PekkaJohansson skrev:Jag kan bara hålla med Max här. Blänkande föremål är högst opraktiska i ljud- och bildsammanhang där det ju är musiken och bilden man vill fokusera på.
"Där det ju är musiken...."....alltså att du tycker så är en sak, men att framställa det som ett axiom är något annat. Personen som väljer ett par blanksvarta högtalare kanske lyssnar på dom 3 timmar om dagen i snitt. Det innebär att deras funktion under resterande 21 timmar på dygnet är någon helt annan(om ens någon). Att tilltala ägarens estetiska sinne skulle kunna vara ett skäl. Exempelvis. (Sen finns ju en sidodiskussion kring frågan:"Ger vackra högtalare en större musikupplevelse(trots att man håller funktionen konstant)?)
Att mörka och matta ytor är det mest effektiva och attraktiva för den som sätter funktionen främst står utom allt tvivel.
Gör det verkligen det? Jag har en motsatt uppfattning. Angående vad som är attraktivt alltså. Jag tänker dock inte göra anspråk på att tala för hela mänskligheten, när jag anser att ett par högtalare skall smälta in ett rum för att passa estetiskt(och därmed vara attraktiva).(För att lyckas med det krävs ett något öppnare sinne än att dogmatiskt klamra sig fast vid "mörkt och matt")
Att någon person sätter funktionen främst säger endast att funktionen har en högre (vikt)faktor än andra egenskaper. Om man då tänker sig att några andra egenskaper i mångt och mycket går in i varandra så kan man definitivt hamna någon annanstans än vid "mörka matta ytor" trots att man värderar funktionen högst.
Vh