Profundus till Infra

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Profundus till Infra

Inläggav subjektivisten » 2008-06-22 04:01

Vad jag förstår så är det samma element i Profundus som infra modulerna? Man skulle alltså kunna riva ut elementen ur ProfundusY och bygga om dom till ett par InfraY istället? :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: Profundus till Infra

Inläggav Haakan_W » 2008-06-22 08:23

subjektivisten skrev:Vad jag förstår så är det samma element i Profundus som infra modulerna? Man skulle alltså kunna riva ut elementen ur ProfundusY och bygga om dom till ett par InfraY istället? :wink:

jo iaf om du har 6st...men du behöver ju eq boxen också

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-22 08:48

Stämmer!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-22 09:27

Infratillsats: 850:-
4st Y-elem: 19000:-
Dämpmatr: ~3000:-
Lådbygg: ~2000:-
Ritning: ~2000:-
-------------------------
Runda slängar: ~27000:-

Sen om du får göra på detta vis enligt upphovsmannen är en annan sak! 8)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-22 10:13

Kostar ritningen till lådorna 2000:- 8O

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-22 10:24

Det var bara ett tänkt pris som jag gissar (förutom tillskuret dämpmateriell) att konstruktören kanske vill ha ut om man har för avsikt att bygga från "scratch".

Dessa är inte helt gratis annars heller, trots att de inte är mer komplicerade byggmässigt än normala p-Y(faktiskt mindre igentligen). Så jag gissar att man får lov att ge en slant om dessa skall släppas med ritning till.

M.a.o. det säkra och "worst case scenario" byggpengamässigt jag kan tänka mig.

Men jag gissar att IÖ snart har något att invända eller replikera gällande detta, så det får nog snart sin upplösning. :D

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-22 10:39

hur svårt kan det vara att bygga en fyrkantig låda med ett par stag?
vad ska man med ritning till
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-22 10:54

Jag och många med mig har förstått att IÖ's ambition är att inte utelämna något åt slumpen. Det betyder att han inte vill se sina efterforskade produkter förvanskas till något så simpelt som:

hur svårt kan det vara att bygga en fyrkantig låda med ett par stag?

Dessutom glömde jag att basreflexrör måste ingå i priset.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-06-22 11:09

screen skrev:Dessutom glömde jag att basreflexrör måste ingå i priset.

Mvh Björn//

Infra är väl slutnaP? Ritningar får man när man köper kitet med element och tillbehör.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-22 11:11

jag tror inte han tar betalt för en ritning
det inkluderar han nog i det andra så att vi inte märker det :lol:
eller så blir det en budgetvariant på en servet från dagens resturang :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-22 11:40

IngOehman skrev:Stämmer!

Vh, iö

Tack. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-22 11:44

Sorry, dom är givetvis slutna och behöver således inte basrör. :oops:

När man tittar i manifestet framgår det inte om dessa säljs utan kabinett. 6st Infra-Y kostar 60000:-(40000:-/4st?) i monteringssats, om vi antar att dessa kan byggas helt själv (d.v.s. med eget kabinett) så antar jag att min gissning vad gäller pris inte är helt uppåt väggarna.

Skriv nu inte komentarer som om ni satt på "Lunarstorm" eller något annat snorvalpshak, utan kom gärna med något konstruktivt, tack! :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-07-20 14:10

I manifestet finns ju elementen till salu, köp elementen separat och smäll ihop en låda med x antal liter, stagad och med lagom mycket dämpmaterial. Så har du byggt infra för nästan halva priset, 4700*6=28000:- och kanske 2000:- för material, ett ganska enkelt sätt att tjäna 10000:- på pm man nu vill göra på det viset, lådan i sig är ju inget mirakel och iom det saknas passiva komponenter är det låda,element,dämpmaterial det handlar om, och liter då givetvis, sen om den är trekanting 8kantig eller 4kantig torde spela mycket liten roll. men sen är det precis som ni säger, kanske inte IÖ ill att man bygger på detta sättet, det kan ju lättt bli lite skumma kopior på marknaden som inte håller måttet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-07-20 19:16

danne-k skrev:I manifestet finns ju elementen till salu, köp elementen separat och smäll ihop en låda med x antal liter, stagad och med lagom mycket dämpmaterial. Så har du byggt infra för nästan halva priset, 4700*6=28000:- och kanske 2000:- för material, ett ganska enkelt sätt att tjäna 10000:- på pm man nu vill göra på det viset, lådan i sig är ju inget mirakel och iom det saknas passiva komponenter är det låda,element,dämpmaterial det handlar om, och liter då givetvis, sen om den är trekanting 8kantig eller 4kantig torde spela mycket liten roll. men sen är det precis som ni säger, kanske inte IÖ ill att man bygger på detta sättet, det kan ju lättt bli lite skumma kopior på marknaden som inte håller måttet.

Jag tycker du förenklar lite väl hårt här...

Matrialkostnaden är nog 3-5 ggr högre, alla delar till tillkommer. Sedan då arbetstiden (som du tycker är gratis). När man köper en monteringssats från Ino Audio så är det mycket bra passform på lådorna, det är inte lika kul att göra det själv, i 6 upplagor...

Näe håller inte riktigt med i dina förenklingar ;) Och in privata tid är noterbart mera värd än inbesparing på att a) åka köpa matrial b) kapa c) lim och torktid d) lackning.

Så det du tycker verkar vara 10 snabba chash, är inte riktigt så snabba och enkla ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-07-20 19:41

jo, nu ser jag själva byggandet som något roligt, en hobby. me visst förenkling. För den som inte har dom sista 10000:- är 10000:- ganska så mycket om man nu ser bygget som en kul grej, för min egen del bygger jag diy med glädje, och jag vet många andra som gör det med. Den egna tiden är ju faktiskt gratis, har svårt att se att man inte har tid för att bygga lite diy, alla spenderar sin tid på det dom vill, om man vill lägga ett par helger på att bygga lådor så gör man helt enkelt det, om inte så får det kosta lite mera. Det är ju det som är själva grejjen med DIY. Och så blir det ju precis så bra som man vill att det ska bli, jag kan lägga 100 timmar på ett projekt om jag nu har 100 timmar, och få allt perfekt. tom lite moddat om man nu vill det, fast fot osv...massor att göra.
Senast redigerad av danne-k 2008-07-20 20:35, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-20 20:27

Jag tycker det är väl värt att göra de lådorna själv.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-20 22:38

Skulle jag göra det så skulle jag verkligen ha dom exakta måtten av Ingvar, eftersom det känns meninglöst att försöka spara pengar om det blir sämre ljud.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-20 23:46

Det är basmoduler :)

Och det är klart man behöver måtten eftersom dämpmaterialet skall passa

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-20 23:57

Köp färdigt. Det blir säkert billigare och garanterat bättre än att stå och fumla själv.
Priset som INO tar för lådorna anser jag vara löjligt lågt och det finns inte en chans i h-e att jag skulle stå och slava med sådant själv om jag kunde få det gjot.
Men nu står jag och bygger lådor själv likförbannat (inte några ino-modeller) av den enkla anlendingen att trakiens snickare* har fullt upp med att snickra vinställ i exklusiva träslag och sådant. Och då är ett par lådor av MDF-skiva inte så jävla intressant. Inte lika lönsam heller. Men jag hade gärna betalat 2000/låda för att få dom byggda.

*) Dom som behagar svara på förfrågan om dom kan göra jobbet. Dom flesta orkade inte ens bry sig om det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-21 00:00

6 Infrabasmoduler för 10 papp är ju inte direkt svårt att få någon att göra för halva priset..

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-07-21 00:33

Kaffekoppen skrev:6 Infrabasmoduler för 10 papp är ju inte direkt svårt att få någon att göra för halva priset..

Du kanske skulle ge dig in i snickeribranchen :lol: Kolla med Ingvar och gör några prover, du kanske blir godkänd :wink:

Vh Christer (som fick betala 20k plus moms för att i efterhand fanera i28 plus 4Ymoduler)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-07-21 06:45

Kaffekoppen skrev:6 Infrabasmoduler för 10 papp är ju inte direkt svårt att få någon att göra för halva priset..

Upp till bevis, sluta snacka och bevisa detta - du kommer göra alla en tjänst isåfall - men du har inte oddsen på din sida säger jag bara !
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-21 09:11

Jag vet vart jag skall vända mig. Jag vet att det går. Om du, eller någon annan tror mig är faktiskt rätt betydelselöst för mig, men jag råder alla att sondera terrängen som inte är bekväma av sig.

Men nu var ju frågan om att göra det själv dessutom, och då vet jag definitivt att det är ekonomiskt lönsamt:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23961

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-21 13:35

Detta påminner mig om en polare när vi var små. Han berätta ibland hur mycket han vann på tipset och hur glad och säker han var på det. Jag ställde ofta motfrågan; hur mycket har du spelat och förlorat då?

Känns här som vissa tror sig vara experter och totalt glömmer, eller förtränger, väsentlig information, som att det kostar både massa tid och pengar att göra egen lådor och det kanske inte ens blir lika bra (eftersom självbyggare har en tendens att överskatta sina egna arbeten mot det faktiska resultatet. Något jag både sett och hört genom många år).

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-07-21 14:57

subjektivisten skrev:Detta påminner mig om en polare när vi var små. Han berätta ibland hur mycket han vann på tipset och hur glad och säker han var på det. Jag ställde ofta motfrågan; hur mycket har du spelat och förlorat då?

Känns här som vissa tror sig vara experter och totalt glömmer, eller förtränger, väsentlig information, som att det kostar både massa tid och pengar att göra egen lådor och det kanske inte ens blir lika bra (eftersom självbyggare har en tendens att överskatta sina egna arbeten mot det faktiska resultatet. Något jag både sett och hört genom många år).

Tycker likadant, jag är förvånad hur liten prisskillnad det är att köpa utan kabinett. Fördelen som sagt är ju att allting blir rätt från början, men ett snickeri, som är duktiga kan ju givetvis göra efter ritning, men det lär ju inte bli billigare, enda fördelen kan ju vara om det är väldigt lång leveranstid och man behöver grejorna NU som det brukar vara :)

Vh Christer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-21 16:12

Märk väl att jag säger att det är ekonomiskt lönsamt. Det skall ju iof sättas in i evationen att den egna tiden är kostnadsfri och att det är en fördel om man dessutom tycker snickrande är kul.

Isåfall är ju basmoduler utan delningsfilter - absolut något alla klarar av.

Det är ju löjligt att ta in faktorer som att det kanske inte skulle bli lika bra. Hur svårt är det?

Ni kan anse att det är bättre att köpa färdiga lådor. Och argumenten är ju klara - prisskillnaden motiverar inte att göra egna (subjektivt tyckande baserat på egna preferenser) och risken att man inte lyckas göra en MDF-låda erfoderlig för uppgiften (baserat på observationer hos andra) - men inget av det här tar hänsyn eller kan ta hänsyn till de förutsättningar eller den kunskapsnivån hoa varje person som funderar på att göra egna lådor.

10.000 kronor är mycket pengar för de allra flesta. Det kan vara skillnaden mellan att kunna införskaffa basmoduler eller inte. Kan den summan halveras (och det gör den om man bygger själv - minst) så kan det räcka till ett CR80s filter också.

Så jag tycker att man inte kan kategoriskt säga vad som är vettigt - det måste avgöras från fall till fall.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-21 16:26

Jag håller med Magnus här. Dock vet jag att för mig personligen som inte lyckats bygga en fågelholk ens, så får jag helt enkelt punga ut för de färdiga lådorna. Om jag trodde jag kunde snickra dem själv, ja då skulle jag nog göra det.

Helt omöjligt att svara rätt eller fel i den här frågan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-21 16:43

Såklart det GÅR att bygga bra själv, men man bör ha i åtanke att det tar massa tid + att man bör vara nogrann så det blir korrekt. Annars är det man sparar inget värt enligt mig.
Hade jag valet Infra systemet så hade jag nog byggde lådorna själv, bara för att infrasystemet är för dyrt för mig, såsom det säljs klart.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-07-21 19:02

utan att vara speciellt insatt tycker jag det verkar bättre att sälja Profundus modulerna (även Ino basmoduler har väl bra andrahandsvärde?) och köpa 6st Infra istället

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-07-21 19:24

Jag vet vart jag skall vända mig. Jag vet att det går. Om du, eller någon annan tror mig är faktiskt rätt betydelselöst för mig, men jag råder alla att sondera terrängen som inte är bekväma av sig.

Men nu var ju frågan om att göra det själv dessutom, och då vet jag definitivt att det är ekonomiskt lönsamt

Nu ändrade du ju förutsättningarna när du skriver i sista inlägget att du skall göra jobbet själv, det är ju en helt annan sak än att leja någon att göra jobbet som du skrev i första inlägget. Då går det självklart att spara pengar.

Vh Christer

Nästa

Återgå till Wänner af Ino