UrSv skrev:n3mmr skrev:Piotr skrev:Jag har inte kollat på schemat men de enda motstånden som jag kan se behöva vara matchade (någotsånär) är gain motstånden..?
Ingångsmotstånd till LM3886 samt motstånd runt LM411 lär väl inte vara kritiskt?
Och sen tänker jag lite till.. vadan motståndet i zobel-länken? Behövs kanske balans där för att undvika strömmar mellan chippen vid HF?
/Peter
Det verkar otroligt att det skull behövas....
Och varför finns det 2 zobelnät?? Bullit: du vet vad zobelnäten ska vara till för???
Dom är ju helt parallellkopplade som det ser ut nu. Inte behövs det 0.1% motstånd där, väl??
Personligen behöver jag lägga in zobelnät på varje chips utgångsterminalspinne (för mina applikationer). samt linda en spole i tjock tråd runt 0.2R-motstånden på utgångarna. Eller ta bort dom helt.
Ev klarar jag mig utan zobel.
Tror vi sedan tidigare i tråden fått reda på att det är dubbla Zobel för att man skall kunna plocka ut sina signaler i valfri ände på kortet och det är också därför vissa kontakter är dubblerade (tänk ett kort på vänster och ett kort på höger sida i lådan med korta ledningar i båda fall).
Det behövs inte 0.1 % motstånd nånstans och i synnerhet inte i Zobelnätverket i min mening (för då hade man ju varit tvungen att matcha kondingarna också till 0.1 % tcyker jag). I övriga ställen räcker det ju att man matchat i samma positionspar så väl man kan och om det sen diffar 5 % från nominellt värde är ju ointressant.
Enklaste sättet att matcha är ju att använda hög precision.
Om man inte vill sitta och handmatcha.
Men jag återkommer efter att ha simulerat. I veckan.
Zobel: Öhh, det är väl bättre att ha ett zobel centralt, så kompenserar man den lilla snutten ledningsbana på kortet automatiskt.
Två zobel verkar ytterligt egendomligt.
Och zobelnät klarar sig med 20%.
Jag måste dock erkänna att jag känner för att begränsa vårt åtagande till halvledarna.
Alltså per påse: 3xLM3886TF+3xLF411+1xOPA134+1xLM317+1xLM337
Sen skulle man kunna tänka sig att man lägger till alla de motstånd som faktiskt rimligen bör köpas med 0.1% precision.
Då kan man handla t ex Welwyn på Farnell.uk, och få en god prisbild.
Men sen känns det som ett väldigt stort åtagande.
Om uppslutningen stannar under 100 satser, så blir det svårt att se lönsamhet i nåt utöver halvledarna. Och egentligen är det då bara 3886-orna och LF411orna som lönar sig för gruppköp. 1kOhm/20k 0.1% kommer sen. Eftersom det blir 3 eller fler per sats av dessa prylar.
Med det åtagandet blir det dock precis meningsfullt redan vid 35 intresserade. Det är inte så extremt betungande, heller.
Lösa tankar. Kommentera! Åså kommer vi nog fram till nåt nästa vecka.
När kommew kowten???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.