Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-09-16 15:18

Tack för hjälpen. Då får vi se.... 8O

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-16 16:08

Lycka till Birger!

Skall bli kul att se:

1) Vad du kommer fram till.
2) Hur det du kommer fram till tas emot.

:twisted: :wink:

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-09-16 18:13

Jag skall ta med mig min Esound CDE5 till honom och jämföra lite när det gäller ljudet. Eftersom jag är lika långt ifrån LTS som Fridefors så undrar jag lite om hur man kaliberar?? menar ni att man försöker likställa ljudnivån ut??

Detta är jag också intresserad av. Mest för skojs skull iofs. Men hur kalibrerar man ljudnivån utan några värre mätprylar?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-16 18:40

markih skrev:
EngelholmAudio skrev:Det är relativt lätt att göra mätningen och jämföra utnivåerna mellan två olika cdspelare.
Svårare är det att se till att få jämn utsignal utan att påverka testobjektet. CDSpelare med inbyggd volymkontroll låter oftast sämre ju lägre utnivå dom har och att lägga in motstånd (för att dämpa signalen) är att introducera nyheter i en signalkjedja.

Sant, man får ju verkligen kolla upp det man introducerar, som ex vis en volymkontroll. Det lär dock finnas sådana att få tag på som inte inverkar menligt.
Japp. Men det är inget att ta lätt på. :? Rent faktiskt så är detta ett ställe där man lätt ser att man "intet kan mäta utan att påverka". Vi introducerar nått nytt i lyssningskjedjan. Extrem försiktighet och nogsamhet och rent av ödmjukhet inför detta är mycket viktigt. Inte nog att volymkontrollen skall vara superbra, sen tillkommer lödningar, kablar osv.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-16 18:43

EngelholmAudio skrev:
markih skrev:
EngelholmAudio skrev:Det är relativt lätt att göra mätningen och jämföra utnivåerna mellan två olika cdspelare.
Svårare är det att se till att få jämn utsignal utan att påverka testobjektet. CDSpelare med inbyggd volymkontroll låter oftast sämre ju lägre utnivå dom har och att lägga in motstånd (för att dämpa signalen) är att introducera nyheter i en signalkjedja.

Sant, man får ju verkligen kolla upp det man introducerar, som ex vis en volymkontroll. Det lär dock finnas sådana att få tag på som inte inverkar menligt.
Japp. Men det är inget att ta lätt på. :? Rent faktiskt så är detta ett ställe där man lätt ser att man "intet kan mäta utan att påverka". Vi introducerar nått nytt i lyssningskjedjan. Extrem försiktighet och nogsamhet och rent av ödmjukhet inför detta är mycket viktigt. Inte nog att volymkontrollen skall vara superbra, sen tillkommer lödningar, kablar osv.

Nån gång får man väl kanske sluta klyva hårstråt. :) Annars kommer man ju inte fram till någonting till slut.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-16 18:59

Martin skrev::
:
Nån gång får man väl kanske sluta klyva hårstråt. :) Annars kommer man ju inte fram till någonting till slut.
Att genomföra ett test och nämna ordet vetenskapligt i samma veva som man introducerar komponenter i signalvägen som man inte nogsamt utvärderar och tar hänsyn till är inget annat än fel. Om man just skall komma fram till nått gör det ju inget om detta är nått som faktiskt håller.

Samtidigt ser vi i Fridefors exempel att alla inte uppskattar ljudet från transparanta produkter vilket jag känner att jag sagt hela tiden - man måste testa själv och bedömma! Fortfarande verkar det som att Farbror Barbro har helt rätt...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-16 19:06

EngelholmAudio skrev:Att genomföra ett test och nämna ordet vetenskapligt i samma veva som man introducerar komponenter i signalvägen som man inte nogsamt utvärderar och tar hänsyn till är inget annat än fel.

Man kan ju faktiskt se till att introducera samma fel till alla olika testobjekt och då kanske det blir svårare att särskilja dem åt men man vet i a f att det inte beror på att det är en felkälla i ett exempel och inte i ett annat. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-16 19:09

Naqref skrev:
EngelholmAudio skrev:Att genomföra ett test och nämna ordet vetenskapligt i samma veva som man introducerar komponenter i signalvägen som man inte nogsamt utvärderar och tar hänsyn till är inget annat än fel.

Man kan ju faktiskt se till att introducera samma fel till alla olika testobjekt och då kanske det blir svårare att särskilja dem åt men man vet i a f att det inte beror på att det är en felkälla i ett exempel och inte i ett annat. :)
En icke dämpande volymkontroll (kortsluten) till den cdspelare som inte behöver dämpas och en dämpande volymkontroll till den som har för hög egen utnivå? Verkar onödigt. Prolemet kvarstår.

Det ÄR en begränsning. :? :oops:
Inget märkvärdigare än så.
vänligen
// Pär Engelholm

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-16 19:14

Nån gång får man väl kanske sluta klyva hårstråt.

Precis! T.ex. i höjd med att man struntar i att kalibrera och istället spelar lite lagom lågt och lite lagom högt innan man byter testobjekt/musik... Detta förfarande räcker långt, om man bara vill ha reda på vad man själv gillar bäst och struntar i att det blir väldigt svårt att på något sätt bevisa att det man tyckt bör tolkas som någon slags allmän rådande sanning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-16 19:15

EngelholmAudio skrev:En icke dämpande volymkontroll (kortsluten) till den cdspelare som inte behöver dämpas och en dämpande volymkontroll till den som har för hög egen utnivå?

Kör man det så så blir det fel. Bättre att dämpa båda lagom mycket så att påverkan av dämpningen blir så snarlik som möjligt. Det är nog mer görbart fast kanske inte helt lätt ändå. Säkert jobbigt även för de som konstruerar hifi.... :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-16 19:16

Det som är intressant är ju att ställa saker mot varandra och se på vad som är rimligast, det måste man ju ändå göra tillslut. Någon slags bedömning. Om den bedömningen är att volymkontrollerna inte påverkar resultatet så att det märks så är det väl ok. Man väger rimligheten i det resonemanget mot andra saker somatt nivån skulle påverka resultatet tex, det är ju ganska lätt att testa dessutom om man jämför med volymkontroller av olika hög kvalitet. Vetenskapligt blir det ju aldrig om man ser allt i svart eller vitt. Som sagt man måste ju alltid fråga sig vad som är rimligt hur man än kommer att testa.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-16 19:30

Hotspur skrev:
Nån gång får man väl kanske sluta klyva hårstråt.

Precis! T.ex. i höjd med att man struntar i att kalibrera och istället spelar lite lagom lågt och lite lagom högt innan man byter testobjekt/musik... Detta förfarande räcker långt, om man bara vill ha reda på vad man själv gillar bäst och struntar i att det blir väldigt svårt att på något sätt bevisa att det man tyckt bör tolkas som någon slags allmän rådande sanning.

Att klyva ved kräver ju inte lika stor precision som att klyva ett hårstrå iofs. :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-16 19:37

Men varför klyva hårstrån om/när det räcker med ved för att bli övertygad?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-16 19:50

Hotspur skrev:Men varför klyva hårstrån om/när det räcker med ved för att bli övertygad?
Det har du alldeles rätt i! :)

Det man kanske kan tänka på är att vara ödmjuk när man presenterar det man kom fram till, självkritik är ganska bra om man vill nå fram med en åsikt. Ordval är nog ganska viktigt ändå. Och inte utmana så mycket: "Kan inte fatta att de kom fram till..." osv. Tänk på att det är olika saker som LTS och du har testat, inte konstigt att det blir olika resultat.

Personligen så bryr jag mig inte om vilken som låter bäst, håller varken med dig eller LTS. Tycker de flesta CD-spelare låter extremt (edit: nej förresten, försvinnande) bra. :)

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-09-16 20:02

Om kalibrering är så viktigt för att uttala sig om hur någonting låter, kan ju ingen säga något illa om Ocellia-högtalarna på Arken-mässen för det rummet var inte i nivå med de andra. :wink:

OT, men jag kunde inte låta bli.
Senast redigerad av Hatoil 2004-09-16 20:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-09-16 20:21

Hatoil>
De är nog ganska glada att de inte hade en multimeter inom räckhåll 8)

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-09-16 22:58

Antar att du mätte upp det ? *irnoni*

Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Pelle » 2004-09-17 08:24

Det spelar ingen roll hur mycket man än sänker och höjer volymen med 668, jag upplever att
den inte räcker speciellt långt som cd spelare. Anledningen är att den låter ansträng i
högsta toppen på ett direkt skärande sätt samt saknar pondus och kontroll. Tycker det bästa ordet
för att beskriva dess avsaknande av pondus jag kan komma på är att 668 ”viskar” fram musiken. Den har goda egenskaper i form av bra upplösning och bra djup (med tanke på priset!), men detta räcker inte speciellt långt med tanke på bristerna.
Även om mina lyssningsintrtyck kan ogiltigförklaras genom att ifrågasätta mina testmetoder så
kvarstår spelarens grundkaraktär. Det behövs inga avancerade testmetoder för att fastställa dessa.

Vill man sedan på ett mer precist sätt utröna exakt hur bra denna apparat är i jämförelse med andra
så kan nivåjustering, blindtest etc vara rätt väg att gå. För min egen del räcker det dock att konstatera
att 668 inte är tillräckligt bra för att sättas under förstoringsglas. Den är nu såld.

Vill också säga att med ett par förlåtande proac lät denna spelare enbart blodfattig, men med ett par högupplösta
berylliumdiskanter så fick man i alla fall fram denna goda egenskap hos 668.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-17 09:09

Pelle!

I vilken anläggning körde du 668'an? Kunde vara intressant att veta.
Musik och ljudfilosofi skulle också vara intressant om du ville delge! :) Jag vet att det sista är svårbeskrivet, men du kan försöka om du har lust.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-17 10:42

Man kan ju vända på steken om man vill:
"Pioneer 668: En CD-spelare som avslöjar tämligen mediokra anläggningar!" :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-09-17 11:28

Anledningen är att den låter ansträng i
högsta toppen på ett direkt skärande sätt samt saknar pondus och kontroll. Tycker det bästa ordet
för att beskriva dess avsaknande av pondus jag kan komma på är att 668 ”viskar” fram musiken.

Det låter ju helt enkelt som att det är en helt värdelös cdspelare (för dig då..). Men allvarligt talat, vad menar du med att den högsta toppen är direkt skärande? LÅter inte symbalslagen som de ska? Eller är de för påträngande? Utveckla!

Hur låter en spelare med pondus och kontroll? Hur vet man att en spelare besitter dessa egenskaper? Låter musiken alltid kraftfull och engagerande? Eller vad?
Jämför gärna med att ta exempel på en låt som spelas via 688:an samt en annan cdspelare och beskriv skillnaderna ter sig i hur låten återges. Jag kanske är knäpp, men dina lyssningsintryck blir svåra att tolka för mig.

PS. Jag skulle gärna vilja veta vilken din övriga kringrustning är, om det går bra :roll: .

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-17 12:05

Asch det här är väldigt enkelt. Gillar man ljudet från 668an så gör man annars inte. Behövs inga tester för det :D 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-17 12:27

Mats:

Ett mkt klarsynt inlägg! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Pelle » 2004-09-17 12:29

markih skrev:Pelle!

I vilken anläggning körde du 668'an? Kunde vara intressant att veta.
Musik och ljudfilosofi skulle också vara intressant om du ville delge! :) Jag vet att det sista är svårbeskrivet, men du kan försöka om du har lust.

Hej!
Jag använde advantage försteg/slutsteg de lite äldre svarta.
Transparent kablage i mellanprisklassen.
Sedan lyssnade jag med både proac 2.5 diy och jm lab 907BE under
flera veckor.

Jämförande signalkällor denon dvd 3800, philips 963sa (båda
också otillräckliga som riktiga cd-spelare enligt mina kriterier) byttes i olika omgångar med 668.

Jag köpte 668 pga att den skrivits upp av LTS som cd spelare och jag blev då nyfiken eftersom jag då skulle slippa lägga en massa
pengar på en ren cd spelare då mina gamla cd spelare är sålda (då jag tycker 3800 inte räcker som cd spelare, 963sa var lånad) samt ha en fin bild till min tv.

Jag har ingen speciell ljudfilosofi som jag är direkt medveten om men den finns där säkert om jag gräver djupt. Jag uppskattar
både detaljer och värme. Gillar både den värme som en musical fidelity nuvista anläggning kan förmedla samt audionets detaljerade
elektronik. Gillar även Mark Levinsons speciella sound (hur beskriver man det?).
Under arken blev jag imonerad av både Sonus Faber Stardivari, Amphions flagghögtalre och JM labs utopia BE högalare, om det
kan hjälpa dig på traven. Även Matin Logans elektrostatljud tilltalar mig.
Senast redigerad av Pelle 2004-09-17 12:42, redigerad totalt 2 gånger.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-17 12:38

mats skrev:Asch det här är väldigt enkelt. Gillar man ljudet från 668an så gör man annars inte. Behövs inga tester för det :D 8)
Underbar läsning, Mats! (Även om jag ju rent faktiskt behöver testa på NÅTT sätt för att komma fram till om man gillar eller inte gillar ljudet från spelaren. Men jag tror mig förstå din poäng.)

Ibland existerar prestige i olika former och här kan jag inte annat än se en variant. Nu skall orsaker hittas till varför dvd'n inte uppskattas av Pelle. Trist!

Enklare att konstatera att LTS testmetod fastslår att under testets rådande omständigheter fann man Pioneer icke färgande. Till detta finns det personer som testar i sina egna anläggningar mot andra i samma och dyrare prisklasser som inte tycker om ljudet.

Farbro Barbre sa:
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå..."
LTS rekommenderade produkter tillfredställer heller inte allas smak och skall heller aldrig påstås göra så. Samma sak gäller med tidningarnas rekommenderade produkter och "bäst i test".
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-17 12:49

Får erkänna min totala okunnighet i ämnet och en gång för alla ta reda på sanningen:
Vem f*n är den där Farbro Barbro som dyker upp överallt??

Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Pelle » 2004-09-17 13:00

hifirocker skrev:
Anledningen är att den låter ansträng i
för att beskriva dess avsaknande av pondus jag kan komma på är att 668 ”viskar” fram musiken.

Det låter ju helt enkelt som att det är en helt värdelös cdspelare (för dig då..). Men allvarligt talat, vad menar du med att den högsta toppen är direkt skärande? LÅter inte symbalslagen som de ska? Eller är de för påträngande? Utveckla!

Hur låter en spelare med pondus och kontroll? Hur vet man att en spelare besitter dessa egenskaper? Låter musiken alltid kraftfull och engagerande? Eller vad?
Jämför gärna med att ta exempel på en låt som spelas via 688:an samt en annan cdspelare och beskriv skillnaderna ter sig i hur låten återges. Jag kanske är knäpp, men dina lyssningsintryck blir svåra att tolka för mig.

PS. Jag skulle gärna vilja veta vilken din övriga kringrustning är, om det går bra :roll: .

Hifirocker,
Jag skall på ett mycket enkelt sätt försöka svara på vad jag menar med mina ord (även om de inte kan beskriva det som måste upplevas). Jag menar att högsta diskanten distar eller skär i öronen på ett sätt som inte är acceptabelt när man tex lyssnar på en fiol eller ett annat högfrekvent instrument. Detta är mer påtagligt med vissa plattor än andra.

För mig är en cd spelare som saknar kraft och kontroll i detta fall en
cd spelare som låter som ett ljud som låter på samma sätt som en person som har tappat rösten ungefär. Eller överdrivet som ett ljud från ett
försteg med tonkontroller (inte mitt) där man satt ner basen på minimum samt klistrat fast något över bas/mellanregister som hindrar membranet ifrån att uppnå dynamik.

Jag har över hundra cd-skivor och jag fanns samma fenomen med allla. Har tyvärr ingen möjlihet att vara mer specifik än så.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-17 13:00

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-17 13:04

Tack! :lol: 8)

Han ingick som en av karaktärerna i NileCity's serie (var det väl) och var en konstig variant på hifi-person parad med lätta pedofila drag iklädd volursparkdräkt och en förkärlek till handkräm som fann att alla fel hos alla människor berodde just på deras hifianläggningar. 8O
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-17 13:05

Svante - tack, då förstår jag - de där "fjöntarna" tittade jag aldrig på.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi