Tillbyggnad pågår...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-27 10:46

OlA-68 skrev:jag sålde ett par fullrenoverade 2212 för 25 papp men då var det med 24 st ct 62 och nya bas och mellanregister 8)

Hej Ola
Vad var det för nya bas och mellanreg? Hur lät dom? Ändrade du filtrena?

MvH :)
Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-02 15:05

Nu har det egentligen varit lite för fint väder men jag gjorde lite mätningar utomhus. Då kan man mäta på lita avstånd men ändå slippa reflexer från väggar, taklampor, kylskåp och annat som finns i mätlokalen. :roll: Två begränsningsytor tog jag dock med. Högtalarvägg (i form av glasskjutpartier) samt golv (i form av stensatt gång). Jag gjorde lite olika hyss mellan mätningarna som visar på delvis lite kul resultat. Ska se om det kommer mer ino om det senare. ;)

Bild på spektaklet:
Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-02 15:09

Naqref™ skrev:Ska se om det kommer mer ino om det senare. ;)
Freudianskt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-03 10:04

paa skrev:
Naqref™ skrev:Ska se om det kommer mer ino om det senare. ;)
Freudianskt?

Jag tror inte Freud skulle vilja analysera placeringen av smulor under tangenterna på mitt tangentbord (som stokastiskt förhindrar vissa bokstäver att användas). 8)

Dock så hade just dessa högtalare en liten anknytning till Ino men inte nu längre.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-06-10 01:22

Får man se resultatet av mätningarna också? :)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-06-10 02:47

petersteindl skrev:
OlA-68 skrev:jag sålde ett par fullrenoverade 2212 för 25 papp men då var det med 24 st ct 62 och nya bas och mellanregister 8)

Hej Ola
Vad var det för nya bas och mellanreg? Hur lät dom? Ändrade du filtrena?

MvH :)
Peter

det var med nya element i bas och mellanreg. inget gjort vid filtret lät mycket bra de var troligen bremenmoddade med det filtret som du kasade land och rike runt föra att utföra men det var inget jag ändrade på det var ett helsifyrs as till att kunna elda på med
saknar dem faktiskt lite :cry:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-13 12:29

Lödde ihop filterna i förrförrgår och har lyssnat på dom igår och idag.

Filterna lite snabbt komponerade:
Bild

De lät lite tillbakadragna så jag testade att vinkla ut dom en aning. Pss som Peter Steindl har rekommenderat. Exempelvis så här:
Bild

Låter just nu fantastiskt bra med Lise och Gertrud live på Nalen. Kanske kanske är de en anings tunga i det nedre regionerna men basen är ändå fast och djup.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-13 21:14

När du är färdig och har tröttnat på dessa för att gå vidare till annat projekt, kan du väl höra av dig till mig så skall jag hjälpa dig med bortforslingen av de där gamla öken... :D

Du måste berätta mera naq hur dom står sig mot allt annat...ser förbannat fina ut...jag blir så sugen på att köpa dom av dig senare. 8)

Går det att få in en stärkare någonstans i varje?

Skulle kunna tänka mig dessa ihop med detta i min nya matsal:

Bild

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-14 00:25

screen skrev:När du är färdig och har tröttnat på dessa för att gå vidare till annat projekt, kan du väl höra av dig till mig så skall jag hjälpa dig med bortforslingen av de där gamla öken... :D

Du måste berätta mera naq hur dom står sig mot allt annat...ser förbannat fina ut...jag blir så sugen på att köpa dom av dig senare. 8)

Går det att få in en stärkare någonstans i varje?

Skulle kunna tänka mig dessa ihop med detta i min nya matsal:

Bild

Mvh Björn//

:lol: :lol: :lol: Du skulle bara veta 8) Naq har nog svårt att sälja dessa.

MvH
PS

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-14 02:23

Det ante mej... :cry:

Ja,ja...det får väl bli B&O all the way då:

Bild

eller

Bild

kanske

Bild

Sorry for OT... :oops:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-14 07:58

Mmmm de är som sagt inte mina och de är inte så fina som bilderna visar. Trots det mindre bra skicket så skulle jag kunna gissa att värdet på dom just nu ligger närmare 10kkr och då skulle de behöva en lack utöver det.

Eftersom man kan demontera bottenbaffeln så går det utmärkt att pilla in en förstärkare. Kanske en Hypex UcD400 som man kompletterar med en extra värmeavledande aluplåt och sätter i närheten av inre portöppningen. Men det är OT.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-14 09:51

Naqref™ skrev: Bild

Kanske kanske är de en anings tunga i det nedre regionerna men basen är ändå fast och djup.

Tjusiga. Ser nästan ut som OA116 .... 8)
Hur ser det ut under locket då?

Bra att dom är tunga i nedre regionerna, då står dom stadigt ... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-14 14:40

screen skrev:Det ante mej... :cry:

Ja,ja...det får väl bli B&O all the way då:

Sorry for OT... :oops:

Varför då? Tanken är att det skall bli en modifiering som kan komma många OA-116 ägare till del :)

Så Screen, släng B&O tankarna i grovsoprummet 8O 8) å börja leta efter OA-116 :)

MvH
PS

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-14 14:45

Du är grym du Naq :)
11010000

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-21 18:06

Hittade i förrgår den mätning jag gjorde för ett antal år sedan på de OA116 jag hade ett kort tag själv. Mätuppställningen var ungefär som den ovan men med lite längre avstånd - 3 meter. Kunde vara kul som referens. :)

Bild

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-07-16 23:15

Hur går det?!
Jag är klar med OB51 nu och har över en vecka med semester kvar!
Jag vill bygga detta med!

Så det blir inte mycket som kommer att vara som originalet?
CT62 diskanter med 4 diskanter i bågen, dvs den yttersta vänd.
Eller är det nya diskanter med?
Steindl 5½" Mellanreg, är det DIY:a en hållare som gäller?
INO-bas, eller?

Jättekul att du/ni gör en genomkörare av alla OA modeller jag äger! 8)
Så frågan är, när ska du gå på OD-11? :lol:

låt mig hinta:
Steindl mellanregisterelementet om det nu är bra
och så hittar vi någon rolig 6.5" bas som kan stoppas in i lådor(4-6st ) lika stora som den för OD11.
Gärna passivt delat med.
Så har man en perfekt sovrumsstereo med!

Användarvisningsbild
Greensleeves

Lycka-till önskning...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-16 23:49

Lycka till med allt utvecklingsarbete!
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-17 00:19

schmutziger skrev:Hur går det?!
Jag är klar med OB51 nu och har över en vecka med semester kvar!
Jag vill bygga detta med!

Så det blir inte mycket som kommer att vara som originalet?
CT62 diskanter med 4 diskanter i bågen, dvs den yttersta vänd.
Eller är det nya diskanter med?
Steindl 5½" Mellanreg, är det DIY:a en hållare som gäller?
INO-bas, eller?

Jättekul att du/ni gör en genomkörare av alla OA modeller jag äger! 8)
Så frågan är, när ska du gå på OD-11? :lol:

Det blir nog inte klart före din semester slutar men inte långt därefter hoppas jag.

Det är med CT62 som detta par med OA-116 är moddade.

Det är Bremen 5½ tum med en mellanring runt för att passa i hålet för original 6,5 tumselementet.

Det är inte INOs 8 tumsbasar med aluminiumkon utan SEAS. Sent omsider har jag ytterligare en variant som så småningom kommer att provas. Den har utomordentligt fina data men jag skall mäta distorsionen då jag får dem.

Sen skall jag nämna att Naq också har mina OA 12or för modifikation och det är paret som jag har fått av Bill 50x :) Än en gång, tack Bill 50x.

OD 11 ja ja, suck, jag har inga OD 11or men jag skulle gärna lägga vantarna på ett par. Det är klart intressanta högtalare som jag egentligen aldrig har ägnat någon tid åt tidigare.

Men det skall bli kul att realisera gamla drömmar.

Förresten, hur låter dina OB-51or?

MvH
Peter Steindl

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 00:26

petersteindl skrev:Sen skall jag nämna att Naq också har mina OA 12or för modifikation och det är paret som jag har fått av Bill 50x :) Än en gång, tack Bill 50x
Om tanken är att de skall bestyckas med något annat element än de du fick för för jag ville höra modellen spela, så vill jag gärna ha tillbaka de basarna så jag kan bestycka mina OP34 igen ;)

Kan förövrigt ge mitt medhåll till att de mätningar (som tillverkaren tagit fram) på 8" basen ser sjukt bra ut långt över tänkt frekvensområde! :P

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-17 00:49

Kaffekoppen skrev:
petersteindl skrev:Sen skall jag nämna att Naq också har mina OA 12or för modifikation och det är paret som jag har fått av Bill 50x :) Än en gång, tack Bill 50x
Om tanken är att de skall bestyckas med något annat element än de du fick för för jag ville höra modellen spela, så vill jag gärna ha tillbaka de basarna så jag kan bestycka mina OP34 igen ;)

Kan förövrigt ge mitt medhåll till att de mätningar (som tillverkaren tagit fram) på 8" basen ser sjukt bra ut långt över tänkt frekvensområde! :P

Lugn, bara lugn, du är inte bortglömd. Naq har i det här fallet fått fria händer :) Han är nyfiken på att prova med ,-]ù$ :)

PS

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-07-17 09:51

petersteindl skrev:
Det är med CT62 som detta par med OA-116 är moddade.

