Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Vad har hänt med Linn?

Inläggav Magnuz » 2008-07-14 18:09

Förr kunde man ju knappt nämna andra märken utan att det kom en liten ilsken Linnist som gubben ur lådan och berättade att Linn minsann var minst 18 gånger bättre än allt annat. Så är det inte längre. Vad har hänt? Är Linn inte längre en faktor att räkna med eller har de blivit ett vanligt tråkigt märke bland andra?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2008-07-14 18:17

Richard skriver väl såna inlägg var och varannan dag?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-14 18:23

Style skrev:Richard skriver väl såna inlägg var och varannan dag?
Han slutade väl skriva här för några dagar sedan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-14 18:50

paa skrev:

Gjorde han? Vad får dig att tro det?

För det andra brukar väl Richard inte skriva om Linn?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-14 18:55

Magnuz skrev:
För det andra brukar väl Richard inte skriva om Linn?

8O Skojjar du? :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-14 19:06

Håller jag på och blandar ihop folk här kanske? Jag fick för mig att Richard var f.d. Linnist. Kanske enklast om han själv klargör hur det ligger till. Sedan var ju förstås min ursprungliga tanke att den här tråden skulle handla om märket Linn... :)

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-07-14 19:08

Magnuz skrev:Håller jag på och blandar ihop folk här kanske? Jag fick för mig att Richard var f.d. Linnist.

Det har jag oxå för mig...

Användarvisningsbild
Moment-23

Re: Vad har hänt med Linn?

Inläggav Moment-23 » 2008-07-14 19:33

Magnuz skrev:Förr kunde man ju knappt nämna andra märken utan att det kom en liten ilsken Linnist som gubben ur lådan och berättade att Linn minsann var minst 18 gånger bättre än allt annat. Så är det inte längre. Vad har hänt? Är Linn inte längre en faktor att räkna med eller har de blivit ett vanligt tråkigt märke bland andra?

Hehe, här är gubben i lådan :wink:
Nä, linn har väl blivit mer mainstream, både vad gäller ljudet och marknadsföringen. Lite tråkiga nästan, fast samtidigt har de breddat programmet och de har numera även relativt billiga prylar. Tex sneaky music ds, som är som en squeezebox fast med inbyggd förstärkare och enligt mitt tycke bättre ljud. Sneakyn kostar väl runt 12-13 papp och för att vara linn så är det pratiskt taget att skänka bort grejjerna :wink:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-14 19:45

Moment-23 skrev:Sneakyn kostar väl runt 12-13 papp och för att vara linn så är det pratiskt taget att skänka bort grejjerna :wink:

Det är kanske där skon klämmer för Linn, de är orimligt dyra. Jag tycker det snarast verkar som om de har dyrare produkter än någonsin.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-07-14 19:56

Magnuz skrev:
Moment-23 skrev:Sneakyn kostar väl runt 12-13 papp och för att vara linn så är det pratiskt taget att skänka bort grejjerna :wink:

Det är kanske där skon klämmer för Linn, de är orimligt dyra. Jag tycker det snarast verkar som om de har dyrare produkter än någonsin.

Det är väl både och. Jag tycker de varit riktigt dyra i några år nu, men innan dess var de kanske lite mer sansade. Nu finns det både billigt och dyrt. Jag menar 12 papp för en sneaky ds ÄR billigt för att komma från en highend tillverkare. Jag har svårt att se mark levinson eller krell sätta ihop något liknande för samma pengar.
Sedan är det en helt annan fråga om man inte kan få lika bra eller bättre ljud för samma pengar. Det tror jag absolut man kan, men inte från någon highend tillverkare...

I andra ändan av skalan har vi klimax ds som "bara" är som en squeezebox (har ingen inbyggd förstärkare) för 140 papp 8O
Jag har lyssnat på den (med piP :) ) och visst låter det riktigt bra men för mig är priset helt oproportioneligt till vad man får.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-14 20:02

Magnuz skrev:
paa skrev:

Gjorde han? Vad får dig att tro det?

Richard skrev:...
Jag lämnar härmed forumet- denna gång permanent.
...
H. Richard.

Från:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 354#564354
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-14 20:17

paa skrev:
Richard skrev:...
Jag lämnar härmed forumet- denna gång permanent.
...
H. Richard.

Från:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 354#564354

Hoppsan, den hade jag missat. Trist. :(

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-07-15 14:46

Vad som hänt med Linn är väl att de utvecklats vidare medan i princip resten av branschen står och stampar. Ta DS-spelarna som exempel. Alla Linn:s (nätverksspelare) är mycket bättre än deras motsvarande prissatta CD-spelare, vilka redan de var klart prisvärda. Visst de kostar en slant, men nämn en CD-spelare som ger bättre pris-prestanda än dagens CD-spelare från Linn. Om man verkligen är musikintresserad så är tycker jag att man är i det närmaste skyldig sig själv en provlyssning på Linns nya DS-spelare. Annars riskerar man att gå miste om något. Så bra är de faktiskt!

En svårighet nu när Linn börjar ligga så långt före resten av branschen är att i det närmaste vad man än ersätter (i en hifi-anläggning) med en Linn apparat/burk så resulterar det bara i att man hör bristerna i de prylar som sitter före i kedjan d.v.s. det är ett fåtal apparater som kan mäta sig med även linns biligaste burkar. Även Classik-produkterna är helt enkelt mycket prisvärda. För att inte tala om Sneaky-DS, visst Squeezebox är också mycket prisvärd, men den är inte direkt jämförbar med Sneaky:n. Någon nämnde Klimax DS. Om man menar att den är överprissatt så beror det med all säkerhet på att man hört den i en anläggning som inte varit kapabel att förmedla dess kvaliteter. Det kan beror på kvaliteten på övriga apparater eller på en bristfällig installation. Jag vilar min väska!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-15 14:51

Det var i sanning ett pro-linn inlägg :)

De nya DS-spelarna innebär ju en liten fokusförflyttning, eller hur?

Hur står de sig, på vilket sätt är de bättre än andra DS-lösningar menar du?

Jag vill bestämt påstå, precis som trådskaparen, att Linn inte är lika omtalat nu som förut.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-15 15:56

prolinn skrev:... men nämn en CD-spelare som ger bättre pris-prestanda än dagens CD-spelare från Linn.

Vilken som helst för 2000 spänn (pioneer eller andra med distorsionsgeneratorer inbyggda undantagna).

Prestandan hos CD-spelare har mycket svag koppling till pris och skillnaderna mellan i princip marknades samtliga normala CD-spelare är mycket liten.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-15 16:00

Yes! Där kom ju gubben i lådan. Jag började nästan bli orolig. :D

Men visst är det så att Linn har tappat mycket av sin forna glans. Det verkar också som om många f.d. hardcorelinnister helt har bytt inriktning.

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2008-07-15 16:18

Menar du generellt lite överallt eller bara i forum-världen? För jag tror det kan inverka att det finns ett eget Linn-forum där de mest inbitna ofta hamnar. :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-15 16:24

Mer generellt. Jag känner till selleri.de och visst verkar det väl vara en del aktivitet där men förr var det massor av Linnister överallt både i forumvärlden och i IRL och de brukade dessutom vara ganska glada i att predika sin lära. Jag tycker helt enkelt att man hör mindre om Linn nuförtiden.

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2008-07-15 16:30

Jag tror att en grej är att handlarna har blivit lite mer laidback nu än förut, av olika orsaker. Till viss del tror jag det kan vara hårdnande konkurrens som haft den effekten på ett eller annat sätt, exempelvis fanns det en Linn-handlare i Umeå som kallades "pastorn" pga sina Linn-predikningar - han körde sin egen kompromisslösa stil och till slut bar det sig inte utan det blev konkurs. (med reservation för att jag inte har alla detaljer klara för mig...)

Sen har Linn som företag också blivit mer laidback i sin framtoning. Förut kunde man få se Ivor Tiefenbrun ljudligt protestera mot närvaron av armbandsur när man lyssnar på musik, och marknadsföringen var i allmänhet nog lite mer vass i tonen. Nu är Linn mer vanligt PR-smetiga som alla andra. Bra på sätt och vis, jag gillar Linn själv och det är skönt att inte behöva bli stämplad som fanatiker för den sakens skull lika mycket nu som förut, samtidigt var det en rätt kul uppstickarattityd som särskiljde Linn lite mer förut. :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-15 16:54

Ayn0r skrev:Jag tror att en grej är att handlarna har blivit lite mer laidback nu än förut, av olika orsaker.

Ayn0r skrev:Sen har Linn som företag också blivit mer laidback i sin framtoning.

Tror du har ganska rätt i det.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-07-15 18:38

Max_Headroom skrev:
prolinn skrev:... men nämn en CD-spelare som ger bättre pris-prestanda än dagens CD-spelare från Linn.

Vilken som helst för 2000 spänn (pioneer eller andra med distorsionsgeneratorer inbyggda undantagna).

Prestandan hos CD-spelare har mycket svag koppling till pris och skillnaderna mellan i princip marknades samtliga normala CD-spelare är mycket liten.

Det är sant om man tar ett antal apparater slumpmässigt, men helt fel om man jämför de bästa i respektive prisklass. Det finns nog många som har en hel del att lära på detta område.

Vad jag vet är det väl bara Squeezebox (classic) som sticker ut som bättre än det mesta annat i sin prisklass, men övriga DS-lösningar är (vad jag hört) inte nämnvärt bättre än CD-varianten i motsvarande prisklass. Bortsett från Linns DS-spelare.

En anledning till att vi som förespråkar de kvaliteter som framförallt Linns apparater prioriterar, tröttnat på att skriva på de teknokratorienterade forumen är kanske också en ofta uppvisad ovilja att lita till öronen och istället fokuserar man på att teoretisera sig fram till vad som är bra. De försök som görs är, vad jag förstår (kanske inte så mycket, men i alla fall), ofta begränsade till att påvisa utfall i enlighet med en teoribildning som försökskonstruktören/forumconsensus överblickar, vilket ofta inte är tillräckligt. Man skjuter helt enkelt på en annan tavla än den man borde sikta på.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-07-15 18:44

Magnuz skrev:
Ayn0r skrev:Jag tror att en grej är att handlarna har blivit lite mer laidback nu än förut, av olika orsaker.

Ayn0r skrev:Sen har Linn som företag också blivit mer laidback i sin framtoning.

Tror du har ganska rätt i det.

Faktum kvarstår. Skillnaden mellan Linn:s apparater och konkurrensen är större än någonsin (till Linns fördel). Jämför själva! Idag är det bara de billigaste Linn-apparaterna där de prioriteringar som konstruktörerna gjort kan göra att andra apparater är bättre på någon (ur Linns synvinkel mindre viktig) punkt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-15 18:50

Det är rätt intressant hur man kan vara så enastående säker.

Du måste verkligen ha jämfört med tiotusentals apparater!

Vad det gäller SB-3 och dess förträfflighet så är det iallafall första gången jag hört någon deklarera att den skulle vara bättre än prismässigt motsvarande CD-spelare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-15 21:46

Kaffekoppen skrev:Det är rätt intressant hur man kan vara så enastående säker.

Tänker du på Max uttalande? :-)

Jag tycker båda är för säkra.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-07-15 23:09

Harryup skrev:

mvh/Harry

Vems är det andra ? :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-07-15 23:25

Laila skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harry

prolinns som låg ovanför Koppens inlägg kanske? :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-07-15 23:38

Britt-Gunnar skrev:
Laila skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harry

Är du här o "hugger" nu igen ? :D

ps."Dumsnut"ds.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2008-07-16 00:08

Killen som stod bakom Linn CD12 drog ju till Classé, har för mig några till hängde på.
Så nu har de väl igen kompetens kvar :twisted: :D

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-07-16 00:32

Laila skrev:
Britt-Gunnar skrev:
Laila skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harry

Är du här o "hugger" nu igen ? :D

ps."Dumsnut"ds.

ligger man å vilar i vassen hela dagarna kan det vara lite uppfriskande att hugga ibland :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-07-16 00:50

Prexis vad jag trodde ! :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi