Moderator: Redaktörer
Floyd skrev: Jo....men nu är det ju liksom som så att det inte finns någon ensam vinnare i HiFi-världen. Ok, de mest transparenta prylarna ger en återgivning närmast fonogrammet, men det är ju som sagt långt från alltid det mest transparenta föredras av alla lyssnare.
Därför kan man aldrig i mina öron kora en ensam vinnare i kategorin välljud. Alla apparater och högtalare är vinnare eftersom de föredras av just den lyssnare i just det rummet o.s.v. o.s.v.
Britt-Gunnar skrev: precis, det finns inte någon objektivt bäst anläggning
IngOehman skrev: Det finns ju extremare exempel än så där. Och de kan ställa påståenden om att upplevelser alltid är sanna på ände...
Tänker på två små experiment, den ena ofrivilligt, det andra alldeles medvetet.
<snip>
Två sätt gjorde jag på. De två förstegen (som var tekniskt identiska, i möjligaste mån*) försågs med olika storlek (diameter) på volympotentiometern. Beroende på vem som hade dem på lån satt dock den med större potentiometer på olika försteg. Ändå blev det upplevda verkan alltid något som följde pot-ratten, och inte försteget.
För säkerhet skull lät jag några även lyssna genom att bara ha ett av förstegen hos sig åt gången. Först med ena potratten, och sedan med den andra. Resultatet blev samma - alltså att det större diametern "vann". Då var det dock samma försteg och bara ratten hade bytts.
<snip>
Så illa är det, faktiskt.
Vh, iö
phon skrev:Nästa stycke pekar då på ett vanligt fenomen i den här typen av debatt, nämligen att de som gillar färgat ljud bättre än transparent ljud ofta protesterar när man vågar sig på att nämna skillnaderna.
Floyd skrev:IngOehman skrev:
Min erfarenhet är att det är motsatta gäller. Att det är ganska nära alltid som det bästa återgivningen också föredras av de flesta. Vad är det som gör att du påstår motsatsen? Berätta om dina erfarenheter av en transparent återgivning! Kanske är det du inte gillat just det som inte varit tranparent.
Vh, iö
Snälla rara Ingvar...
Floyd skrev:...om ovanstående förhållande skulle råda så skulle väl alla ljud-/musikintresserade ha en anläggning bestående av utrustning som har funnits klara sig väl eller mkt väl i en F/E lyssning? Men så är ej fallet som du vet.
Floyd skrev:Du lär väl också vara fast övertygad om att en grymt stor majoritet skulle välja en anläggning bestående av en del välkända Pioneer-Denon-Ino produkter som har klarat sig väl i F/E lyssningar (har jag hört talas om) än diverse andra kompetenta produkter i en subjektiv jämförelse.
Floyd skrev:Jag hävdar fortfarande att det finns oändligt många fler än du (och många andra) tror, som föredrar en lätt basknuff eller en "piffig" diskant.Floyd skrev:Vad jag så ihärdigt försöker predika...
Det var du som sa det, inte jag. Du kanske skulle försöka predika mindre och undersöka mera?Floyd skrev:...är att olika lyssnares preferenser varierar. Javisst, många föredrar det kliniskt transparenta...
Vad är betyder "det kliniskt transparenta"?Floyd skrev:...men många föredrar små färgningar åt olika håll.....Varför har vissa så svårt att inse det?
IngOehman skrev:Floyd skrev:
Snälla rara Ingvar...
Din tomma retorik äi lite väl tydlig nu, tycker du inte? När du kläcker ur dig förklemande tilltal gör du det bara ännu lättare för alla att se att du inte anför några argument utan bara kommer med osubstansifierade påståenden.
Laila skrev:phon skrev:Nästa stycke pekar då på ett vanligt fenomen i den här typen av debatt, nämligen att de som gillar färgat ljud bättre än transparent ljud ofta protesterar när man vågar sig på att nämna skillnaderna.
Protest !
Jag som ju aldrig har inhört en helt transparent återgivning o ändå gillar (ibland) vad jag hör, vad skall lilla jag tycka ?
Floyd skrev:Jo....men nu är det ju liksom som så att det inte finns någon ensam vinnare i HiFi-världen. Ok, de mest transparenta prylarna ger en återgivning närmast fonogrammet, men det är ju som sagt långt från alltid det mest transparenta föredras av alla lyssnare.
Floyd skrev:Därför kan man aldrig i mina öron kora en ensam vinnare i kategorin välljud. Alla apparater och högtalare är vinnare eftersom de föredras av just den lyssnare i just det rummet o.s.v. o.s.v.
phloam skrev:För övrigt tror jag att ett sak som döljs under hela debatten är att i slutändan är allting subjektivt. Även om man f/e-testar hur mycket som helst. Vi har bara vår mänskliga perception med alla dess brister, och vårt egna subjektiva tyckande. Nånstans tror jag det är det som vissa vill få fram. Kanske.
Britt-Gunnar skrev:precis, det finns inte någon objektivt bäst anläggning
Floyd skrev:Vad jag så ihärdigt försöker predika är att olika lyssnares preferenser varierar. Javisst, många föredrar det kliniskt transparenta, men många föredrar små färgningar åt olika håll.....Varför har vissa så svårt att inse det?
subjektivisten skrev:Britt-Gunnar skrev:precis, det finns inte någon objektivt bäst anläggning
Vart har du fått det ifrån? Är det barnidrotten igen? Att alla är vinnare?
När ska det enkla faktumet sjunka in att skivan är referensen och skulel kan kunna återge den utan färgar ljudet, så är det en "perfekt" anläggning. Nu finns inte en sådan men det finns dom som är mycket närmare än andra.
Jävla tram inom hifin att "allt är rätt" och "allt är smak, finns inga referenser". Skitsnack!
phloam skrev:För övrigt tror jag att ett sak som döljs under hela debatten är att i slutändan är allting subjektivt. Även om man f/e-testar hur mycket som helst. Vi har bara vår mänskliga perception med alla dess brister, och vårt egna subjektiva tyckande. Nånstans tror jag det är det som vissa vill få fram. Kanske.
IngOehman skrev:Att du uppfattat att något sådant är dolt under ytan är ofattbart. Det
är som om du inte deltagit i debatten överhuvudtaget.
phloam skrev:Jag kan hålla med om att allt inte är rätt - men, även om man gör allting rätt, vetenskapligt, metodiskt, så sitter till slut ändå en eller flera olika människor och bildar sig subjektiva uppfattningar över resultatet. Det var mest så jag menade.
phloam skrev:Vad sedan det innebär vet jag inte riktigt, men det är kanske en punkt att mötas i?
phloam skrev:(fundering: den perfekta anläggingen borde (med tanke på t.ex. rattar osv) inte bara vara transparent; den borde också inte ha nåt märke, inte synas, kännas, ha ett pris.... annars är det ju kört.)
subjektivisten skrev: "allt är rätt" och "allt är smak, finns inga referenser". Skitsnack!
subjektivisten skrev: Det värsta är att du snackar om saker du inte har någon som helst aning om. XXXXXXX
Slå upp XXXXXXXX och återkom sen när du lärt dig vad det betyder.
Guitarminister skrev:Får en känsla av att INO-lyssnare är flockdjur med stort behov av att racka ner på andras val. Lite som Saabägare som envist hävdar att nyckeln minsann absolut skall sitta i golvet och att man skall öppna bakluckan genom att trycka på en knapp i förardörren. Har man inte hört annat än ett piP så är det väl kanske inte så egendomligt
Guitarminister skrev:Nej nej, ner i skyttegravarna igen:
En persons behov av att mäta ljudet är omvänt proportionellt mot samma persons tillit till sin egen hörsel och omdöme. Med större förtroende och kännedom för sin egen smak blir valet av hifiutrustning enklare.
Guitarminister skrev:Ändå har jag inte sett en enda mätkurva för dessa tingestar ni alla pratar så varmt för. Mycket snack och lite kurvor! Skulle tro att Linn redan i instegsmodellerna ter sig som linjaler i jämförelse.
Guitarminister skrev:Får en känsla av att INO-lyssnare är flockdjur med stort behov av att racka ner på andras val...
subjektivisten skrev:Britt-Gunnar skrev:precis, det finns inte någon objektivt bäst anläggning
Vart har du fått det ifrån? Är det barnidrotten igen? Att alla är vinnare?
När ska det enkla faktumet sjunka in att skivan är referensen och skulel kan kunna återge den utan färgar ljudet, så är det en "perfekt" anläggning. Nu finns inte en sådan men det finns dom som är mycket närmare än andra.
Jävla tram inom hifin att "allt är rätt" och "allt är smak, finns inga referenser". Skitsnack!
sportbilsentusiasten skrev:Objektiva o subjektiva värderingar kastas genom debatt-hetluften.
Guitarminister skrev:Får en känsla av att INO-lyssnare är flockdjur med stort behov av att racka ner på andras val.
Britt-Gunnar skrev:det är väl inget faktum att skivan är referensen (för alla)? och vad är det för jävla barnidrottare du dillar om, jag skulle vilja påstå att liknelser är bra mycket värre en tumregler
Användare som besöker denna kategori: Kenta och 32 gäster