Sent omsider har jag ytterligare en variant som så småningom kommer att provas.

OD 11 ja ja, suck, jag har inga OD 11or men jag skulle gärna lägga vantarna på ett par.

Förresten, hur låter dina OB-51or?

Blir det omfattande ändringar i diskant/mellanregisterfiltret, eller är det lödda bort och byta några kondingar igen?
Ska man linda av varv på basspolarna, eller det behövs inte alls för man bygger helt nytt filter övtill alla delarna?

Kommer ni att vänta med att släppa modifikationsanvisningarna tills ni testat/utvärderat detta nya element?
Annars kommer ju frågan om hur dyra dessa element är och om det är värt att byta om man redan gjort modden med det "gamla" elementet.

Om Naqref behöver låna ett par OD11 så lånar jag gärna ut mina. Finns i Malmö Det är CT62diskant och ny bas (köpt kring -03-04)

Löjligt nöjd! Man tackar och bockar!
Prisvärt är inte rättvist att kalla det :twisted:
Har dock bara spelat dem ihop med OA52.2. Det blev betydligt "självklarare" i basregistret och renare.
Inser att med kaffekoppens 6 lådor så kommer han nog att kunna spela för större delen av hans kvarter....
Men det är klart 2.4m takhöjd, och en modul är .6m hög hmm 6*1300:- får fundera lite på det.... :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 11:19

schmutziger skrev:Inser att med kaffekoppens 6 lådor så kommer han nog att kunna spela för större delen av hans kvarter....
Men det är klart 2.4m takhöjd, och en modul är .6m hög hmm 6*1300:- får fundera lite på det.... :lol:

Gårdsfest.

:lol:

Med 100w ineffekt (vet inte vad elementen pallar) presterar systemet nog en bit över 128db, men de klarar nog 250+ watt så tja.. +130db.. ;)

Fråga: Måste man alltid spela så starkt det går? 8O

Instämmer i hyllningarna till de här härliga genomgångarna av de äldre systemen.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-07-17 12:18

Självklart inte!
Klarar ditt sidosystem ens av +128dB distfritt?
Overkill är kul, någongång måste man ju testa hur starkt man kan spela med ju! :P
Hade varit kul att lyssna på dessa sex lådor!
Hade varit väldigt intressant om du hade spelat först med två sen fyra osv och beskrivit de evt. skillnader du hör. map resonanser, dist o andra parametrar.

Naqref/Petersteindl: Vad klarar elementen av för ineffekt i OB51 innan de inte längre spelar i sitt linjära område? Svara gärna i andra tråden då jag nog inte är ensamt nyfiken på detta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-17 12:46

Vi finner det inte relevant att publicera några anvisningar innan modifikationen är helt spikad och fryst så att säga.

Denna OA-116modifikation har i alla fall jag tänkt mig som en hyllning till Stig Carlsson och hans ljud. Det bör således vara utfört så maximalt utifrån givna grundförutsättningar:

Originalpatentets diskantplacering utvärderas och spikas eller förkastas. Det är i stort sett redan avklarat till originalpatentets fördel men slutkontrollen är ännu inte gjord.

Lådan behålls så att det för ögat inte är någon skillnad då högtalaren används som vanligt d v s vänder man högtalaren upp och ner så är det lätt att se en skillnad. Hjulen under detta par vittnar om att de inte är i originalskick eftersom hjulen byts ut om de är trasiga vilket de var i det här fallet. Originalhjulen vet jag inte var man köper och jag vet heller inte hur man lagar dem. Det är normalt gummit runt hjulen som torkar och smulas sönder.

Högtalarelementen bör vara maximerade/optimerade utifrån grundförutsättningarna, som t.ex. lådvolymer. Därför har mellanregistret som i original är 6,5 tum bytts ut mot det som jag finner bäst d v s en 5 ½ tummare och den bästa som jag känner till för ändamålet är Bremens egen. Jag känner inte till någon bättre eller motsvarande oavsett pris. Stig har själv aldrig använt någon 5 ½ tummare eftersom det på hans tid inte fanns någon sådan med tillräcklig slaglängd och känslighet. (Men idag finns det och IÖ har ju också bevisat att det går att göra :) Det sitter ju en 5½ tummare i INO Pip. Så småningom då jag i kronologisk ordning kommer fram till millennieskiftet i Peter Steindl?-tråden så kommer jag att berätta min version av utvecklingsarbetet på Bremens ägghögtalare.) Detta var en parentes.

Basen som i original också var på 6,5 tum ersätts mot en bra åttatummare som jag är övertygad om att Stig med förtjusning skulle ha godkänt, Troligtvis även till hans trevägare :) Det avgör jag efter mina mätningar på befintliga exemplar som jag hoppas få snart.

Dessa olika högtalarelement i de olika registren måste dessutom kunna fungera väl ihop tillsammans i högtalarlådan, vilket jag anser vara det viktigaste i hela konstruktionen.

Priset för modifikationen bör vara överkomligt. Det var ju också en del av Stig Carlssons tänkande.

Modifikationen skall inte vara för komplicerad att utföra. D v s om ägaren själv vill ge sig på den så bör man om möjligt försöka säkerställa ett lyckat resultat.

Högtalarelementen bör finnas någorlunda lättillgängligt. CT62 är det inte, alltså är just denna modifikation för de som redan har bytt ut sina originaldiskanter MT24HFC eller MT20HFC mot CT62.

Det finns säkert mer att säga, men kontentan är, ha tålamod, så småningom föds modifikationen fram.

Väl mött
Peter Steindl

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 13:19

schmutziger skrev:Klarar ditt sidosystem ens av +128dB distfritt?
Långt ifrån!

Av någon konstig anledning har de samma höjd (som rekommenderas för) och samma bredd som Ino i14... ( >115db)

Har faktiskt inte räknar på mitt toppsystemets maximala utnivå, utan nöjjer mig med att det är starkare än jag ämnar nyttja det.

Sorry för OT... tillbaka till trådämnet - och tack Peter för inlägget ovan!

Användarvisningsbild
Greensleeves

Ny, kommande kommersiell Carlsson-produkt..?

Inläggav Greensleeves » 2008-07-17 15:06

petersteindl skrev:Vi finner det inte relevant att publicera några anvisningar innan modifikationen är helt spikad och fryst så att säga.

Denna OA-116modifikation har i alla fall jag tänkt mig som en hyllning till Stig Carlsson och hans ljud...

Vågar jag försiktigt undra om det kanske finns några svaga, försiktiga, eventuella, högst tentativa tankar på att detta måhända, möjligen, småningom, kan leda fram till en kommersiell produkt saluförd av Stiftelsen Stig Carlsson..?
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 16:51

Svårt att tro.

Räcker det inte att den blir tillgänglig?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Ny, kommande kommersiell Carlsson-produkt..?

Inläggav petersteindl » 2008-07-17 17:52

Greensleeves skrev:
petersteindl skrev:Vi finner det inte relevant att publicera några anvisningar innan modifikationen är helt spikad och fryst så att säga.

Denna OA-116modifikation har i alla fall jag tänkt mig som en hyllning till Stig Carlsson och hans ljud...

Vågar jag försiktigt undra om det kanske finns några svaga, försiktiga, eventuella, högst tentativa tankar på att detta måhända, möjligen, småningom, kan leda fram till en kommersiell produkt saluförd av Stiftelsen Stig Carlsson..?

:mrgreen: Vad jag vet är det fortfarande Naq som ansvarar för sajten carlssonstiftelsen.se :roll: :wink: 8)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Lite om tillgängligheten för uppgraderade Carlsson OA-116...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-17 19:33

Kaffekoppen skrev:Svårt att tro.

Räcker det inte att den blir tillgänglig?

Eh, blir tillgänglig... för vem..? För alla..? Är andemeningen här, att det om ca 1,5 år kommer att inträda en fullkomligt enastående dag i mitt liv... en dag som till det yttre måhända är en frostbiten dag i december... här i Norrland... några dagar innan självaste julafton... där det visar sig att lilla mig... bjuds på en del förtidiga julklappar... i form av ett par suveränt uppgraderade Carlsson OA-116... som jag får om inte annat för att jag ständigt försöker bidra till en mysig och god stämning på forumet faktiskt.se... och kanske t.o.m. för att jag är värd det... som det alltid heter i reklamen nuförtiden... där hela julklappspaketet levereras av hjältar som Magnus Östberg, Peter Steindl och större delen av landets alla Carlsson-fantaster... som ger mig en bamsekram och hjälper mig med installation av dessa dyrgripar... samt gör sitt yttersta för att mumsa i sig all min glass och all min hjortronsylt...

Om det faktiskt är på det sättet, att detta förvisso kommer att hända... ja då...

... kan jag knappt vänta på att bli äldre..! :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 19:45

:lol:

Designen och elementen...designen och elementen tillgängliga ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati