH filter i normal högtalarposition till följande:

Bild

Mik 250 mm från baffel ~ 1 baffelbredd (274 mm). Baffelsteget är hyfsat utslätat, om än inte helt felfritt. Läger dock inget krut på den frågan just nu. Resonanserna vid 33 resp 56 Hz sammanfaller väl med rummets dimensioner.

Däremot har jag kollat vidare lite på de avvikelser som finns här och var över hela bandbredden. Till att börja med basen (150 mm mikavstånd):

Bild

Peaken vid 1,3 kHz ser så där ut tycker jag (5 dB)... För att härleda denna mätte jag bl a porten på 100 mm:

Bild

Portlängd ~ 125 mm. Basens frekvensgång vid 1,3 kHz låter sig alltså förklaras av portens resonansfrekvens för grundtonen; f = C/(2L). Hmm... Hur fn tacklar man det problemet :?: I en öppen pipa så ligger väl bukarna vid pipans ändpunkter, så jag ser inte direkt någon uppenbar lösning här... Resonansen måste ju dämpas på någe vis.

Vidare vad gäller diskantens respons så mäter alltså högtalaren så här lite mer fritt placerad i rummet:

Bild

Har inte kommit så långt i denna analys, men intuitivt tycker jag att kantreflexer från baffeln borde börja uppträda vid lambda / 2 = baffelbredd / 2, dvs våglängd = baffelbredd. Om så är fallet så bör åtminstone peaken vid 2,5 kHz gå att förklara. Testade med lite fönstertätningslister på baffelkanten, men det var inte nog för att hitta någon signfikant förbättring.

Jag ska lura vidare på portresonansen mm, så får vi se när jag lyckas få till en impedansmätning. En sådan står nämligen också på schemat.

Over & out
//Ekan
11010000

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2008-06-19 08:52

Placera port på baksida, eler kör en Ingvar och placera port där lådan internt har minima för berörda frekvenser (iofs ser ju placeringen rätt likartad ut, men lådmåtten skiljer ändå lite, likaså portlängd?).

Vet ej om strategiskt placerat dämpmaterial (svårt), alt byta port till annan diam + längd kan hjälpa?

Snyggt jobb annars! Berätta lite hur den låter, eller inte låter:-)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-19 09:22

Mr_Ekan skrev: Slänger in lite mer mätresultat...

Till att börja med hittade jag problemet i baffelstegskompensationen för LH filter. Det var en kallödning som smugit sig in, så min kompensation bestod endast av ett motstånd i serie :roll: .

Phon skrev:Felkoppling i filtret kanske? Avbrott till baffelstegsspolen?

Ibland gissar man ju rätt också! :D

Mr_Ekan skrev:Bild
Peaken vid 1,3 kHz ser så där ut tycker jag (5 dB)... För att härleda denna mätte jag bl a porten på 100 mm:
//Ekan

Du kan stoppa in en strumpa i basporten för att eliminera den (och eventuella resonanser), och mäta basen nära igen. Då vet du helt säkert om det är portens resonans som ger toppen, eller om det är något annat. Resonans i porten går att minska med en Svanteslits.

Mr_Ekan skrev:Testade med lite fönstertätningslister på baffelkanten, men det var inte nog för att hitta någon signfikant förbättring.

Behövs nog nåt hårdare än fönstertätningslist. En trälist 45 grader, eller modellerastänger kanske. Det kanske är nåt helt annat än kanten också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-19 09:31

Testa som NHT har och sätt tjock cellplast alldeles bredvid diskanten, det borde ge utslag och vägledning

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-19 12:25

Om du mäter basporten på nära håll, precis i öppningen, så kan det se ut nåt i den här stilen med pipresonans och allt. Resonanstoppen ser lite mer "toppig" ut, som en resonans ungefär ... :D

Bild

Jag skulle kanske misstänka konuppbrytning i baselementet snarare än pipresonans, alternativt reflexer mellan väggarna i lådan. Men som sagt, stoppa i en strumpa i porten så går den kanske att utesluta. Konuppbrytning syns (hörs) kanske inte på normalt lyssningsavstånd. :!:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-20 00:37

phon, tack för din konstruktiva kritik.

Jag letade fram lite gamla portmätningar som jag gjorde vid 25 mm, med resp utan skitiga kalsonger intryckta :) . Portens utnivå påverkas menligt över 1 kHz av dessa kalsonger, så det är nog lite lurigt att bedöma porten som orsak/icke orsak baserat på dylik dämpning.

Betr konuppbrytningar så kikade jag på databladet för basen, och mycket riktigt händer det något kring 1,3 kHz. Peaken tilltar off axis, men kommer inte riktigt upp i de 5 dB jag mätt. Snarare 3 dB. (Märk väl: mina mätningar är gjorda on axis ur högtalarens perspektiv, innebärande off axis för basen allena). Lite surt om konen är problemet; det ändrar man ju inte hursom...

Lådväggar, hmm... Tycker inte det finns någon innerdimension i lådan som kan förklara beteendet vid 1,3 kHz. Skulle ju kunna prova med bitumendämpning av innerväggar, men jag river ogärna upp lådan på lösa grunder.

I övrigt...

KK: ska testa ngt dylikt NHT 3.3. Tips på cellplast?

Maarten: räcker det inte att lyssna på svep? :) Skämt å sido så är jag rätt nöjd med tanke på att detta är mitt första egna projekt. Bra element är en bra början verkar det onekligen som.

//Ekan
11010000

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-20 00:56

Mr_Ekan skrev:KK: ska testa ngt dylikt NHT 3.3. Tips på cellplast?
//Ekan
Tre-fyra lager liggunderlag klistrade på varandra kanske, 1,5cm brett och 10cm långt, avrundade hörn..

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-06-20 09:21

Kaffekoppen skrev:
Mr_Ekan skrev:KK: ska testa ngt dylikt NHT 3.3. Tips på cellplast?
//Ekan
Tre-fyra lager liggunderlag klistrade på varandra kanske, 1,5cm brett och 10cm långt, avrundade hörn..

Liggunderlag har slutna celler så kanske ljudet blir lite slutet.... :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-20 09:38

:lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-21 12:20

Mr_Ekan skrev: phon, tack för din konstruktiva kritik.

:oops: äh ... det är bara banala hobbyfunderingar .... :)

Mr_Ekan skrev:Jag letade fram lite gamla portmätningar som jag gjorde vid 25 mm, med resp utan skitiga kalsonger intryckta :) . Portens utnivå påverkas menligt över 1 kHz av dessa kalsonger, så det är nog lite lurigt att bedöma porten som orsak/icke orsak baserat på dylik dämpning.

//Ekan

Påverkas menligt över 1 kHz?

Alltså, jag tänkte att du stoppar in så mycket strumpor att lådan blir sluten. Du kan prova en betongpropp istället, men den är svårare att få bort sen ....... :lol:

Hmmm ... jaha ... nu förstår jag .... :oops:

Du skall plugga porten för att mäta på baselementet, inte för att mäta på en pluggad port ..... :)

.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-22 20:46

Här kommer en tokfundamental fråga ang impedansmätning...

1) Kopplade ett 10 ohms motstånd till ena förstärkanalen och krämade på tills jag kunde avläsa 1,0 V över motståndet (multimeter från Clas i sjön).

2) Behöll ovan nivå och ersatte motståndet med ena högtalaren och svepte från 20 till 40 Hz. Resultat: 1,0 V konstant 8O .

Var klämmer skon tror ni?
11010000

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-06-22 21:12

var enda lasten ett 10 ohms motstånd? isåfall blir det såklart 1.0V oavsett vilken impendans högtalaren har oavsett frekvens, det är ju en konstant spännings generator (inom vissa gränser)

annars får man skylla på taskig noggranhet hos multimetern

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-22 22:33

Mr_Ekan skrev:Här kommer en tokfundamental fråga ang impedansmätning...

1) Kopplade ett 10 ohms motstånd till ena förstärkanalen och krämade på tills jag kunde avläsa 1,0 V över motståndet (multimeter från Clas i sjön).

2) Behöll ovan nivå och ersatte motståndet med ena högtalaren och svepte från 20 till 40 Hz. Resultat: 1,0 V konstant 8O .

Var klämmer skon tror ni?
'

Nja, klämmer den?

Alltså, en förstärkare har låg utimpedans, och ger alltså samma spänning vilken last man än kopplar till den (inom rimliga gränser).

Eller, vill du se hur impedansen varierar som funktion av frekvensen?

I sådana fall ska du koppla motståndet i serie med högtalaren och mäta spänningen över högtalaren. Då kommer det att bli toppar där impedansen är hög och dalar där den är låg.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-23 00:00

Hmm, jag kikade alltså på Dickasons mätmetod som han kallar spänningsdelarmetoden. Den föreskriver...

1) Koppla ett 1k motstånd i serie med ett 10 ohms motstånd och mät spänningen över 10 ohms motståndet när kretsen sveps medelst tongenerator. Justera nivån tills dess att 1,0 V uppnås.

2) Ersätt 10 ohms motståndet med högtalaren och mät spänningen sfa frekvensen. Omvandla sedan till impedans via 1 V = 10 ohm.

Provade steg 1), utan att kunna läsa av ngn spänning. Kopplade istället 10 ohms motsåndet direkt till mitt slutsteg (för att få upp nivån) och vred upp till 1,0 V.

Som jag fattat det, troligen fel, men ändå... Syftet med...

* 1k motståndet = skydda högtalaren under mätförloppet
* 10 ohms motståndet = kalibreringsreferens

Förstärkaren ska alltså inte vara med i bilden eg, så det är alltså där det skiter sig. Provade nu även att mäta direkt med 10 ohm i serie med tongeneratorn (datorn) in i högtalaren. Det fonka inte heller :roll:

//Bortdribblad
11010000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-23 00:20

Mr_Ekan skrev:Hmm, jag kikade alltså på Dickasons mätmetod som han kallar spänningsdelarmetoden. Den föreskriver...

1) Koppla ett 1k motstånd i serie med ett 10 ohms motstånd och mät spänningen över 10 ohms motståndet när kretsen sveps medelst tongenerator. Justera nivån tills dess att 1,0 V uppnås.

2) Ersätt 10 ohms motståndet med högtalaren och mät spänningen sfa frekvensen. Omvandla sedan till impedans via 1 V = 10 ohm.

Provade steg 1), utan att kunna läsa av ngn spänning. Kopplade istället 10 ohms motsåndet direkt till mitt slutsteg (för att få upp nivån) och vred upp till 1,0 V.

Som jag fattat det, troligen fel, men ändå... Syftet med...

* 1k motståndet = skydda högtalaren under mätförloppet
* 10 ohms motståndet = kalibreringsreferens

Förstärkaren ska alltså inte vara med i bilden eg, så det är alltså där det skiter sig. Provade nu även att mäta direkt med 10 ohm i serie med tongeneratorn (datorn) in i högtalaren. Det fonka inte heller :roll:

//Bortdribblad

F*N

html tag not allowed, vad är det, nu försvann ett långt inlägg... :?

Nåja.

I korthet gick det ut på att 1-kohmsmotståndet är nödvändigt och att jag är förvånad över att man rekommenderas att ställa in 1 V över 10-ohmaren. Det kräver nämligen ett slutsteg som klarar att ge 101 V RMS.

Ställ in 0,1 V i stället. Impedansen blir då 100 ggr avläst spänning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-04 23:59

hur går justeringen på hp-delen som nämndes i en annan tråd
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-05 00:16

celef skrev:hur går justeringen på hp-delen som nämndes i en annan tråd

Ja det vete fn... Jag måste nog läsa in mig lite på distmätningar o dyl innan jag kan göra något vettigt med den frågan :roll:

Förra helgen mätte jag lite avstämningsfrekvens mm, och om vädret blir risigt nog i helgen kanske jag kan återuppta den havererade impedansmätningen.

I'll be back :)
11010000

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-15 21:47

Mätt var det här. Denna gång impedans, som jag mätt med Limp på inrådan av celef (tackar för det). Jag tänkte beskriva mätningen lite mer ingående i separat tråd, så här följer kortversionen tillsvidare:

* Referensmotstånd 100 Ohm, 2 W
* Ljudkort enl tidigare beskrivning; M-Audio Mobile Pre USB
* Ingångskanaler kalibrerade till en nivåskillnad om 0,01 dB
* Samplat vid 44,1 kHz

Resultat:

Mina burkar...

Bild

En liten brun högtalare (piP)...

Bild

OA51 (med omkantade 8542-basar och Vifa D25-diskanter)...

Bild

Diskussion:

Om man börjar med mätningen av mina högtalare och vandrar uppåt i frekvens så stöter man på patrull redan vid 18 Hz. "Portens" impedansmaxima är ju knappt urskiljbar och når endast 9 Ohm. Vad har forumet att säga om den saken? Jag har förstått att ventilerade lådor kan uppvisa detta beteende om de försetts med en underdimensionerad port som tvingas pumpa vid hög ineffekt till högtalaren. Vad gäller denna mätning håller jag det för osannolikt att porten skulle komprimera eftersom nivån är väldigt låg (omätbar spänning över högtalaren under mätförloppet, mätt med budgetmultimeter, faktiskt.se). Porten verkar inte bete sig som den ska, men mycket längre än så har jag inte kommit i förståelsen :roll:

Vidare uppåt i frekvens så förefaller avstämningen ligga ungefär vid förväntade 31 Hz. Bra :) . Vid ca 5 kHz sätter effekten av RC-länken till diskanten in. Det återstår att verfiera hur högtalaren mäter utan den - både med avseende på impedans och SPL. Slutligen vid ca 12 kHz så fasvrider impedansen (?) oväntat. Några teorier om vad som händer här? Det förefaller ju vara mätrelaterat eftersom samtliga mätobjekt uppvisar detta beteende.

Vad gäller mätreferenserna piP och OA51 har jag inte så mycket att nämna. Båda högtalarna mäter ju som man kan förvänta av en portad konstruktion. piP:s lägsta impedans mätte jag till 3,7 Ohm vid ca 250 Hz. Vore kul om ngn kunde kommentera det resultatet.

OA51 verkar vara en ganska snäll last, och faller inte lägre än 6,0 Ohm vid ca 15 kHz.

Vh
//Ekan

PS. Svepte även lite med mikspets i baffelplanet för några veckor sedan i syfte att hitta avstämningen. Mellan 20 och 60 Hz såg det ut som följer:

Bild

Avstämning vid 32,5 Hz således. Hmm, vilken mätning ska man lita på... Impedansmätningen eller närfältsmätningen... :roll: DS

PPS. Jag hoppas alla och envar inser att detta är lekmannamässiga mätningar, så tolkningen bör ske med varsamhet. Särskilt gäller detta piP och OA51. DDS
11010000

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-16 22:30

Noen?
11010000

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-16 23:18

Mr_Ekan skrev:Mätt var det här. Denna gång impedans, som jag mätt med Limp på inrådan av celef (tackar för det). Jag tänkte beskriva mätningen lite mer ingående i separat tråd, så här följer kortversionen tillsvidare:

* Referensmotstånd 100 Ohm, 2 W
* Ljudkort enl tidigare beskrivning; M-Audio Mobile Pre USB
* Ingångskanaler kalibrerade till en nivåskillnad om 0,01 dB
* Samplat vid 44,1 kHz

Här går det undan! :) Hade själv tänkt testa Limp men har inte kommit mig för än. Ser fram emot "långversionen"! :idea:

Mr_Ekan skrev:Resultat:

Mina burkar...

Bild
...
Diskussion:

Om man börjar med mätningen av mina högtalare och vandrar uppåt i frekvens så stöter man på patrull redan vid 18 Hz. "Portens" impedansmaxima är ju knappt urskiljbar och når endast 9 Ohm. Vad har forumet att säga om den saken?
...

Ser väl lite "underavstämt" ut! Efter att ha simulerat lite (mycket mer än vad som blivit byggt egentligen) verkar det som att det inte ger så stor avvikelse med underavstämning utan ibland kan det vara en förutsättning för att anpassa systemet till rummet. Prova att korta tunneln lite och se vad som händer och hur det låter.

Mr_Ekan skrev:
Vidare uppåt i frekvens så förefaller avstämningen ligga ungefär vid förväntade 31 Hz. Bra :) . Vid ca 5 kHz sätter effekten av RC-länken till diskanten in. Det återstår att verfiera hur högtalaren mäter utan den - både med avseende på impedans och SPL. Slutligen vid ca 12 kHz så fasvrider impedansen (?) oväntat. Några teorier om vad som händer här? Det förefaller ju vara mätrelaterat eftersom samtliga mätobjekt uppvisar detta beteende.
...
Vh
//Ekan

Det som kan oroa med RC-länken är ju att impedansen faller mot stigande frekvens och hur det ser ut över 20kHz har vi ingen aning om. Skulle det vara ett problem går det ju att konstruera motsvarande funktion med ett motstånd med en spole parallellt i serie med diskanten.

Vid 12kHz vänder fasen abrupt men det handlar väl mest om att det inte ryms mer än ett fasvarv på grafen, sen är man ju tillbaka till utgångspunkten igen.

Mr_Ekan skrev:PS. Svepte även lite med mikspets i baffelplanet för några veckor sedan i syfte att hitta avstämningen. Mellan 20 och 60 Hz såg det ut som följer:

Bild

Avstämning vid 32,5 Hz således. Hmm, vilken mätning ska man lita på... Impedansmätningen eller närfältsmätningen... :roll: DS
...

Tror inte att det är så märkligt att man får lite olika resultat med olika metoder, förutsättningarna är ju olika! Det handlar ju om mindre än 5% och det är nog inte så många tillverkare som ens håller de toleranserna.

Mikspets låter ju intressant - det får du ta med i "långversionen"! :wink:

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-16 23:54

fasvridningen strax över 10khz, som syns på samtliga mätningar, ser lite märklig ut, vad gör den där?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-17 15:03

Jocke, i väntan på långversionen kan du ta en titt på denna mätjigg (inte min) som är lämplig att använda tillsammans med Limp:

Bild

Beträffande mikmätningen var jag lite otydlig kanske. Placerade helt sonika miken just framför dammkåpan på basen (mikspets i baffelplan) och svepte på för att hitta minima hos elementet.

Vh
11010000

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-09 16:23

Hur går det?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-09 23:22

Mr_Ekan skrev:Mina burkar...

Bild

Om man börjar med mätningen av mina högtalare och vandrar uppåt i frekvens så stöter man på patrull redan vid 18 Hz. "Portens" impedansmaxima är ju knappt urskiljbar och når endast 9 Ohm. Vad har forumet att säga om den saken? Jag har förstått att ventilerade lådor kan uppvisa detta beteende om de försetts med en underdimensionerad port som tvingas pumpa vid hög ineffekt till högtalaren. Vad gäller denna mätning håller jag det för osannolikt att porten skulle komprimera eftersom nivån är väldigt låg (omätbar spänning över högtalaren under mätförloppet, mätt med budgetmultimeter, faktiskt.se). Porten verkar inte bete sig som den ska, men mycket längre än så har jag inte kommit i förståelsen :roll:

Att den mest lågfrekventa impedanstoppen för en basreflexlåda får låg amplitud tyder på att det finns strömningsmotstånd i porten eller i dess närhet. Det kan uppstå om porten är överstyrd, men som du skriver så är det knappast fallet här. Kanske ligger det dämpmaterial alltför nära porten?

Ett tips är att jämföra mätdata med simuleringar. Du har ju Basta och kan göra dess graffönster lite genomskinligt och leka med parametrarna. Då kan du förmodligen se att du behöver minska Qp ganska mycket för att få en kurva som överensstämmer med din.

Mr_Ekan skrev:Vidare uppåt i frekvens så förefaller avstämningen ligga ungefär vid förväntade 31 Hz. Bra :) . Vid ca 5 kHz sätter effekten av RC-länken till diskanten in. Det återstår att verfiera hur högtalaren mäter utan den - både med avseende på impedans och SPL. Slutligen vid ca 12 kHz så fasvrider impedansen (?) oväntat. Några teorier om vad som händer här? Det förefaller ju vara mätrelaterat eftersom samtliga mätobjekt uppvisar detta beteende.

Impedansen gör inte fassprång som i din graf. Den ligger alltid mellan +/-90 grader och hoppar inte från +90 till -90.

Jag tror faktiskt att programmeraren har varit lite lat. Fasvikeln på impedansen är ju fasvinkeln mellan ström och spänning, och de kommer in på ljudkortets två kanaler. Kurvan ska alltså visa fasvinkeln mellan de två kanalerna, och jag ger mig den på att den kurvan egentligen fortsätter upp förbi 90 grader upp mot 180 grader vid fs/2. Eftersom fasvinkeln lättast räknas ut med en arctan-funktion som är periodisk med perioden 180 grader (+/- 90 om man vill) och man vet att verkliga impedansen ligger inom +/- 90 så har han struntat i vinklar större än 90 grader. Det gör inte så mycket om allt är som det ska, men när det som här blir fel så blir resultatet förvirrande.

Utseendet på kurvan är nämligen typiskt för om ljudkortet fördröjer ena kanalen. Här ser det ut som att det blir en fasskillnad på 180 grader vid fs/2. Med resistiv last (konjugatlänken) borde det bli noll. Det händer om ljudkortet samplar en kanal i taget med samma omvandlare. Det som talar emot att det är så är att omvandlare inte brukar konstrueras så numera. Det KAN också vara så att programmet är tänkt för ett kort som samplar varannan kanal och kompenserar för det.

Mr_Ekan skrev:PS. Svepte även lite med mikspets i baffelplanet för några veckor sedan i syfte att hitta avstämningen. Mellan 20 och 60 Hz såg det ut som följer:

Bild

PPS. Jag hoppas alla och envar inser att detta är lekmannamässiga mätningar, så tolkningen bör ske med varsamhet. Särskilt gäller detta piP och OA51. DDS

Den mätningen förstår jag inte riktigt. Varför skulle du hitta portens avstämning i baffeln?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-09 23:22

Mr_Ekan skrev:Mina burkar...

Bild

Att den mest lågfrekventa impedanstoppen för en basreflexlåda får låg amplitud tyder på att det finns strömningsmotstånd i porten eller i dess närhet. Det kan uppstå om porten är överstyrd, men som du skriver så är det knappast fallet här. Kanske ligger det dämpmaterial alltför nära porten?

Ett tips är att jämföra mätdata med simuleringar. Du har ju Basta och kan göra dess graffönster lite genomskinligt och leka med parametrarna. Då kan du förmodligen se att du behöver minska Qp ganska mycket för att få en kurva som överensstämmer med din.

Mr_Ekan skrev:Vidare uppåt i frekvens så förefaller avstämningen ligga ungefär vid förväntade 31 Hz. Bra :) . Vid ca 5 kHz sätter effekten av RC-länken till diskanten in. Det återstår att verfiera hur högtalaren mäter utan den - både med avseende på impedans och SPL. Slutligen vid ca 12 kHz så fasvrider impedansen (?) oväntat. Några teorier om vad som händer här? Det förefaller ju vara mätrelaterat eftersom samtliga mätobjekt uppvisar detta beteende.

Impedansen gör inte fassprång som i din graf. Den ligger alltid mellan +/-90 grader och hoppar inte från +90 till -90.

Jag tror faktiskt att programmeraren har varit lite lat. Fasvikeln på impedansen är ju fasvinkeln mellan ström och spänning, och de kommer in på ljudkortets två kanaler. Kurvan ska alltså visa fasvinkeln mellan de två kanalerna, och jag ger mig den på att den kurvan egentligen fortsätter upp förbi 90 grader upp mot 180 grader vid fs/2. Eftersom fasvinkeln lättast räknas ut med en arctan-funktion som är periodisk med perioden 180 grader (+/- 90 om man vill) och man vet att verkliga impedansen ligger inom +/- 90 så har han struntat i vinklar större än 90 grader. Det gör inte så mycket om allt är som det ska, men när det som här blir fel så blir resultatet förvirrande.

Utseendet på kurvan är nämligen typiskt för om ljudkortet fördröjer ena kanalen. Här ser det ut som att det blir en fasskillnad på 180 grader vid fs/2. Med resistiv last (konjugatlänken) borde det bli noll. Det händer om ljudkortet samplar en kanal i taget med samma omvandlare. Det som talar emot att det är så är att omvandlare inte brukar konstrueras så numera. Det KAN också vara så att programmet är tänkt för ett kort som samplar varannan kanal och kompenserar för det.

Bild

Den mätningen förstår jag inte riktigt. Varför skulle du hitta portens avstämning i baffeln?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-08-10 23:53

Tack för svar Svante. Några kommentarer & funderingar...

* På s 2 finns en bild över lådans innanmäte. Som synes inget dämpmaterial närmare porten än ca 350 mm.

* Qp, hmm... Fattar nog inte hur Qp ska tolkas. Flödesförluster? Även vid laminärt flöde? Vad är ett rimligt utgångsvärde?

Skulle man inte kunna tolka bristen på schwung i första impedanstoppen som en överdämpad låda i allmänhet? Vore najs att få den teorin bekräftad innan jag börjar riva med dämpmaterial.

* Vad åsyftar du med fs i detta sammanhang? Samplingsfrekvens? fs/2 = 22 kHz här :roll:

* Var lite otydlig med mikmätningen... Miken är alltså placerad just framför dammkåpan (i baffelplanet för att vara exakt). Då tolkar jag avstämningsfrekvensen som basens lokala minima.

Vh
Ekan
11010000

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum