Blanksvart

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Blanksvart

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-04 09:44

Varför så mycket blanksvarta högtalare och apparter inom HiFi? Jag gillar det inte (och bl.a. därför inga sådna produkter). En stor svart sak blir ganska dominerande i möbleringen, såvida den inte i övrigt består av stora svarta saker.

Varför inte semimatt, eller matt? Blanksvart så speglar sig ju halva rummet och prylen står där och blänker som nån jävla stenkross. Eller, nja, kanske inte, men jag kom inte på nåt annat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-07-04 09:56

Gör inte det blanka att den ser mindre ut än om den varit matt?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-04 10:31

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 11:02, redigerad totalt 1 gång.

matson

Inläggav matson » 2008-07-04 11:06

Antagligen för att det ger en "lyxig" känsla för många. Matt finish ger ofta en aura av "bruksföremål" och något mer osexigt än det är svårt att tänka sig.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-07-04 11:19

Jag kan bara hålla med Max här. Blänkande föremål är högst opraktiska i ljud- och bildsammanhang där det ju är musiken och bilden man vill fokusera på. Senaste galenskapen är den högblanka svarta ram som sitter på diverse platt-TV-apparater. Hur tänker konstruktörer - och köpare - av dessa apparater egentligen? Matta ytor kan absolut göras exklusiva. Att mörka och matta ytor är det mest effektiva och attraktiva för den som sätter funktionen främst står utom allt tvivel.

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
IAmAWalRus

Inläggav IAmAWalRus » 2008-07-04 11:27

Nåja, tur att man har IKEA :D

IKEA:ish

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Re: Blanksvart

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-07-04 12:22

Max_Headroom skrev:Varför så mycket blanksvarta högtalare och apparter inom HiFi?

kort svar: för att folk tycker det är snyggt :D

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-07-04 13:01

På vissa högtalarmodeller tycker jag det kan vara snyggt men på apparater tillsammans med osmakliga guldrattar och dylikt ser det fördj*vligt ut... För att inte tala om vad opraktiskt det är när det gäller damm och fingeravtryck. 8O :evil:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

matson

Inläggav matson » 2008-07-04 13:43

PekkaJohansson skrev:Jag kan bara hålla med Max här. Blänkande föremål är högst opraktiska i ljud- och bildsammanhang där det ju är musiken och bilden man vill fokusera på.

"Där det ju är musiken...."....alltså att du tycker så är en sak, men att framställa det som ett axiom är något annat. Personen som väljer ett par blanksvarta högtalare kanske lyssnar på dom 3 timmar om dagen i snitt. Det innebär att deras funktion under resterande 21 timmar på dygnet är någon helt annan(om ens någon). Att tilltala ägarens estetiska sinne skulle kunna vara ett skäl. Exempelvis. (Sen finns ju en sidodiskussion kring frågan:"Ger vackra högtalare en större musikupplevelse(trots att man håller funktionen konstant)?)

Att mörka och matta ytor är det mest effektiva och attraktiva för den som sätter funktionen främst står utom allt tvivel.

Gör det verkligen det? Jag har en motsatt uppfattning. Angående vad som är attraktivt alltså. Jag tänker dock inte göra anspråk på att tala för hela mänskligheten, när jag anser att ett par högtalare skall smälta in ett rum för att passa estetiskt(och därmed vara attraktiva).(För att lyckas med det krävs ett något öppnare sinne än att dogmatiskt klamra sig fast vid "mörkt och matt")

Att någon person sätter funktionen främst säger endast att funktionen har en högre (vikt)faktor än andra egenskaper. Om man då tänker sig att några andra egenskaper i mångt och mycket går in i varandra så kan man definitivt hamna någon annanstans än vid "mörka matta ytor" trots att man värderar funktionen högst.

Vh

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-07-04 13:48

Mike Bladelius första Advantage-produkter var gräsliga. Chassiet var i blanksvart acrylplast. Damm och fingeravtryck var svåra att hålla borta.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-07-04 18:11

Svart pianolack är läckert och har klass om det sitter på förmål med vacker form.

Svart blankplast ser dock nästan alltid ut som junk.

Smaken är som baken.
100% Digital

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-04 18:31

visst är det så, musikinstrumentens konung är ju den stora svarta och svindyra flygeln, att man vill anspela på denna kraftfulla pjäs inom hifi är ju då fullt naturligt för vissa, men som alla vet är ju varken högtalare eller elektronik någon flygel
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-04 19:16

celef skrev:visst är det så, musikinstrumentens konung är ju den stora svarta och svindyra flygeln, att man vill anspela på denna kraftfulla pjäs inom hifi är ju då fullt naturligt för vissa, men som alla vet är ju varken högtalare eller elektronik någon flygel

Nej precis - kognitiv dissonans :D

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-04 22:26

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 11:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-07-06 18:38

Samsung skrattar nog hela vägen till banken..
100% Digital

Användarvisningsbild
Greensleeves

Mer trä och naturliga träfärger...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-06 18:52

Jag tycker det ska vara mer av trä och naturliga träfärger i olika hemelektronik-apparater, främst i högtalare naturligtvis, men det vore även kul om det blev mer av träsidor på diverse elektronikburkar.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Nefilim
Sura gubben

Re: Mer trä och naturliga träfärger...

Inläggav Nefilim » 2008-07-06 18:54

Greensleeves skrev:vore även kul om det blev mer av träsidor på diverse elektronikburkar.

Det kommer nog tillbaka så småningom. Förr var det ju så på det mesta. TV-apparater, radiopparater m.m. som var vackert träfanérade..

Allt går ju runt när det gäller mode.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Re: Mer trä och naturliga träfärger...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-07 22:27

Dunderklumpen skrev:
Greensleeves skrev:vore även kul om det blev mer av träsidor på diverse elektronikburkar.

Det kommer nog tillbaka så småningom. Förr var det ju så på det mesta. TV-apparater, radiopparater m.m. som var vackert träfanérade... Allt går ju runt när det gäller mode.

Everything goes around and around... Ja, du Dunderklumpen - vilket underbart nickname på detta kraftfullt mansdominerade forum, för övrigt! - du har nog rätt. Som stöd för din tes, kan nämnas att elektronikjätten Yamaha idag satsar på mer dedikerade stereoprylar, ex tvåkanalsförstärkare, och har kommit ut med två modeller som har träsidor. Det handlar om modellerna A-S2000 och A-S1000.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Återgå till Generellt om hifi