Moderator: Redaktörer
Jag skall ta med mig min Esound CDE5 till honom och jämföra lite när det gäller ljudet. Eftersom jag är lika långt ifrån LTS som Fridefors så undrar jag lite om hur man kaliberar?? menar ni att man försöker likställa ljudnivån ut??
Japp. Men det är inget att ta lätt på.markih skrev:EngelholmAudio skrev:Det är relativt lätt att göra mätningen och jämföra utnivåerna mellan två olika cdspelare.
Svårare är det att se till att få jämn utsignal utan att påverka testobjektet. CDSpelare med inbyggd volymkontroll låter oftast sämre ju lägre utnivå dom har och att lägga in motstånd (för att dämpa signalen) är att introducera nyheter i en signalkjedja.
Sant, man får ju verkligen kolla upp det man introducerar, som ex vis en volymkontroll. Det lär dock finnas sådana att få tag på som inte inverkar menligt.
EngelholmAudio skrev:Japp. Men det är inget att ta lätt på.markih skrev:EngelholmAudio skrev:Det är relativt lätt att göra mätningen och jämföra utnivåerna mellan två olika cdspelare.
Svårare är det att se till att få jämn utsignal utan att påverka testobjektet. CDSpelare med inbyggd volymkontroll låter oftast sämre ju lägre utnivå dom har och att lägga in motstånd (för att dämpa signalen) är att introducera nyheter i en signalkjedja.
Sant, man får ju verkligen kolla upp det man introducerar, som ex vis en volymkontroll. Det lär dock finnas sådana att få tag på som inte inverkar menligt.Rent faktiskt så är detta ett ställe där man lätt ser att man "intet kan mäta utan att påverka". Vi introducerar nått nytt i lyssningskjedjan. Extrem försiktighet och nogsamhet och rent av ödmjukhet inför detta är mycket viktigt. Inte nog att volymkontrollen skall vara superbra, sen tillkommer lödningar, kablar osv.
Att genomföra ett test och nämna ordet vetenskapligt i samma veva som man introducerar komponenter i signalvägen som man inte nogsamt utvärderar och tar hänsyn till är inget annat än fel. Om man just skall komma fram till nått gör det ju inget om detta är nått som faktiskt håller.Martin skrev::
:
Nån gång får man väl kanske sluta klyva hårstråt.Annars kommer man ju inte fram till någonting till slut.
EngelholmAudio skrev:Att genomföra ett test och nämna ordet vetenskapligt i samma veva som man introducerar komponenter i signalvägen som man inte nogsamt utvärderar och tar hänsyn till är inget annat än fel.
En icke dämpande volymkontroll (kortsluten) till den cdspelare som inte behöver dämpas och en dämpande volymkontroll till den som har för hög egen utnivå? Verkar onödigt. Prolemet kvarstår.Naqref skrev:EngelholmAudio skrev:Att genomföra ett test och nämna ordet vetenskapligt i samma veva som man introducerar komponenter i signalvägen som man inte nogsamt utvärderar och tar hänsyn till är inget annat än fel.
Man kan ju faktiskt se till att introducera samma fel till alla olika testobjekt och då kanske det blir svårare att särskilja dem åt men man vet i a f att det inte beror på att det är en felkälla i ett exempel och inte i ett annat.
Nån gång får man väl kanske sluta klyva hårstråt.
EngelholmAudio skrev:En icke dämpande volymkontroll (kortsluten) till den cdspelare som inte behöver dämpas och en dämpande volymkontroll till den som har för hög egen utnivå?
Hotspur skrev:Nån gång får man väl kanske sluta klyva hårstråt.
Precis! T.ex. i höjd med att man struntar i att kalibrera och istället spelar lite lagom lågt och lite lagom högt innan man byter testobjekt/musik... Detta förfarande räcker långt, om man bara vill ha reda på vad man själv gillar bäst och struntar i att det blir väldigt svårt att på något sätt bevisa att det man tyckt bör tolkas som någon slags allmän rådande sanning.
Det har du alldeles rätt i!Hotspur skrev:Men varför klyva hårstrån om/när det räcker med ved för att bli övertygad?
Anledningen är att den låter ansträng i
högsta toppen på ett direkt skärande sätt samt saknar pondus och kontroll. Tycker det bästa ordet
för att beskriva dess avsaknande av pondus jag kan komma på är att 668 ”viskar” fram musiken.
markih skrev:Pelle!
I vilken anläggning körde du 668'an? Kunde vara intressant att veta.
Musik och ljudfilosofi skulle också vara intressant om du ville delge!Jag vet att det sista är svårbeskrivet, men du kan försöka om du har lust.
Underbar läsning, Mats! (Även om jag ju rent faktiskt behöver testa på NÅTT sätt för att komma fram till om man gillar eller inte gillar ljudet från spelaren. Men jag tror mig förstå din poäng.)mats skrev:Asch det här är väldigt enkelt. Gillar man ljudet från 668an så gör man annars inte. Behövs inga tester för det![]()
hifirocker skrev:Anledningen är att den låter ansträng i
högsta toppen på ett direkt skärande sätt samt saknar pondus och kontroll. Tycker det bästa ordet
för att beskriva dess avsaknande av pondus jag kan komma på är att 668 ”viskar” fram musiken.
Det låter ju helt enkelt som att det är en helt värdelös cdspelare (för dig då..). Men allvarligt talat, vad menar du med att den högsta toppen är direkt skärande? LÅter inte symbalslagen som de ska? Eller är de för påträngande? Utveckla!
Hur låter en spelare med pondus och kontroll? Hur vet man att en spelare besitter dessa egenskaper? Låter musiken alltid kraftfull och engagerande? Eller vad?
Jämför gärna med att ta exempel på en låt som spelas via 688:an samt en annan cdspelare och beskriv skillnaderna ter sig i hur låten återges. Jag kanske är knäpp, men dina lyssningsintryck blir svåra att tolka för mig.
PS. Jag skulle gärna vilja veta vilken din övriga kringrustning är, om det går bra.
Tack!Svante skrev:Nattlorden: http://www.svt.se/drama/nile/sounds/barbro6.au
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 51 gäster