LM3886 x 6, andra försöket...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-28 12:03

Bullit skrev:Hej...

Sorry för bommen... har legat utslagen i magsjuka :(

Bommenär påbörjad och jag ska fortsätta med den under dagen.

Stackars dig!

Men du, du som vet vad du caddat fram, vad tror du om möjligheten att medelst enkla kirurgiska ingrepp förvandla ditt kort till 3 separata stärkare?

Eller i varje fall 2..

Jag har ett par gamla förstärkare med fungerande trafos och kylflänsar osv. Men elektroniken är mest trasig.

Skulle vara lite gulligt att trycka in ett sånty här kort (2 får inte plats) plus min egen RIAA och en enkel tonkontroll för att få en fungerande låda.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-06-28 13:18

Enklast är att inte ansluta R1, R5 och R9 i nedre hålen, utan att ansluta dom via kabel till varsin ingång. Då skippar du även att montera C22, R13, IC4, C29 och C30. Sedan skippar du att löda fast dom nedre benen på R4, R8 och R12, dom ansluter du istället t.ex via kabel direkt till respektive utgång. Då har du tre kanaler på ett kort.

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-06-28 13:41

screen skrev:Denna grej har gått mig alldeles förbi och det var synd. :cry:

Om det är någon som sitter på för många kort och kan tänka sig att sälja vidare så är jag på med upp till 8st.

Detta gäller om s.k. bryggkoppling med förväntade upp till 300W i 8ohm eller mindre (4 ohm) är möjligt (jag kan inget om detta och fattar lite :oops: ).

Vidare vore det trevligt att få se vad man kan förvänta sig i övrigt av detta steg, t.ex. dist, bandbredd o.s.v.

Även det koppen med flera varit inne på, vilket (mellan tummen och pekfingret) totalpris kan man förvänta sig/kort matat och klart för användning exclusive låda då? Kanske resp. bryggat?

Kul idé...fins det möjligheter till fjärrstart eller trigger?

Jag kanske är helt ute å seglar nu, så var snälla med mig... :oops:

Mvh Björn//

jag bestälde några extra kort om det va så att någon skulle missa grupköpet. du kan få köpa 4 kort av mig som räcker till 2 bryggade kanaler på runt 300W. Om du kollar på denna sida hittar du mätningar på ett liknande bygge http://www.shine7.com/audio/bpa300_3.htm .här har du ett par länkar på möjliga triggers eller fjärstart som borde gå att bygga in http://sound.westhost.com/project38.htm http://sound.westhost.com/project79.htm
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-28 15:46

Hej Viggen ! :D

Du är en ängel... :oops:

Jag tar gärna dessa fyra, PM:a mig dina kontouppgifter så skickar jag dig pengar omgående + PM:ar tillbaka min adress.

Lägg nu på alla kostnader du vill ha för både korten (inkl.dess fraktkostnad) och frakten från dig till mig.

Bygget du länkade till var väldigt fint utfört, även om jag inte förstod alla mätningar på dessa.

Tack än en gång, jag väntar med spänning på dit PM-svar. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-06-28 19:21

Ok här kommer BOM med elfa-nummer: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2_BOM.xlsx

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-28 22:21

Bullit skrev:Ok här kommer BOM med elfa-nummer: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2_BOM.xlsx

Vaffönåformat är det där??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-28 22:30

Jag har inte Exel på min burk.

Vet heller inte om Elfa tar emot sådant dokument.

Kollar på måndag. För övrigt skickade jag förfrågan på LM3886TF samt LF411 i går.

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-28 22:35

Piotr skrev:Jag har inte Exel på min burk.

Kollar på måndag. För övrigt skickade jag förfrågan på LM3886TF samt LF411 i går.

/Peter

Min excel vägrar i alla fall läsa den där filen.

Pjotr: orkar vi ta det som komplettpåsar, eller stannar vi redan nu vid bara dessa halvledare??

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-28 22:40

Den där filen är väl i Excel 2007? Mitt Excel läser den i varje fall. Kan antagligen konverteras likt Word2007 till en tidigare version. Åtminstone för Word finns det konvertering att hämta på Microsofts hemsida.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-28 22:40

n3mmr skrev:
Piotr skrev:Jag har inte Exel på min burk.

/Peter

Min excel vägrar i alla fall läsa den där filen.

Pjotr: orkar vi ta det som komplettpåsar, eller stannar vi redan nu vid bara dessa halvledare??

Pröva med att ta bort sista x:et från .xlsx så kanske det funkar. Annars får man ladda ned Excel Viewer 2007.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-06-28 22:44

Ja den var i excel 2007-format...

Denna ska funka från Excel 97 - 2003: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2_BOM.xls

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-28 22:45

n3mmr skrev:Pjotr: orkar vi ta det som komplettpåsar, eller stannar vi redan nu vid bara dessa halvledare??

Vet inte. Kanske pejla läget på forumet lite till och sedan ta ett snack med säljare på resp. företag (Elfa, Farnell och RS) för att se vad som går att lösa.

Annars har vi ju en mysig semester framför oss, plockandes med tusentals små komponenter och små rosa och svarta plastpåsar. :mrgreen:

Nåja, det löser sig på något vis. Går ju säkert att få fram ett par frivilliga till om det behövs för packning och utskick.

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-29 08:14

Bullit skrev:Ja den var i excel 2007-format...

Denna ska funka från Excel 97 - 2003: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2_BOM.xls

Peka på där du beskriver hur matchningen ska göras (menar vad som ska uppnås med resp matchning...)

I flera av fallen är det så att man behöver matcha förhållandet mellan två resistanser, kanske gäller det samtliga fall??

I så fall fördyras konstruktionen rejält av nuvarande val

I ett fall undrar jag om det alls skall vara så noga: R1, t ex. Varför skulle det behövas 0.1% där???

Och är det inte så att det viktiga är att R17/R20/R23 är lika? Inte just 205 kOhm?? Fö behöver dom verkligen vara så fantastiskt matchade?

Och alla precisionskrav kommer enbart från det faktum att dessa ska köras DCkopplade men helt i paralllell?

Alla dessa frågor finns det kanske redan svar på i tråden, peka mig dit i så fall, tråden är lite lång, ju.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-29 10:57

Jag har inte kollat på schemat men de enda motstånden som jag kan se behöva vara matchade (någotsånär) är gain motstånden..?

Ingångsmotstånd till LM3886 samt motstånd runt LM411 lär väl inte vara kritiskt?

Och sen tänker jag lite till.. vadan motståndet i zobel-länken? Behövs kanske balans där för att undvika strömmar mellan chippen vid HF?

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-29 11:00

Piotr skrev:Jag har inte kollat på schemat men de enda motstånden som jag kan se behöva vara matchade (någotsånär) är gain motstånden..?

Ingångsmotstånd till LM3886 samt motstånd runt LM411 lär väl inte vara kritiskt?

Och sen tänker jag lite till.. vadan motståndet i zobel-länken? Behövs kanske balans där för att undvika strömmar mellan chippen vid HF?

/Peter

Det verkar otroligt att det skull behövas....
Och varför finns det 2 zobelnät?? Bullit: du vet vad zobelnäten ska vara till för???
Dom är ju helt parallellkopplade som det ser ut nu. Inte behövs det 0.1% motstånd där, väl??

Personligen behöver jag lägga in zobelnät på varje chips utgångsterminalspinne (för mina applikationer). samt linda en spole i tjock tråd runt 0.2R-motstånden på utgångarna. Eller ta bort dom helt.
Ev klarar jag mig utan zobel.
Senast redigerad av n3mmr 2008-06-29 11:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-29 11:01

Vart hittar jag det senaste schemat?

Vad är det för värden på feedbackmotstånden? Är det dom som ligger på 200k/10k? Är inte det isf. onödigt högt? Tänker på brus och instrålat skräp.

National anger ju 20k/1k till feedbackslingan.

/Peter

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-29 12:40

n3mmr skrev:
Piotr skrev:Jag har inte kollat på schemat men de enda motstånden som jag kan se behöva vara matchade (någotsånär) är gain motstånden..?

/Peter

Och varför finns det 2 zobelnät?? Bullit: du vet vad zobelnäten ska vara till för???
Dom är ju helt parallellkopplade som det ser ut nu. Inte behövs det 0.1% motstånd där, väl??

Personligen behöver jag lägga in zobelnät på varje chips utgångsterminalspinne (för mina applikationer). samt linda en spole i tjock tråd runt 0.2R-motstånden på utgångarna. Eller ta bort dom helt.

Tror vi sedan tidigare i tråden fått reda på att det är dubbla Zobel för att man skall kunna plocka ut sina signaler i valfri ände på kortet och det är också därför vissa kontakter är dubblerade (tänk ett kort på vänster och ett kort på höger sida i lådan med korta ledningar i båda fall).

Det behövs inte 0.1 % motstånd nånstans och i synnerhet inte i Zobelnätverket i min mening (för då hade man ju varit tvungen att matcha kondingarna också till 0.1 % tcyker jag). I övriga ställen räcker det ju att man matchat i samma positionspar så väl man kan och om det sen diffar 5 % från nominellt värde är ju ointressant.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-29 13:12

0,1% motstånd behövs i parallellkonfigurationen för att förstärkarna ska få lika förstärkning. När de jobbar i parallell blir det ju väldigt viktigt att de vill ge samma utspänning.

Zobel-nätet påverkar inte förstärkningen, därför duger det med 5-10% där.

Man bör väl nämna också att bara för att någon har byggt en förstärkare som funkar perfekt med 1%-iga motstånd, så behöver inte alla göra det. Komponentspridningen kan göra att den ena förstärkaren går bra, men att den andra blir het.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-29 13:16

UrSv skrev:
n3mmr skrev:

/Peter

Tror vi sedan tidigare i tråden fått reda på att det är dubbla Zobel för att man skall kunna plocka ut sina signaler i valfri ände på kortet och det är också därför vissa kontakter är dubblerade (tänk ett kort på vänster och ett kort på höger sida i lådan med korta ledningar i båda fall).

Det behövs inte 0.1 % motstånd nånstans och i synnerhet inte i Zobelnätverket i min mening (för då hade man ju varit tvungen att matcha kondingarna också till 0.1 % tcyker jag). I övriga ställen räcker det ju att man matchat i samma positionspar så väl man kan och om det sen diffar 5 % från nominellt värde är ju ointressant.

Enklaste sättet att matcha är ju att använda hög precision.

Om man inte vill sitta och handmatcha.

Men jag återkommer efter att ha simulerat. I veckan.

Zobel: Öhh, det är väl bättre att ha ett zobel centralt, så kompenserar man den lilla snutten ledningsbana på kortet automatiskt.

Två zobel verkar ytterligt egendomligt.

Och zobelnät klarar sig med 20%.

Jag måste dock erkänna att jag känner för att begränsa vårt åtagande till halvledarna.

Alltså per påse: 3xLM3886TF+3xLF411+1xOPA134+1xLM317+1xLM337

Sen skulle man kunna tänka sig att man lägger till alla de motstånd som faktiskt rimligen bör köpas med 0.1% precision.

Då kan man handla t ex Welwyn på Farnell.uk, och få en god prisbild.

Men sen känns det som ett väldigt stort åtagande.

Om uppslutningen stannar under 100 satser, så blir det svårt att se lönsamhet i nåt utöver halvledarna. Och egentligen är det då bara 3886-orna och LF411orna som lönar sig för gruppköp. 1kOhm/20k 0.1% kommer sen. Eftersom det blir 3 eller fler per sats av dessa prylar.

Med det åtagandet blir det dock precis meningsfullt redan vid 35 intresserade. Det är inte så extremt betungande, heller.

Lösa tankar. Kommentera! Åså kommer vi nog fram till nåt nästa vecka.

När kommew kowten???

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-06-29 13:47

/Peter

Det är korrekt. Gain motståndet bör vara så matchade det bara går.

i övrigt är det väldigt okritiskt, 1% räcker gott.

Utgångsmotstånden (0.33 ohm, 2W ) behöver inte heller vara mer än 5% tolerans på.

Tycker det är onödigt att göra en komponentsats med allt plock för det blir otroligt mycket jobb för er (eller den som ordnar detta) .

Leffar och Lemmar räcker :)
Jag har allt det andra.

Jag kommer åka till Peru på tisdag och kommer inte hem förrän den 20 juli. men jag vill ha 6 (sex) halvledarsatser (oavsett pris).

Kanske, kanske hittar jag någon gammal Inka kung med internet och kan kolla upp lite under tiden , men en kan jag inte betala innan hemkomst till Sverige.

(bilder kommer senare)

Hoppas ni noterar och tar med det i beställningen :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-29 14:01

rikkitikkitavi skrev:

/Peter

Det är korrekt. Gain motståndet bör vara så matchade det bara går.

i övrigt är det väldigt okritiskt, 1% räcker gott.

Utgångsmotstånden (0.33 ohm, 2W ) behöver inte heller vara mer än 5% tolerans på.

Tycker det är onödigt att göra en komponentsats med allt plock för det blir otroligt mycket jobb för er (eller den som ordnar detta) .

Leffar och Lemmar räcker :)
Jag har allt det andra.

Jag kommer åka till Peru på tisdag och kommer inte hem förrän den 20 juli. men jag vill ha 6 (sex) halvledarsatser (oavsett pris).

Kanske, kanske hittar jag någon gammal Inka kung med internet och kan kolla upp lite under tiden , men en kan jag inte betala innan hemkomst till Sverige.

(bilder kommer senare)

Hoppas ni noterar och tar med det i beställningen :)

Skicka till inköpstråden i stället!!!

OK, vi moddar specarna.

20k/1k 0.001% ( :-) ) övrigt +- 200% ( :-) )

Nä, men gain-motstånden (20k och 1k) skall vara 0.1%

Övriga motstånd 1%

En sats med lemmar/leffar och precisionsmotstånd, kanske är OK??

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-29 14:06

n3mmr skrev:
Lösa tankar. Kommentera!

Jag kan bara svara i egen sak.

Jag som är novis (inte på att löda dock) på anskaffning av komponenterna (om jag nu får köpa 4 kort?) vore hjärtligt tacksam för en i allt så komplett sats som möjligt för att (i mitt fall) kunna köra detta i bryggat stereopar, och jag är absolut beredd att betala för att få den hjälpen och tjänsten!

Jag kommer (om nu detta blir av?) nog ändå att "tjata" på forumet om hur det ena skall kopplas med det andra, matchning, bryggas, trafo, trigger o.s.v...

Så jag skulle bli jätteglad för så komplett byggsats som möjligt ! :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-29 14:16

screen skrev:n3mmr skrev:
Lösa tankar. Kommentera!

Jag kan bara svara i egen sak.

Jag som är novis (inte på att löda dock) på anskaffning av komponenterna (om jag nu får köpa 4 kort?) vore hjärtligt tacksam för en i allt så komplett sats som möjligt för att (i mitt fall) kunna köra detta i bryggat stereopar, och jag är absolut beredd att betala för att få den hjälpen och tjänsten!

Jag kommer (om nu detta blir av?) nog ändå att "tjata" på forumet om hur det ena skall kopplas med det andra, matchning, bryggas, trafo, trigger o.s.v...

Så jag skulle bli jätteglad för så komplett byggsats som möjligt ! :)

Mvh Björn//

Även i lemleffprec-fall så fixar vi till det så att matchningskravet försvinner.

De komponenter som ligger med duger utan att man mäter.
Resten är en lista med standardkomponenter från Elfa, den kan vi skicka med, med elfas produktnummer. Och inga ytterligare matchningskrav.

Sen handlar det ju alltid om priset.... Ahemm... :-)

för 500:-/timme gör jag mycket...

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-29 14:20

Resten är en lista med standardkomponenter från Elfa, den kan vi skicka med, med elfas produktnummer. Och inga ytterligare matchningskrav.

Gäller detta kondingbankar, trafo och passande kylflänsar också då?
Kanske t.o.m. lämplig låda? :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-06-29 15:30

Senaste schema finns här: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2.pdf

Eftersom vi arbetar med 3 kretsar i parallel konfiguration är det viktigt att de motstånd som är 0,1% verkligen är 0,1%, eftersom olikheter annars kommer att ligga och kämpa emot varandra med självsvägning som följd, vilket kan resultera i uppbrunna LM3886.

R1,2,3,5,6,7,9,10 och 11 är viktigt för att varje LM886 ska ha så lik förstärkning som möjligt, R17, 20 och 23 är viktigt för att varje DC-offset ska hållas så lik (låg) som möjligt.

Man kan välja motstånd som är 0,1% från början OM DET FINNS ATT KÖPA, annars kan man välja billigare 1%-iga och matcha dom själv. Jag personligen kommer att köpa 0,1% i största utsträckning för jag betalar hellre lite extra än att sitta och mäta massa.

Det är upp till var och en att välja hur noggran man vill vara med matchningen men jag tar inte ansvar för att era kort brinner isåfall. Det är mer kritiskt än vad man kan tro och jag rekommenderar att matcha dom som är specade till 0,1%. Jag har varit med om många uppbrunna LM3886 pga omatchade motstånd. Dyyyrt.

Zobel-nätverket ska bara monteras 1 av dom 2 som är incaddade, och där väljer man det som som är närmast den utgång man väljer, höger eller vänster. Det står i kommentarerna om du läser.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-29 16:25

Bullit skrev:Senaste schema finns här: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2.pdf

Eftersom vi arbetar med 3 kretsar i parallel konfiguration är det viktigt att de motstånd som är 0,1% verkligen är 0,1%, eftersom olikheter annars kommer att ligga och kämpa emot varandra med självsvägning som följd, vilket kan resultera i uppbrunna LM3886.

R1,2,3,5,6,7,9,10 och 11 är viktigt för att varje LM886 ska ha så lik förstärkning som möjligt, R17, 20 och 23 är viktigt för att varje DC-offset ska hållas så lik (låg) som möjligt.

Man kan välja motstånd som är 0,1% från början OM DET FINNS ATT KÖPA, annars kan man välja billigare 1%-iga och matcha dom själv. Jag personligen kommer att köpa 0,1% i största utsträckning för jag betalar hellre lite extra än att sitta och mäta massa.

Det är upp till var och en att välja hur noggran man vill vara med matchningen men jag tar inte ansvar för att era kort brinner isåfall. Det är mer kritiskt än vad man kan tro och jag rekommenderar att matcha dom som är specade till 0,1%. Jag har varit med om många uppbrunna LM3886 pga omatchade motstånd. Dyyyrt.

Zobel-nätverket ska bara monteras 1 av dom 2 som är incaddade, och där väljer man det som som är närmast den utgång man väljer, höger eller vänster. Det står i kommentarerna om du läser.

OK, håller med om R2,3,6,7,10,11, men 1,5,9???

Förstärkningsvariationen p g a 1% fel i R1 borde understiga 0.01%

17, 20, 23??? Dom kommer ju direkt i serie med oåterkopplat Aol för LF411? Måste man matcha Aol också??

Om känsligheten för variationer den här resistansen är för stor så kan man ju enkelt antingen öka C eller R17,20,23

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2008-06-29 20:11

OT. 8)

Finns det intresse av att utveckla det hela och fixa kort med tex.

Mjukstart.
Möjlighet att använda "valfri" strömbrytare (momentan).
Fördröjning innan utgången blir aktiv (för att undvika smällar och liknande).
Reläbaserad ingångsväljare.
Volymkontroll/försteg.
Kanske tom möjlighet till fjärstyrning (om någon kan hacka lite kod)

Då många verkar ha intresse av att bygga så är det ju ett ypperlikt tillfälle att göra sambeställningar. Priset blir ju så mycket roligare då :D

/JZ

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-30 09:53

Zei skrev:OT. 8)

Finns det intresse av att utveckla det hela och fixa kort med tex.

Mjukstart.
Möjlighet att använda "valfri" strömbrytare (momentan).
Fördröjning innan utgången blir aktiv (för att undvika smällar och liknande).
Reläbaserad ingångsväljare.
Volymkontroll/försteg.
Kanske tom möjlighet till fjärstyrning (om någon kan hacka lite kod)

Då många verkar ha intresse av att bygga så är det ju ett ypperlikt tillfälle att göra sambeställningar. Priset blir ju så mycket roligare då :D

/JZ

Ett stort antal människor har ju redan beställt kort till det här.
Men du menar som ytterligare ett projekt vid sidan av detta?

I så fall: starta ny tråd.

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2008-06-30 11:46

Jag menade som ett ytterligare projekt vid sidan av detta, Men samtidigt som en vidareutveckling av den/de förstärkarna som förhooppningsvis skall tillverkas :D

Kan ju såklart starta en ny tråd.... om intresse finns..

/JZ

Användarvisningsbild
StefanC

Inläggav StefanC » 2008-07-01 21:26

Allt redan beställt ! Ååå satan alltså här kommer man tillbaka efter 2 år och läser igenom den här underbara tråden. Ett måste köp verkligen och så missar man deadline med några dagar gaah !

Bullit, ett riktigt gott arbete! Härligt att se något gå längre än planeringsstadiet som här hemma. Fanns planer på något liknande och letade efter ett passande pcb och så dyker det upp här två år senare. Typiskt att man skulle missa detta.

Kanske är det fler som missat detta tillfälle som skulle vilja göra en ny beställning. I så fall är jag gärna med och ordnar.

Stefan

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum