Gillar alla LTS:re samma saker?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-17 17:28

Eftersom jag inte kan komma på en enda god anledning till varför jag skulle göra mig besväret att blindtesta något, så kommer jag aldrig heller göra detta. Som jag skrev i ett annat ilägg: Varför klyva hårstrån när det räcker att klyva ved?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-17 19:06

Ok då. Summeringen om jag har förstått det rätt är att Hotspur tycker, att 668 är världsbäst :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-17 19:08

Hotspur,

inte heller jag kan komma på en enda anledning varför dina upplevelser skulle bero på en hörbar skillnad, baserat på 1000-tals "tester" runt om i världen om upplevd skillnad, som helt plötsligt "försvinner" vid blindtest.

T

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-17 19:14

Thomas_A skrev:inte heller jag kan komma på en enda anledning varför dina upplevelser skulle bero på en hörbar skillnad,

*asg*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-17 20:06

Eftersom vi lever i en demokrati så får förstås Herr Mätdoktor tro och tycka precis vad han vill. Han är oxå i sin fulla rätt att ifrågasätta andras testmetoder (något jag däremot gärna avhåller mig ifrån). Däremot begränsar denna demokrati Herr Mätdoktors möjligheter att tvinga andra människor att testa saker på just det sätt han anser vara bäst. Like it or not! :twisted:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-17 20:27

Hotspur skrev:Eftersom vi lever i en demokrati så får förstås Herr Mätdoktor tro och tycka precis vad han vill.

Precis I, Mr. Hetsporre.

Han är oxå i sin fulla rätt att ifrågasätta andras testmetoder (något jag däremot gärna avhåller mig ifrån).

Precis II, Mr. Hetsporre.

Däremot begränsar denna demokrati Herr Mätdoktors möjligheter att tvinga andra människor att testa saker på just det sätt han anser vara bäst. Like it or not, LTS & Co! :twisted:

Och det ligger inte i mitt intresse att försöka tvinga någon till något, utan att belysa möjligheter och felkällor. Begränsning eller demokrati har inget med saken att göra. Det är fritt val för testaren att begränsa sig så mycket eller så lite man vill.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-17 20:29

Kan inte ni inse att Hotspur inte är intresserad av blinda tester och att räknat ut statistisk signifikans (alla är faktiskt inte det). Kan ni inte respektera att han vill testa apparater på sitt sätt!? Visst man kanske inte håller med om resultatet men det är ju inte heller det viktiga. Lite mer tolerans om man får be, det finns faktikst mer än ETT sätt att göra saker.....

Blir så trött ibland.......vissa personer har verkligen fastnat i vinkelvolten :roll:
Class only looks like arrogance from below.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-09-17 20:33

Däremot begränsar denna demokrati Herr Mätdoktors möjligheter att tvinga andra människor att testa saker på just det sätt han anser vara bäst.

Ingen, Ingen har försökt att tvinga dig till någånting.
Dimitri
edit: fet stil
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-17 20:40

Tack Rydberg! Nu skall jag hälla upp ännu ett glas Rosévin, slå mig ned i soffan med familjen och avnjuta(?) Matrix. I morgon skall vi ta in på hotell i en svensk småstad och njuta vår helgledighet med biljard, bubbelpool och buffé. På söndag sitter sedan jag och äldste sonen på Vångavallen och skriker oss hesa, för att hjälpa Blåvitt fram mot Guldet. Det skall bli en härlig helg, hoppas du oxå får en dylik! :D

Till er andra: Vi hörs här framåt måndag, blint och kalibrerat!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-17 20:42

Gör du det, själv blir det nog en Whiskey :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-17 20:48

Rydberg,

det är klart sen länge att Mr. Hotspur inte vill eller kommer att göra nåt av detta, och jag har inget problem med detta i sak alls. Det som är kärnfrågan är om kritik, positiv som negativ, får utdelas på forumet? Kritik mot apparater, testmetoder, resultat, konklusioner? Ska forumet bli ett ja-sägande forum med förbud av negativ kritik?

matson

Inläggav matson » 2004-09-17 20:50

Hotspur efterlyser LTS-medlemmar som är missnöjda med ljudet från en 668.......svaret är ju(givetvis) att ingen är det samtidigt som alla är det.

