Moderator: Redaktörer
Och minst lika vettig baffelbreddNaqref™ skrev:Väljer man en bas med en känslighet på ca 87-88dB så får man en rätt ok naturlig baffelkorr (om man väljer rätt delningsfrekvens).
zapper skrev:Finns det någon sammanställning (typ ritningar) på de olika varianterna (satelliterna, mini-OA osv)?
Det enda jag hittat är att de slutna satteliterna är "ungefär" hälften så djupa. Hur mycket är "ungefär"?
Hur är det med filter?
Stenberg skrev:zapper skrev:Finns det någon sammanställning (typ ritningar) på de olika varianterna (satelliterna, mini-OA osv)?
Det enda jag hittat är att de slutna satteliterna är "ungefär" hälften så djupa. Hur mycket är "ungefär"?
Hur är det med filter?
Sateliterna skulle ha ungefär halva BOSSOvolymen. Höjden är samma för BOSSO och sateliterna men bredd och djup skiljer. De är tillverkade utan ritning (oförlåtligt slarvigt, men det var tidspress och det var volymen som var viktigast)
Satelitmåtten är ca 144x230x116 samt 144 x156x154 (höjd bredd djup) mätt underkant av lådorna, baffel lutningen samma som BOSSO.
/Marc
Maarten skrev:Anders var vänlig och simulerade det filter jag har önskat; ett par dB dämpning mellan 1-5 kHz. Här är resultatet med simulerad påverkan på tidigare uppmätt respons.
Filterschema:
Filterrespons R1011 = 1 ohm:
Simulerad påverkan på frekvenssvar uppmätt med låda mot vägg:
Filterrespons R1011 = 3,3 ohm:
Simulerad påverkan på frekvenssvar uppmätt med liggande låda mot vägg:
Jag tvekar inte att välja det senare alternativet, framförallt för att det första alternativet ger för lite verkan för att motivera ca 200-250kr/par i filterkomponenter, samt att den senare motsvarar bättre den respons jag vill ha för denna högtalare.
Kaffekoppen skrev:Mer än 30w klarar de inte så bra. Jag har kört dem portade med ca 20w ineffekt (kalkylerad) och det räcker mer än väl.
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 15 gäster