Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-07-17 15:48

Det hjälps inte.

Sällan har så få, försöka sälja så dyra prylar, till så många vars ekonomi kan antas vara så mager.

Vi talar här om ett moraliskt skeppsbrott!

hoppla hoppla här
linn måste ju få använda de metoder man vill för att sälga

man är ju själv ansvarlig för sina inköp och dess kostnader
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-17 16:01

Nu blev det minsann lite action på tråden. Jag visste väl att Linn fortfarande kan väcka känslor. Härligt! :)

greensleeves skrev:nu visar det sig att representanter för Linn-världen själva tycker att det var ett dj-vla skit...

Jämfört med dagens produkter, ja, men fortfarande enormt mycket bättre än dåtida konkurrenter. Jag tror faktiskt de flesta Linnpredikanterna själva är troende så något moraliskt förfall behöver det inte vara fråga om. Då är jag betydligt mer skeptisk mot dyrkabelmaffian.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-17 17:25

prolinn skrev:Vad som hänt med Linn är väl att de utvecklats vidare medan i princip resten av branschen står och stampar. Ta DS-spelarna som exempel. Alla Linn:s (nätverksspelare) är mycket bättre än deras motsvarande prissatta CD-spelare, vilka redan de var klart prisvärda. Visst de kostar en slant, men nämn en CD-spelare som ger bättre pris-prestanda än dagens CD-spelare från Linn. Om man verkligen är musikintresserad så är tycker jag att man är i det närmaste skyldig sig själv en provlyssning på Linns nya DS-spelare. Annars riskerar man att gå miste om något. Så bra är de faktiskt!

En svårighet nu när Linn börjar ligga så långt före resten av branschen är att i det närmaste vad man än ersätter (i en hifi-anläggning) med en Linn apparat/burk så resulterar det bara i att man hör bristerna i de prylar som sitter före i kedjan d.v.s. det är ett fåtal apparater som kan mäta sig med även linns biligaste burkar. Även Classik-produkterna är helt enkelt mycket prisvärda. För att inte tala om Sneaky-DS, visst Squeezebox är också mycket prisvärd, men den är inte direkt jämförbar med Sneaky:n. Någon nämnde Klimax DS. Om man menar att den är överprissatt så beror det med all säkerhet på att man hört den i en anläggning som inte varit kapabel att förmedla dess kvaliteter. Det kan beror på kvaliteten på övriga apparater eller på en bristfällig installation. Jag vilar min väska!

Mjae. Det är inte bara Linn-grejor som har utvecklats. Däremot har Linns apparater utvecklats från att vara distande spelglada rackare till att numera också låta bra rent ljudmässigt. Man har också utvecklats från "stampa takten" till att fokusera på melodi, uppfattbarhet osv.

Totalt sett vill jag inte påstå att Linn ligger så långt före alla andra. I vissa avseenden, kanske, ja. Men prismässigt ligger de långt efter då de bästa grejorna verkar bli orimligt dyra. Klimax DS låter alldeles utmärkt, bättre än någon annan källa jag någonsin hört. Men med sina 140 tusen plus NAS (eller dator) är den groteskt överprissatt. Skillnaden mot en SB Classic är hörbar, för många är den viktig - men den skillnaden motiveras inte av prisskillnaden på 137 tusen.

Att Linns DS-spelare är mer prisvärda än deras motsvarande CD-spelare är väl bra, men det säger ingenting. En Mimik kostade ny 14 tusen, den låter ungefär lika bra som en Pioneer PD-07 som kostade ungefär en fjärdedel.

Linns Classic-serie är däremot prisvärd, kanske inte rakt av om man jämför ljudmässig prestanda, men det är ju suveränt behändigt med bara en låda med alla funktioner. Och att styra allt med bara en fjärris.

Linn-anhängare är tyvärr lite som amerikaner. Om en apparat är Linns bästa, då är den med automatik världens bästa apparat. Precis som när en amerikan i en lokal tävling kastar en toalettstol längst, då kallas det för World Record :-) Fast dom har en viss poäng där, i inget annat land ägnar man sig åt sådana dumheter!

Men Linns grejor låter bra, inget snack om det. Jag har på senare tid skaffat lite Linn-grejor att lyssna på (dock inte högtalare, men de är ju minst viktiga - eller hur?) och det låter alldeles utmärkt. I förra veckan var jag hemma hos Lindroos och körde lite Linn-apparater på hans Ino-system och skillnaden mellan en LK-140 på 2x90 watt och hans NAD208 var relativt liten. Nu var det ingen seriös test utan bara allmän lyssning i små portioner mellan pizza-ätande och diskussioner om espresso-maskiner samt Peter Steindl´s servering av glass och varma hallon - men ändå.

Nu sitter jag med komplett Linn-elektronik (cd-spelare, tuner, försteg, slutsteg samt LP12 med styrning och riaa) som jag betalt 14 tusen för begagnat. Och det är precis vad grejorna är värda och borde sålts för som nya.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2008-07-17 19:21, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-17 17:28

Jag hade lovat att inte göra ett enda inlägg till på Faktiskt.se, men detta kan jag inte stillasittande läsa, utan att gå i försvarsställning för en mera nykter och förnuftig hifisyn, enligt undertecknad.
Nåväl, detta får bli mitt sista inlägg, då...

prolinn skrev:Vad som hänt med Linn är väl att de utvecklats vidare medan i princip resten av branschen står och stampar.

Detta är inget annat än ett påstående, hört förut, som pågått under 80, 90, samt 2000-talet. Påståendet gör förvisso inte informationen det minsta sann, bara för att den upprepats i årtionden.
Genom att postulera detta påstår man frankt, att alla konkurrenter helt enkelt är sämre konstruerade- således är det inte ens lönt att lyssna till konkurrenter. I detta påstående ligger det också en myt, om man läser bakom raderna, att apparaterna på något sätt skulle kunna tolka musiken, införa "musikalitet" samt göra att alla skivor, även de som är mycket dåligt inspelade, låter bra. Sanningen är ju faktiskt.se tvärtom!
Begreppet "sameness" är här helt i sitt esse. Är det en sådan anläggning man vill ha är det helt Ok. Fördelen är att man kanske lättare står ut med de dåliga inspelningarna...

Ta DS-spelarna som exempel. Alla Linn:s (nätverksspelare) är mycket bättre än deras motsvarande prissatta CD-spelare, vilka redan de var klart prisvärda. Visst de kostar en slant, men nämn en CD-spelare som ger bättre pris-prestanda än dagens CD-spelare från Linn. Om man verkligen är musikintresserad så är tycker jag att man är i det närmaste skyldig sig själv en provlyssning på Linns nya DS-spelare. Annars riskerar man att gå miste om något. Så bra är de faktiskt!

Detta kan du inte helt säkert påstå. Du kan ju omöjligen ha testat allt, eller hur?

En svårighet nu när Linn börjar ligga så långt före resten av branschen är att i det närmaste vad man än ersätter (i en hifi-anläggning) med en Linn apparat/burk så resulterar det bara i att man hör bristerna i de prylar som sitter före i kedjan

Här kommer vi till pudelns kärna. Linn gör produkter som är perfekt avpassade efter varandra, dessutom är anpassningen gjord efter den produktgeneration som säljs för tillfället. Nya serier av apparater har alltid sålts/släppts samtidigt. Gamla serier låter väldigt övertygande- om du använder produkter från samma generation, hela kedjan från signalkälla till högtalare,annars låter det sämre. Detta gör att man, om man vill satsa på linn, kan göra verkliga fynd om man satsar på begagnat. Apparaterna tappar snabbt i värde då de påstås "spela musiken" sämre än de nya, mera "musikaliska apparaterna".
Således kan en D/A omvandlare som Linns Numerik, som kostade 17000:- i början, idag betinga ett begagnatpris på endast 1500:-.
Detta gör också att inbytespriserna blir lägre för handlarna- mellanskillnaden för kunden blir större eftersom de gamla grejorna är så mycket sämre. Ett nyligt experiment hos min bror(komplett linnrig), där han kortade ned signalkabeln så kort det bara gick, från 120 cm till 15 cm, blev detta resultat:. Det genererade endast ett försämrat ljud, med sämre, mindre basåtergivning med mindre "sväng" och tunedem. Kabeln färgar alltså hörbart. Detta är helt i sin ordning, och en del i aproachen. Kabeln säljs ju i 120 cm längder.

För att svälja detta måste man förstå att absolut transparens inte är linns mål, utan maximal subjektivt upplevd musikupplevelse ( genom nogsamt anpassad apparatur ). Detta enligt undertecknads subjektiva åsikt.

(Tillägg:
Det kan dock tilläggas att inbytesgrejor ändå är ganska förmånligt hos linnhandlare- om man jämför med många andra affärer, som inte alls byter in elektronik eller högtalare. Det intressanta kanske också är vad kunden lägger emellan.)

d.v.s. det är ett fåtal apparater som kan mäta sig med även linns billigaste burkar.

I aproachen ingår att de billigaste produkterna låter bättre än de dyraste från vilket annat företag som helst. Detta är sant, på så vis att nogsamt anpassade produkter naturligtvis alltid låter bättre med sina anpassade"kamrater". En transparent produkt låter således sämre, om den stoppas in i denna kedja.

Även Classik-produkterna är helt enkelt mycket prisvärda. För att inte tala om Sneaky-DS, visst Squeezebox är också mycket prisvärd, men den är inte direkt jämförbar med Sneaky:n. Någon nämnde Klimax DS. Om man menar att den är överprissatt så beror det med all säkerhet på att man hört den i en anläggning som inte varit kapabel att förmedla dess kvaliteter. Det kan beror på kvaliteten på övriga apparater eller på en bristfällig installation. Jag vilar min väska!
[/quote]

Prisvärdhet är något relativt. Man kan dock hålla i minnet att "bättre än fullt genomsläpp av signalen" kan det aldrig bli, samt att apparaterna inte har någon inneboende musikalitet. De försämrar alltid.

I övrigt håller jag med greensleeves i sitt inlägg ovan, stringent och sant- jag vill dock inte påstå att försäljarna medvetet lurar kunderna. De gör bara sitt jobb, och är säkert hyggliga prickar iövrigt.

Jag kan också hålla med proft- alla anvarar kanske delvis själva för sin ekonomi.

Tack och hej.
Senast redigerad av Richard 2008-07-18 17:58, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-17 17:39

Välkommen tillbaka Richard :D

Jag kommer ovillkorligen skriva om lite Linn från 80-talet fast på annan tråd, du vet. :mrgreen: Det skall bli kul :lol:

MvH
Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-17 19:11

prolinn skrev:Vad jag erfarit så har å andra sidan de flesta icke Linn anläggningar inte lika mycket att vinna på en välgjord installation som i synnerhet de bättre Linn-anläggningarna som ofta kräver minutiöst utförda installationer för att spela till sin fulla potential. Det är till och med så att Linns toppanläggningar kan låta lite konstigt om de inte är rätt installerade (Ja det finns objektivt rätt och fel här! Man kommer fram vad som är rätt genom konsekvent tillämpning av tune-dem och det är vad jag erfarit återupprepbart (!) oberoende av vem som utför installationen.). Det tycks som att ju bättre anläggningarna är desto mer krävande är de med avseende på installation. De enklare Linn-anläggningarna (typ Classic) är inte alls lika beroende av en välgjord installation ungefär som de flesta andra bättre anläggningar. Sämre prylar (kanske 99% av all hifi som görs) vinner i stort sett inget på en vägjord installation. Man kan påverka karaktären, men inte mycket finns att hämta rent musikaliskt! Ungefär som de flesta här på forumet helt riktigt också erfarit.

Detta håller jag inte med om. Alla anläggningar tjänar på en bra installation och rumfix.
Sedan borde väl myten om Linn's speciella förmånga att spela "musikaliskt" vara ett minne blott 2008? Menar du på allvar att Linn skulle göra det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-17 19:20

Richard skrev:För att svälja detta måste man förstå att absolut transparens inte är Linns mål, utan maximal musikupplevelse ( genom nogsamt anpassad apparatur ). Detta enligt undertecknads subjektiva åsikt.

Inget fel i vare sig din åsikt eller Linns approach. Jag lyssnar hellre på en maximal musikupplevelse än ett transparent ljud.

/ B

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-07-17 19:36

Inget fel i vare sig din åsikt eller Linns approach. Jag lyssnar hellre på en maximal musikupplevelse än ett transparent ljud.

Det är väl just här en ganska klar gräns går mellan olika uppfattningar om hur man kan komponera ihop en hifianläggning. Jag håller med dig där Bill. Sedan vill jag absolut att grejerna skall passa härhemma också. Kan man kombinera design med bra ljud så why not??

Stackars Greensleeves som "råkade" så illa ut. Nej jag tycker inte skit synd om dig faktiskt. Aldrig att jag hade accepterat att handla av en sån försäljare som du påstår dig gjort och har mardrömmar av än idag tydligen.
Dom jag har träffat har varit trevliga om än lite pushiga när det gäller sin tune dem-metod som jag inte köper. Det är väl nya tider nu och dom verkliga hifi- fanatikerna finns väl på annan plats numera 8)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Linn-samhället tycks göra olika intryck på olika...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-17 20:04

Birger skrev:... Stackars Greensleeves som "råkade" så illa ut. Nej jag tycker inte skit synd om dig faktiskt. Aldrig att jag hade accepterat att handla av en sån försäljare som du påstår dig gjort och har mardrömmar av än idag tydligen...

Nu skrev jag heller inte mitt inlägg för att söka maximalt med sympati. Syftet var istället att försöka peka på att vi mitt ibland oss, i det kapitalistiska samhället, kan få uppleva någon slags sektliknande företeelse även inom hemelektronik-världen. Det går dessutom att försynt undra om de stundtals svindyra produkterna från Linn alltid har varit verkligt prisvärda, om de ens är i närheten av att återge musik neutralt, om deras annonsering och säljmetoder har varit etiskt okay osv.
Det var sådant jag ville få igång ett samtal kring, oavsett om jag lyckades förmedla detta i mina inlägg eller ej.

När det sedan gäller mina köp av Linn-prylar på den dåvarande Umeå-butiken Fru Musica, kan jag så här i efterhand säga att jag idag aldrig handlat under de omständigheter som då rådde, men det är lätt att vara efterklok. Oerhört lätt.
Jag skall villigt erkänna att jag var mycket svagare och mer lättpåverkad som individ under de aktuella åren, och vid det aktuella tillfället. Jag är också naiv nog att tro att denna svaghet kan finnas även hos andra, inte minst hos unga människor, och mellan raderna försökte jag få fram att ett missbrukande av (yngre) individers bristande självkänsla handlar om ett reellt (moraliskt) problem som går långt utanför olika individuella (trista) erfarenheter. Det torde röra ett problem på gruppnivå, i och med att det är så många unga människor som mer eller mindre verkar ha förletts att handla Linn-prylar som de nog egentligen inte hade ekonomi för - att vara skuldsatt i flera år kan ju vara tämligen hämmande - och det är extra trist att höra att representanter för den aktuella, fantastiska hifi-firman sjäva frågar sig vilket j-vla skit de egentligen har sålt.

Det var denna problematik på gruppnivå jag försökte få fram i mina tidigare inlägg i denna tråd. Sedan kan alltid folk göra invändningen att företag och försäljare alltid försöker kränga, och behövs det är de knappast blyga för att skapa konstlade behov. En dylik invändning äger definitivt sin riktighet, men det bör inte hindra ett öppet samtal om denna - som jag ser det - moraliskt tveksamma företeelse.

Eftersom faktiskt.se är ett hififorum, ett forum som innehöll en tråd med inlägg om Linn och detta märkes prisvärdhet, och eftersom Linn är en hifiproducent som alltid verkar ha producerat varor som av många tycks uppfattas som ordentligt högt prissatta, tyckte jag att det var lämpligt att skriva de inlägg jag gjorde.

Birger skrev:... Dom jag har träffat har varit trevliga om än lite pushiga när det gäller sin tune dem-metod som jag inte köper...

Kul att du har goda erfarenheter!

Birger skrev:... Det är väl nya tider nu och dom verkliga hifi- fanatikerna finns väl på annan plats numera 8)

En annan plats kan vara en som sägs ha hög trovärdighet...

P. S. Det stämmer att jag har mardrömmar och kval (även) idag. I vuxen ålder. Då brukar det dock handla om mer allvarliga mänskliga problem, t ex att jag drömmer att jag blir utsatt för ett grovt, meningslöst våld, råkar ut för en svår sjukdom etc. D. S.
Senast redigerad av Greensleeves 2008-07-18 14:55, redigerad totalt 1 gång.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 20:10

Bill50x skrev:
Richard skrev:För att svälja detta måste man förstå att absolut transparens inte är Linns mål, utan maximal musikupplevelse ( genom nogsamt anpassad apparatur ). Detta enligt undertecknads subjektiva åsikt.

/ B

Jag tycker också om Richards inlägg! Mer sånt!

Fast Bill, är det verkligen en stor skillnad på transparent ljud och maximal upplevelse? 8)

Är alltså transparent ljud detsamma som tråkigt och omusikaliskt (enligt Linn) ? 8O

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-17 20:17

Greensleeves skrev:Eftersom faktiskt.se är ett hififorum, ett forum som innehöll en tråd med inlägg om Linn och detta märkes prisvärdhet, och eftersom Linn är en hifiproducent som alltid verkar ha producerat varor som av många tycks uppfattas som ordentligt högt prissatta, tyckte jag att det var lämpligt att skriva de inlägg jag gjorde.

Och det hade du helt rätt i. Tycker trådstartaren i alla fall. :)

Kaffekoppen skrev:Fast Bill, är det verkligen en stor skillnad på transparent ljud och maximal upplevelse?

Transparent ljud(återgivning) och maximal upplevelse har inte med nödvändighet någon koppling alls.

Kaffekoppen skrev:Är alltså transparent ljud detsamma som tråkigt och omusikaliskt (enligt Linn) ?

Linn brukar hävda att det de erbjuder är just transparent återgivning, fast kanske med lite andra ord. Jag har hört många Linnanhängare tala om att Linn-apparater "varken tar bort eller lägger till något" från/till signalen.

Apropå det vore det faktiskt intressant med mastodont-F/E-lyssning av gamla (och nya) Linn-apparater. Jag vet inte om det gjorts någon sådan alls. Jag vet att Linn recenserats/rekommenderats i gamla MoLT:ar men det kanske var före IÖ:s tid?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 20:30

Jag har förstått det som att det fanns en "Linn era" i LTS historia..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-17 20:39

Kaffekoppen skrev:Fast Bill, är det verkligen en stor skillnad på transparent ljud och maximal upplevelse? 8)

Är alltså transparent ljud detsamma som tråkigt och omusikaliskt (enligt Linn) ? 8O

Som politiker brukar säga... "Frågan är fel ställd" :-)

Precis som Magnuz skrev, det behöver inte ha med varandra att göra. Icke transparent behöver inte betyda tråkigt. Vi triggar på olika saker helt enkelt. Eller sett ur en annan synvinkel, vi accepterar olika tillkortakommanden.

/ B

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-07-17 20:39

Det har skrivits ett antal snömosrepliker på mina inlägg. Jag står dock för min åsikt och det är upp till var och en att lyssna och bilda sig en egen uppfattning och Rikard; Du är ute och cyklar! Det går utmärkt att para ihop äldre Linn-prylar med nyare, äldre enklare CD-spelare och nyare övrig elektronik eller högtalare i de högre prisklasserna funkar dock sådär på grund av att de nyare prylarna nog är för avslöjande eller onödigt bra om man så vill. Allt helt logiskt om man betänker att källan är viktigast, vilket för övrigt också är både logiskt och korrekt så länge som det är maximal musikalisk informationsförmedling man är ute efter.

Transparensmålet är för all del vällovligt, men det är väl inte en transparent anläggning man vill ha i första hand det är väl att förså musiken som är det viktigaste? Alltså så länge som man inte når fullständig transparens är ju just detta mål ganska ointressant.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 20:43

Bill,

Som gammal avdankad politiker får jag säga att det beror på hur ni väljer att tolka det som står :lol:

Betydelsen på skillnad skall tolkas just som om de har med varandra att göra, och på vilket sätt isåfall och om den differensen isåfall kan anses stor eller ringa.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 20:45

prolinn skrev:Alltså så länge som man inte når fullständig transparens är ju just detta mål ganska ointressant.

Det där lägger vi väl i åsiktsregistret (FRA) och inte faktabanken.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Politik/filosofi, begreppsanalys, begreppsförvirring, Linn..

Inläggav Greensleeves » 2008-07-17 20:49

Kaffekoppen skrev:Bill,

Som gammal avdankad politiker får jag säga att det beror på hur ni väljer att tolka det som står :lol:

Betydelsen på skillnad skall tolkas just som om de har med varandra att göra, och på vilket sätt isåfall och om den differensen isåfall kan anses stor eller ringa.

Är du säker på att du inte är en fullfjädrad filosof, men inriktning på (språk)logik..?
:D

(Att lyssna på Filosofiska rummet i radions P1 kan vara god hjärngymnastik... Jag undrar vad professorn i teoretisk filosofi skulle ha sagt om alla strider, begrepp, och begreppsdefinitioner på ett forum som detta..? Lite kul tanke, dvs. att få faktiskt.se analyserat av professionella filosofer... Tja...)
:D
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-07-17 21:38

Bill50x skrev:[...]Linn-anhängare är tyvärr lite som amerikaner. Om en apparat är Linns bästa, då är den med automatik världens bästa apparat. [...]

hehe!

Användarvisningsbild
Greensleeves

Gillade utseendet på äldre Linn-burkar...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-18 00:24

I rimlighetens namn, kan jag framhålla att jag tyckte att de äldre, mer kubliknande, mattsvarta Linn-lådorna var snygga. :)
Riktigt ordentligt snygga, i själva verket.
Synd som fan att Linn övergav dem till förmån för bredare, mer silvriga och blå-diodaktiga, fula tingestar. Som därutöver visade sig vara löjligt dyra. 8O

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Gillade utseendet på äldre Linn-burkar...

Inläggav Magnuz » 2008-07-18 00:40

Greensleeves skrev:I rimlighetens namn, kan jag framhålla att jag tyckte att de äldre, mer kubliknande, mattsvarta Linn-lådorna var snygga. :)
Riktigt ordentligt snygga, i själva verket.
Synd som fan att Linn övergav dem till förmån för bredare, mer silvriga och blå-diodaktiga, fula tingestar. Som därutöver visade sig vara löjligt dyra. 8O

Japp, LK-lådorna var underbart snygga. Jag tycker dock att en del av de silverfärgade produkterna är riktigt tjusiga också, t.ex. CD12 LP12:an är också förbannat snygg. Visuell smakfullhet har utmärkt många av Linns produkter. T.o.m. kartonger, manualer och dylikt har varit genomtänkt formgivna.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-07-18 08:13

Jag är imponerad av hängivenheten hos Linn anhängarna. Som Meridian ägare har vi ett lite mer öppet synsätt. Det trillar över lite Linnister då och då, alltid trevligt att fylla rankarna med folk som lyssnar hängivet. :twisted:

Jag är dock lite skeptisk till övertygelsen om att Linn går framåt och branschen står stilla. Vad exakt syftar man på då? Vad har Linn bidragit med? DVD-Audio/MLP /Dolby Digital True HD, digitala delningsfilter, digital Rumskorrektion, William Phelps factory calibrations, är spontant saker som jag kommer att tänka på från Huntingdon, vad har Linn åstadkommit som är så revolutionerande?

Vi hade en Linn:ist som trillade över rätt nyligen :wink:

I was an analogue addict for all my life, ending up with a full active Linn system, but after two short demos with a G8/5200 combination I sold the Linn and bought the DSP system. I have never regretted it, never looked back and actually enjoy the music more. The sound is not 'digital' in any way, and my still analogue friends are actually envious of the DSPs.

Detta är ju ett rätt uppenbart flamebait, men jag var lite nyfiken :)
100% Digital

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-18 11:40

crion skrev:Som Meridian ägare har vi ett lite mer öppet synsätt.

Intressant, en Meridian-anhängare. Ni växer väl inte på träd, precis? Brukar förresten inte Meridian också beskyllas för orimligt dyra produkter med (åtminstone när det gäller högtalarna) tveksamma prestanda? Dock har du rätt i att Meridian faktiskt verkar vara väldigt fokuserade på och framgånsrika inom teknisk utveckling.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-07-18 12:20

Till Linns främsta bidrag till hifi:ns utveckling skulle jag räkna t.ex. källans betydelse (source first). När Ivor började uteckla skivspelare var den allmänna åsikten att de var i princip bra nog. Linn visade att så inte var fallet. Insikten eller i varje fall dess signifikans att passiva högtalare i ett rum påverkar återgivningen så att det är svårare att utvärdera skillnader på signalkällor och elektronik kan man kanske också tillskriva Linn.

Till skillnad från vad många (i synnerhet svenskar) tror så har Linn en i grunden ingejörsmässig hållning till uteckling av hifi och det är enligt min åsikt också när det gäller rena prestanda som Linn bidragit mest! Den med all säkerhet empiriskt grundade insikten att nätdelen i en apparat har en avgörande betydelse för det ljudande slutresultatet ledde bland annat till utvecklingen av switchade nätaggregat vars största förtjänst är att isolera apparaten mot externa störningar och samtidigt leverera ren ström. Deras utecking av digitala avspelare har också präglats av ett tillvägagångssätt där de grundläggande problemen analyserats och åtärder vidtagits för att åtgärda jus dessa problem i första hand. Detta resulterade så småningom i CD12:an och i och med Klimax DS har nu nästa steg tagits. Dessutom har de nya principerna också kunnat tillämpas i de enklare DS-varianterna. Sneakyn t.ex. ger grundläggande prestanda som man tidigare bara kunde få med de dyraste CD-spelarna. Inte på alla sätt, men prisvärd är den så det förslår.

Om man läser de intervjuer som gjorts av Linn-representanter så är det inte alls osannolikt att deras mål faktiskt är att tillverka i alla avseenden transparenta apparater, men att kriteriet för transparens varit minsta möjliga musikaliska påverkan alltså att musiken skall förmedlas så transparent som möjligt. lyssnar man på de bättre av dagens Linn-system så låter det ju inte bara musikaliskt utan också väldigt mycket som i verkigheten. Transparent skulle man kunna säga. Inte alla vill höra hur skivorna faktiskt låter, men det kan inte hjälpas om man faktiskt också vill höra musiken så opåverkad som möjligt.

Det har nämnts ett och annat när det gäller hur Linn markadsförts och ni som träffade den omtalade svenske generalagenten när det begav sig kan väl motsäga att han var en eldsjäl, men som förde resonemanget ett par snäpp för långt. Vad jag vet så har inte Linn varit närmelsevis lika kategoriska.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-07-18 12:42

Kul tråd! En Linnbög som ältar substanslöst dravel och resten av deltagarna försöker vara artiga. Min åsikt är att Linn är skit.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-18 12:48

MP skrev:Kul tråd! En Linnbög som ältar substanslöst dravel och resten av deltagarna försöker vara artiga. Min åsikt är att Linn är skit.

Apropå substanslöst, du har inte lust att motivera det där med att Linn är skit på något sätt? :wink:

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-07-18 13:32

MP skrev:Kul tråd! En Linnbög som ältar substanslöst dravel och resten av deltagarna försöker vara artiga. Min åsikt är att Linn är skit.

Hör dylika repliker till vad som anses acceptbelt på forumet? Snacka om artig?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-18 13:41

prolinn skrev:

Mm. Det där lät inte bra. Klart onödigt.
[s]Han måste vara en stackars Yamaha/Prosonägare. [/s] :(

Själv har jag bara hört Linn en enda gång - på Hi-Endmässan på Sheraton.
Där tyckte jag absolut att Linn lät bra, bland de top 10 faktiskt.
Måste ta en sväng förbi en Linnhandlare och få mig en tunedemomgång.

Men varför dessa fula, missklingande modellnamn?
Är det skotska?
Sondek, Mimik...Kindak Gogdak. Låter inte bra. Ingen sväng i de namnen. Har de inte kört dem genom audiotesterna, de med?;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-18 13:44

prolinn skrev:

Ja, fattar inte vad det är som får någon att vara så otroligt spydig över en sådan här sak. Löjligt. Här står jag på din sida prolinn.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-07-18 14:25

Förlåt mig! Jag menade absolut inte att vara otrevlig eller spydig. Men jag är lite allergisk mot Linn-snacket. Har hört det i 30 år och det är lika fel nu som det var då.

Ta LP12:an t.ex. Den har kultförklarats trots att den bara är en kopia av en Ariston-spelare. Sen har deras ägare prånglats på den ena uppgraderingen efter den andra. Senaste erbjudandet är ett aluminiumstycke (Keel) för strax under 30 papp.

Och deras diktatoriska säljare ... de hör inte hemma i HiFi-branschen överhuvudtaget. Där kan man prata om otrevliga typer.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-07-18 16:13

MP skrev:Förlåt mig! Jag menade absolut inte att vara otrevlig eller spydig. Men jag är lite allergisk mot Linn-snacket. Har hört det i 30 år och det är lika fel nu som det var då.

Och du har lika lite aning nu som då!

MP skrev:Ta LP12:an t.ex. Den har kultförklarats trots att den bara är en kopia av en Ariston-spelare. Sen har deras ägare prånglats på den ena uppgraderingen efter den andra. Senaste erbjudandet är ett aluminiumstycke (Keel) för strax under 30 papp.

Har du över huvud taget hört en LP12 med Keel?

MP skrev:Och deras diktatoriska säljare ... de hör inte hemma i HiFi-branschen överhuvudtaget. Där kan man prata om otrevliga typer.

Snacka om att dra alla över en kam. Hur många Linn-säljare har du träffat och hur många Linn-butiker har du besökt?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi