Scanspeak 7 tum

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-22 01:58

Kaffekoppen skrev:Stor anledning till att jag tyckte det var snurrigt, men att jag efter flera omläsningar tog in resonemanget var nog tidpunkten mitt inlägg skrevs.

Jag tycker nog allt att ditt inlägg tillhör de bättre av dig, pedagogiskt och förklarande upplagt. Skulle gärna fått kompletteras med information om effekter av seriekoppling, sedan är det komplett.

Dont worry - det är helt okej om du tycker att det var virrigt, liksom det
är okej om du nu inte tycker att det var det. Det är en ointressant sak
och det är ju dessutom en subjektiv fråga och jag accepterar alla
sådana uppfattningar, som du väl vet.

Men däremot är det intressant om det jag skrev begreps eller inte. Så
åter till att du fortfarande inte har visat att det jag skrev gick fram!

Du skrev faktiskt något som gör att jag misstänker att det inte har gjort
det, eftersom man från det jag skrev faktiskt bör kunna förutsäga även
effekter av seriekoppling om man förstått det. Du har alltså kommit med
ett utmärkt fall som du visa att du förstått med!

Tag ditt eget exempel med seriekoppling och visa resonemanget för hur
det blir då. Då ser jag ju om det jag skrev gick fram, och om det inte
gjorde det så kan jag förtyliga det som jag ser missförståtts!

Igen - en "all winn"-situation!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-22 02:50, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-22 02:19

Nä men för he****e Ingvar,
Visa lite barmhärtighet!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-22 03:24

Jag vill bara klargöra att jag inte tycker att det är känsligt om någon
tycker att jag har formulerat mig bra eller dåligt. Har jag gjort det dåligt
så är det ju bra att jag får veta det, så sådana synpunkter är jag bara
glad för, så det finns inga skäl att tona ned dem.

Men - det kan däremot kännas vara av betydelse om det jag skriver
går fram eller inte (till dem som är intresserade och vill förstå det). För
det är ju det som bestämmer om det varit meningsfullt att skriva det
eller inte.

Om någon inte säger något om det så är det okej, de kanske inte har
förstått, men de kanske å andra sidan inte är så intresserade av ämnet
heller. De kanske inte ens lästa inlägget. Och om någon däremot är
intresserad men inte förstår det och ger specifik feedback om det, så
kan man försöka förtydliga det som behövt förtydligas. Det är förstås bra.

Men om någon bara påstår sig ha förstått det, och dessutom presterar
något som ser ut som en recension av själva inlägget (vilket i sig ju är
mycket trevligt att få) så ser jag ju hellre att de visar att de förstått
det - det är en mycket bättre "test" av inläggets verkliga förmåga att
kunna begripas av personen ifråga. Det gäller oavsett om inlägget fick
en negativ eller prositv kritik.

"Du formulerade dig krångligt, men jag förstod det" och "Det där var
solkart tydligt skrivet och jag förstår exakt", visar ju i båda fallen bara
en sak - att den som skriver det uppfattar sig ha förstått.

Men det är ju inte övertygelsen om att ha fattat som är av vikt, utan
det är huruvida det har skett som betyder något.

Det är därför man i skolan inte kan nöja sig med att fråga eleverna
om de förstått, och sedan ge dem som säger "ja" godkänt, medan de
som säger "JAAA - till 100%!" får högsta betyg.

Att säga "ja" eller "jag förstod det"är väl bra, men vad är egentligen
meningen med det? Vill man att andra (i detta fall jag, och kanske
även andra som läser här på faktiskt) skall uppfatta att man förstått
så bör man kanske visa det snarare än att bara påstå det.

Inte för att folk är oärliga, utan på grund av att man ju inte själv kan
verifiera om man förstått något rätt, som man just lärt sig. Det är en
filosofiskt omöjlighet, helt enkelt!

Ingen kan veta att man förstått något som någon annan lärt ut, rätt.
Man måste återkoppla det för att få veta om det var rätt fattat. Och
det uppmuntrar jag därför självklart.

Att man uppfattar att man förstått något betyder helt enkelt inte att
det blev så. Därför hjälper jag gärna till att verifiera att det verkligen
har förståtts rätt - för den som vill förstå och således även vill veta att
det blev rätt.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-22 13:47

Nej, det behövs inte för min skull.

Det räcker med att du tycker det är tydligt nog. Och det gör du ju eftersom du ansåg att "eftersom man från det jag skrev faktiskt bör kunna förutsäga även effekter av seriekoppling om man förstått det".

Då behövs ingen mer förklaring. Det är ju bra.

ps.. jag skrev inte så för att indikera att det du skrivit var dåligt, utan för att det kunde vara ett bra tillägg för dem som aldrig funderat över det här. Men det kanske skulle vara överinformation enligt ditt sätt att se på det och det kan det ju kanske anses vara.

Dimitri,

Du behöver inte uppfostra Ingvar. Han är vuxen nog att bestämma hur han vill framställa sig. Jag har inget emot hans sätt att formulera sig, varken här eller någon annanstans. Det är ju inte jag som skriver, utan han.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-22 19:00

Kaffekoppen skrev:Nej, det behövs inte för min skull.

Det räcker med att du tycker det är tydligt nog. Och det gör du ju eftersom du ansåg att "eftersom man från det jag skrev faktiskt bör kunna förutsäga även effekter av seriekoppling om man förstått det".

Då behövs ingen mer förklaring. Det är ju bra.

Om man förstått det, ja.

Har du det?

Annars kan jag förtydliga, om du förklarar HUR du förstått att det är, så jag ser om det är riktigt.

Kaffekoppen skrev:ps.. jag skrev inte så för att indikera att det du skrivit var dåligt, utan för att det kunde vara ett bra tillägg för dem som aldrig funderat över det här.

Är du en av dem? Alltså en av dem som inte förstod, och som det vore ett bra tillägg för?

Om inte, alltså om du förstod - gör gärna tillägget för dem som det vore bra för. Förklara för dem, så att de förstår. Jag vet inte vad jag skall tillägga eftersom jag tycker att allt är solkalrt, men om du ser att något fattas, men ändå förstår alltihopa, så gör oss alla tjänsten att berätta.

Kaffekoppen skrev:Men det kanske skulle vara överinformation enligt ditt sätt att se på det och det kan det ju kanske anses vara.

Jag har verkligen ingenting emot "överinformation". Jag bara inte vet vad som kan vara oklart för något. Den enda som nämnt något om begipligheten i det hela är du, och du vill inte ens visa att du förstått det. :?

Kaffekoppen skrev:Dimitri,

Du behöver inte uppfostra Ingvar. Han är vuxen nog att bestämma hur han vill framställa sig. Jag har inget emot hans sätt att formulera sig, varken här eller någon annanstans. Det är ju inte jag som skriver, utan han.

Det gläder mig mycket.

Men jag tror du missuppfattade Dimitri. Han försökte knappast uppfostra mig. Han ville nog bara rädda dig från att falla djupare, eller visa för dig att det var det som höll på att ske - eftersom det var uppenbart för honom att du inte alls förstått det jag skrivit. Han visade att han förstod att min syning av din pokerbluff var jobbig för dig. (Varför trodde du inte att jag skulle syna den?)

Jag tror samma som han (mest på grund av att du inte vill återkoppla), men vet det gör ju ingen annan än du. Vad jag inte heller vet är hur jag skall kunna hjälpa dig att förstå det jag skrev när du varken ger någon feed back (som visar att du förstått eller att du inte gjort det) eller säger i klartext att du ger upp att förstå det.

Men nu lämnar jag det här. Bollen är din och du får låta den ligga om du vill det.

Vill du förstå så hjälper jag dig gärna. Det är rätt enkla linjära ekvationer, så med lite övning kan de nog förstås av i varje fall så rätt många, även om variablerna är många och man behöver hålla tungan rätt i mun och se/känna dem alla samtidigt om man skall lära sig att behärska sambanden intuitivt.

En väldigt bra övning om man vill lära sig att förstå något är att göra sig till lärare - alltså att behöva berätta för någon annan hur något fungerar. Öva gärna på mig. Jag kan spela elev.

Vh, iö

- - - - -

PS. Ett annat bra sätt att undersöka (/visa) om man förstått något, är att se om man kan sätta ihop en generell ekvation som beskriver HELA det komplicerade sambandet från inspänning till ljudtryck (utan att läsa i något bok) med alla de nämnda parametrarna inblandade och tagna hänsyn till.

Alltså att från den "bild" (eller rättare sagt intuitiva känsla för hur allting i det elektro/mekano-dynamiska systemet hänger samman, samtidigt) som man har i huvudet - veckla ut alltihopa till att bli dess ekvation. Kan man det så har man nog förstått. Blunda och se om den kommer fram.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-07-22 19:39

:?:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-22 19:40

Jag tycker nog att Ingvars förklaring var bra. Jag brukar inte göra den precis så, men alla behöver inte göra det lika. Tvärtom är det bra att begripa olika förklaringar.

Jag brukar dra fram formeln för verkningsgrad (som vi har härlett på två olika sätt dessförinnan), den ser ut så här för halvrymd om jag kommer ihåg rätt:

eta = rho0/(2*pi*c) * (Bl)²/Re * Sd²/Mms²

Då ser man hur alla de fyra parametrarna Bl, Re, Sd och Mms påverkar verkningsgraden.

Sd och Mms "tar ut varandra" som Ingvar säger. När det kommer till påverkan av Bl och Re brukar jag göra annorlunda än Ingvar. Jag utgår från seriekopplade element i stället. Då inser man att att längden tråd l som utsätts för magnetiska flödestätheten B blir dubbelt så lång. Det ger en faktor 4 på verkningsgraden. Samtidigt ökar resistansen med en faktor 2.

Netto blir en faktor 2 på verkningsgraden dvs + 3 dB. Med en dubblerad impedans sjunker ineffekten till hälften, dvs -3 dB och känsligheten (dvs utnivån för en given inspänning) stannar kvar på 0 dB.

Allt för seriekopplade element.

Resonemanget blir lite knepigare med parallellkopplade element. Jag brukar säga ungefär så här (det är lite svårt att inte kunna rita på tavlan): Om man har två talspolar i parallell, som rör sig likadant, så kunde man lika gärna linda dem bredvid varandra. Gör man det finns det ingen mening med att låta lackisoleringen mellan dem vara kvar. De två talspolarna blir alltså ekvivalent med en spole med dubbla tvärsnittsarean och samma längd.

Bl blir alltså densamma och Re halveras. Detta ger en fördubbling av verkningsgraden eller + 3 dB. Eftersom impedansen halveras jämfört med det ensamma elementet kommer ineffekten att dubbleras för en given inspänning, eller + 3 dB. Netto stiger alltså känsligheten med 6 dB.

Samma resultat som Ingvar, jippeee.

De olika förklaringarna passar nog olika människor olika bra. Bäst är att förstås att förstå båda förklaringarna, men eftersom de är ekvivalenta så är valet fritt.
Senast redigerad av Svante 2008-07-22 20:09, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-22 19:55

Jag håller med om allt det där, och kan lägga till ett tanketips:

Man kan betrakta ALLA element eller kombinationer av likadana element (antal - parallell/serie, elektriskt/mekansikt) för lågfrekvens (som just nu bara betyder kolvformig membranrörelse och våglängd >> storlekar och avstånd) som bara ett enda element, med en talspole med bara ett varv tråd i. :) :o

Från det kan man skära itu den där talspolen i valfritt antal varv och lager (givet att man tillåter sig att använda icke rund och icke kvadratiskt trådtvärsnitt, och int skär så tråden blir olika tjock längs vägen, eller mister sin rätvinklighet mot magnetiska flödet - alltså håller sig till som talspolar ser ut på riktigt).

Oavsett hur man bär sig åt (läs; valfri impedans kan väljas) så får man samma verkningsgrad och samma tonkurva för varje given låda. :O :)

I den praktiska verkligheten kommer dock saker som lacktjocklekar in lit grann, och i ännu högre grader olika goda utnyttjanden av energin i den magnetiska spalten för olika impedanser lindade med enkla trådtvärsnitt.

Men - om myntet trillat ned med avseende på det ovanstånde (inte att man "tror på att det är sant", eller "tror att man förstår det", utan att man defacto förstår hur allt hänger samman) så blir det en barnlek att i huvudet bolla runt med alla dimensioneringsmöjligheter och kunna hitta den optimala för en applikation mer eller mindre direkt, utan att man behöver iterera sig fram utan att veta om man gått förbi målet i en dimension man inte kontemplerade.

Rekommenderas.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-22 20:07

Kan tillägga att det här nog är en av de saker som brukar möta mest hårdnackat motstånd, eller i varje fall för några år sen. Alltså att verkningsgraden är direkt proportionell mot antalet element (givet några förenklingar).

Jag minns särskilt en diskussion på diyaudio som slutade med att motparten faktiskt kopplade upp fyra element i serie-parallell och gav sig när han såg att utnivån faktiskt steg med 6 dB trots att ineffekten var densamma.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-22 20:50

Svante skrev:Kan tillägga att det här nog är en av de saker som brukar möta mest hårdnackat motstånd, eller i varje fall för några år sen. Alltså att verkningsgraden är direkt proportionell mot antalet element (givet några förenklingar).

Jag minns särskilt en diskussion på diyaudio som slutade med att motparten faktiskt kopplade upp fyra element i serie-parallell och gav sig när han såg att utnivån faktiskt steg med 6 dB trots att ineffekten var densamma.

Plus 6dB i höjd känsligehet har vi väl redan vid parallellkoppling av 2 element. Om jag fattat rätt så innebär 4 element en höjd verkningsgrad med plus 6dB. Om jag nu kan slippa att överhetta min stackars hjärna... Hur länge kan det här pågå om vi tar ännu fler element?

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-22 23:14

avr7000 skrev::?:
Det är lugnt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-22 23:23

IngOehman skrev:En väldigt bra övning om man vill lära sig att förstå något är att göra sig till lärare - alltså att behöva berätta för någon annan hur något fungerar. Öva gärna på mig. Jag kan spela elev.

:lol:

Ja, alltså, jag tycker ju du är otomordentligt pedagogisk när du väl vill hjälpa. Du behöver inte spela elev, du kan bara bemöta och förklara saker hövligt - och utveckla om någon skulle be om det.

Finns massor skrivits av dig som jag skulle vilja återutge. Alldeles lysande alster.

Just i det här fallet känner jag dock intuitivt att din målsättning inte är god och då använder du något annat än din pedagogiska förmåga - en sida som jag tycker lika illa om som jag tycker om dina pedagogiska förklaringar. Kanske kände Dimitri också att din målsättning inte var god, och bad dig lägga av. Men det är min tolkning. Du gjorde en annan.

Förövrigt tycker jag både Ingvars och Svantes utläggningar är riktigt bra. Vem svarar först på Jockes fråga?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-22 23:54

Jocke skrev:
Svante skrev:Kan tillägga att det här nog är en av de saker som brukar möta mest hårdnackat motstånd, eller i varje fall för några år sen. Alltså att verkningsgraden är direkt proportionell mot antalet element (givet några förenklingar).

Plus 6dB i höjd känsligehet har vi väl redan vid parallellkoppling av 2 element. Om jag fattat rätt så innebär 4 element en höjd verkningsgrad med plus 6dB. Om jag nu kan slippa att överhetta min stackars hjärna... Hur länge kan det här pågå om vi tar ännu fler element?

/Jocke

Ja, just det, verkningsgraden i procent blir proportionell mot antalet element. Det innebär att den stiger med 3 dB per fördubbling av antalet element.

Känsligheten beror ju på hur man kopplar in elementen, men för en serie-parallellkombination (2x2, 3x3, 4x4 etc) som ger samma impedans som ett element så följer den samma 3 dB.

Under givna förutsättningar. En av dem är att rörelsen är masskontrollerad, dvs att accelerationen av konens massa är det som ger den största motkraften på talspolen. Om man har ruggigt många element, och dessutom lyckas placera dem nära varandra i förhållande till våglängden, kommer till slut motkraften att i stället domineras av ljudtrycket från de andra elementen. Förutsättningarna för verkningsgradsformeln är inte längre uppfyllda och verkningsgraden når därmed aldrig 100 %.

Det här (att verkningsgraden aldrig kan bli mer än 100%) är en vanlig invändning mot påståendet att verkningsgraden skulle vara proportionell mot antalet element. Invändningen är riktig, men gäller bara vid riktigt stort antal element.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-23 00:24

Tack Svante!

Antar att begränsningen ligger i konarea/slavolym kontra rumsvolym på något sätt. Idag är ju förstärkare förhållandevis billiga och högtalarna effekttåliga så det är väl inte aktuellt att snickra några monster. Men, det vore ju intressant att få veta ung hur många "ruggigt många" är! :P

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-23 10:54

Jocke skrev:Tack Svante!

Antar att begränsningen ligger i konarea/slavolym kontra rumsvolym på något sätt. Idag är ju förstärkare förhållandevis billiga och högtalarna effekttåliga så det är väl inte aktuellt att snickra några monster. Men, det vore ju intressant att få veta ung hur många "ruggigt många" är! :P

/Jocke

Nä... (du menar SLAG-volym, va?)

Fenomenet uppstår helt utan rum. Det uppstår också vid alla ljudnivåer så slagvolymen är inte med (det här är småsignalegenskaper). Konarean däremot är med, däremot.

Alltså, verkningsgradsformeln bygger på att konens mekaniska impedans ("mothåll") domineras av massan. Därmed antar man dels att fjädringen från låda och upphängning kan försummas, vilket innebär att man är en bit ovanför fc. Dessutom antar man att motkraften från luften också kan försummas. I fallet med riktigt många element så kan man inte det.

Hur många är det då? Tja, det beror bla på hur noga man vill att det ska vara och hur hög verkningsgrad högtalaren har från början. Definitivt är det så att om formeln ger en verkningsgrad på över 100% så är det fel. Men man kanske kan säga att när formeln ger en verkningsgrad på över 10-50 % så får man börja fundera. Om högtalaren från början har en verkningsgrad på 0,1 % så innebär det 100-500 element.

Sen ska man komma ihåg att verkningsgradsökningen bara gäller när elementen sitter akustiskt nära varandra. Det kan bli svårt att montera 100 element inom en bråkdel av en våglängd. Det är nog bara riktig lågbas som det överhuvudtaget är tänkbart. Säg att de ska sitta inom 1/10 av våglängden och att det är 10"-element. 100 element ger 10x10 st, dvs ungefär 100" eller 2,5 meter som minsta dimension. Det betyder i sin tur att våglängden ska vara 10 ggr större, eller 25 meter, dvs frekvensen får vara högst 340/25=14 Hz.

...så, summa sumarum så funkar formeln (att verkningsgraden är proportionell mot antalet element) rätt bra för normala antal element.

Är vi OT nu igen :? :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-23 11:25

Slagvolym så klart, flåt! Alla har vi våra handikapp. Jag stammar lite när jag skriver... :wink:

Hade det inte varit för naturlagarna hade det ju varit ett fantastiskt intressant uppslag :!: Om man inte har som mål att simulera jordbävningar (<14Hz) så är det alltså inget att satsa på med "ruggigt många element". :cry:

Det här med stackning ser man ju ofta i PA-sammanhang. Ofta monteras ett rejält gäng "toppar" (inte ruggigt många dock :wink: ) i en vertikal konvex båge vänd mot publiken. Torde väl ge samma effekt som en linjekälla mot högre frekvenser, dvs begränsar spridningen i vertikalled och viss stackningeseffekt.

OT ska vi nog inte oroa oss för! Det var länge sedan den här tråden var på rätt spår! :wink:

Tack för att du tog dig tid att förklara! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-07-23 11:26

Kaffekoppen skrev:Riktigt snurrigt formulerat, men tror jag förstod iallafall till slut :)

Det är typ såna inlägg som gör att man tappar sugen på att förklara saker för andra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-23 11:35

Johan_Lindroos skrev:
Kaffekoppen skrev:Riktigt snurrigt formulerat, men tror jag förstod iallafall till slut :)

Det är typ såna inlägg som gör att man tappar sugen på att förklara saker för andra.

Det här med att skriva på internet gör ju att vi inte får med alla de signaler vi sänder ut vid ett vanligt samtal. Jag uppfattade inte att det låg någon kritik mot förklaringen i inlägget, utan:

Kaffekoppen skrev:Riktigt snurrigt formulerat,

(Underförstått: för att jag skulle snappa det på direkten, komplicerat det här, )

Kaffekoppen skrev:men tror jag förstod iallafall till slut :)

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-23 13:24

Ja, det var så jag tänkte när jag skrev iallafall, men det var mycket lättare att läsa det på morgonen... när jag inte var trött :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-23 15:19

Jocke skrev:Det här med stackning ser man ju ofta i PA-sammanhang. Ofta monteras ett rejält gäng "toppar" (inte ruggigt många dock :wink: ) i en vertikal konvex båge vänd mot publiken. Torde väl ge samma effekt som en linjekälla mot högre frekvenser, dvs begränsar spridningen i vertikalled och viss stackningeseffekt.

Ja, i PA-sammanhang är man ju ute efter riktverkan och då är ju inte verkningsgrad så intressant eftersom den är en medelvärdesbildning över alla riktningar. Där är i stället känsligheten (som ju kan vara olika i olika riktningar) intressantare.

Man ska ju komma ihåg att de översättningar som finns mellan verkningsgrad och känslighet som regel förutsätter ett rundstrålande riktmönster. De funkar alltså inte på PA-riggar utan vidare.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-23 15:31

Man använder ju ofta horn för att "nå ända ut". Antar att det finns liknande fenomen genom att öppningsarean ökar vid stackning?

För att återvända till HiFi hamnade jag på en sida för ett tag sedan (minns inte adressen) där man i en linjekälla ersatte en lång banddiskant med ett kort men "högt", smalt horn som var uppdelat i många fack som vart och ett drevs av en dome. Skulle detta kunna vara ett sätt att lyckas placera elementen tillräckligt nära varandra?

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-28 21:24

Jocke skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Det här med att skriva på internet gör ju att vi inte får med alla de signaler vi sänder ut vid ett vanligt samtal. Jag uppfattade inte att det låg någon kritik mot förklaringen i inlägget

jag håller helt med, t o m smajlgubben förtydligar signalen att det inte handlar om dumheter, stor skillnad hade det varit med gubbar som 8O :? :evil: :roll:
Bikinitider

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati