Faktiskt Ortoakustiska demohelg.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-27 09:57

Almen skrev:
Men rekommendationen är tätt mot dämpad vägg.

Hmm...det var dom inte (pi60s) ens på demot hos IÖ?

Sen undrar jag hur pass dämpad väggen skall vara (om de ska stå kloss) beroende på vilket väggmaterial man har? Det riskerar att dra igång rummet har jag märkt, men jag kanske cyklar här? :?

Sorry för OT. :oops:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-27 10:49

[OT]
screen: Jo, det handlar till syvende och sist om hur mycket basutsträckning man vill ha, och ju hårdare väggar, desto mer dämpning krävs (minst en decimeter stenull är väl grundrekommendationen).

Och visst, ju närmare väggen, desto bättre basutsträckning nedåt, men desto större risk för resonanser.
[/OT]
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-27 11:06

IngOehman skrev:Men snälla - blanda inte in Ino-högtalare i sammanhanget.
Det har inte där att göra. Stryk dem. Please.

Fy vilken trist inställning.

Jag kan förstå att det inte går att få till ett rum som är optimalt för båda sorternas högtalare. Men det gör inte jämförelsen ointressant. Det är den verklighet som många lyssnare har. Man KAN faktiskt vara intresserad av att få veta hur bra eller dåligt en INO-högtalare låter i ett ickeoptimalt rum.

Att som högtalartillverkare verka för att folk inte ska jämföra och testa saker, rätt eller fel, får mig att tänka på censur.

Fy på sig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-27 11:45

Erik_Johansson skrev:Om man kan få till något som sträcker sig över mer än 1 dag så kanske det finns en chans att Ingvar kan tänka sig att hålla den där föreläsningen om ortoakustisk musikåtergivning som diskuterades tidigare i vintras/våras? :)

/Erik

Det hade varit väldigt kul.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-27 12:10

Jag är minst sagt förvånad att Ino högtalare ofta rekommenderas med väggplacering. Jag har nu sett denna rekommendation vid flera tillfällen och undrat lite. :?:

Tidigare har dessas konstruktör Ingvar Öhman i första hand förespråkat rumsellipsen som bästa placering, både av högtalare och lyssnare, vilket jag själv också tycker är ett utomordentligt val för placering av både lyssnare och högtalare som inte är vägghögtalare.

Dock är det så att om man sitter mitt i rummet och lyssnar så har man redan frångått rumsellipsen och då är det med stor sannolikhet även en annan högtalarplacering som gäller, i detta fall, nämligen högtalarna närmare vägg. Då högtalarna placeras närmare väggen så ökar behovet av att dämpa dess reflexer och därmed införs väggabsorbent.

Hemma hos Almen sitter man inte på rumsellipsen utan man sitter vid en basfattigare position, nämligen ungefär i mitten av rummet och då är Almens högtalarplaceringsalternativ nära bakre vägg nog optimalt, men hos andra som sitter på rumsellipsen behöver det inte vara så.

Väl mött :mrgreen:
(Hmm, nu är han där igen. Vad menar jag med mrgreen? 8) Tja, den som lever får se.)

PS

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-27 13:05

Att piP är rekommenderad för väggplacering kan väl inte vara någon nyhet? Direkt mot vägg bara med plats för den där dämpskivan i profilerad skumplast bakom.
Att pi60 skulle rekommenderas för placering direkt mot dämpvägg låter lite mer överraskande, eftersom iö inte synes förespråka dämpvägg, utan mer partiella dämpinsatser, med en odämpad yta mellan högtalarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-06-27 13:12

Inte för att jag brukar bry mig om OT men det känns som att diskussionen om placeringsalternativ för pi60 kanske inte riktigt hör hemma i den här tråden. Låt oss istället koncentrera oss på fortsatt diskussion kring Alexis trevliga initiativ! Dessutom har han ju skrivit (vilket vi kan tycka vad vi vill om) att han inte tänker gå emot IÖs vilja och det är ju upp till Alexi att bestämma.

Hursomhelst ser jag fram emot en sådan här sammankomst! :)

/Erik

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-27 18:35

Svante skrev:Fy vilken trist inställning.

Nu handlar det ju om ortoakustiska pryttlar, så jag tycker inte de hör hemma i sällskapet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-27 23:19

Kaffekoppen skrev:
Svante skrev:Fy vilken trist inställning.

Nu handlar det ju om ortoakustiska pryttlar, så jag tycker inte de hör hemma i sällskapet.

Mja, nu var det ju inte det som var trist.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-27 23:22

Ingvar ogillar väl att Kompromissa så att få honom ställa upp ett par pi60s som inte spelar så bra dom kan, är nog inget som han vill göra. :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-27 23:43

men det är väl inte så allvarligt, hur många Ino högtalare är detsom st år optimalt? själv tycker jag det verkar vara en utmärkt ide, synd bara att jag inte bor i Stockholm och kan delta :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-27 23:46

Britt-Gunnar skrev:men det är väl inte så allvarligt, hur många Ino högtalare är detsom st år optimalt? själv tycker jag det verkar vara en utmärkt ide, synd bara att jag inte bor i Stockholm och kan delta :)

Det går väl att bege sig från Lund till Stockholm. Vem vet, kanske proffan kör sina bussar till hufvudstaden :)

PS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-27 23:46

subjektivisten skrev:Ingvar ogillar väl att Kompromissa så att få honom ställa upp ett par pi60s som inte spelar så bra dom kan, är nog inget som han vill göra. :lol:

Ja, det har väl framgått. Det tråkiga är att han vill hindra även andra från att göra det. Och det verkar som han lyckas. Jag tycker faktiskt att det är obehagligt.

Det finns inga experiment som är fel om de är ofarliga och man lär sig nåt på dem. Jag tror mycket väl att det här experimentet kunde vara en ögonöppnare för rumsbehandlingens betydelse. Och om någon drar fel slutsatser är det den personens ansvar och ingen annans.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-06-27 23:56

Träffen gällde ju ortho-högtalare, vilket pi60 och piP inte är.

Som att ta med sig ett päron till en äppelutställning.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-28 00:07

All heder åt Svante :)

Dock tycker jag att IÖ i klartext säger som det är, nämligen att Ino inte är konstruerade enligt Stig Carlssons ortoakustiska principer och det var ju denna tråds överskrift. I det här fallet upplever jag det till synes IÖs negativa svar snarast som ett positivt svar ur Ingvars synvinkel d v s att inte blanda ihop eller konfrontera sina högtalare med ortoakustiska eftersom Alexis själva idé var att jämföra olika ortoakustiska högtalare, därav min första mrgreen :D

Sanny_X säger likadant fast med andra ord :) Äpplen o päron är goda men knappast menigsfullt att jämföra med varandra.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-06-28 00:21

Vore kul att höra Carlsson och Bremen i samma rum, tror en del skulle bli förvånade. 8)

(det blev jag när jag hörde Bremen)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-28 00:41

Håller med Peter. Låt oss köra på ortoakustiska högtalare. Jag är mycket sugen att höra dessa. :P

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-28 08:14

Låter jättekul. Jag har faktiskt aldrig hört ett par Carlsson eller Larsen, åtminstone inte i modern tid. Men jag är väldigt nyfiken, speciellt efter att ha hört Peters ägg.

Vi får väl hoppas att ingen av de andra konstruktörerna lägger in sitt veto. :(

Hoppas Koppen tar med sina OA-mupps bara som en teaser - man är ju ruskigt nyfiken på de små rackarna..
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-06-28 09:07

jag tycker ändå det skulle vara intressant att jämföra ex pi60 med stigs alster...

men ingvar kanske inte vågar?!?! ;)

ta nu tag i självförtroendet som steindl verkar ha gjort

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-28 09:10

Peter S. har ju inte sagt varken bu eller bä, och Larsen/Eriksson håller sig av någon anledning avvaktande också, i alla fall än så länge.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-28 09:44

paa skrev:Peter S. har ju inte sagt varken bu eller bä, och Larsen/Eriksson håller sig av någon anledning tysta också, i alla fall än så länge.

:mrgreen:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-28 09:51

paa skrev:Peter S. har ju inte sagt varken bu eller bä, och Larsen/Eriksson håller sig av någon anledning avvaktande också, i alla fall än så länge.

Peter ser ju glad ut iallafall. :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-06-28 10:26

paa skrev:Peter S. har ju inte sagt varken bu eller bä, och Larsen/Eriksson håller sig av någon anledning avvaktande också, i alla fall än så länge.

ja när jag läser igenom tråden så är det ju tydligt...vad är det med er folk?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-28 10:47

På tal om det, när ska äggen introduceras på marknaden?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-28 11:06

Mja jag clearade med Alexi redan innan han drog igång tråden. Men nu när en uppenbart intelligent IÖ som till synes sitter med alla trumf på handen (rimligt rumsanpassad högtalare med djupast bas och högst ljudtryckpotential som dessutom triggar rummet något mindre än de andra högtalarna samt är förfinad under över 30 år) tycker att det är olämpligt att någon av hans kunder frivilligt visar upp sina högtalare för en större publik så kanske han har rätt i något och då kanske borde även jag dra öronen åt mig. Men se det tänker jag inte göra ety en sådan tråkigpetter vill jag inte vara.

Får jag föreslå valet av högtalare så är min rekommendation att man struntar i monotiden (jämförelsen blir så skev annars) och väljer ut Stigs topphögtalare därefter som representerar lite olika hstoriska skiftningar. Då blir det naturliga valet OA116 och OA52.2. Därefter får det bli en projektion av Stigs idéer och tankar för vad han möjligen hade önskat och kunnat göra idag. Och vi har ju Erik som har tillgång till orginalritningarna till trevägarn och är villig att göra en insats där. Det finns andra som är villiga att bistå med lite av Stigs tankar så att den kan få ett utförande så som Stig kanske inte skulle rotera i sin grav för. Den är kanske färdig i augusti eller september?

Därefter så kan man ta och välja ut lite valfria högtalare från hans "adepter". Den högtalare som är mest IÖ-design är ju just den OA-60 som jag föreslog och jag är säker på att John lånar ut ett av sina par. Lådan är ju mer ett resultat av Ingvars tankar än ex OA-58 och den har ju element som är helt designade av IÖ (Carlsson T11oa samt Ino B67). Larsen 6 skulle säkert platsa (enligt vissa). Olle Mirsch har säkert någon design som man kan tycka matcha någon av det två av Stigs högtalare jag nämner ovan (om5-32?). Sedan så har vi ju Äggen. Men det är ju upp till Peter om han vill dema dom offentligt innan de har släppts eller är helt produktionsfärdiga. De är kanske värda en helt egen träff senare?

Så kondenserat ser mitt förslag ut som följer:
OA-116
OA-52.2
"Trevägarn"
om5-32 eller om3-28
Allegro kanske?
OA-60
Larsen 6
samt eventuellt
Bremen HD12
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-28 11:24

Bra skrivet Naq.

Då äggen är närmare produktion så har jag inget emot demos av äggen. Det är nog snarast så att det kommer att organiseras en Bremen road show och då finns det möjlighet att även organisera speciella träffar för Faktiskt medlemmar :)

Jag är även öppen för förslag vad gäller spelning och jämförelse av andra högtalare oberoende av hur dessa är konstruerade eller vilket pris de andra högtalarna betingar.

Men först så måste produktionen igång. Jag är helt övertygad om att omedelbar leverans är nyckelordet efter demo av äggen :mrgreen:

Sen är det även andra saker som skall slutföras d v s historien på Peter Steindl?-tråden :D 8)

Väl mött :D
PS

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-28 11:28

Peter, du vill alltså skjuta på denna träffen, för en obestämd tid framåt?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-28 11:33

:mrgreen:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-28 11:53

För mig verkar det som om de högtalarkonstruktörer som är befintliga på detta forum är rädda för att sätta sina alster tillsammans med andras. :(

Hittills alla utom Naqref i.a.f. som skall ha en stor elgoge för sitt sätt och handlande tycker jag. :P

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-28 11:56

screen skrev:Hittills alla utom Naqref i.a.f. som skall ha en stor elgoge för sitt sätt och handlande tycker jag. :P

Skillnaden mellan Naqef och de andra högtalarfabrikörerna är att Naqref är konsult, vilket betyder att om hans högtalare visar sig vara lite sämre, så kan det ge fler utvecklingstimmar.
:)
Numera pensionär.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi