Moderator: Redaktörer
phloam skrev: Virrigt nog?![]()
phloam skrev:Det är många dimensioner att hålla reda på; objektivt god återgivning, subjektivt god återgivning, subjektiv upplevelse av objektivt god återgivning, subjektiv upplevelse av subjektivt god återgivning.....
Guitarminister skrev:
Att det bara skulle finnas en defintion av Hifi är ju helt bananas! Du må vara överstepräst men jag är inte medlem av din kyrka.
m_persson79 skrev:
Inte alls, egentligen. Mer eller mindre high fidelity.
phloam skrev:Men då är ju "High Fidelity" ett kanske inte så bra ordval för att beskriva "exakt ljudåtergivning". Man kan ju faktiskt _uppleva_ hög trohet (HiFi) även med ganska färgat ljud.
phon skrev:Kan man öppna den med en nuke?
phon skrev:Man kan uppleva att man vann loppet. Alla kan uppleva att dom vann loppet, absolut.
Dessvärre uppstår ändå ett litet problem vid prisutdelningen, varför får jag ingen buckla?![]()
Jag vann ju loppet, jag riktigt kände, upplevde, verkligen äkta, att jag vann loppet ......![]()
Det kanske är så, hemska tanke, att det ändå finns en äkta verklighet som är som den är, oavsett vad man upplever eller känner? En verklighet som inte ändras hur mycket man än försöker tänka bort den? En verklighet som bara påverkas av hur saker är i verkligheten, inte av hur vi tror att de är..
phon skrev:Den blev mycket bättre när jag lödde fast den bruna kondingen under den högra blå lyten ....![]()
Den bruna färgningen fick liksom inte ordentligt spelrum, det bara knastrade hela tiden. Nu var det ingen som märkte nåt, knastret var i samma takt som tunedem-stampelitakten ....
IngOehman skrev:... Tänker på två små experiment, den ena ofrivilligt, det andra alldeles medvetet.
Det första var en modifiering jag gjorde för många år sedan på ett försteg... och byggde om det ena... Nog tusan blev det bättre! ... KLART bättre till och med... Att jag... såklart inte hade hamnat på exakt samma plats i soffan... men jag tyckte inte hade med saken att göra eftersom förbättringarna var ju tydliga och entydiga... det var inte det moddade försteget jag lyssnade till, utan samma som innan!![]()
Jag hade väl gått på toaletten eller nå't, efter moddningen, och när jag kom tillbaka trodde jag att jag redan hade kopplat in det moddade.![]()
IngOehman skrev:... Kontenta: I en F/E-lyssning hör man hur en apparat låter. På riktigt! Man hör om den som är en nyans ljus i klangen är det - oavsett vilket programmaterial man använder och oavsett vilket kringutrustning man använt. Vill man verifiera det testat man förstås blindt...
IngOehman skrev:... I en vanlig lyssning, om den görs blindt, kan man inte veta hur en apparat låter, bara höra vilken apparat man föredrar, och det man säger sig tycka är en sorts sanning, men det bara är sant givet programmaterialet och kringutrustningen...
IngOehman skrev:... I en vanlig lyssning som inte görs blindt, är det inte ens säkert att det man tycker sig höra är något som finns, och som har med apparatens ljudåtergivande verklighet att göra.![]()
![]()
Så illa är det, faktiskt...
Greensleeves skrev:IngOehman skrev:... Tänker på två små experiment, den ena ofrivilligt, det andra alldeles medvetet.
Det första var en modifiering jag gjorde för många år sedan på ett försteg... och byggde om det ena... Nog tusan blev det bättre! ... KLART bättre till och med... Att jag... såklart inte hade hamnat på exakt samma plats i soffan... men jag tyckte inte hade med saken att göra eftersom förbättringarna var ju tydliga och entydiga... det var inte det moddade försteget jag lyssnade till, utan samma som innan!![]()
Jag hade väl gått på toaletten eller nå't, efter moddningen, och när jag kom tillbaka trodde jag att jag redan hade kopplat in det moddade.![]()
Det torde krävas ett visst mod och en hel del ödmjukhet för att våga erkänna ett dylikt misstag.![]()
Greensleeves skrev:IngOehman skrev:... Kontenta: I en F/E-lyssning hör man hur en apparat låter. På riktigt! Man hör om den som är en nyans ljus i klangen är det - oavsett vilket programmaterial man använder och oavsett vilket kringutrustning man använt. Vill man verifiera det testat man förstås blindt...
Låter riktigt förnämligt!
Greensleeves skrev:IngOehman skrev:... I en vanlig lyssning, om den görs blindt, kan man inte veta hur en apparat låter, bara höra vilken apparat man föredrar, och det man säger sig tycka är en sorts sanning, men det bara är sant givet programmaterialet och kringutrustningen...
Låter mindre förnämligt, och tämligen tanke- och oroväckande..!
Greensleeves skrev:IngOehman skrev:... I en vanlig lyssning som inte görs blindt, är det inte ens säkert att det man tycker sig höra är något som finns, och som har med apparatens ljudåtergivande verklighet att göra.![]()
![]()
Låter smått skrämmande. En spontan reaktion från min otekniska sida, är att denna sista variant lär vara den typ av lyssning som mest liknar den som görs i hifi-affärer. I detta fall går det ju, utan att vara minsta lilla elak, fundera på vad potentiella kunder egentligen lyssnar på, och hur stor chans det är att utifrån dessa lyssningar få med sig en hifi-apparat hem som man verkligen kan trivas med. År efter år. Till alla former av musik.
Sådant kan man undra över. Utan att alls vilja vara elak mot sina hifi-intresserade medmänniskor.
... I en vanlig lyssning som inte görs blindt, är det inte ens säkert att det man tycker sig höra är något som finns, och som har med apparatens ljudåtergivande verklighet att göra.
subjektivisten skrev:phon skrev:Man kan uppleva att man vann loppet. Alla kan uppleva att dom vann loppet, absolut.
Dessvärre uppstår ändå ett litet problem vid prisutdelningen, varför får jag ingen buckla?![]()
Jag vann ju loppet, jag riktigt kände, upplevde, verkligen äkta, att jag vann loppet ......![]()
Det kanske är så, hemska tanke, att det ändå finns en äkta verklighet som är som den är, oavsett vad man upplever eller känner? En verklighet som inte ändras hur mycket man än försöker tänka bort den? En verklighet som bara påverkas av hur saker är i verkligheten, inte av hur vi tror att de är..
En mycket bra jämförelse och jag har funderat en liknelse mellan barnidrott och VM.
Floyd skrev:subjektivisten skrev:phon skrev:Man kan uppleva att man vann loppet. Alla kan uppleva att dom vann loppet, absolut.
En mycket bra jämförelse och jag har funderat en liknelse mellan barnidrott och VM.
Jo....men nu är det ju liksom som så att det inte finns någon ensam vinnare i HiFi-världen. Ok, de mest transparenta prylarna ger en återgivning närmast fonogrammet, men det är ju som sagt långt från alltid det mest transparenta föredras av alla lyssnare.
Därför kan man aldrig i mina öron kora en ensam vinnare i kategorin välljud. Alla apparater och högtalare är vinnare eftersom de föredras av just den lyssnare i just det rummet o.s.v. o.s.v.
screen skrev:
Det kanske vore bäst om man var blind?![]()
Floyd skrev:subjektivisten skrev:phon skrev:Man kan uppleva att man vann loppet. Alla kan uppleva att dom vann loppet, absolut.
Jo....men nu är det ju liksom som så att det inte finns någon ensam vinnare i HiFi-världen. Ok, de mest transparenta prylarna ger en återgivning närmast fonogrammet, men det är ju som sagt långt från alltid det mest transparenta föredras av alla lyssnare.
Floyd skrev:Därför kan man aldrig i mina öron kora en ensam vinnare i kategorin välljud. Alla apparater och högtalare är vinnare eftersom de föredras av just den lyssnare i just det rummet o.s.v. o.s.v.
IngOehman skrev:
Min erfarenhet är att det är motsatta gäller. Att det är ganska nära alltid som det bästa återgivningen också föredras av de flesta. Vad är det som gör att du påstår motsatsen? Berätta om dina erfarenheter av en transparent återgivning! Kanske är det du inte gillat just det som inte varit tranparent.
Vh, iö
Floyd skrev:IngOehman skrev:
Min erfarenhet är att det är motsatta gäller. Att det är ganska nära alltid som det bästa återgivningen också föredras av de flesta. Vad är det som gör att du påstår motsatsen? Berätta om dina erfarenheter av en transparent återgivning! Kanske är det du inte gillat just det som inte varit tranparent.
Vh, iö
Snälla rara Ingvar, om ovanstående förhållande skulle råda så skulle väl alla ljud-/musikintresserade ha en anläggning bestående av utrustning som har funnits klara sig väl eller mkt väl i en F/E lyssning? Men så är ej fallet som du vet.
Du lär väl också vara fast övertygad om att en grymt stor majoritet skulle välja en anläggning bestående av en del välkända Pioneer-Denon-Ino produkter som har klarat sig väl i F/E lyssningar (har jag hört talas om) än diverse andra kompetenta produkter i en subjektiv jämförelse.
Jag hävdar fortfarande att det finns oändligt många fler än du (och många andra) tror, som föredrar en lätt basknuff eller en "piffig" diskant.
Vad jag så ihärdigt försöker predika är att olika lyssnares preferenser varierar. Javisst, många föredrar det kliniskt transparenta, men många föredrar små färgningar åt olika håll.....Varför har vissa så svårt att inse det?
Tengil skrev:Floyd skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Snälla rara Ingvar, om ovanstående förhållande skulle råda så skulle väl alla ljud-/musikintresserade ha en anläggning bestående av utrustning som har funnits klara sig väl eller mkt väl i en F/E lyssning? Men så är ej fallet som du vet.
Du lär väl också vara fast övertygad om att en grymt stor majoritet skulle välja en anläggning bestående av en del välkända Pioneer-Denon-Ino produkter som har klarat sig väl i F/E lyssningar (har jag hört talas om) än diverse andra kompetenta produkter i en subjektiv jämförelse.
Jag hävdar fortfarande att det finns oändligt många fler än du (och många andra) tror, som föredrar en lätt basknuff eller en "piffig" diskant.
Vad jag så ihärdigt försöker predika är att olika lyssnares preferenser varierar. Javisst, många föredrar det kliniskt transparenta, men många föredrar små färgningar åt olika håll.....Varför har vissa så svårt att inse det?
Antagligen för att du och många andra pratar om olika saker du nämner "kliniskt transparent" vad är det, igen så måste det påminnas om att när man i återgivningssammanhang pratar transparens så innebär de att man vill åt inspelningen. För om artisten ville ha en basknuff så hade han ju mixat det med en basknuff, har du tonkontroller som fungerar rimligt så kan du, om du vill, åstadkomma det om du tycker att det saknas. Men man kanske inte vill ha en basknuff på all programmaterial.
Förresten vem har svårt att inse att vissa gillar små färgningar
Vh Christer