Birger skrev:... Stackars Greensleeves som "råkade" så illa ut. Nej jag tycker inte skit synd om dig faktiskt. Aldrig att jag hade accepterat att handla av en sån försäljare som du påstår dig gjort och har mardrömmar av än idag tydligen...
Nu skrev jag heller inte mitt inlägg för att söka maximalt med sympati. Syftet var istället att försöka peka på att vi mitt ibland oss, i det kapitalistiska samhället, kan få uppleva någon slags sektliknande företeelse även inom hemelektronik-världen. Det går dessutom att försynt undra om de stundtals svindyra produkterna från Linn alltid har varit verkligt prisvärda, om de ens är i närheten av att återge musik neutralt, om deras annonsering och säljmetoder har varit etiskt okay osv.
Det var sådant jag ville få igång ett samtal kring, oavsett om jag lyckades förmedla detta i mina inlägg eller ej.
När det sedan gäller mina köp av Linn-prylar på den dåvarande Umeå-butiken
Fru Musica, kan jag så här i efterhand säga att jag idag aldrig handlat under de omständigheter som då rådde, men det är lätt att vara efterklok. Oerhört lätt.
Jag skall villigt erkänna att jag var mycket svagare och mer lättpåverkad som individ under de aktuella åren, och vid det aktuella tillfället. Jag är också naiv nog att tro att denna svaghet kan finnas även hos andra, inte minst hos unga människor, och mellan raderna försökte jag få fram att ett missbrukande av (yngre) individers bristande självkänsla handlar om ett reellt (moraliskt) problem som går långt utanför olika individuella (trista) erfarenheter. Det torde röra ett problem på gruppnivå, i och med att det är så många unga människor som mer eller mindre verkar ha förletts att handla Linn-prylar som de nog egentligen inte hade ekonomi för - att vara skuldsatt i flera år kan ju vara tämligen hämmande - och det är extra trist att höra att representanter för den aktuella, fantastiska hifi-firman sjäva frågar sig vilket j-vla skit de egentligen har sålt.
Det var denna problematik på gruppnivå jag försökte få fram i mina tidigare inlägg i denna tråd. Sedan kan alltid folk göra invändningen att företag och försäljare alltid försöker kränga, och behövs det är de knappast blyga för att skapa konstlade behov. En dylik invändning äger definitivt sin riktighet, men det bör inte hindra ett öppet samtal om denna - som jag ser det - moraliskt tveksamma företeelse.
Eftersom faktiskt.se är ett hififorum, ett forum som innehöll en tråd med inlägg om Linn och detta märkes prisvärdhet, och eftersom Linn är en hifiproducent som alltid verkar ha producerat varor som av många tycks uppfattas som ordentligt högt prissatta, tyckte jag att det var lämpligt att skriva de inlägg jag gjorde.
Birger skrev:... Dom jag har träffat har varit trevliga om än lite pushiga när det gäller sin tune dem-metod som jag inte köper...
Kul att du har goda erfarenheter!
Birger skrev:... Det är väl nya tider nu och dom verkliga hifi- fanatikerna finns väl på annan plats numera

En annan plats kan vara en som sägs ha
hög trovärdighet...
P. S. Det stämmer att jag har mardrömmar och kval (även) idag. I vuxen ålder. Då brukar det dock handla om mer allvarliga mänskliga problem, t ex att jag drömmer att jag blir utsatt för ett grovt, meningslöst våld, råkar ut för en svår sjukdom etc. D. S.