Tips ang externa ljudkort för uppspelning

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Transwave

Tips ang externa ljudkort för uppspelning

Inläggav Transwave » 2008-07-09 21:11

Efter att ha uppgraderat ljudanläggningen tänkte jag nu uppgradera ljudkortet (lyssnar i princip enbart från datorn). Har ett Asus A7N8X moderkort med ett inbyggt Realtek ljudkort, vilket jag misstänker inte är särskilt bra. Jag är enbart ute efter en god uppspelningsförmåga, övriga extrafinesser är inte relevanta i nuläget.

Har spanat in följande externa ljudkort, som kostar lika mkt:
M-Audio Fast Track USB:
http://www.m-audio.com/products/en_us/F ... -main.html
E-MU 0202:
http://www.emu.com/products/product.asp ... duct=15186

Vilket av dessa är att föredra utifrån mina behov?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-09 21:19

Tippar på att 0202 är det bättre valet. Storebror E-MU 0404 USB har fått mycket bra kritik och har mätdata som nog är bäst i klassen och jag tror dom är snarlika till konstruktion.

edit: Kollade upp länkarna och 0202 har ju klart bättre prestanda samt fler samplingshastigheter som en bonus.

/Peter

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-07-10 08:17

Hej!

E-MU 0202 USB fick övervägande bra kritik i senaste numret (6) av Svenska ELEKTOR där 9 ljudkort testades.
M-Audio var inte med.

Sten R

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-07-11 01:34

Skaffade precis ett Roland Edirol UA-101 för att spela in med... någon som vet om det är bra att även spela upp med?
http://www.roland.se/product.asp?id=48&productid=1104

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-11 13:06

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-07-16 02:49

Hur har du kopplat mellan dator och stereo idag?

Jag kör digitalt ut från det inbyggda ljudkortet och låter receivern sköta all omvandling. Funkar fint och tror inte det blir några hörbara förbättringar med ett dedikerat ljudkort. Såtillvida du inte kör analogt...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-16 09:27

niklas skrev:Hur har du kopplat mellan dator och stereo idag?

Jag kör digitalt ut från det inbyggda ljudkortet och låter receivern sköta all omvandling. Funkar fint och tror inte det blir några hörbara förbättringar med ett dedikerat ljudkort. Såtillvida du inte kör analogt...

Att en receiver skulle ha bättre prestanda än ett (bra) dedikerat ljudkort känns inte så sannolikt.

/Peter

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-07-16 14:27

Nej, det var ju skönt att jag inte skrev det heller då... :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-16 14:47

Hmm.. nä det är ju sant! :)

Du syftade naturligtvis på att en digital signal från moderkortets eller en digital signal från ett SUB/firewire ljudkort inte har någon betydelse?

Jag läste ditt inlägg som att DA omvandlingen i en typsik receiver är så pass bra att ett dedikerat ljudkort inte bör kunna ge bättre prestanda. Men det var ju inte så du menade, eller hur? :)

Dock, med utgång från det Transwave skrev så ser jag det som rimligt att anta en analog signa från dator(ljudkort till övriga stereon.

/Peter

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-07-16 15:15

Piotr skrev:Hmm.. nä det är ju sant! :)

Du syftade naturligtvis på att en digital signal från moderkortets eller en digital signal från ett SUB/firewire ljudkort inte har någon betydelse?

Typ, ja.
Piotr skrev:Jag läste ditt inlägg som att DA omvandlingen i en typsik receiver är så pass bra att ett dedikerat ljudkort inte bör kunna ge bättre prestanda. Men det var ju inte så du menade, eller hur? :)

Nej, jag skrev faktiskt ingenting om absolut prestanda. Nu vet jag ju inte, men skulle bli förvånad om resten av Transwave:s uppspelningskedja och rum är av sådan kvalitet att ljudkort är det som är lämpligast att satsa på. Saker kan ju liksom vara tillräckligt bra. :)
Piotr skrev:Dock, med utgång från det Transwave skrev så ser jag det som rimligt att anta en analog signa från dator(ljudkort till övriga stereon.

Ok, vet inte vad du baserar det på, men jag var själv osäker, därav min fråga. I så fall håller jag med dig om att det kan vara lämpligt med nytt ljudkort.
Piotr skrev:/Peter

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-07-16 15:22

johanrohm skrev:Hej!

Ta en titt i senaste numret av tidskriften Elektor (nr.6) där man testar olika ljudkort.
Bäst ansågs Terratec Producer Phase 22 (ca.1000: -) vara. Bättre än Emu, som annars känns som ett bra val.

Hälsningar
JR

Det där såg typiskt ut som ett internt kort...

[slrt]
admin

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-16 15:55

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:03, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-16 15:58

Har spanat in följande externa ljudkort, som kostar lika mkt:

/Peter

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-16 16:06

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-07-16 17:08

För uppspelning vill man ju igentligen inte ha något mer än en elektricitet -> ljusomvandlare känner jag det som. Jag vill gärna inte ha datorer elektriskt inkopplade till stereon p g a de störningar som datorer brukar skicka ut på alla möjliga in- och utgångar! Jag hittade ett som verkar göra precis det som jag känner för, och frågan är om någon vet något om det eller har testat ett liknande som detta?

[slrt]
admin

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-07-26 20:07

Jag har ett "SB live 24-bit" som jag kopplar in på min bärbara ibland. Det är faktiskt riktigt bra, jag blev förvånad över återgivningen. Positivt att det även har 5.1 ljud ifall man vill köra någon film genom datorn.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-07-31 13:19

Undrar hur kapabel hörlursutgången på E-MU 0202 är? Jag tänkte närmast på att driva ett par Ino Audio piM.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-08-03 07:49

guldfisk skrev:Undrar hur kapabel hörlursutgången på E-MU 0202 är? Jag tänkte närmast på att driva ett par Ino Audio piM.

Vet ingen om Ino Audio piM - mitt E-MU 0202 har problem med mina AKG 601- lurar. Jag gissar därför att den inte är så jättemycket att hänga i julgranen. Däremot slår jag gärna ett slag för E-MU 0202 - som sådant. Med min Rega Ear inkopplad låter det grymt bra.

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-08-03 14:16

Esi Juli@ kör jag med A/D är bättre än D/A på det kortet då det är ett studiokort, så jag vet inte om det är det ultimata.

Det låter bra och har bra drivrutiner, för vista är det dåligt med uppdateringar, men fungerar väl där, har vista själv.

Går att få för tusenlappen.

Är internt om det är något problem? Mätningar visar att S/N är bra ändå!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-08-09 01:26

emil_fh skrev:Är internt om det är något problem?

För många är just det ett problem. Då många med mig bara sitter med en laptop (jag iofs med en filserver som jag börjar fundera på att spela musik direkt ifrån) så är externt att föredra. Dessutom är det oumbärligt med ett externt kort vid inspelningar på lite mer udda ställen, då också med en laptop.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-09 09:44

Om man överhuvudtaget tänker sig att spela in med mikrofon (och det gör man ju :) ) så ska man nog se till att kortet har fantommatning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-09 10:16

Svante skrev:Om man överhuvudtaget tänker sig att spela in med mikrofon (och det gör man ju :) ) så ska man nog se till att kortet har fantommatning.

ja det vore ju smutt, finns det något kort som ernjuder ställbar fantom eller spänningsmatning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-09 13:03

Jag hade tidigare m-audio 2496 i datorn och det var mycket potent och stabilt. Samma kretsar finns i M-Audio Audiophile USB den kan man få för 500-700 kr (se nedan)

http://www.blocket.se/vi/17353673.htm?ca=11_s

och så länge man bara spelar upp i stereo så tror jag inte att usb-1 skall varanågot hinder. Det finns ju finare produkter men detta kommer att krossa alla inbyggda orginal ljudkort.

Vad det gäller ljudkortens hörlursutgångar så kan de nog jämsställas med sådanna som sat på stereoapparater en gång i tiden.

Jag har fixat lite med hemmastudio grejjer till och från och har aldrig sett justerbar fantommatning det är 48 V som gäller här.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-09 13:12

Jag hade tidigare m-audio 2496 i datorn och det var mycket potent och stabilt. Samma kretsar finns i M-Audio Audiophile USB den kan man få för 500-700 kr (se nedan)

http://www.blocket.se/vi/17353673.htm?ca=11_s

och så länge man bara spelar upp i stereo så tror jag inte att usb-1 skall varanågot hinder. Det finns ju finare produkter men detta kommer att krossa alla inbyggda orginal ljudkort.

Vad det gäller ljudkortens hörlursutgångar så kan de nog jämsställas med sådanna som sat på stereoapparater en gång i tiden.

Jag har fixat lite med hemmastudio grejjer till och från och har aldrig sett justerbar fantommatning det är 48 V som gäller här.

Användarvisningsbild
Transwave

Inläggav Transwave » 2008-09-29 14:21

Tänkte skriva en rad eller två om hur det slutade.

Det blev ett EMU 0202. Jag kunde dock inte använda det, för att det fanns inga drivrutiner till mitt dåvarande operativsystem, win2k. På grund av tidsbrist har jag inte hunnit uppgradera förrän för några veckor sedan, och kunde äntligen använda mitt nya ljudkort!

Skillnaden mot det inbyggda ljudkortet märkte jag direkt. Men det som verkligen förbluffade mig totalt var hur pass mkt bättre mina hörlurar låter när jag använder hörlursuttaget på 0202:an! Mina gamla Sony MDR-CD780 lurarna fick ett nytt liv, som om deras prisklass steg till det fyrdubbla! Hade jag inte hört skillnaden själv hade jag inte trott att det var möjligt.

Med det kom lite insikter:
* Det är förvisso ingen nyhet att förstärkare i de längre priskalsserna färgar ljudet, men nu blev skillnaden klart hörbar när jag kopplar lurarna i förstärkarens utgång resp ljudkortets.
* Mina golvhögtalare upplevs numera som kassa. Innan jag visste hur det skall låta när det låter bra tyckte jag att de var helt OK. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk, och det blir lätt en kedja av uppgraderingar när man byter ut någon komponent.

Slutsats: EMU'n var ett kanonköp! Som hörlursförstärkare verkar 0202:an vara minst sagt kompetent i sin prisklass. Vore dock intressant hur pass långt de räcker för lite mer tungdrivna lurar, eller piM högtalarna.

Blev plötsligt sugen på ett par Sennheiser HD650 efter frälsningen... :twisted:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-12 09:03

Transwave skrev:Tänkte skriva en rad eller två om hur det slutade.

Det blev ett EMU 0202. Jag kunde dock inte använda det, för att det fanns inga drivrutiner till mitt dåvarande operativsystem, win2k. På grund av tidsbrist har jag inte hunnit uppgradera förrän för några veckor sedan, och kunde äntligen använda mitt nya ljudkort!

Skillnaden mot det inbyggda ljudkortet märkte jag direkt. Men det som verkligen förbluffade mig totalt var hur pass mkt bättre mina hörlurar låter när jag använder hörlursuttaget på 0202:an! Mina gamla Sony MDR-CD780 lurarna fick ett nytt liv, som om deras prisklass steg till det fyrdubbla! Hade jag inte hört skillnaden själv hade jag inte trott att det var möjligt.

Med det kom lite insikter:
* Det är förvisso ingen nyhet att förstärkare i de längre priskalsserna färgar ljudet, men nu blev skillnaden klart hörbar när jag kopplar lurarna i förstärkarens utgång resp ljudkortets.
* Mina golvhögtalare upplevs numera som kassa. Innan jag visste hur det skall låta när det låter bra tyckte jag att de var helt OK. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk, och det blir lätt en kedja av uppgraderingar när man byter ut någon komponent.

Slutsats: EMU'n var ett kanonköp! Som hörlursförstärkare verkar 0202:an vara minst sagt kompetent i sin prisklass. Vore dock intressant hur pass långt de räcker för lite mer tungdrivna lurar, eller piM högtalarna.

Blev plötsligt sugen på ett par Sennheiser HD650 efter frälsningen... :twisted:

:-) :-) :-)

Återgå till Köpråd