Moderator: Redaktörer
MP skrev:sportbilsentusiasten skrev:"hörru grabben du vet ju ingenting jämfört med oss som vet hur det egentligen är"
Men är det inte just den attityden som finns hos Linnioter?
MP skrev:sportbilsentusiasten skrev:"hörru grabben du vet ju ingenting jämfört med oss som vet hur det egentligen är"
Men är det inte just den attityden som finns hos Linnioter?
Nattlorden skrev:Det var väl snällare att anta att du skämtade än att tro att du menade allvar med det, inte sant?
Hej grabbar, kan vi höjja nivån lite i inläggen tack?
Istället för att bemöta inlägg sakligt så får man läsa en massa annat; göra narr av Linn som företag, deras sätt att marknadsföra sig mm.
Svar av typen "du måste skojja", vad tillför det debatten förutom att ge sken av att "hörru grabben du vet ju ingenting jämfört med oss som vet hur det egentligen är".
Vissa skall ges kredit för att sakligt fråga...där de ÄVEN redovisar sin ståndpunkt o hur de ser på det. Varför kan inte alla ha samma höga ambition?
Johan_Lindroos skrev:Kaffekoppen skrev:
Hej!
Sådär enkelt tycker jag inte att det är. Låt mig markera det som känns som jättesvårt:prolinn skrev:Rummets akustik påverkar oerhört mycket, men att det med en bra anläggning är lättare att få till bra återgivning i svåra rum.
Att en anläggning med bättre prestanda kan hantera ett rum med dålig akustik så att återgivningen blir märkbart bättre vill jag nog ha utvecklat.
Det är väl inte så jättesvårt.
Låt oss tänka oss ett stort lyssningsrum. Stoppa in ett par små högtalare med låg direktivitet i detta rum och det blir normalt sett inte särskilt bra ljud såvida man inte sitter i närfältet och lyssnar, de flesta lyssnare vill nog ha högtalarna och lyssningsplatsen i varsin ände av rummet.
Stoppa då in ett par högtalare med större direktivitet*, kanske flera separata basmoduler, och du kommer att få ett klarare ljud tack vare högre andel direkt ljudstrålning från högtalarna i förhållande till det diffusa ljudfältet, jämfört med ovanstående exempel.
* (exempelvis normalt sett större högtalare, och därav vanligtvis mer påkostade, förmodligen med fler element, kanske flera mellanregister, etc, el.likn.)
Att Prolinn råkade välja ordet "bra" anläggning är väl inte det petigaste i sammanhanget, man får väl tänka efter lite själv också.
Johan_Lindroos skrev:IngOehman skrev:Jag skulle vilja föreslå att prolinn läser stadgarna, och därefter i sin
signatur (som sen hamnar i foten till alla inlägg han gör) stadgeenligt
redovisar hur han är associerad till Linn (nu, förr eller i framtiden).
Tycker även att det vore klädsam om han berättade vad han heter.
Och en porträttbild som Avatar är alltid trevligt!
Vh, iö
Här tycker jag att du leker hobbymoderator, Ingvar.
Johan_Lindroos skrev:...när jag själv läser policyn i paragraf nr 6, så står det inte att att man måste ange sin koppling till branschen om man haft sådan i en dåtid...
Johan_Lindroos skrev:Är man inte i branschen så ska man heller inte behöva ange det. Om jag tolkar policyn korrekt så ska man heller inte behöva ange branschanknytning om man har en före detta anknytning heller.
Johan_Lindroos skrev:Därför tycker jag att du har snedvridit policyn i och med att du skrev "nu, förr eller i framtiden". Bäst hade det varit om du helt enkelt bara citerat policyn.
Johan_Lindroos skrev: ...inte behöva ange branschanknytning om man har en före detta anknytning...
Johan_Lindroos skrev:...Man kan ju frivilligt ange t.ex. att man har jobbat i en hifi-butik om man så önskar, för att kanske få andra att enklare förstå vem man är och så, men alltså inget krav.
IngOehman skrev: Det är alltid bäst att ta hand om fel där de finns, istället för att försöka eliminera dem genom att kompensera dem någon annanstans.
IngOehman skrev:Tror dock prolinn talar om något helt annat, nämligen att t ex resonanta beteenden blir värre om de staplas på varandra. Det vill säga om ett rum är bumligt så kan det ändå vara så att man dömer rummet för hört på grund av att anläggningen som sådan ställer till ljudet på liknande sätt.
Däremot delar jag inte hans erfarenhet att det är normalt att rum som upplevs som problemrum blir användbara bara för att man byter CD-spelare. Snarare är det något som är extremt onormalt.
Det är alltid bäst att ta hand om fel där de finns, istället för att försöka eliminera dem genom att kompensera dem någon annanstans. Dock har jag hört rätt många Linn-anläggningar, och tror mig veta att det finns Linn-anhängare (inte nödvändigtvis alla) som är väldigt toleranta för usel ljudkvalitet (menar då just sådan som drabbar musiken). Då menar jag inte att Linn-apparaterna varit dåliga, utan att det totalresultat som presterats (oavsett vad det beror på, rummets bidrag inkluderat) har varit så dåligt att jag hört klockradioapparater (t ex min egen) som jag lyssnat på musik från med större behållning.
Source first är en fantastisk myt, som tycks dra med sig mera suggestionsefffekter än nästan någon annan.
Vh, iö
IngOehman skrev: Jag tycker att det vore trevligt om prolinn (och gärna alla andra på Faktiskt!) berättar vem han är. Tycker det är trevligt med porträttbilder som avatarer också. Det är trevligt med människor som står för det de skriver.
prolinn skrev:IngOehman skrev:Tror dock prolinn talar om något helt annat, nämligen att t ex resonanta beteenden blir värre om de staplas på varandra. Det vill säga om ett rum är bumligt så kan det ändå vara så att man dömer rummet för hört på grund av att anläggningen som sådan ställer till ljudet på liknande sätt.
Däremot delar jag inte hans erfarenhet att det är normalt att rum som upplevs som problemrum blir användbara bara för att man byter CD-spelare. Snarare är det något som är extremt onormalt.
Det är alltid bäst att ta hand om fel där de finns, istället för att försöka eliminera dem genom att kompensera dem någon annanstans. Dock har jag hört rätt många Linn-anläggningar, och tror mig veta att det finns Linn-anhängare (inte nödvändigtvis alla) som är väldigt toleranta för usel ljudkvalitet (menar då just sådan som drabbar musiken). Då menar jag inte att Linn-apparaterna varit dåliga, utan att det totalresultat som presterats (oavsett vad det beror på, rummets bidrag inkluderat) har varit så dåligt att jag hört klockradioapparater (t ex min egen) som jag lyssnat på musik från med större behållning.
Source first är en fantastisk myt, som tycks dra med sig mera suggestionsefffekter än nästan någon annan.
Vh, iö
Fel tycker jag också bör rättas där de uppkommer. Source first om källan inte är bra nog. Rummet om man har problem med rumsresonanser.
Om man med en anläggning i något rum uppfattar att återgivningen är otydlig (till exempel att bastonerna återges så att det är svårt att höra hur basisten spelar) så kan det vara lätt att tro att det är rummet som är problemet. Jag ville bara lyfta åsikten att det inte är helt ovanligt att otydligheten faktiskt kan bero mer på anläggningen än på rummet. Det är min erfarenhet.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Det är alltid bäst att ta hand om fel där de finns, istället för att försöka eliminera dem genom att kompensera dem någon annanstans.
Rätt, o det är väl det man gör om man byter ut en komponent som påverkar insignalen till högtalarna negativt (resonant, skrikig i diskanten, bumlig i basen etc etc.)![]()
Jag tror inte man kan kompensera ett dåligt rum med att byta elektronik, men med bättre elektronik kommer ju felen att minska --> det låter bättre i rummet, eller hur?
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Det är alltid bäst att ta hand om fel där de finns, istället för att försöka eliminera dem genom att kompensera dem någon annanstans.
Rätt, o det är väl det man gör om man byter ut en komponent som påverkar insignalen till högtalarna negativt (resonant, skrikig i diskanten, bumlig i basen etc etc.)![]()
Jag tror inte man kan kompensera ett dåligt rum med att byta elektronik, men med bättre elektronik kommer ju felen att minska --> det låter bättre i rummet, eller hur?
Nej.
Rummets fel påverkas extremt lite av elektroniken som driver högtalarna.
sportbilsentusiasten skrev:Dock tycker jag elektroniken har större betydelse än du anser.
Visst har viss elektronik problem (främst) i basen.
Saknas bas...överdriven bas...bummlig/odefinierad bas.
Jag har iof högtalare som gräver djupt vilket gör att skillnader i besförmågan i elektronik jag testat/ägt hörs tydligt.
sportbilsentusiasten skrev:Hej grabbar, kan vi höjja nivån lite i inläggen tack?
Istället för att bemöta inlägg sakligt så får man läsa en massa annat; göra narr av Linn som företag, deras sätt att marknadsföra sig mm.
Svar av typen "du måste skojja", vad tillför det debatten förutom att ge sken av att "hörru grabben du vet ju ingenting jämfört med oss som vet hur det egentligen är".
Vissa skall ges kredit för att sakligt fråga...där de ÄVEN redovisar sin ståndpunkt o hur de ser på det. Varför kan inte alla ha samma höga ambition?
sportbilsentusiasten skrev:Greensleeves skrev:... ett av de hifi-företag som torde vara bland de som är mest kända för påståenden om att just deras hifi-pjäser har ett alldeles eget sound - the only sound - nämligen Linn:s grundare...
Man ska nog akta sig för att dra för stora växlar av företags deviser - de skapas av Marketing Dep. för branding (skapa o bygga varumärke).
Saknar vanligtvis helt verklighetsanknytning i produkten...
sportbilsentusiasten skrev:... O precis som i bilbranchen försöker tillverkare av HIFI att vara unika (eller åtminstone utge sig för det) - att vara som alla andra säljer ju inte...
sportbilsentusiasten skrev:... På det kryddar man sedan lite som talar till känslorna. Plus en egen design. Man har ett ansvar som konsument se förbi detta, eller hur?
sportbilsentusiasten skrev:... Kritiken mot detta ska i så fall riktas mot alla företag, inte bara Linn?
Greensleeves skrev:sportbilsentusiasten skrev:... O precis som i bilbranchen försöker tillverkare av HIFI att vara unika (eller åtminstone utge sig för det) - att vara som alla andra säljer ju inte...
Här är jag naiv och barnslig nog att säga: det är tyvärr inte mycket till ursäkt..! Var och en, vilket även gäller företag, måste stå för sina aktioner. I det fall de levererar ett tveksamt beteende, får de stå för omgivningens ev ogillande.
Lite mer frankt kan det också uttryckas: Var och en får skämmas för sig..
sportbilsentusiasten skrev:... Normalt är det teknikerna som "vill väl" men blir överkörda av ekonomerna.
Jag är krass, visst - men efter en massa år i mjukvaruutvecklingsbranchen vet man hur det går till...
sportbilsentusiasten skrev:... Du är riddaren för de svaga konsumenterna, det är fint o hedersamt. (sagt utan ironi)
sportbilsentusiasten skrev:... Tack för ett fint inlägg!
phon skrev:Basresonanserna i rummet kan väl inte försvinna genom att du byter elektronik? Resonanserna finns kvar även om du inte har någon anläggning alls i rummet.
Som IÖ skrev, det är alltid bäst att ta hand om fel där de finns, istället för att försöka eliminera dem genom att kompensera dem någon annanstans.
I det här fallet tar man helst hand om dem genom att göra något åt rummet, eftersom felet hör till rummet och inte till anläggningen.
Ett par välplacerade balar med isolering gör massor med nytta, i hörnen bakom ryggen t.ex. Flytta runt högtalare brukar också hjälpa en hel del.
.
Greensleeves skrev:Här vill jag betona att jag på intet sätt vill göra mig lustig över de som har valt att ta till sig Linn-ideologin. På intet sätt. Snarare känns det som om mitt hjärta blöder för alla de icke-förmögna som i längden ej lyckades stå emot Linns elegant förpackade och envetna påverkansförsök av skilda slag.
Greensleeves skrev:... Här vill jag betona att jag på intet sätt vill göra mig lustig över de som har valt att ta till sig Linn-ideologin. På intet sätt. Snarare känns det som om mitt hjärta blöder för alla de icke-förmögna som i längden ej lyckades stå emot Linns elegant förpackade och envetna påverkansförsök av skilda slag...
phloam skrev:Bra skrivet...
phloam skrev:... men jag måste reagera lite härMitt hjärta kan inte blöda ett förb. dugg över någon som köper jättedyra saker för att de vill det...
phloam skrev:... Jag ser det nämligen så att dessa köper så mycket mer än bara apparatur - de köper ett helt koncept, någonting att tro på (trots att de egentligen vet att de lika gärna kunnat njuta av musiken (obs, musiken) lika väl på nåt betydligt billigare), en image, ideologin, känslan(!) av välljud, osv. De får precis vad de betalar för...
phloam skrev:... Tanken på den stackars lurade välljudssökaren gör mig lite full i skratt; om det nu är så viktigt med just ljudet så får väl dessa göra sig besväret att lyssna själva (wow!) och fatta egna beslut (dubbelwow!) för att nå dit...
phloam skrev:... På sådana borde ju resten rinna av som vatten på en gås. Och gör det inte det så är det kanske så att de faktiskt har ett behov av det andra - säljsnacket, hypen, myten, känslan, märket, placebon. För annars får de inte den där kicken de egentligen är ute efter...
phloam skrev:... Hur många hifi-köpare har inte en inre bild av vad de egentligen vill ha, långt innan de börjar leta på marknaden och lyssna osv?
phloam skrev:Tanken på den stackars lurade välljudssökaren gör mig lite full i skratt; om det nu är så viktigt med just ljudet så får väl dessa göra sig besväret att lyssna själva (wow!) och fatta egna beslut (dubbelwow!) för att nå dit. På sådana borde ju resten rinna av som vatten på en gås. Och gör det inte det så är det kanske så att de faktiskt har ett behov av det andra - säljsnacket, hypen, myten, känslan, märket, placebon. För annars får de inte den där kicken de egentligen är ute efter.
Britt-Gunnar skrev: hur kan resonanserna finnas kvar om det inte spelas musik i rummet? och varför är det alltid bäst att åtgärda felen där de uppstår?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster