Profundus till Infra

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-21 19:56

Jag gör jobbet själv därför att det kostar rätt mycket mindre mot att köpa motsvarande lådor av Ino (mina lådor har liknande storlek men är inte avsedda för Ino-element).

Jag har ställe som kan producera 6 lådor i MDF för under 4 papp. Det borde alltså vara fullt möjligt att få 6 lådor producerade för vem som helst om man kollar runt lite för 5-6 tusen.

Vad kostnaden i slutändan blir väl beroende på spackel, grundfärg och färdigstrykning kostar, men runt tusenlappen lär det gå på om man rollar själv.

Snabbt räknat torde man kunna spara minst 3000:- på lite eget arbete. Jag utgår då från att man får lådorna från Ino åtminstonde grundmålade, annars finns det än mer pengar att hämta.

Jag säger inte att det är dyrt, eller oskäligt med kostnaden för att få lådorna klara, men att påstå att det är något sorts skitbra pris eller tom självköstnadspris stämmer helt enkelt inte. Man betalar för att få allt från samma ställe och tryggheten att ha en leverantör att vända sig till om något skulle vara fel. Den tryggheten finns det säkert många som anser det vara värt att betala för.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-07-21 20:17

Kaffekoppen: Att ens egna tid inte är värd något, som du nu gör gällande, låter i mina ögon helfel - men smaken är som baken, delad....

Så tillbaka till dina påståenden: Om du har en snickerifirma som gör lådorna för halva priset inkl lack, så är det f*n dags att du häver ur dig vart folk skall vända sig, nummer och namn, och vart rent geografiskt detta underbara place ligger. Sedan testar jag placet så att andra vet om dom kan använda snickarn....

Klarar du inte det, så är det i mina ögon bara löst snack från din sida !

Att sedan du gör egna lådor på någos snickeri och där du kanske tom. får hjälp av någon (utan att betala i kronor, men väl kanske i gentjänster) är alltid kul att veta - men att PÅSTÅ att alla kan göra det är fel. Likaväl så kan det vara bra att veta att kapa 16mm MDF i absolut 90-graders vinklar är inte alltid så himla lätt, och sedan kexa det (kräver inköp av kexmaskin för de allra flesta ;) ) - ja hemmapularn kan få till det, inge snack om det, men det tar TID och det KOSTAR pengar - inge snack om saken.

Så 95%, minst, av alla som snickrar själv gör det för sitt höga nöjes skull och INTE för att de tjänar pengar på det - de kan möjligen tjäna en hacka på lägre kvalitet - men inte med samma kvalitet som jag sett Ino Audios snickare göra.

EDIT: Iofs Kaffekoppen så slår det mig att du blivit riktigt ANTI-Ino Audio på sista tiden, det är synd men helt okej för mig. Det innebär bara att jag slipper ha dig framför mig ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-21 20:36

Håller med dig bamsefar.
Om det vore så lätt och smidigt så kunde KK börja sälja basmoduler själv, till lägre pris än Ino men med samma ljudkvalite och byggkvalite.

Säger inte att det inte går att spara pengar men det kostar tid och för dom flesta massa pengar om man inte har massa apparater mm hemma. Men ibland får jag känslan av att vissa DIY missar poängen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-07-21 21:18

Bamsefar skrev:Kaffekoppen: Att ens egna tid inte är värd något, som du nu gör gällande, låter i mina ögon helfel - men smaken är som baken, delad....

Tid är defenitivt en värdefull tillgång som inte skall underskattas! För mig som inte har haft så speciellt mycket "fritid" per dygn de senaste åren så blir det väldigt tydligt hur tid ("fritid") och pengar är direkt kopplade till varandra.

T ex så skulle jag kunna cyckla till jobbet men jag värderar tidsvinsten jag får av att åka bil högre så därför är jag beredd att ta kostnaden. Å andra sidan tycker jag att det är skönt att få "göra någonting med kroppen" ibland så jag har valt att renovera min lägenhet själv, trots att jag antagligen skulle tjäna på att jobba istället och låta hantverkare sköta jobbet.

Visserligen faller ju det på sin egen orimlighet eftersom det inte finns några hantverkare med yrkesstolthet att uppbringa i norra europa så resultatet när jag gör det själv blir ju så mycket bättre också 8) .

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-07-22 09:12

att försöka sätta pris på tid är ganska korkat i mina öron, det går inte, antingen har man tiden eller inte, tid är inte en fråga om pengar utan kvalitet, tycker man kvalitetstid är att bygga diy lådor så är det "värt" det, och har man massor med kosing så man kan låta andra göra jobbet och man själv inte vill det så gör man så. Att fixera sig vid att sin egen tid är värt si å så mycket pengar är totallt orelevant när alla spenderar tiden så olika, nä tid är faktiskt inte pengar, även om många tror det. Man tar sig tid till det man vill, inte till det man är tvungen, om man är tvungen är det inte roligt och det slutar med magsår.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-22 13:25

Bamsefar skrev:EDIT: Iofs Kaffekoppen så slår det mig att du blivit riktigt ANTI-Ino Audio på sista tiden, det är synd men helt okej för mig. Det innebär bara att jag slipper ha dig framför mig ;)

Det stämmer inte alls. Jag har i dagarna pratat med Ingvar om en rätt häftig liten demo. Det är en tjej som snappat upp sin pojkväns intrese och ville ge honom en 25-årspresent som heter duga och frågade mig om råd. Till helgen åker de (om allt klaffar för de inblandade) till Lahäll för en liten piP-demo och om allt klaffar så lämnar en lycklig kille källaren med ett litet projekt :)

Jag har definitivt inget emot Ino. Tycker det är riktigt bra högtalare, och delningsfiltren är bland världens bästa skulle jag vilja påstå.

Jag har öppnat upp för möjligheten att använda i14 på min egna basmoduler genom anpassning av bredd/höjd för detta. Det skulle jag knappast göra om jag inte hade mycket höga tankar om dem.

Att jag tycker man skall undersöka alternativ innebär inte att jag tycker det Ino levererar håller låg kvalitét. Du behöver inte titta efter alternativen heller om du inte vill - men ge fan i att kräva mig på bevis. Du behöver inte ens tro mig. Det skiter jag högaktningsvis i.

Vad det gäller sista meningen så fattar jag inget alls, men det kanske inte var meningen.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-07-22 15:47

Kaffekoppen - precis som vanligt kommer det massa ord från ditt tangentbord, men INGET av det jag efterlyste. Således ditt skitsnack (!) om snickare som gör det billigare är just skitsnack.
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-22 15:56

Då får du väl anse att det är det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-22 16:25

Såklart det blir billigare om man gör det själv (sålänge man gör det rätt, vilket många inte fixar oavsett vad dom tror om sina egna byggen)! Frågan som bamsefar ställde var väl om någon riktigt bra snickare kan göra det lika bra för mindre pengar? Det undrar jag verkligen över med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

matson

Inläggav matson » 2008-07-22 17:12

Jag tror det står någonstans på faktiskt att Ingvar har valt att inte subventionera infra-systemen, mao har han större marginal på dessa.

Om man nu lider väldigt av detta så ter sig för mig lösningen alldeles solklar: köp något annat.

Att det skulle bli "sämre" för att man bygger lådorna själv ser jag som rent bs. Det finns knappast någon konstruktion som är så tålig för små missar som en sluten baslåda. Först bör man dock kolla med Ingvar om detta är en framkomlig väg....vilket i varje fall inte jag kan svara på efter att ha (lus)läst manifestet.

Rent allmänt tycker jag dock att man är helt fel ute om man försöker spara pengar samtidigt som man funderar på infra-system. De är dyra och det är overkill. Vill man ha bra prestanda och lägre kostnad finns de vanliga profundusmodulerna.

Vh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-22 18:53

matson skrev:Rent allmänt tycker jag dock att man är helt fel ute om man försöker spara pengar samtidigt som man funderar på infra-system. De är dyra och det är overkill. Vill man ha bra prestanda och lägre kostnad finns de vanliga profundusmodulerna.

Vh

Det skriver jag under på :)

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-07-22 22:19

danne-k skrev:att försöka sätta pris på tid är ganska korkat i mina öron, det går inte, antingen har man tiden eller inte, tid är inte en fråga om pengar utan kvalitet...

Jag tror att vi är ganska överens förutom att det är "ganska korkat" :) .

Vi köper oss fria från att själva behöva spendera tid hela tiden -har man pengar kan man köpa sig fritid, eller lägga tiden på någonting man gillar bättre. Vi är vår egen marknadsekonomi, skulle man kunna säga...

Personligen gillar jag att se min bil skinande ren och blank men jag hatar att tvätta och vaxa bilen så jag betalar mer än gärna någon annan för att göra det åt mig. Istället lägger jag "tvätta och vaxa" tiden på att antingen jobba med det jag gillar och är bra på och tjänar pengar på, eller så bestämmer jag mig för att lägga tiden på någonting annat som jag värderar högre än intjänade kronor...jag "tar förlusten" helt enkelt!

H

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-07-22 22:24

tja, om man nu vill ha infra, så är diy en ganska ekonomisk väg att gå, för den som klarar av det. Resultatet blir inte sämre, och som skrevs en bit upp, en sluten konstruktion är inte svår, enligt mig kan vem som helst med en 2:a i träslöjd snickra ihop en godkänd konstruktion, om man har verktyg. Förstår inte riktigt den anti inställningen många har till att försöka tjäna in lite kosing på att bygga något själv? man kan ju måttanpassa och trixa o mitra som man vill, sen ska jag inte uttala mig om hur det är att lejja bort till snickare, det kostar nog en hel del skulle jag gissa, och då rasar ju hela teorin samman.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-07-22 23:04

danne-k skrev:Förstår inte riktigt den anti inställningen många har till att försöka tjäna in lite kosing på att bygga något själv? man kan ju måttanpassa och trixa o mitra som man vill, sen ska jag inte uttala mig om hur det är att lejja bort till snickare, det kostar nog en hel del skulle jag gissa, och då rasar ju hela teorin samman.

Grejen är nog den att "vi som hänger på faktiskt.se" förvisso har musik/hifi-intresset gemensamt, men i övrigt är vi väldigt, väldigt spridda både vad gäller ljudpreferenser men även färdigheter (utbildning/arbete), ålder, "kontakter" och framförallt ekonomiska förutsättningar (och det politiska, förståss...).

Många på forumet skulle antagligen kunna köpa sitt "drömsystem" för vad andra forummedlemmar bränner på krogen på en kväll, eller vad andra lägger på sin parkeringsplats i Stockholms innerstad under ett år.

H

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-22 23:27

danne-k skrev:tja, om man nu vill ha infra, så är diy en ganska ekonomisk väg att gå, för den som klarar av det. Resultatet blir inte sämre, och som skrevs en bit upp, en sluten konstruktion är inte svår, enligt mig kan vem som helst med en 2:a i träslöjd snickra ihop en godkänd konstruktion, om man har verktyg. Förstår inte riktigt den anti inställningen många har till att försöka tjäna in lite kosing på att bygga något själv? man kan ju måttanpassa och trixa o mitra som man vill, sen ska jag inte uttala mig om hur det är att lejja bort till snickare, det kostar nog en hel del skulle jag gissa, och då rasar ju hela teorin samman.

Om det är så lätt så kan du väl göra det då :)
Lycka till

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-07-23 06:34

Eftersom det nu är så många (!) som anser sig vara bättre och billigare på att bygga Infra baslådor, så upp till bevis säger jag. Bygge en låda till en Infra-x, den har yttermåtten enligt manifest och 16 mm MDF - med era beräkningar så borde ni kunna bygga en sådan låda för runt 350 sek. Jag satsar 350 sek till den som fixar det, och får lådan kvalitetsgodkänd av mig. Börja bygg, och sluta snacka !!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-23 09:55

Du borde i.s.f. speca vad du anser vara färdig låda Bamsefar?

Dessutom vore det bra om du kunde tala om hur du kom fram till just 350:- SEK som byggpris för en låda?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-07-23 10:14

Bamsefar, det handlar inte om att vara bättre, det går antagligen inte att bygga en sluten låda bättrre än tätt så att säga, det det handlar om är att bygga själv, ett kul projekt, och att kunna bugga den som man vill, mått osv, att bygga ekonomiskt, att få möjligheten att skaffa det systemet man vill ha, på sin privata budget, inte bankens. 350:- kanske är svårt, jag ska räkna lite idag.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-07-23 12:23

Någon ;) påstod att det bara kostar 2000 sek för 6 infra-y lådor: Jag betalar gladeligen 2000 sek totalt för 6 stycken Infry-Y i MDF-råformat. Dvs färdigsnickrade, och inte målade eller fanerade. 2000/6 = 333.33 och jag bjuder på 16.67 så det blir 350 sek.

Bevisa att ni har rätt, här har ni chansen ! Och vill ni bara bygga en låda a 350 sek så går det lika bra det !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-23 12:37

Du kan få dem i kartong istället för MDF... vi kan pruta lite på det också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-23 12:58

Bamsefar skrev:Någon ;) påstod att det bara kostar 2000 sek för 6 infra-y lådor: Jag betalar gladeligen 2000 sek totalt för 6 stycken Infry-Y i MDF-råformat. Dvs färdigsnickrade, och inte målade eller fanerade. 2000/6 = 333.33 och jag bjuder på 16.67 så det blir 350 sek.

Bevisa att ni har rätt, här har ni chansen ! Och vill ni bara bygga en låda a 350 sek så går det lika bra det !

Behöver du kvitto...? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-23 13:41

Bamsefar skrev:Någon ;) påstod att det bara kostar 2000 sek för 6 infra-y lådor: Jag betalar gladeligen 2000 sek totalt för 6 stycken Infry-Y i MDF-råformat. Dvs färdigsnickrade, och inte målade eller fanerade. 2000/6 = 333.33 och jag bjuder på 16.67 så det blir 350 sek.

Det låter billigt. Var står det?

matson

Inläggav matson » 2008-07-23 14:06

Kaffekoppen skrev:

"Screen" skrev det i ett tidigt inlägg som någon slags överslagsberäkning, baserad på vad det skulle kosta att bygga lådorna själv. Hur detta sen blev ett försäljningspris är för mig oklart.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-07-23 14:23

danne-k skrev:och kanske 2000:- för material
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-07-23 16:43

Låt oss nu säga att ni bygger lådorna "på annat håll" samt köper elementen av Ingvar skruvar ihop allt samt använder det ett "tag" när ni sedan vill sälja dessa kommer det då stå Ino audio InfraX/Y i annonsen?

Gissar nog att Ingvar INTE skulle uppskatta detta :wink:

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-23 17:21

Det där är ju en samvetsfråga, och det är inte mitt jag tänker på då, utan den som får dras med karman efteråt.

Men jag tycker ju att det är självklart att man ärligt redovisar sådana där saker. Har även sett att folk ärligt redovisat när de har lackat lådorna själva. Och själklart när de byggt lådorna själva.

Tror Ino-ägare är ärliga människor.

Som jag ser det är det annars äkta Ino-system även om man byggt lådorna själva - bara det har skett från en ritning som kommer från mig (det gäller även för specialversioner) och som man verkligen har följt till punkt och pricka, och har frågat om allt som kan gå snett och fått till det hela perfekt. Förvisso är det sannolikt att de flesta av dem är byggda med lite samma precision (mina snickare är obsessiva när det gäller deras verktygs noggrannhet), men det betyder inte så mycket om några mått är en liten smula fel. Däremot är det oerhört viktigt att alla fogningar är helt perfekta rent mekaniskt, och hur vet man det om man byggt dem själv? :?

En sak som jag tycker nästan betyder mera är om högtalarna är slutkollade eller inte. Alla gör ju inte det, men det är ju helt okej det också - bara köparen får veta det, så han eller hon själv kan ta beslutet att få dem kollade hos Ino Audio eller inte. (Eller att inte käpa dem om de inte är kollade.)

Jag kan ju bara gå i god för högtalare som slutkollats. Det sker i Lahäll för alla system som är upp till och med pi60s i storlek (jag vill ha dem en helg - lämnas fredag, hämtas söndag eller måndag, fast jag jobbar inte med dem 8 h per dag då ;)). Större system än så brukar jag kolla hemma hos folk.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-24 01:12, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-07-23 17:56

Angående "slutkollen" funkar det med att du tex testade mina högtalare i min bostad eller måste dom in i "snickerboan" i lahäll?

Mvh Nicke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-23 19:08

matson skrev:
Kaffekoppen skrev:

"Screen" skrev det i ett tidigt inlägg som någon slags överslagsberäkning, baserad på vad det skulle kosta att bygga lådorna själv. Hur detta sen blev ett försäljningspris är för mig oklart.

Bamsefar skrev:
danne-k skrev:och kanske 2000:- för material

Känns ju inte riktigt som samma sak som försäljningspris. Kreativt formulerat.

Själv skulle jag nog kalkylerat med nån tusenlapp till för materialet, mest för sakens skull. Det skall ju till limm, kex och lite jox. Men mer än 500 pix per låda i material kommer man nog inte. Iallafall inte om vi pratar infra-X (hur stora infra-Y är vet jag inte.. men betydligt större).

Jag har alltid sagt att man skall köpa lådan när det gäller piP eller någon av de andra högtalarna, men är man i valet och kvalet om man har råd emd basmoduler - då tycker jag man gör helt rätt som ser över vad man kan göra själv (vare sig det gäller att hitta annan tillverkare eller bygga lådorna själv). Huvudsaken är att man slaviskt följer den ritning Ingvar tillhandahåller.

Sunda förnuftet säger att lite ersättning måste man nog tycka är rimmligt att man tar ut när man sköter kontakten med snickeri, ligger ute med pengar och kanske lagerhåller lådor. Så tro inte för guds skull att jag tycker Inos priser är oskäliga - det gör jag inte. Och Inos byggkvalité på MDF lådorna är som nämts ypperligg!

När det gäller Ino audios priser på rå MDF ingår väl inget uppmätning? Är inte det en tjänst man kan köpa om det skulle kännas befogat. Tycker själv att det är en klart rimmlig peng som tas ut för det. Och som Ingvar säger, bör man nog framhålla vid försäljning att det inte är färdigbyggt från Ino (med inkluderad uppmätning).

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-07-23 20:09

IngOehman skrev:En sak som jag tycker nästa betyder mera är om högtalarna är slutkollade eller inte.

Är det lika viktigt om jag skulle bygga Infrabasar själv? Ett par Pi60-i28/i56 skulle inte jag montera själv utan att få dom mätta av dig.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-07-23 20:22

Nicke skrev:Angående "slutkollen" funkar det med att du tex testade mina högtalare i min bostad eller måste dom in i "snickerboan" i lahäll?

Mvh Nicke

Funkar att IÖ varit hemma o lyssnat för stt få "slutspämpeln" enligt honom själv på telefon.

Mvh Nicke

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino