Moderator: Redaktörer
niklas skrev:Hur har du kopplat mellan dator och stereo idag?
Jag kör digitalt ut från det inbyggda ljudkortet och låter receivern sköta all omvandling. Funkar fint och tror inte det blir några hörbara förbättringar med ett dedikerat ljudkort. Såtillvida du inte kör analogt...
Piotr skrev:Hmm.. nä det är ju sant!
Du syftade naturligtvis på att en digital signal från moderkortets eller en digital signal från ett SUB/firewire ljudkort inte har någon betydelse?
Piotr skrev:Jag läste ditt inlägg som att DA omvandlingen i en typsik receiver är så pass bra att ett dedikerat ljudkort inte bör kunna ge bättre prestanda. Men det var ju inte så du menade, eller hur?
Piotr skrev:Dock, med utgång från det Transwave skrev så ser jag det som rimligt att anta en analog signa från dator(ljudkort till övriga stereon.
Piotr skrev:/Peter
johanrohm skrev:Hej!
Ta en titt i senaste numret av tidskriften Elektor (nr.6) där man testar olika ljudkort.
Bäst ansågs Terratec Producer Phase 22 (ca.1000: -) vara. Bättre än Emu, som annars känns som ett bra val.
Hälsningar
JR
guldfisk skrev:Undrar hur kapabel hörlursutgången på E-MU 0202 är? Jag tänkte närmast på att driva ett par Ino Audio piM.
emil_fh skrev:Är internt om det är något problem?
Svante skrev:Om man överhuvudtaget tänker sig att spela in med mikrofon (och det gör man ju) så ska man nog se till att kortet har fantommatning.
Transwave skrev:Tänkte skriva en rad eller två om hur det slutade.
Det blev ett EMU 0202. Jag kunde dock inte använda det, för att det fanns inga drivrutiner till mitt dåvarande operativsystem, win2k. På grund av tidsbrist har jag inte hunnit uppgradera förrän för några veckor sedan, och kunde äntligen använda mitt nya ljudkort!
Skillnaden mot det inbyggda ljudkortet märkte jag direkt. Men det som verkligen förbluffade mig totalt var hur pass mkt bättre mina hörlurar låter när jag använder hörlursuttaget på 0202:an! Mina gamla Sony MDR-CD780 lurarna fick ett nytt liv, som om deras prisklass steg till det fyrdubbla! Hade jag inte hört skillnaden själv hade jag inte trott att det var möjligt.
Med det kom lite insikter:
* Det är förvisso ingen nyhet att förstärkare i de längre priskalsserna färgar ljudet, men nu blev skillnaden klart hörbar när jag kopplar lurarna i förstärkarens utgång resp ljudkortets.
* Mina golvhögtalare upplevs numera som kassa. Innan jag visste hur det skall låta när det låter bra tyckte jag att de var helt OK. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk, och det blir lätt en kedja av uppgraderingar när man byter ut någon komponent.
Slutsats: EMU'n var ett kanonköp! Som hörlursförstärkare verkar 0202:an vara minst sagt kompetent i sin prisklass. Vore dock intressant hur pass långt de räcker för lite mer tungdrivna lurar, eller piM högtalarna.
Blev plötsligt sugen på ett par Sennheiser HD650 efter frälsningen...
Användare som besöker denna kategori: NADifierad, Perkka och 2 gäster