Hifi myter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-07-03 14:32

MichaelG skrev:
IngOehman skrev:Myter sprids av människor som har "partiell kunskap utan grepp om partialiteten", vilket är en sorts okunskap.

De VILL förstå verkligheten men utan att de lärt sig på riktigt, och då tar de (medvetet eller omedvetet) till förenklingar/tumregler, det vill säga osanningar, istället för att lära sig att förstå hur det är på riktigt (och tills dess avstå från att anse något om hur det fungerar).

Sedan dess har jag ägnat mig åt att olära all min samlade "kunskap" från ett par decenniers hifitidningsläsande.

Samma för mig MichaelG! :oops: För mig var "hifiblaskor" en bibel, och därmed sanningen och ljuset! Trodde på allt som skrevs där.. Även hifihandlare och hif-ivänner med dyrhifi lyckades övertyga mig. Då var allt de spred sanning för mig, men sedan några år tillbaka har jag dock en helt annan uppfattning.
:P

En annan reflektion jag har gjort på senare år, -enl min uppfattning - är att majoriteten av s.k dyrhifi-elektronik färgar ljudet mycket märkbart. Visserligen handlar det väl om en färgning elle s.k distortion som tilltalar oss människor. Det låter oftast "gosigt" och varmt.

Dessutom anser merparten av dessa att man aldrig behöver utföra akustikförbättrande åtgärder i rummet, för att några har påstått att "det finns i prylarna när de kostar så här mycket"!?? 8O
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-07-03 16:12

Jag har insett
-Att saliga äro de okunniga ty hava ingen kunskap
och jag är mycket salig.

Jag bygger mina erfarnheter på emperi.
Sandfylla stativ - ljudet blev sämre - däremot blev det bra när jag la tunga tidskrifter i botten på stativet.

Grönmåla kanter fungerade i min första CD - plast Philips från 80-talets slut.

Vända på elkabeln - ingen dramatisk effekt.

Densen avmagnitiserngs CD - fungerar.

Kan man bara verifiera sina hypoteser så blir de ju inga myter.

För en del är kablar en myt - de anser alla kablar låter lika dant.

-Jag skriver inte under på det.

MYTER UPSTÅR NÄR FOLK HÄVDAR SAKER DE INTE HAR VETENSKAPLIGT
BELÄGG FÖR SINA PÅSTÅENDEN. dvs de saknar siginifikans.

En hypotes eller teori på enkel svenska måste kunna verifiera testas och var förkastniningsbar för att ha vetenskapligt värde.
Har den det blir det en teori som kan bli ett axiom.

Om sen teorin inte fungerar i verkligheten det är ju en annan sak.
Hävdar man ändå att den fungerar så borde det vara en myt typ at enhörningar finns. ( hur många har sett en - Noshörningar är diskvalifiserde )

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-07-03 16:19

Tillsätt en nylonstrumpa över din gamla svartvita TV så blir det färg-TV.. Ja det var ett aprilskämt på 60-talet, och många fick färg-TV... De sade så iaf..

Placebo??

Dessutom var det ju Kjell Stensson som sade det, så naturligtvis upplevde massor av svenskar att man fick färg_TV!!

8)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-03 16:22

Min morfar gick på nylonstrumpan... Men jag tror inte han hävdade att det blev färg-tv efteråt för att komma undan skammen. Fanns det verkligen folk som sa sig ha färg-tv efteråt? Det har jag ju svårt att tro.
2021 maj på Spotify

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-07-03 16:26

Jo jag kommer iaf ihåg en 3-4 st män. Jo just män, för deras kvinnor såg inte någon färg! :?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-03 19:17

"Ingenting är starkare än den svagaste länken" är en praktmyt utan dess like. "Ingenting är så starkt som det kan bli om man inte byter ut den svagaste länken" tycker jag mycket mer om.

Edit: Kom på att jag måste göra ett tillägg. Detta brukar sägas men underförstått att det inte låter bättre än den svagaste länken, vilket ju är helt tokigt.
Senast redigerad av shifts 2008-07-04 12:53, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hajfi

Inläggav hajfi » 2008-07-03 19:25

en till obevisad myt:
transparens ger alltid störst musikaliskt utbyte

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-07-03 19:36

hajfi skrev:en till obevisad myt:

Rörande ! :D

Välkommen hajfi !

Användarvisningsbild
hajfi

Inläggav hajfi » 2008-07-03 20:00

Laila skrev:

Välkommen hajfi !

öh.. lite ovan vid ett sådant velkommnande, men tack ändå även om det råder gravallvarlig missuppfattning här... men frid, frid på er för i h...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-07-03 20:14

Det är det väl ingen som sagt heller :D

Gillar man att höra det som finns på skivan rakt av så är det ju bra om man har en transparent anläggning.

Gillar man att lägga till dist eller annat, eller dämpa/höja vissa frekvenser så får man ju göra det om man vill :)

Sen finns det ju en hel del som tycker att transparens ger störst musikaliskt utbyte, som jag själv tex.
Men det beror ju på tycke och smak.

Dock tycker jag att man ska ha få lyssna på en transparent anläggning innan man bestämmer sina preferenser.

Bild
Senast redigerad av Strauss 2008-07-03 21:03, redigerad totalt 1 gång.

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-07-03 20:38

hajfi skrev:
Laila skrev:

Välkommen hajfi !

öh.. lite ovan vid ett sådant velkommnande, men tack ändå även om det råder gravallvarlig missuppfattning här... men frid, frid på er för i h...

Välkommen tillbaka CL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-04 12:09

Poppen skrev:Jag har insett
-Att saliga äro de okunniga ty hava ingen kunskap
och jag är mycket salig.

Jag bygger mina erfarnheter på emperi.
Sandfylla stativ - ljudet blev sämre - däremot blev det bra när jag la tunga tidskrifter i botten på stativet.

Grönmåla kanter fungerade i min första CD - plast Philips från 80-talets slut.

Vända på elkabeln - ingen dramatisk effekt.

Densen avmagnitiserngs CD - fungerar.

Kan man bara verifiera sina hypoteser så blir de ju inga myter.

För en del är kablar en myt - de anser alla kablar låter lika dant.

-Jag skriver inte under på det.

MYTER UPSTÅR NÄR FOLK HÄVDAR SAKER DE INTE HAR VETENSKAPLIGT
BELÄGG FÖR SINA PÅSTÅENDEN. dvs de saknar siginifikans.

En hypotes eller teori på enkel svenska måste kunna verifiera testas och var förkastniningsbar för att ha vetenskapligt värde.
Har den det blir det en teori som kan bli ett axiom.

Om sen teorin inte fungerar i verkligheten det är ju en annan sak.
Hävdar man ändå att den fungerar så borde det vara en myt typ at enhörningar finns. ( hur många har sett en - Noshörningar är diskvalifiserde )

Okej - då finns det en fråga jag måste ställa dig (som ju använde begrepp som "empiri" och "vetenskapligt belägg"), nämligen denna:

Menar du att du verifierat påvisbara effekter av de saker du nämner ovan - genom att studera dem vetenskapligt? :o

(Alltså blinda studier med relevanta statistiska beräkningar för kartläggningen av empirin.)

Orsaken att jag frågar dig är att jag håller med om det du allmänna du säger, men jag är förvånad över dina fynd. Inte jätteförvånad, för jag har ju i vetenskapligt studier själv vid några tillfällen stött på effekter som var lite oväntade. Men jag är alltså nyfiken på om t ex den hörbarhet av avmagnetisering du nämner verkligen är något du verifierade vetenskapligt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-04 12:18

Alltid? :o

Det är en myt jag aldrig har hört talas om.

De som strävar efter en transparent återgivning brukar ju göra
det för att de är nyfikna på HUR det musikaliska framförandet
var - inte för att de vill maximera något odefinierat "musikaliskt
utbyte".

Jag trodde det var välkänt för nästan alla att det förekommer
att färgningar slår i "positiv riktning" på viss programmaterial
(men oftast då negativt på annat).

Min erfarenhet är nog att transparentast möjliga återgivning
också brukar betyda att det musikaliska utbytet alla fonogram
sammanräknade blir störst - klart största till och med. Men det
är ju inte alls samma sak som att det ALLTID skulle ge störst
musikaliskt utbyte (jag förmodar att du med det menar störst
musikalisk upplevelse, det vill säga får mest ut av musiken*).

Berätta - varifrån kommer den där myten (eller dogmen), och
var frodas den tror du? Jag frågar för jag får nästan en känsla
av att det är en dogm du hittat på själv - för att kunna skylla
andra för att tro på den. :?

Vh, iö

- - - - -

*För transparens är ju per definition alltid det som återger den musikaliska händelsen som den var hörd från den plats där
den infångats.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-04 14:28

Myt: Att kvinnor inte bryr sig om välljud, det gör de visst det. Riktigt mycket, t.o.m. Möjligen att de inte frossar i tekniksnack som killar gör, utan mer av sunt förnuft*, praktisk användning och design.

*Att teknik/kostnad ska vara välmotiverad, kvalitet, osv. Då är de minst lika villiga att spendera pengar som män.

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-07-05 09:30

phloam skrev:Myt: Att kvinnor inte bryr sig om välljud, det gör de visst det. Riktigt mycket, t.o.m. Möjligen att de inte frossar i tekniksnack som killar gör, utan mer av sunt förnuft*, praktisk användning och design.

*Att teknik/kostnad ska vara välmotiverad, kvalitet, osv. Då är de minst lika villiga att spendera pengar som män.

Vad stöder du detta på, någon undersöning eller ?

Alla kvinnor jag kan komma på är mer inne på "bara det låter", visst kan de reagera på dåligt ljud ( påtagligt då) men skulle man börja disskutera ändringar blir det bara " jag lägger hellre pengarna på annat " till svar.

Strauss : Träffande bild.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-05 09:54

RubyRed skrev:
phloam skrev:Myt: Att kvinnor inte bryr sig om välljud, det gör de visst det. Riktigt mycket, t.o.m. Möjligen att de inte frossar i tekniksnack som killar gör, utan mer av sunt förnuft*, praktisk användning och design.

Vad stöder du detta på, någon undersöning eller ?

Alla kvinnor jag kan komma på är mer inne på "bara det låter", visst kan de reagera på dåligt ljud ( påtagligt då) men skulle man börja disskutera ändringar blir det bara " jag lägger hellre pengarna på annat " till svar.

Strauss : Träffande bild.

Håller med helt. Det finns en unik bråkdel av den kvinnliga befolkningen som bryr sig extra om välljud. Bara killar spenderar extra.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-05 10:37

Antar att ni talar av egen erfarenhet! :?: Undrar om det här inte säger mer om relationer än om kvinnor? Om man uppmuntrar varandras intressen har man en bra relation! Men vi vet ju hurdan branschen är och en god devis är: Låter det bra så är det bra! Låt oss köpa fler skivor istället!

/Jocke

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-05 10:42

Den absolut största myten är att den skillnad man upplever som störst är den viktigaste. Jämför tex frekvensgång i högtalare/lyssningsrum med andra dist-former i en CD-spelare.

Den näst största myten är att apparater inte kan påverka hur man upplever artistens musikalitet. Har man en gång hört ett fonogram i en bra anläggning kan man sedan spela i vilken skit som helst. Lyssnar man första gången på en artist i en skitanläggning är det stor risk att man inte uppskattar artisten.

Den tredje största myten är "sameness" dvs att om en apparat är färgande så kommer alla fonogram låta lika. Men hela tesen bakom f/e-lyssning är ju just att det (inom rimliga gränser) inte spelar någon roll hur test-setupen låter för det är ju skillnaden som testobjektet skapar som man önskar detektera. Detsamma borde ju då rimligen gälla för fonogrammen i en given anläggning.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-05 10:46

Harryup skrev:Håller med helt. Det finns en unik bråkdel av den kvinnliga befolkningen som bryr sig extra om välljud. Bara killar spenderar extra.

Om det är en unik bråkdel vet jag inte, men det är i vilket fall som helst få kvinnor jämfört med män som är intresserade av hifi som sådant. Jag har dock träffat några, bland annat en tjej som satsar avsevärda summor på anläggningen medan hennes kille nöjer sig att plinka på en gitarr...

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-05 11:01

Jocke skrev:Antar att ni talar av egen erfarenhet! :?: Undrar om det här inte säger mer om relationer än om kvinnor? Om man uppmuntrar varandras intressen har man en bra relation! Men vi vet ju hurdan branschen är och en god devis är: Låter det bra så är det bra! Låt oss köpa fler skivor istället!

/Jocke

Jag har jobbat 8 år i Hifi-butik på 80-talet. Kommer på rak arm ihåg att 2 kvinnor soom kom in och köpte varsin "bättre" anläggning på den tiden. Så ja, jag talar av egen erfarenhet.
Inte så att kvinnor inte gillar när det låter riktigt bra, men jag vet ingen som skulle vilja ha dämpskivor i sitt vardagsrum för att få det att låta bättre.
Sen finns det säkert så intresserade kvinnor också men i procent så snöar nog män in på både dyrare grejor då det gäller ljud och bild. Samt att killar också försöker maximera den ljudmässiga eller bildmässiga upplevelsen när man väl fått hem sina grejor. Är väl bara att kolla på deltagarantalet på alla svenska forum (för att begränsa sig något), inte många tjejer är med tyvärr.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-05 11:05

Bill50x skrev:Den absolut största myten är att den skillnad man upplever som störst är den viktigaste. Jämför tex frekvensgång i högtalare/lyssningsrum med andra dist-former i en CD-spelare.

Den näst största myten är att apparater inte kan påverka hur man upplever artistens musikalitet. Har man en gång hört ett fonogram i en bra anläggning kan man sedan spela i vilken skit som helst. Lyssnar man första gången på en artist i en skitanläggning är det stor risk att man inte uppskattar artisten.

Den tredje största myten är "sameness" dvs att om en apparat är färgande så kommer alla fonogram låta lika. Men hela tesen bakom f/e-lyssning är ju just att det (inom rimliga gränser) inte spelar någon roll hur test-setupen låter för det är ju skillnaden som testobjektet skapar som man önskar detektera. Detsamma borde ju då rimligen gälla för fonogrammen i en given anläggning.

/ B

Håller med väldigt mycket. Rent av jättemycket.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-05 11:12

Bill50x skrev:Den absolut största myten är att den skillnad man upplever som störst är den viktigaste. Jämför tex frekvensgång i högtalare/lyssningsrum med andra dist-former i en CD-spelare.

Om du tror att det finns en sådan myt, så tror jag att du har missförstått vad andra har sagt eller skrivit.

Det som är sant är, att det fel som man upplever som mest störande är det viktigaste felet att göra något åt, om man vill att det skall bli mindre störande. Inga konstigheter utan rak logik.

Bill50x skrev:Den näst största myten är att apparater inte kan påverka hur man upplever artistens musikalitet. Har man en gång hört ett fonogram i en bra anläggning kan man sedan spela i vilken skit som helst. Lyssnar man första gången på en artist i en skitanläggning är det stor risk att man inte uppskattar artisten.

Är inte det där något som kan vara personberoende tror du?

Jag har noterat att musiker oftast är de som ställer sig mest frågande till uttalanden i stil med det du kommer till, och jag måste sälla mig till dem.

Min erfarenhet är att jag får samma intryck av musiker rent musikaliskt, i princip oavsett anläggning, (nästan*) oavsett inspelningens kvaliteter och oavsett om det är live eller en inspelning av samma live händelse. Mycket annat kan ändras, men det skall mycket till för att jag skall uppleva att det är svårt att höra hur det spelades. En radio på köksbordet räcker för det mesta gott.

*Det enda som tycks ha kapacitet att ordentligt skada hörbarheten av musikaliteten vid framförandet är kompressorer.

Om du upplever saken på ett annat sätt har jag inget skäl att ifrågasätta att du av något skäl har svårt att "höra igenom" de förvrängningar som en anläggning kan ställa till med när det gäller musikalitete i framförandet, men det får mig att fundera på om det kanske kan vara som så, att du talar om saker och kallar dem "artistens musikalitet", som kanske egentligen är reaktioner som hör hemma hos dig, och snarare handlar om hur du påverkas av ljudet?

Men det är förstås svårt att veta. Så jag kan bara gissa.

Bill50x skrev:Den tredje största myten är "sameness" dvs att om en apparat är färgande så kommer alla fonogram låta lika. Men hela tesen bakom f/e-lyssning är ju just att det (inom rimliga gränser) inte spelar någon roll hur test-setupen låter för det är ju skillnaden som testobjektet skapar som man önskar detektera. Detsamma borde ju då rimligen gälla för fonogrammen i en given anläggning.

/ B

Jag tror det där är ännu ett exempel på att du tror att du har läst saker som faktiskt ingen har skrivit, eller också har du inte förstått det du har läst.

Det finns mig veterligt ingen som har skrivit att det finns några färgningar som ger sådan sameness att när man spelar genom apparaterna "så kommer alla fonogram låta lika" (ordagrant citerat från dig).

Däremot som blir samlade uppevelse av olika fonogram mera lika varandra ju mera samness kedjan ställer till med, men det betyder ju inte att musiken någonsin blir samma. ;) (Vilket torde vara nödvändigt för att få alla fonogram att låta likadant...)

Kort sagt: Lika och likna är olika saker, även om orden har vissa likheter. Lika är utan skillnader. Mera lika däremot, betyder att de börjar likna varandra.

Orsaken till att saker ofta låter mera lika (börjar likna) varandra i en färgande anläggning, är att felet som läggs till alltid är lika och alltid finns där, inte att de skillnader som finns mellan fonogrammen i sig minskar. (Jag skulle kunna skriva en halv avhandling om mental polidentifikation och karakterisering av olinjäriteter, men sådant passar ju inte så bra på ett internetforum...)

Jag är inte säker på att du förstår vad jag menar, men kanske. Jag håller tummarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-05 11:13

Strauss skrev:

Det är det väl ingen som sagt heller :D

Gillar man att höra det som finns på skivan rakt av så är det ju bra om man har en transparent anläggning.

Gillar man att lägga till dist eller annat, eller dämpa/höja vissa frekvenser så får man ju göra det om man vill :)

Sen finns det ju en hel del som tycker att transparens ger störst musikaliskt utbyte, som jag själv tex.
Men det beror ju på tycke och smak.

Dock tycker jag att man ska ha få lyssna på en transparent anläggning innan man bestämmer sina preferenser.

Bild

Hur är det med din egen anläggning?
Jag har ingen riktig koll på den men jag har för mig att du har bl.a. ett Sherwoodsteg, och den är det väl ingen som beskyllt för att vara transparent? :lol:

Vad är det mer för prylar i kedjan? Att du har Inoburkar vet jag.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-05 11:17

Harryup skrev:
Jag har jobbat 8 år i Hifi-butik på 80-talet. Kommer på rak arm ihåg att 2 kvinnor soom kom in och köpte varsin "bättre" anläggning på den tiden. Så ja, jag talar av egen erfarenhet.
Inte så att kvinnor inte gillar när det låter riktigt bra, men jag vet ingen som skulle vilja ha dämpskivor i sitt vardagsrum för att få det att låta bättre.
Sen finns det säkert så intresserade kvinnor också men i procent så snöar nog män in på både dyrare grejor då det gäller ljud och bild. Samt att killar också försöker maximera den ljudmässiga eller bildmässiga upplevelsen när man väl fått hem sina grejor. Är väl bara att kolla på deltagarantalet på alla svenska forum (för att begränsa sig något), inte många tjejer är med tyvärr.

mvh/Harry

Jag har liknande erfarenheter som du från branschen även om jag nog kan hjälpa upp statistiken lite till tjejernas fördel! Jag vill absolut inte heller ha några dämpskivor. Tyvärr tror jag att det behovet har mycket att göra med de material som används i bostäder nu och hur vi väljer att möblera dem.

Nä, jag har den erfarenheten att tjejer trots allt har ett stort inflytande över att det ska se trevligt ut och vara lättanvänt. Att det sedan ofta är vi killar som går till butiken kan ju lika vä bero på oss! "Det här fixar jag!" Vi tycker ju faktiskt att det är kul och intressant.

När väl grejerna är hemma är det inte ovanligt att det är tjejen som är den stora användaren medans vi bränner oss på fingrarna med lödpennan och slår oss på tummen med hammaren! :wink:

Jag vidhåller att det det är en myt att tjejer inte är intresserade av god musikåtergivning!

/Jocke

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-05 11:19

IngOehman skrev:
Det är en myt jag aldrig har hört talas om.

Berätta - varifrån kommer den där myten (eller dogmen), och
var frodas den tror du? Jag frågar för jag får nästan en känsla
av att det är en dogm du hittat på själv - för att kunna skylla
andra för att tro på den. :?

Vh, iö

- - - - -

*För transparens är ju per definition alltid det som återger den musikaliska händelsen som den var hörd från den plats där
den infångats.

Ärligt talat är detta en myt - eller "dogm" - som genomsyrar hela det här forumet. Så är det. Tveklöst.
Och jag tror det beror på att det finns olika tolkningar av ordet musikalitet. Din tolkning har du skrivit längst ner, men jag är inte säker på att alla delar den eller använder den till vardags.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-07-05 11:27

KarlXII skrev:Hur är det med din egen anläggning?
Jag har ingen riktig koll på den men jag har för mig att du har bl.a. ett Sherwoodsteg, och den är det väl ingen som beskyllt för att vara transparent? :lol:

Vad är det mer för prylar i kedjan? Att du har Inoburkar vet jag.

Jag köper vad som helst som har de funktioner som jag vill ha.
Hör ingen skillnad på något i alla fall :D
Länk till steget: http://www.sherwoodusa.com/prod_a965.html

Om det är transparent eller inte vet jag inte, men det är snyggt och det är ju huvudsaken :)

Hela kedjan:

Squeezebox/Tvix -> Onkyo 875 -> Sherwood A965 -> Ino Audio pi60

Men dom bästa anläggningar som jag har hört har varit uppbyggda av någorlunda transparenta prylar

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-05 11:33

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Den tredje största myten är "sameness" dvs att om en apparat är färgande så kommer alla fonogram låta lika. Men hela tesen bakom f/e-lyssning är ju just att det (inom rimliga gränser) inte spelar någon roll hur test-setupen låter för det är ju skillnaden som testobjektet skapar som man önskar detektera. Detsamma borde ju då rimligen gälla för fonogrammen i en given anläggning.

/ B

Jag tror det där är ännu ett exempel på att du tror att du har läst saker som faktiskt ingen har skrivit, eller också har du inte förstått det du har läst.

Det finns mig veterligt ingen som har skrivit att det finns några färgningar som ger sådan sameness att när man spelar genom apparaterna "så kommer alla fonogram låta lika" (ordagrant citerat från dig).

Vh, iö

Såhär har du själv skrivit:

IngOehman skrev:Det är ju just på de grunderna som jag vill ha en så ofärgad reproduktion som möjligt - färgningar skapar sameness, och får mina skivor att låta mera lika varandra

IngOehman skrev:Samness suger.

(Och Phloam: Att en tillverkares olika apparater låter olika är faktiskt en indikation på sameness, inte motsatsen. Orsaken till att de låter olika måste ju vara att minst alla utom en är drabbade av fullt hörbara färgningar, som i sin tur troligen kan identifieras på många olika fonogram och gör att de låter mera lika varandra.

Hur ska man tolka det annars?

I övrigt är det mest Richard som skriver om det där. Undrar var han fått det ifrån? ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-05 11:36

/ B

Hmm ja. Jag tror inte på något av det där. Och det tackar jag Paul Potts för. De där jävla youtubeklippen i toksunkig ljudkvalitet framfört på en rutten laptop har gett mig en av de mäktigaste och känslomässigt omtumlande upplevelserna någonsin. Jag insåg efter det att det braiga ljudet är trevligt - visst - men på ett annat plan. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-05 11:39

Strauss skrev:Jag köper vad som helst som har de funktioner som jag vill ha.
Hör ingen skillnad på något i alla fall :D
Länk till steget: http://www.sherwoodusa.com/prod_a965.html

Om det är transparent eller inte vet jag inte, men det är snyggt och det är ju huvudsaken :)

Hela kedjan:

Squeezebox/Tvix -> Onkyo 875 -> Sherwood A965 -> Ino Audio pi60

Men dom bästa anläggningar som jag har hört har varit uppbyggda av någorlunda transparenta prylar

Haha. :lol:

Okej. Det är inte så att dessa anläggningar haft högtalare från samma märke som gemensam nämnare? ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-05 11:58

Hur vet folk att anläggningar är transparenta bara för att dom består delvis av apparater som har ansett ganska transparenta i tester? Ino är väl t.ex. inte testade någon gång och funna transparenta? Eller har jag fel?
Eller kan det vara så att "det blir" transparent av bara farten om man har "rekommenderade" apparater och Ino högtalare och man tycker att det låter bra?
Eftersom rummen spelar in till så stor del så misstänker jag att "transparenta" anläggnigar låter oerhört olika.
Är det en myt att det finns verkligen absolut transparent återgivning hos någon enda person? Jag tro det.

mvh/Harry

(Obs, blanda inte ihop detta med att jag inte skulle tycka det var värt att sträva efter. Eller att jag ifrågasätter dom olika apparaternas kvalitéer, jag ifrågasätter bara slutledningarna.)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi