Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-16 09:11

ryst skrev:Killen som stod bakom Linn CD12 drog ju till Classé, har för mig några till hängde på.

Är det så? Classé var det länge sedan man hörde talas om. Finns de kvar?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-07-16 09:36

Kaffekoppen skrev:Vad det gäller SB-3 och dess förträfflighet så är det iallafall första gången jag hört någon deklarera att den skulle vara bättre än prismässigt motsvarande CD-spelare.

Det har jag hävdat flera gånger. Jag går tom så långt som att hävda att den spöar dubbelt så dyra cd spelare, så det så :wink:

Detta är naturligtvis helt subjektivt, men det kanske är en utmärkt kandidat till test i LTS regi? Det skulle vara intressant med dels F/E test av tex sb och sneaky ds men också direkta blinda jämförelser mellan dessa och ett antal bra cd spelare.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-16 09:40

Magnuz skrev:
ryst skrev:Killen som stod bakom Linn CD12 drog ju till Classé, har för mig några till hängde på.

Det verkar populärt bland de som verkligen går ner sig i Hifiklubbens sortiment... Oftast ser jag dem som signalkälla och förstärkare till de som kommit in i Dalis och B&Ws högre sortiment. Tycker Classé verkar frodas.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-16 09:42

Moment-23 skrev:Detta är naturligtvis helt subjektivt, men det kanske är en utmärkt kandidat till test i LTS regi? Det skulle vara intressant med dels F/E test av tex sb och sneaky ds men också direkta blinda jämförelser mellan dessa och ett antal bra cd spelare.

Är inte det redan gjort? Jag har i alla fall för mig att morello testat den och kommit fram till att den är kass, åtminstone via de analoga utgångarna.

matson

Inläggav matson » 2008-07-16 09:45

Magnuz skrev:

Visst finns de kvar och verkar dessutom välmående. Säljs via Hifiklubben och lider tyvärr av något ofördelaktig prissättning i Sverige.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-07-16 09:54

matson skrev:
Magnuz skrev:

Visst finns de kvar och verkar dessutom välmående. Säljs via Hifiklubben och lider tyvärr av något ofördelaktig prissättning i Sverige.

Det är inte så troligt att de som konstruerat Classés CD-spelare skulle vara samma gäng som konstruerat CD12:an. Classés elektronik är inte alls i samma klass. Det är hyffsade, men inte i Linn-klass.

SB3:an och Sneaky DS är båda mcket prisvärda (i synnerhet Sneakyn), men Linns bättre DS-apparater är ändå helt överlägsna. Det är ändå budgetapparater vi pratar om här.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-16 09:56

prolinn skrev:
matson skrev:
Magnuz skrev:

Det är inte så troligt att de som konstruerat Classés CD-spelare skulle vara samma gäng som konstruerat CD12:an. Classés elektronik är inte alls i samma klass. Det är hyffsade, men inte i Linn-klass.

SB3:an och Sneaky DS är båda mcket prisvärda (i synnerhet Sneakyn), men Linns bättre DS-apparater är ändå helt överlägsna. Det är ändå budgetapparater vi pratar om här.

Finns det något därute som är lika bra som Linn? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-07-16 09:59

Harryup skrev:
Kaffekoppen skrev:Det är rätt intressant hur man kan vara så enastående säker.

Du måste verkligen ha jämfört med tiotusentals apparater!

Tänker du på Max uttalande? :-)

Jag tycker båda är för säkra.

mvh/Harry

Det är klart att jag själv inte jämfört med allt annat som produceras, men jag försöker jämföra med de apparater som andra rankar högt t.ex. Classé, Bladelius, Naim ...

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2008-07-16 14:49

prolinn skrev:
matson skrev:
Magnuz skrev:

Mjo, men nu är det så att det är fallet. Även killen bakom ML390 har dragit till Classé.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-07-16 15:42

prolinn skrev:Skillnaden mellan Linn:s apparater och konkurrensen är större än någonsin (till Linns fördel).

Ett litet tips:

Reklambroschyrerna är utformade för att sälja produkterna. Det är inte
nödvändigtvis något att använda som faktaunderlag.

Om nu Linn är så överlägsna, varför har de inte ett stort övertag i
studiosammanhang? Jag menar, tänk vilken ljudkvalitet vi hade fått om
dessa fantastiska apparater hade funnits med vid inspelning, mixning
och mastring med ;)

man menar att den är överprissatt så beror det med all säkerhet på att man hört den i en anläggning som inte varit kapabel att förmedla dess kvaliteter.

Där kom den klassiska Linn-filosofin med.

Köp allt från oss, då blir det klockrent. Andra produkter = skräp ;)
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-07-16 18:17

ryst skrev:
prolinn skrev:
matson skrev:
Magnuz skrev:

Mjo, men nu är det så att det är fallet. Även killen bakom ML390 har dragit till Classé.

Intressant. De ggr jag hört Classé har det varit ganska bra, men inte i klass med Linn (i synnerhet om man väger in priset). De gör väl troligen inte samma prioriteringar vilket givetvis kan resultera i ett annat slutresultat eller så är det så att de som sätter upp anläggningarna inte har samma koll som de som satt upp de Linn-anläggningar jag hört? Classé har jag oftast hört på Hifi-klubben och de har väl inte samma installationskompetens som de bättre Linn-handlarna!?

Vad jag erfarit så har å andra sidan de flesta icke Linn anläggningar inte lika mycket att vinna på en välgjord installation som i synnerhet de bättre Linn-anläggningarna som ofta kräver minutiöst utförda installationer för att spela till sin fulla potential. Det är till och med så att Linns toppanläggningar kan låta lite konstigt om de inte är rätt installerade (Ja det finns objektivt rätt och fel här! Man kommer fram vad som är rätt genom konsekvent tillämpning av tune-dem och det är vad jag erfarit återupprepbart (!) oberoende av vem som utför installationen.). Det tycks som att ju bättre anläggningarna är desto mer krävande är de med avseende på installation. De enklare Linn-anläggningarna (typ Classic) är inte alls lika beroende av en välgjord installation ungefär som de flesta andra bättre anläggningar. Sämre prylar (kanske 99% av all hifi som görs) vinner i stort sett inget på en vägjord installation. Man kan påverka karaktären, men inte mycket finns att hämta rent musikaliskt! Ungefär som de flesta här på forumet helt riktigt också erfarit.

Grejen är att det faktiskt finns apparater som gör musikalisk skillnad även om det (som Rikard skulle skriva) inte finns musikaliska apparater så är de flesta apparater inte bra nog för att den musikaliska informationen skall passera opåverkad. Faktum är att även de bästa apparaterna inte heller är helt musikinformationsmässigt transparenta.

Prova att lyssna på om det låter som att musikerna spelar riktigt bra (uttrycksfull, tajt etc) när ni spelar skivor. Ta i första hand några låtar som ni inte tycker är så bra på en i övrigt bra skiva. Prova sedan samma skiva på en välinstallerad Linn-anläggning!

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-07-16 18:28

KarlXII skrev:
prolinn skrev:
matson skrev:
Magnuz skrev:

Finns det något därute som är lika bra som Linn? :D

Javisst, men inte lika prisvärt. T.ex. Arcam, ATC, Bladelius, B&W, Krell, ML, Naim, Rega, SB3, Sonus Faber ... är rätt hyffsade, men bortset från SB3:an så är väl inget av övriga direkt våldsamt prisvärda? Bara för att nämna några. Har inte hört Ino Audio ännu.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-07-17 09:29

Har inte hört på Ino Audio ännu, men Linn är i alla fall bäst, mest prisvärd. Ungefär så. Du är ju helt underbar, vilken härlig supporter till Linndyrkarna du är. Vi lever i en fri värld att tycka vad vi vill, svärfar är inbiten Gaisare också.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-07-17 09:39

Sluta hacka på killen. Det finns ju dom som påstår på fullt allvar att hifinirvana är Ino pi60, Denon 2105, Pioneer 668 ihopsnörat med EKK.

Linn gör i alla fall snyggare grejer och har rätt kuliga försäljare. :)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-07-17 09:58

Birger skrev:Sluta hacka på killen. Det finns ju dom som påstår på fullt allvar att hifinirvana är Ino pi60, Denon 2105, Pioneer 668 ihopsnörat med EKK.

Allrighty then, det enda som du anser behöver förbättras med den riggen som du alltid återkommer till, denon 2105, pioneer 668 är design alltså, låter det bättre då :?: . Isåfall är ju allting löst, det är bara att paketera om prylarna :)

Vh Christer
Senast redigerad av Tengil 2008-07-17 10:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-17 10:05

Birger skrev:Sluta hacka på killen. Det finns ju dom som påstår på fullt allvar att hifinirvana är Ino pi60, Denon 2105, Pioneer 668 ihopsnörat med EKK.

Kör med pi60s så har du bästa ljudet jag hört. Så visst kan det vara hifinirvana för folk. Att bedömma något på utseendet istället för ljudet är rätt så meninglöst.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-07-17 10:39

sprudel skrev:Har inte hört på Ino Audio ännu, men Linn är i alla fall bäst, mest prisvärd. Ungefär så. Du är ju helt underbar, vilken härlig supporter till Linndyrkarna du är. Vi lever i en fri värld att tycka vad vi vill, svärfar är inbiten Gaisare också.

Nåväl, vilka Linn-apparater har du hört?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-17 11:16

Min analys.
Linn har gått från att vara entusiastmärke som var bra/billigt (prisvärt), kunde uppgraderas till liten/ingen kostnad samt ypperlig support (bygger förtroende o trogna kunder) till dyrt o bra, där uppgradring inte kan göras o om de kan är svindyra, support tar bort från äldre produkter, insetegsprodukter togs bort.

Kort sagt förskjutning mot "köp om du har råd", "design o livsstil" o då kostar det!
Sedan har man tonat ned alla "tweaks" typ ha inte tfn i rummet, tonan ned source first för att bredda kundbasen vilket ytterligare gör att märket verkar vara precis som alla andra "vi gör detta bara för att tjäna pengar"...dvs entusiasterna sviker.
(Naim har behållit samma approach som de har haft)

På senare år är dock deras produkter inte bara musikaliska, de låter bra med. Men som sagt billigt är det inte.
Glädjande nog har Ivor tagit tillbaks rodret o nu kommer det billigare produkter som är verkligen bra/prisvärda. Tex Sneaky DS som är RIKTIGT bra för 12k.

Jag gillar&äger Linn/Naim men har ägt en massa annat med. Över en viss "kvalitetsgräns" är det mest en smaksak vad man föredrar då det låter bra oavsett märke. Fokus är på olika saker bara...
Krells referensserie är (till min förvåning) riktigt bra. Inte prisvärd dock.
Klipsh, B&W gör fina högtalare.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-07-17 11:33

glöm inte att man ska stampa tackten med foten
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-07-17 11:36

Dog inte Ivor 2006? Eller är jag helt ute och cyklar??

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-07-17 11:52

http://en.wikipedia.org/wiki/Ivor_Tiefenbrun

Enligt wikipedia lever gubben men har lämnat över en del till andra. Fast han har säkert full koll ändå även om han bergis lirar mycket mer golf nuförtiden.

Det är så kul när rabiata Inofantaster kommer farande så fort man raljerar lite över grejerna. Numera har ju ni tagit över "Linnrollen" :twisted:

Jag har hört Pi60 flera gånger och dom låter mycket bra. Tyvärr är dom fula som stryk och går därför fetbort hemma hos mig. Guru-högtalarna eller Steindls ägg däremot är klart intressanta. Självklart är design mycket viktigt. Det är jag säker på att dom flesta tycker. Utan kanske fanatikerna :wink:

Jag har hört Pi60s också som skall vara ännu bättre och jag gillade ljudet från den med. Fast finns det inte än värre (större, dyrare) ino-modeller ??

Nåväl on topic: Jag gillar verkligen designen på Linn-grejerna och det jag har hört ljudmässigt i butiken här i Stockholm har varit riktigt bra. Jag upptäckte Linn så sent som tidigt i våras och har slunkit in i butiken några gånger i sommar och lyssnat på musik och druckit kaffe. Försäljarna är trevliga men naturligtvis väldigt inne på just det här med tune dem mm. Jag tycker att den metoden är väl enkel och håller inte med riktigt där men prylarna verkar väldigt bra i alla fall. Dyra? javisst men ibland så kostar det att ligga på topp :wink:

matson

Inläggav matson » 2008-07-17 12:41

Jag har ägt två olika skivspelare och lyssnat relativt mycket på deras övriga sortiment. Jag tycker det mesta är "ok", inget som direkt sticker ut varken i positiv eller negativ mening. Undantaget är deras högtalare som jag ser som ett skämt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-17 12:54

Birger skrev:Det är så kul när rabiata Inofantaster kommer farande så fort man raljerar lite över grejerna. Numera har ju ni tagit över "Linnrollen" :twisted:

Rabiata? Det är ju du som beter dig som en 5 åring och MÅSTE hel tiden dra upp 668 och 2105. Sen säger du att folk är rabiata när dom tröttnat på dina ständiga påhopp och säger ifrån. Pinsamt.

Tillbaka till topic.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Ändrad url-adress till selleri.de...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-17 13:54

Magnuz skrev:... Jag känner till selleri.de...

Linnforumet selleri.de - En plats för sveriges linnister, nås numera på url-adressen: http://forum.selleri.de/ alt. http://www.linnforum.se/.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-07-17 14:16

bah linn och b&o samma sak
dyr design
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-07-17 14:20

En vän till mig har ett komplett Linn-system i 300KKr-klassen. Aktiv drivning förstås.. Om jag tycker det låter bra? Nja jag vet inte jag. Har hört mycket billigare system som presterat bättre. Gillar inte den baspuckel som tycks finnas i alla Linns högtalare. Det som gör "stampa takten"..

När det gäller akustiska förbättringar av lyssningsrummet så har jag för mig att Linn hävdar att detta behöver man alls inte ta hänsyn till.. :?

Användarvisningsbild
Greensleeves

Lite Umensisk Linn-historia...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-17 14:30

Ayn0r skrev:Jag tror att en grej är att handlarna har blivit lite mer laidback nu än förut, av olika orsaker. Till viss del tror jag det kan vara hårdnande konkurrens som haft den effekten på ett eller annat sätt, exempelvis fanns det en Linn-handlare i Umeå som kallades "pastorn" pga sina Linn-predikningar - han körde sin egen kompromisslösa stil och till slut bar det sig inte utan det blev konkurs. (med reservation för att jag inte har alla detaljer klara för mig...) ...

Det var nog en så detaljerad utläggning som här kan krävas, och den huvudsakliga problematiken torde tydligt ha framgått.

Dessutom kan sägas, att den predikande pastorn hade en än värre företrädare. En slags överstepräst som idag har vandrat vidare till högre Linn-sfärer, så vitt jag förstår.
Denna senare gestalt fick jag personligen uppleva. En smått omvälvande upplevelse, för övrigt.
Personen ifråga var känd för att inte blott Linn-predika för stackars butikbesökare i dåvarande shopen Fru Musica, de senare kunde dessutom, åtminstone emellanåt, bli uppläxade under närmast seminarieliknande former.
Något jag själv fick erfara.

Det hela utspelade sig för länge sedan. Under det förra seklet, närmare bestämt i slutet på 1980-talet, då jag inte ont anande tassade in i nämnda butik. Där togs jag emot av översteprästen som frågade vad jag önskade.
Ja sade att jag önskade att köpa en stereo.
Med analog skivspelare som signalkälla.
Han sa att han tyckte det var ett klokt val (vid den tiden hade nog inte Linn riktigt erkänt cd-mediet, om jag minns rätt...). Därefter satte han igång och demonstrerade några skivspelare. Det handlade om en billigare Rega, en begagnad Denon-skivspelare med en vacker ädelträsockel vars modellbeteckning jag tyvärr glömt, samt en Linn Axis.

Efter att ha spelat dessa tre, frågade han frankt: vilken tycker du lät bäst?
- Denonen, svarade jag!

Han höjde på ögonbrynen, blev nästan svart i blicken, och sa i skarp, närmast militärisk kommandoton: Nu får du förklara dig!!!

Jag var tyst en stund, hämtade andan, upplevde det som att jag var tvungen att komma fram med något blidkande om jag inte skulle bli körd på porten, och hasplade ur mig något i stil med:
- Ja, jag... jag tycker Denonen låter musikaliskt och fint, förmedlar såväl detaljer som helhet... låter fint...

Prästen vände sig föraktfullt om, och sa - medan han satte på en ny skiva - lågt (och nästan i ett hotfullt tonläge): Nu ska jag spela en gång till..!

Medan musiken spelades visade han endast ryggtavlan. När så några ytterligare låtar var avklarade, vände frågade han sig om, fixerade mig skarpt, och frågade: Vad tyckte du nu?!

Denna gång hade jag något ändrat uppfattning om Regan och Linnen, tyckte att de lät lite bättre - utan att Denonen för den skull behövde låta sämre - och meddelade detta.
Jag undanhöll dock informationen om att Denonen fortfarande lät rätt bra. Enligt mitt tycke.

Demonprästen (detta låter som något ur Ingmar Bergmans Fanny och Alexander, men liknelser är till för att användas om de kan öka läsarnas förståelse av det inträffade..!) sade då kort:
- BRA!

Det spelades lite till, den dominante gick efterhand in på demonstrationer av förstärkare och högtalare, och det hela slutade med att jag köpte skivspelaren Linn Axis, en mindre integrerad Rotelförstärkare, och två små Linnhögtalare vid namn Linn Index Plus. Samt stativ.

Hade det varit idag, hade jag valt Denon-skivspelaren, betalat, och gått därifrån.
För att aldrig återvända.

Därmed inget ont om Linnister. Verkligen inte. Linnförsäljare däremot...
En del sägs vara rädd för clowner, gengångare och spöken... Jag däremot... gulp... jag säger blott följande:

Linnförsäljare skrämmer mig..!
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-17 15:16

Man måste trots allt konstatera att den brutala säljtekniken fungerade. :D Jag antar att det där var något återförsäljarna fick inpräntat i detalj från centralt håll eftersom det verkar ha varit likadant i väldigt många (alla?) Linnbutiker.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-07-17 15:20

Taktiken för Linn-demo.

Ta en platta med bra dynamik. Börja spela på de billigare prylarna. Byt eftersom ut mot allt dyrare elektronik, och spela naturligtvis samma låt varje gång. Oftast så lyckas man..

Jag har varit i Linn-butik på demo x flera, samt har även lånat hem prylar med en av personalen närvarande då där man förfarit på samma sätt. Men jag har genomskådat dem.. :)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Om moral och Linn-försäljare...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-17 15:42

Magnuz skrev:Man måste trots allt konstatera att den brutala säljtekniken fungerade. :D

Ja, tyvärr. Om en ex väletablerad medelålders herre, med mycket god ekonomi, köpte ett fashionabelt Linn-system var det en sak, men att så mycket yngre grabbar med sannolikt mycket knaper ekonomi, av Linn-försäljare så starkt påverkades så mycket till köp... påverkades så att de lånade och höll igen på gud vet allt för att ha råd att köpa dessa magiska svarta burkar... och därutöver påverkades att ständigt uppgradera sig... för vad..? Jag tycker det är tänkvärt att en Linn-pryl aldrig mig veterligen har förekommit i en enda f/e-lyssning... de är alltså bortvalda redan i ett tidigare skede, antagligen pga sin alltför färgande ljudåtergivning... men dessa produkter skulle alltså krängas ut... kränga ljudmässigt färgande apparater till smått vansinniga priser... jag minns när Linn kom med sin första tuner... kostade 25 papp... cd-spelare underlät Linn att utveckla i det längsta med motiveringen att mediet i sig innehöll så mycket brister att det var inget att satsa på...

Det värsta var när jag var in i den sista Linn-butik som fanns i Umeå, i Stensounds (dåvarande HiFi Klubben) gamla lokaler... det var något år efter millenieskiftet... och fick höra den sista pastorn i den sista Umensiska Linn-församlingen, apropå en ny laddning Linn-prylar från Skottland säga om tidigare generationers Linn-produkter:

... När konkurrenterna tidigare har varit på golvnivå var Linn i en direkt jämförelse här uppe (visandes med handen i axelhöjd ungefär)... med de nya produkterna har Linn tagit steget upp på vinden och förpassat konkurrenterna ned i källaren...

Här gjorde pastorn en paus... tycktes nästan påverkad själv av sin formidabla föreläsning... och sa sedan:

... när jag lyssnat på de senast Linn-prylarna undrar jag vad det egentligen var för skit vi sålde på 80-talet..?!

När jag hörde detta kände jag ett kallt raseri stig upp inombords, även om jag (tyvärr) inte sa något. Det jag inombords tänkte, var något i stil med följande: Det var ändå detta skit som ni till varje pris skulle kränga till unga grabbar, grabbar som behövde pengarna till fan så mycket viktigare saker som bostad, kläder, en ordentlig bil som stoppar för den norrländska klimatet osv... nu visar det sig att representanter för Linn-världen själva tycker att det var ett dj-vla skit... Det är ju lysande och det är djupt omoraliskt..!

Magnuz skrev:... Jag antar att det där var något återförsäljarna fick inpräntat i detalj från centralt håll, eftersom det verkar ha varit likadant i väldigt många (alla?) Linnbutiker.

Det hjälps inte.

Sällan har så få, försöka sälja så dyra prylar, till så många vars ekonomi kan antas vara så mager.

Vi talar här om ett moraliskt skeppsbrott!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi