stereo hifi handboken

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subsand

stereo hifi handboken

Inläggav subsand » 2007-12-04 21:05

Den dyker upp emellanåt.
Under vilka år gavs den ut? Provades alla högtalare förr på statens provningsanstalt eller var det en reklamgrej? Varför lades handboken ner?

Någon som vet? K. Krantzenberg?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-04 21:45

Tror att den fanns 1971-80. Varför den lades ner vet jag inte. Kanske att den stora hifi-vågen under 70-talet ebbade ut? De första årgångarna hade inte så många högtalare uppmätta. Senare var nästan allt uppmätt, högtlare, förstärkare, kassettdäck etc.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-04 22:27

De går titt som tätt på Tradera hifi/övrigt, för runt 400:-/st. 8O

Passade på att sälja iväg min hyllmeter, fina pengar till jul. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-12-04 23:13

den fanns 81 oxå... jag har de flesta själv.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: stereo hifi handboken

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-12-04 23:24

subsand skrev:Den dyker upp emellanåt.
Under vilka år gavs den ut? Provades alla högtalare förr på statens provningsanstalt eller var det en reklamgrej? Varför lades handboken ner?

Någon som vet? K. Krantzenberg?

Ja, KRANZBERG vet...

Den äldsta jag läst är 71/72, men jag har sett en bild av en tidigare, 1970; men jag vet inte om HiFi-institutet gav ut den och jag kommer heller inte i håg det exakta namnet på den. Möjligtvis heter den Stereo-handboken.

Sista året av Stereo Hifi-handboken jag har, är 1981.

Därefter lades den ner, och hifiblaskan "HiFi Musik" eller vad den nu hette på den tiden, började ge ut "Musikhandboken". Namnet på den publikationen varierade genom åren. Något eller några år hette den HiFi-handboken. Den innehöll bara dåliga bilder och producentdata på produkterna.

Under åren kring mitten av 70-talet och fram till 70-talets slut provades inte bara högtalare utan också de flesta andra produkter; förstärkare, bandare osv; som fanns med i böckerna. Det var ambitiöst, minsann.

Alla lokala bibliotek kan ta hem alla årgångarna på beställning.
Om man dessutom ber bibliotekarien att söka på "stereo" och "hifi" kommer det fram en lista på en massa spännande böcker från 60- och 70-talen bland annat. Och även nyare och ännu äldre, naturligtvis.

M v h

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-12-05 13:06

SHFI, Svenska Hifi Institutet, grundades i slutet av 60-talet av en grupp agenturföretag som lancerade ett antal hifi-märken av vilka många finns kvar i dag. Det var entusiaster som var angelägna att marknadsföra sina produkter och begreppet HiFi på ett seriöst sätt.

Som ett enda exempel vill jag nämna Gunnar Holm. Han har berättat hur han (mycket ung var han) råkade få veta att en representant för Pioneer var i stan. De träffades på en bar, och efter ett tag var de överens; Gunnar hade med ett nyskrivet avtal i handen lagt grunden till Pioneers framgångar på den svenska marknaden.

Men på marknaden fanns också mindre seriösa företag som gjorde "hifi" av alla mindervärdiga stereoprylar. Effektraseriet steg obegränsat; allt som lät var på minst 50 watt.

Det var i det här läget som de seriösa tog några vikiga beslut. Efter stor tvekan fick de stora, Philips-gruppen, Luxor, m fl, komma med i gruppen. Inom SHFIs ram bildades Teknisk kommitté, Bokkommitté och Mässkommitté, plus flera mindre arbetskommittéer.
I den gemensamma marknadsföring av HiFi-begreppet var Stereo HiFi Handboken ett viktigt instrument. Jag vill minnas att den första kom ut 1969. Här skulle alla produkter specificeras på ett likvärdigt sätt. Det var främst DIN-normen 45500 som gällde, men man satte också igång med att utveckla nya mätmetoder, bl.a. genom samarbete med VDN, alltså Varudeklarationsnämnden. Det blev inte VDN på mer än rullbandspelare, och de var inte aktuella länge, eftersom hela nämnden lades ner och uppgick i Konsumentverket, där bl.a. en känd HiFi-profil, Göran Mård, blev byrådirektör.

För högtalare fanns det inga relevanta mätmetoder. DIN-normen intresserade sig bara för "rakt framför" mätningar i döddämpat rum. Detta passade inte särskilt bra i ett land där högtalarintresset koncentrerade sig till Carlssons "rundstrålande" högtalare (Ursäkta uttrycket, men så sa man då).
Ulf Rosenberg hade nära anknytning till Stig Carlsson; han hade ju bl.a. gjort den kända Pop-boxen. Ulf var verksam på Statens Provningsanstalt och han utvecklade mätmetoden för högtalare i efterklangsrum. Nu mätte man inte längre ljudtrycket framför högtalaren, utan den totalt utstrålade energien. Oavsett i vilken riktning ljudet strålade ut från högtalaren, skulle varje ton efter att stort antal reflexer i de kala, hårda väggarna nå mikrofonen som hängde i mitten av rummet.

De mätkurvor som man fick ansågs i hygglig grad beskriva högtalarens frekvenslinearitet, så som man skulle kunna uppfatta den vid lyssning i ett ordinärt bostadsrum.
I praktiken stämde det mycket bra. SHFI anordnade en mässa varje år, där endast medlemsföretag fick deltaga, och där inga produkter fick presenteras utan att ingå i Handboken. Det var ingen tvekan om att de högtalare som ansågs låta bra, också hade bra kurvor i Handboken.
Stig som hade utvecklat egna mätmetoder var väl inte överentusiastisk över SPAs mätningar. Men jag minns vid ett tillfälle hans belåtenhet när jag visade honom en mätkurva på OA12 (ellerOA14) som var berömligt rak. Det var under min korta samarbetstid med Stig år 1977.

Varför lades HiFi Handboken ner?
Först upptäckte man att det var trögt med två branschorganisationer. SHFI övertalades att ingå i SRL, alltså Sveriges Radioleverantörer. De flesta var ju medlemmar i bägge företagen.
Men i SRL dök det också upp nya företag, övervägande japanska. Med den japanska pakethysterien minskade intresset för seriös produktpresentation och inom kort översvämmades marknaden av idel paketanläggningar, vars prestanda dikterades av reklammakarna i ursprungslandet.
De seriösa Fackradiohandlarna som fanns på varenda Kungsgata i alla städer monterade ner sina påkostade lyssningsrum. Svenssons starka HiFi-intresse på 70-talet bleknade inför andra elektronisk nyheter och högtalarna reducerades till "skokartonger" som lätt kunde pressas in mellan turistsouvenirerna i bokhyllan.

Så var det.

Olle Mirsch

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2007-12-05 15:31

Tack för all bra (som vanligt) information Olle.
En vän till mig har ett antal sådana handböcker liggandes och det är kul bläddra i dom och minnas en del, även om jag mest känner igen saker från slutet av -70 och framåt.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-12-05 19:01

K. Kranzberg - Tack för bibliotekstipset.

Ollemirsch - Det var ett bra svar. Så kul med Hifi-historia.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-12-05 19:39

ollemirsch skrev: Jag vill minnas att den första kom ut 1969.

Jaha, ja; den har jag aldrig sett.
Där fick man veta något man inte visste.
Tack Olle!
Jag ska besöka bibiloteket och fråga efter den.

Olle: Har du också minne av att 1981 var den sista?

M v h
:)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-12-05 20:17

Kan den här kanske vara den första då? Förord av Sven Olofsson, ordförande i Svenska High Fidelity institutet, undertecknat 15 augusti 1968. Den är tryckt 1968, men det står 68/69 på framsidan. Pris 10:- inkl oms.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-12-05 20:34

Bra phon!
Jag kände på mig att 1969 var det första året. Sven Olofsson var en av de tidiga entusiasterna och spelade en drivande roll under SHFIs första år.

Vi var många aktiva. En kommande ordförande var Bo Rydin och själv satt jag på den posten i ett antal år. Det gällde inte bara att kunna svänga klubban vid våra månatliga möten. De olika arbetsgrupperna krävde mycket tid och det blev ofta rätt betungande i synnerhet när man skulle sköta sitt eget företag också.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-05 22:32

Har ett luddigt minne av ett besök i en lägenhet i närheten av Odenplan, Stockholm 1969 eller 1970.
Det stod enorma högtalare i tamburen, sen tryter minnet.
Men vibbarna säger SHFI, har jag möjligen rätt?

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-12-05 22:40

En lägenhet med enorma högtalare i tamburen?
Jag har ingen aning, men våra möten skedde alltid hos något av medlemsföretagen. Och där fanns det tillgång till möteslokal med erforderliga resurser. Oftast var det ett dussintal personer. På de olika arbetsmötena var det förstås färre.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-05 23:07

Ok, kan ju kanske ha varit någon importör med anknytning till SHFI.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-12-05 23:26

Om det var en firma i närheten av Odenplan,så fanns det bara en-Ekofon på Vidargatan 7.En herre som importerade och sålde massor av Hifi.Gjorde själv några besök där tidigt 60-tal,men det blev inga köp eftersom jag fortfande gick i skolan!Firman startades ganska tidigt,kring 1952-53 eller möjligen ännu tidigare-och fanns nog kvar ända fram till 1970 eller så.En av pionjärerna?Minns tyvärr inte namnet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-05 23:38

Så var det nog, tack för upplysningen. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-02 14:59

Jag saknar verkligen HiFi-handboken.

Minns att det gjordes några försök att ge ut något lite liknande ett antal år efter den ursprungliga HiFi-handbokens död. Tyvärr tror jag att detta "privata alterntiv" bara kom ut ett eller två år. Varför vet jag inte. Kan den ha varit svårsåld?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-07-02 17:22

Hej ,jag har 2 såna -79 ock -81,sen har jag 2 st andra,musikhandbokens ljud ock bild guide från -88 ock -92,hade även en från -86 som blev sönderbläddrad nån gång på -90 talet.Mvh

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-02 23:03

Jag tror jag hade 80, 81 och 82. Är det möjligt?

Nostalgi är det iaf. Man kunde önska sig att nåt liknade kunde komma till stånd idag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2008-07-06 15:55

Man får komma ihåg att HiFi-handboken var ett av SHFI:s skötebarn. Jag menar Svenska HiFi Institutet.
Läs vad jag har skrivit om HiFi-boken och SHFI här ovanför.
SHFI gick upp i SRL (Sveriges Radioleverantörer).
Japsen stormade sedan in i organisationen, och alla kvalitetsaspekter och krav på ärlig produktspecifikation drunknade i och med att riktiga högtalare ersattes med "skokartonger" som trängdes in mellan böcker och turistsouvenirer i Svenssons bokhyllor.

Nån gång på 80-talet gjorde några företag med Gunnar Holm (Pioneer) i spetsen ett försök att återupprätta inte bara Hifi-boken utan SHFI i sin helhet. Jag hade velat vara med, men det blev lite för sent för min del. Tyvärr var inte heller grogrunden för sådan seriös marknadföring vad den varit förr.
Dessutom tror jag att den viktigaste förutsättningen saknades: För att det skall fungera måste alla vara med. Ja just måste. Det skall inte vara möjligt för någon att marknadsföra undermåliga produkter med fantasiomdömen och obegripliga tekniska floskler.
I dag är det inte ärlig produktpresentation som säljer. Nu gäller marknadskrafternas blådunster. Titta bara på de olika TV-kanalernas idiotiska reklamsnuttar. Håhå........

"Sorget vandrar den insiktsfulle vidare - mot strömmen"

Användarvisningsbild
tamcitron

Inläggav tamcitron » 2012-08-31 13:06

Förlåt om jag kapar denna trevliga tråd en smula, men jag undrar om någon vänlig själ skulle kunna scanna baksidan av 1974 års Stereo HiFi Handbok och lägga upp bilden på någon lämplig plats?

Jag saknar baksidan på mitt ex och vill på något vis återskapa den.

Tackar på förhand

/tamcitron

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-08-31 22:47

Stora högtalare nära Odenplan. Kan det vara Glotta Audio som hade en lägenhet på Luntmakargatan med De där 24" basarna och stackad Quad och mycket annat kul...

Jag har ett luddigt minne att ägaren var docent i slaviska språk på SU

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2012-09-03 06:24

tamcitron skrev:Förlåt om jag kapar denna trevliga tråd en smula, men jag undrar om någon vänlig själ skulle kunna scanna baksidan av 1974 års Stereo HiFi Handbok och lägga upp bilden på någon lämplig plats?

Jag saknar baksidan på mitt ex och vill på något vis återskapa den.

Tackar på förhand

/tamcitron

Jag har scannat pärmen och trodde att jag skulle kunna bifoga den i ett PM till dig. Men jag hittar ingen möjlighet att bifoga. Så PM:a mig din mailadress så ska jag skicka en scan till dig.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
murgatroyd

Re: stereo hifi handboken

Inläggav murgatroyd » 2015-04-09 17:24

Gammal tråd, men.... 8)
Hittade den här igår i mitt garage! Ännu mer att läsa alltså...... :o
Bild
'Audiophile in hibernation'

Återgå till Vintage-hifi