Postpunks Gainclone mk2

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
postpunk

Postpunks Gainclone mk2

Inläggav postpunk » 2004-09-15 10:45

Är nedan. Den skall min bror få. Här hade jag igentligen skrivit en fråga om självsvängningar, men jag tog reda på svaret genom att söka lite på www.gainclone.com
Förstärkaren är som synes en oslipad diamant, men diverse kosmetiska uppgraderingar är att vänta. Jag tror inte att brorsans fru tillåter något som ser ut sådär i vardagsrummet :lol:
Senast redigerad av postpunk 2004-09-15 13:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-09-15 12:46

Bild
Bild
Senast redigerad av postpunk 2004-09-15 13:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-15 13:28

Hmm du får gärna göra bilderna så att de är max 800 i bredd.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-09-15 13:34

Det är första gången jag använt kameran(vet ej hur man använder bildprogram). Det är min gummas. Nu verkar de ju dessutom inte funka längre, vilket nog är lika bra. Förstärkare är ju ungefär lika estetsikt tilltalande som stortån längst ned på bild 2 var :cry:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-15 13:40

Vilken tå? :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-09-15 13:42

Tack Naqref :)

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-09-15 14:29

postpunk, du ska inte sätta tänderna i min ytmonterade Gainclone?

http://www.diyaudio.com/wiki/index.php? ... +Gainclone
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-09-15 14:59

Jo, P-A, det kan du ge dig på att jag vill! Jag har ju skrivit upp mig i intresse-listan!
Du menar att man kanske skulle kunna få bygga den o-debuggade versionen redan nu? 8O Det vore ju toppen!

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-09-15 18:56

Ser bra ut, inga onödiga pcb eller kontakter så långt ögat når!
Kanske det går att få ihop det hela med lite kortare sladdar, fast antagligen blir väl inte skillnaden hörbar.

Hur stor kylfläns har du, blir kretsen varm?

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-09-15 19:26

d_anders skrev:Ser bra ut, inga onödiga pcb eller kontakter så långt ögat når!
Kanske det går att få ihop det hela med lite kortare sladdar, fast antagligen blir väl inte skillnaden hörbar.

Hur stor kylfläns har du, blir kretsen varm?

Jag tackar d_anders för de vänliga orden :D

Jo, kablarna skall kortas och buntbandas när jag är helt säker på att jag inte måste vända på kylflänsen och göra fler förändringar i kretsen :wink: Sedan skall naturligt vis riktiga högtalarkontakter monteras (men de hoppas jag att min bror köper själv)
Flänsen kommer från en gammal Sansui förstärkare som jag hittade i soprummet, och den verkade lite klen rent fysiskt. Efter att ha dragit på rätt högt med någon sorts techno i ett par timmar med den oventilerade lådan stängd, var den inte ens nära brännhet. Så den måste vara tillräckligt stor.
MVH

Användarvisningsbild
Oloph

Inläggav Oloph » 2004-09-15 22:09

Ser bra ut käre broder (och låter bra)! Men det visste jag ju redan :wink:
Biltemakontakter, biltemalack och biltemaspackel ska inhandlas imorgon så att försköningen av välljudsgeneratorn (eller rättare sagt skalet) kan påbörjas så snart som möjligt. Det ska bli spännande att höra hur min AP focus sa-4 låter då de är kopplade till denna ljudåtergivningsapparatur :P

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-09-16 08:20

Tjena Oloph!
Jasså, du har slutat lurka?!

Även jag ser fram mot att få testa denna skapelse på ett par mindre högtalare än mina EVIL infinitysar :)
Kanske du kan sköta nästa fotografering?

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-09-16 10:01

postpunk skrev:Jo, P-A, det kan du ge dig på att jag vill! Jag har ju skrivit upp mig i intresse-listan!
Du menar att man kanske skulle kunna få bygga den o-debuggade versionen redan nu? 8O Det vore ju toppen!

He, he, det såg jag inte. Det är inget som hindrar att du testar de allra första korten. Jag kommer att få runt 10 st om cirka en vecka.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Oloph

Inläggav Oloph » 2004-09-16 21:06

Efter provlyssningen kunde vi ju konstatera att den inte lät kattskit direkt. Den Sopade mattan med mitt rotelsteg i alla kategorier som förövrigt snart kommer att degraderas till surroundhögtalarförstärkare :wink:
Skillnaden var så stor att jag helt enkelt blev chockskadad 8O
Fantastiskt hur lite komponenter, en lödkolv samt en entusiastisk bror kan åstadkomma sådant välljud.
Alla människor borde unna sig en gainclone :)

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-09-17 09:30

peranders: Kanoon! Äntligen får jag nytta av min SMD monteringserfarenhet, jag lagade moderkort på ful-chippade playstations när det begav sig. Jag hör av mig när jag återvänder (som en ny man) från operation på neurologen, det blir i sämsta fall till nästa helg :D

Oloph: Du ligger fortfarande och skakar på köksgolvet efter chocken? :lol:

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-10-05 13:10

Tja :!:
Jag är hemma igen sedan ett par dagar nu, men eftersom jag har sittförbud har jag inte kunnat skriva någe värst. Jag har nu keyboarden på en barstol, så att jag kan stå.
Det ruskiga är att jag blev hemskickad från sjukhuset utan de mediciner som jag skulle ta (ärr hämande), min läkare var inte där på utskrivningsdagen, och ingen annan hade tydligen tid att ha ett utskrivningssamtal och receptskrivning. Jag fick reda på att jag behöver dessa mediciner eftersom jag igår tog kontakt med kirurgen för att berätta att smärtan i benet var tillbaka. Då han frågade vilken medicin jag åt svarade jag sanningsenligt "ingen", när han frågade vem som skrev ut mig svarade jag likadant. Han höll på att tappa luren lät det som, och flämtade att "så får det inte gå till" och "oj,oj,oj" . Så nu har jag i alla fall fått preparaten utskrivna. Men det kanske är för sent. Jag har troligen redan fått grisig ärrvävnad i ryggen, eftersom smärtan kommit tillbaks.

Skitsamma, livet är ett helvete och det är ju ingen nyhet.

Tur då att gainclone MK3 skall färdigställas, så fort jag kan sitta, enbart anslutning av signal och högtalarkabel återstår. Räkna med att få se MYCKET kompakta kretskort, och en i mitt tycke, snygg blågrå låda med attityd.

PerAnders, kan du pm:a mig om detaljerna, så snart jag kan sitta sätter jag gärna igång att dränka mina sorger i lödångor :lol:

Återgå till DIY-forum