Thåström & Kent - live @ Slottskogsvallen 080725

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Thåström & Kent - live @ Slottskogsvallen 080725

Inläggav Trams » 2008-07-26 06:27

Bild
Först ut var Thåström - mannen, myten, legenden. Konserten blev lite seg, mest pga att han körde
alltför mkt material ifrån "Skebokvarnsvägen" men oxå pga värmen och den tidiga timmen (ljuset).
Nåväl, trots "Märk hur vår skugga" lyckades Pimme inte få fart på publiken förrän han överraskande
spelade "Neråtsång", i en sällsynt laddad version. Denna låt, tillsammans med "Jag är en idiot" och
framförallt "Du ska va president" räddade tillställningen från att kunna glömmas bort innan Kent
äntrade scenen. Särskilt avslutande Imperiet-klassikern "Du ska va president" berörde något alldeles
extra, då han hade den goda smaken att bygga låten på Sällskapets fantastiska "Ravic", med ett
smått sensationellt resultat. Här visade slutligen Pimme att han fortfarande kan glöda på riktigt...

Bild
Kent är numera ett väloljat maskineri som för länge sedan tappat förmågan att beröra och överraska
men denna fantastiska sommarkväll lyckades man i alla fall med att glimta till vid tre tillfällen (precis
som Thåström, lustigt nog), nämligen i "Berlin", "Ingenting" och i "Dom andra". Gott så men mer än
till ett "med tvekan godkänt" räckte det inte...

Betyg
Thåström: 3
Kent: 2
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-07-26 11:22

Trevlig recension..

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-07-26 18:37

Jag vill också, jag vill också...

Bild

Thåström är aldrig dålig, men det här står sig slätt mot vinterturnén 2006, tyvärr. Tillskillnad från föregående person tycker jag att Thåström spelade alldeles för få låtar från Skebokvarnsv. 209! Tyvärr bara tre stycken om jag minns rätt. (Edit: Nej, fyra var det nog. Fanfanfan, Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce, Brev från tionde våningen samt The Haters.) Synd då det tveklöst är hans starkaste alster... allt annat i karriären är naturligtvis också bra, men inte på samma nivå.

Mest allsång till Brev från tioende våningen, Du ska va president och Die mauer. (Å Fanfanfan... den sämsta låten på senaste skivan, så den får stå inom parantes.)

Bild

Kent spelar lika tråkig musik som alltid... kanske beror det på att jag aldrig riktigt gett dom chansen att borra sig in i hjärtat? Scenshowen var väldigt fin och effektfull. Mest allsång: Blåjeans.

Göteborgsposten gav Thåström betyget 4 av 5 och Kent 5 av 5. Rubriken till Kent-recensionen var: "Allt var bäst".

För egen del blir det treor till båda banden.

Ps. Fan vad jag skulle vilja ha sett Peace, Love & Pitbulls i sin krafts dagar. En riktigt dräpande Dog church med stoboskoporgie...
Senast redigerad av LypsylateX 2008-07-27 21:56, redigerad totalt 1 gång.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-07-27 16:19

LypsylateX skrev:Göteborgsposten gav Thåström betyget 4 av 5 och Kent 5 av 5. Rubriken till Kent-recensionen var: "Allt var bäst".

Jag vet fan inte vad det har tagit åt dagstidningarna, de delar ju ut toppbetyg till alla sommarkonserter! Jag älskade Kent mellan 1995 och 2000, såg då flera magiska konserter med dom: på Kåren i Gbg, lucia -97, på Vattenfestivalen och på Röda Kvarn i Örebro. Det finns absolut INGET kvar av den nerv och magi Kent levererade dessa år, punkt. Thåström är alltid Thåström men denna konsert är den blekaste jag nånsin sett honom göra, mkt pga yttre omständigheter förstås...

LypsylateX: Kanonbilder! :)
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-07-27 21:58

Trams skrev:LypsylateX: Kanonbilder! :)

Tack. :) Hade gärna haft med mig min systemkamera, men nu fick det duga med min 3mpx kompaktkamera som har fem år på nacken. Den har tagit femtontusen bilder nu!
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Återgå till Musikstugan