Det beror ju helt på några olika saker:

1. Vilken kedja apparaten introduceras i.

2. Vilken musik som väljs.

Här kan det givetvis bli så att man föredrar en annan cd-spelare i en uppställning som är icke optimal(läs sunkiga högtalare och/eller dåligt producerad skiva)

Huruvida återgivningen är korrekt från själva cd-spelaren krävs det ju dock lite mer raffinerade testmetodik än den som uppvisades i "allamedlemmaravLTSärfascistertråden". :twisted:

Angående trötthet på att människor uttrycker önskemål/ger förslag om blindtester så är jag själv trött på att behöva skriva ovanstående, vilket hade insetts om man försökt att förstå hur LTS testar (och även då vilka slutsatser som dras av testresultaten).

Kan överhuvudtaget diskussioner kring hifi lämna denna "dagisnivån"?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-17 22:08

Thomas_A skrev:Rydberg,

det är klart sen länge att Mr. Hotspur inte vill eller kommer att göra nåt av detta, och jag har inget problem med detta i sak alls. Det som är kärnfrågan är om kritik, positiv som negativ, får utdelas på forumet? Kritik mot apparater, testmetoder, resultat, konklusioner? Ska forumet bli ett ja-sägande forum med förbud av negativ kritik?

Visst, men ta Hotspurs resultat för va det är istället för att läxa upp honom i hur vetenskapliga tester går till. Det finns fler sätt att se på världen...

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-09-17 22:26

Rydberg skrev:
Thomas_A skrev:Rydberg,

Visst, men ta Hotspurs resultat för va det är istället för att läxa upp honom i hur vetenskapliga tester går till. Det finns fler sätt att se på världen...

Hej!
Hotspur skrev ju att han gärna ville ha "en förklaring till hur LTS gått tillväga för att komma till slutsatsen att Pioneer 668 är en bra CD-spelare?"
Förklaring = uppläxning?
Det är vanligt att frågor ställs på forumet, och de flesta frågeställare inklusive undertecknad är alltid tacksam att andra gör sig den intellektuella ansträngningen att besvara efter förmåga, även om svaren inte är de man "vill" höra.
Jag tycker att Hotspur är otacksam mot de åsiktsmotståndare han gång på gång förolämpar.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-17 23:12

Heja Hotspur Friska Fläkt Du är den som myter spräckt! Heja heja hejA*!

A*lltså A* kan man ju säga är 1st LTS-medlem! (Mer som passivt A*ktiv "Mullvad" men medlem likväl) och
A*nse ej 668:an vara bäst ingen protest! (Har ju i.f.s. inte hört den men... A*lltid ngt, elle 8))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-17 23:50

Förstås får vem som helst testa hur han vill, och förstås får han skriva om upplevelserna om han vill. Dessutom är det tillåtet att skriva om man tror att testresultaten är relavanta för andra.

Själv tycker jag att ett test som bortser från kosmetik och förutfattade meningar och strävar att bedömma enbart ljudets kvalitet är mer värt än ett som blandar in allt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-09-18 00:17

Tycker du en kvinna är olika vacker, beroende på om hon är gift eller ogift? Inte släkt eller din mor?

Spelar inga andra saker in i din bedömning, än ögat? För hur du upplever hennes skönhet?

Och ändras inte ditt intryck för evigt, om förutsättningarna sedan visar sig vara några andra (tex att hon är man)?

Så länge man inte spelar sin stereoanläggning blint, utan att veta vad som ingår i kedjan, är det för mig (läs för mig) ingen mening med blindtest. Då den verkliga lyssningssituationen skiljer sig från testsituationen. Om jag får bra resultat på ett högskoleprov, hjälper det mig föga till vardags. Jag är bara kung för en stund. Överskatta inte det enskilda testets betydelse. Underskatta inte ditt dagliga umgänge med anläggningen. Var vill du helst har alla rätt; på ett prov, eller i verkliga livet?

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-09-18 00:31

Svante
Kan du peka på ett test där det yttre har varit mer relevant än ljudet :?:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-18 00:53

A*ha liknelserna ska vara dåliga! Ok då hajA* 8)!
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-18 13:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-09-18 01:37

Helt underbart inlägg, Hatoil!!!
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-18 02:21

Bernt skrev:Helt underbart inlägg, Hatoil!!!

Håller med.
Alla testsituationer är ett avsteg från IRL. Och därför är de ofta bara till nytta för de som på något sätt konstruerar och tillverkar utrustning, eller som i sin profession behöver selektera ut utrustning.
Jag hade en gång en kollega som hittat en ny bil som han väldigt gärna ville ha. Allt var helt OK, men han ratade bilen därför att varvtalet på motorn var för högt vid motorvägsfart. Inte för att det lät för mycket eller drog för mycket bensin, utan för att varvtalet var för högt. Som den tekniker han var ansåg han att högre varvtal, enligt hans kunskap och erfarenhet, alltid resulterade i högre slitage. Att den bilen han slutligen valde var dyrare och drog mer bensin än den han ratade var ganska typiskt.

Och så här blir det gärna när man väljer apparater/utrustning där man fokuserar på några få, förhoppningsvis relevanta, parametrar.

Eftersom det är musik vi lyssnar på, något som förmedlar en känsla av något slag, så kanske alla "vanliga" testmetoder bara blir ett surrogat?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-18 09:47

Hatoil skrev:Tycker du en kvinna är olika vacker, beroende på om hon är gift eller ogift? Inte släkt eller din mor?

Spelar inga andra saker in i din bedömning, än ögat? För hur du upplever hennes skönhet?

Och ändras inte ditt intryck för evigt, om förutsättningarna sedan visar sig vara några andra (tex att hon är man)?

:lol: Jo, just det. Det är ju lätt hänt... Men frågan är om skönhet är detsamma som attraktionskraft.

Hatoil skrev:Så länge man inte spelar sin stereoanläggning blint, utan att veta vad som ingår i kedjan, är det för mig (läs för mig) ingen mening med blindtest. Då den verkliga lyssningssituationen skiljer sig från testsituationen. Om jag får bra resultat på ett högskoleprov, hjälper det mig föga till vardags. Jag är bara kung för en stund. Överskatta inte det enskilda testets betydelse. Underskatta inte ditt dagliga umgänge med anläggningen. Var vill du helst har alla rätt; på ett prov, eller i verkliga livet?

Sant, alltihop. Men jag undrar om det är relevant för mig, vad du tycker hemma i din lyssningssituation. Vore jag på friarstråt skulle jag inte vilja veta om du tycker att din syster är vacker, utan om hon är vacker. Om nu skönheten vore viktigast.

När det gäller hifi är jag i första hand intresserad av den delen av upplevelsen som sitter i ljudet. Om du ska kunna tala om det för mig så är det bättre om du har lyssnat blint, annars kommer omdömet att ha färgats av de andra intrycken. Detta eftersom hörselsinnet hos oss alla är ett relativt "svagt" sinne.

Det där med blindtest handlar om att kunna mäta (med hörseln) hur (endast) ljudet är, för att kunna förmedla detta till någon annan. Sedan hemma på kammaren spelar det förstås in hur snygg prylen är också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-18 09:54

Okej, ett sista inlägg/en sista motfråga innan bilen skall packas:
Ska forumet bli ett ja-sägande forum med förbud av negativ kritik?

Ska forumet bli ett nej-sägande forum med förbud av egna åsikter och egna testmetoder?

PS: Bra inlägg, Hatoil och Bill50x! 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-18 09:56

nl1970 skrev:Svante
Kan du peka på ett test där det yttre har varit mer relevant än ljudet :?:

Eh, där det påverkat resultatet mer än ljudet? Frågar du om min åsikt, så gäller det nog majoriteten av öppna kabeltester, men det är förstås min åsikt.

Men menar du att det yttre på en pryl är verkligen är viktigare än hur det låter? Tja, vi kanske skulle ta majoriteten av de öppna kabeltesterna (eftersom den ljudmässiga skillnaden på kablar knappast är stor)? :lol:

Ovanstående är min åsikt, som inte är grundad på egna tester, tvingar den sanningssökande forskaren i mig att skriva.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-18 09:58

Hotspur skrev:Okej, ett sista inlägg/en sista motfråga innan bilen skall packas:

Ska forumet bli ett nej-sägande forum med förbud av egna åsikter och egna testmetoder?

Ingetdera, tycker jag. De båda ståndpunkterna belyser problemet så att var och en kan (tvingas?) skaffa sig en uppfattning själv. Det är bra.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-18 12:08

Hotspur skrev:Okej, ett sista inlägg/en sista motfråga innan bilen skall packas:

PS: Bra inlägg, Hatoil och Bill50x! 8)

Forumet ska INTE blir ett forum med något förbud av åsikter överhuvudtaget, IMO. KRITIK mot testmetoder och/eller resultat, postiva som negativa, är INTE samma sak som FÖRBUD mot åsikter eller FÖRBUD mot testmetoder. Du har själv KRITISERAT ett testresultat (doch ej direkt en testmetod), nämligen den av LTS gjorda testen av 668-spelaren. Om du själv tolkar att kritik mot dina testmetoder är samma sak som förbud mot din åsikt, så har du fått något om bakfoten.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-09-18 12:41

Jag förstår inte frågan.
Har någon inte fått framföra sin åsikt? Eller blivit förbjuden att göra det? Eller blivit tvingad till något, exempelvis att testa på ngt sätt?
Inte vad jag vet iaf.
Dimitri

Edit: Thomas A, ditt inlägg säger samma sak i princip, sorry.
Att inte bli modererad kan vara ett större straff än att bli det, som ngn sagt tiidigare. Inte minst berövas man en sista räddningsplanka i hopplösa debatter, nämligen att moderatorerna är ojuste.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-18 13:22

dimitri skrev:

Jag förstår inte frågan.
Har någon inte fått framföra sin åsikt? Eller blivit förbjuden att göra det? Eller blivit tvingad till något, exempelvis att testa på ngt sätt?
Inte vad jag vet iaf.
Dimitri

Edit: Thomas A, ditt inlägg säger samma sak i princip, sorry.
Att inte bli modererad kan vara ett större straff än att bli det, som ngn sagt tiidigare. Inte minst berövas man en sista räddningsplanka i hopplösa debatter, nämligen att moderatorerna är ojuste.

Dimitri,

jag åberopar det som Hotspur skrivit tidigare ang. attackerande av åsikter vs. kritiserade av testresultat/testmetodik. Äpplen och päron. Hotspur anser att det är helt ok att kritisera testresultat från LTS (vilket det är och vilket han gjort), men inte ok att kritisera hans egna testresultat eller testmetodik, pga av att det berövar en "åsiktsfrihet". Han vill således att hans metoder och testresultat INTE ska bli kritiserade och åberopar forumets regler/moderatorer att gripa in och "förbjuda" denna kritik. Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Edit: Dimitri, jag kanske missförstod din post, så ovanstående inlägg kanske inte har med ditt inlägg att göra alls....jag vet inte, men i så fall sorry om det blir förvirrat.
Senast redigerad av Thomas_A 2004-09-18 14:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-18 13:51

Hej!

A*nser Hatoil´s inlägg vara genialiskt! Det öppnade en helt ny dimension för A*!
UppmanA*lla att förkunna samt än en gång uppleva denna nya briljanta livsfilosofi:

Underskatta inte ditt dagliga umgänge med anläggningen. Var vill du helst har alla rätt;
på ett prov, eller i verkliga livet?

A*ndas djupa andetag o låt denna visdom varsamt insvepa ditt väsen o innersta sinne!

Mvh A*

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-09-18 14:02

A* :P (bäst hittils!)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi