Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

matson

Inläggav matson » 2008-07-31 14:20

paa skrev:Det är bäst att åtgärda felen där man får mest resultat för minst pengar.

Fast det kan nog finnas tillfällen när en dyrare, men inte fullt så skrymmande lösning har anhängare. Tror jag.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Kanske mindre dogmatisk stil hos dagens Linnförsäljare...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-31 16:43

Birger skrev:Intressant inlägg där Greensleeves.
Den attityd som du talar om har jag hört fanns just i Umeå och i Göteborg. Säkert på den gamla "goda" tiden i Stockholm också.
Numera tycker jag inte alls att dom resonerar så här i Stockholmsbutiken...

Låter befriande härligt..! :)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Guitarminister

Inläggav Guitarminister » 2008-07-31 18:40

Prolinn skrev:

"...Linn gör synnerligen prisvärda produkter"

Jag håller med dig här Prolinn. Detta är lite av pudelns kärna. Linn är oerhört prisvärda. Deras prestanda ligger bland det bästa man kan få tag på över huvud taget samtidigt som priset snarast får ses som instegspriser (i high-end segmentet).

Visst ligger de ofta över priserna man hittar på stormaknader, hifi-klubben och andra low- och mid-endaffärer men de lirar ju i en annan division så det tycker jag är i sin ordning. Är man nöjd med mindre är det ju bara att gratulera, för de flesta har ju tusen hål att stoppa pengarna i vid sidan av hifin! :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-31 22:57

paa skrev:Det är bäst att åtgärda felen där man får mest resultat för minst pengar.

Kortsiktigt ja, långsiktligt tveksamt (se phons inlägg)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-01 13:33

sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:
IngOehman skrev: Det är alltid bäst att ta hand om fel där de finns, istället för att försöka eliminera dem genom att kompensera dem någon annanstans.

Rätt, o det är väl det man gör om man byter ut en komponent som påverkar insignalen till högtalarna negativt (resonant, skrikig i diskanten, bumlig i basen etc etc.) :wink:

Jag tror inte man kan kompensera ett dåligt rum med att byta elektronik, men med bättre elektronik kommer ju felen att minska --> det låter bättre i rummet, eller hur?

Nej.

Rummets fel påverkas extremt lite av elektroniken som driver högtalarna.

Vadå nej?
Jag diskuterade påverkan o att kompensera där felet finns, inte storlekar.
Att den är mindre än rummets påverkan enl dig är ju en annan diskussion, inte sant? :wink:

Nej. Felen från rummet minskar inte med "bättre elektrnik". Och det är inte ens säkert att totalfelen kommer att minska. Det beror ju på hur föreliggande fel samverkar. Men det viktigaste jag försökt få fram är att man bör ta hand om felen där de finns, och inte göra gällande att ett fel av digniteten 214 inte gör något om man tar bort ett fel av digniteten 1,3 (okänd polaritet).

sportbilsentusiasten skrev:Dock tycker jag elektroniken har större betydelse än du anser.

Tycker? Större? Anser?

Jag vet precis hur stor betydelse elektroniken har (och det är dessutom olika i olika fall). Jag tror inte du vet vad jag anser om det, eftersom jag inte uttryckt det specifikt någonstans.

Och oavsett hur det är med den saken är det ingen kan kan "tycka" saker om. Det är ju svårt att argumentera betydelsen av något som man inte kan verifiera som så viktigt som man trodde, när man undersöker saken blindt. Eller hur? ;)

sportbilsentusiasten skrev:Visst har viss elektronik problem (främst) i basen.

Ja. Det vill säga, viss elektronik har problem främst i diskanten, andra elektronikapparater har problem på sätt som inte är registerknutna alls. Många har problem av många olika slag.

sportbilsentusiasten skrev:Saknas bas...överdriven bas...bummlig/odefinierad bas.
Jag har iof högtalare som gräver djupt vilket gör att skillnader i besförmågan i elektronik jag testat/ägt hörs tydligt.

Det är ju så - och kontentan av det hela är att ett "bra sätt" (nej, inte egentligen) att få elektroniken att få rum som är dåliga i basen att verka mindre dåliga (utan att vara det) är att återge basen tillbakahållet. Är det då "bättre" elektronik?

Man bör inte kompensera fel med varandra, ej heller kalla något "bättre" bara för att det verkar så i en isolerad kombination. Har men problem med rummet i basen, så kommer inte den bästa elektroniken att låta bäst, men att åtgärda felen rummet kommer att göra nytta! ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-01 15:06

Kortsiktigt ja, långsiktligt tveksamt (se phons inlägg)

Det phon skrev var mycket förnufigt. Håller med om det in i minsta detalj, tror jag.

Det PAA skrev håller jag också med om! ;)

Jag tror att du sportbilsentusiast, uppfattar att det skulle finnas ett motsatsförhållande mellan dem, antagligen på grund av att du inte läste det PAA skrev tillräckligt noga. :?

Han skrev "...åtgärda felen..." vilket ju inte är att kompensera dem.

Att åtgärda felen är alltid den bästa lösningen, speciellt långsiktigt.

Kortsiktigt kan det dock leda till att man hör de "inte längre kompenserade felen" tydligare. Men det gör ju att man kan göra något åt dem också - och plötsligt slipper anläggningen stå och stampa mellan olika typer av fel som kompenserar varanda på olika sätt, där varje förändring verkar bra initialt, tills man inser att felen inte är mindre utan bara är nya...
(Jag har följt många som varit ute på det gungflyet i många år, och frågan är om det inte varit vanligast att anläggningen totalt sätt oftare backat än gått framåt. De själva är alltid övertygade om att de (och anläggningen) gjort enorma framsteg genom åren, men att exponera dem för den anläggning de lyssnade till för 20 år sedan kan vara en öronöppnare för dem... Då blir det plötsligt den som erbjuder det där nya, och de inser allt det de förlorat på alla byten de gjort.)

Att göra som Phon och PAA skrev - alltså att alltid börja med det största felet - är därför alltid bäst. Det inte bara ger den största förbättringen (objektivt) utan det medger större möjligheter att förstå och åtgärdna resten av problemen i anläggningen! :)

Det är en metod som bygger på förnuft och inte på dogmer.

Störst fel först är förnuftigt. "Först i kedjan = viktigast" är tumregeldravel, även om det förstås inte är omöjligt att de tu kan sammanträffa någon enstaka gång.

Vill även påminna om att inte alla anläggingar byggs från en redan förefintlig, och när man startar från ingenting kan man tänka till lite, och inse att man faktiskt har något att börja från - sig själv. ;)

Kanske vet man även var anläggningen skall stå, och sedan är det jju bara att fortsätta komponera ihop anläggningen i den riktningen - baklänges.

Inte för att sist är viktigare än först (alla länkar är precis lika viktiga, eftersom allas frånfälle leder till att ljudet upphör, men alla länlar är inte lika svåra*), utan för att det som är sist i kedjan är givet - du själv. :)

Vh, iö :wink:

- - - - -

*Att alla är lika viktiga betyder därför inte att det är lika sannolikt att en länk är det största problemet, som att en annan är det. Det är tvärtom väldigt vanligt att vissa länkar dominerar felen, och är värda både mera uppmärksamhet och insatser, än andra är.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Lite om behovet av utbildningsinsatser rörande hifi...

Inläggav Greensleeves » 2008-08-01 22:44

IngOehman skrev:... Vill även påminna om att inte alla anläggningar byggs från en redan förefintlig, och när man startar från ingenting kan man tänka till lite, och inse att man faktiskt har något att börja från - sig själv. ;)

Kanske vet man även var anläggningen skall stå, och sedan är det ju bara att fortsätta komponera ihop anläggningen i den riktningen - baklänges.

Inte för att sist är viktigare än först (alla länkar är precis lika viktiga, eftersom allas frånfälle leder till att ljudet upphör, men alla länkar är inte lika svåra*), utan för att det som är sist i kedjan är givet - du själv. :) ... *Att alla är lika viktiga betyder därför inte att det är lika sannolikt att en länk är det största problemet, som att en annan är det. Det är tvärtom väldigt vanligt att vissa länkar dominerar felen, och är värda både mera uppmärksamhet och insatser, än andra är.

Lite spontana tankar här, är följande. Många människor i vårt land kan ha ett intresse för musik, och att få till en hyfsad ljudåtergivning i sina hem. Ett försiktigt antagande från min sida, är att de bejakar detta intresse för att få en god musikåtergivning via stereo i sina vardagsrum, gillestugor m m, genom att uppsöka någon av hemortens handlare, lyssna på försäljarråd, köpa en anläggning som de anser sig ha råd med, och sedan börja lyssna...
Om de sedan inte får ett ljud som är riktigt njutbart eller engagerande, tror de måhända att de beror på att de inte hade råd - eller inte ville gå upp i högre prisklasser vid inköpstillfället.

Om dessa musikälskande hjältar hade ställen där de skulle kunna söka rådgivning för hur man bäst inreder ett lyssningsrum, utifrån givna resurser, precis som jag antar har folk runt i landet kan söka rådgivning hos kommunala konsumentrådgivare om hur de ska tillse att inte hemmen blir dödsfällor pga felaktigt dragen elektricitet osv, skulle mycket musikaliskt vara vunnet.

Går vi sedan vidare i tankarna, och tänker att det fanns tekniskt-och hifi-mässigt kunnigt folk, som möjligen kunde hålla utbildningar för kommunala konsumentrådgivare etc, vore det ännu bättre.

Allt det jag skissar här, är naturligtvis en slags idealbild, men det är ju tillåtet att drömma...

Genom att gå in på forum som detta, kan folk visserligen lära sig mycket, men i värsta fall är de blott de redan kunniga rörande dessa ting som besöker forum likt detta - förutom mig då..! - inte de som verkligen skulle behöva göra ett besök...

Hur det ska gå till att på bred front hålla i utbildningar där det förmedlas budskap som att a) dyrare inte alltid är bättre i hifi-sammanhang, och b) inte enbart hifin utan även lyssningsrummet avgör kvalitéen på ljudåtergivningen, vet jag inte, men jag tror att det finns ett betydande behov.

Tja. Det var mina spontana tankar.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Frodrak

Re: Lite om behovet av utbildningsinsatser rörande hifi...

Inläggav Frodrak » 2008-08-01 23:23

Greensleeves skrev:Genom att gå in på forum som detta, kan folk visserligen lära sig mycket, men i värsta fall är de blott de redan kunniga rörande dessa ting som besöker forum likt detta - förutom mig då..! - inte de som verkligen skulle behöva göra ett besök...

Nja, vi är iaf två :wink:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2008-08-01 23:41

Frodrak skrev:Nja, vi är iaf två :wink:

Det är kul att kunna vara ödmjuk i åtminstone något sammanhang... :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-08-02 08:28

Kaffekoppen skrev:tack!

Har ingen erfarenhet av någon av dem, men det låter ju som om något var kass med Linn-burken. Kanske någon med mer erfarenhet kan kommentera.

Nej, försteget var juste. Kan väl inte bara vara jag som upplevt att olika HIFIkomponenter låter olika...framhäver olika frekvenser...inte är perfekta...ljudet blir renare om man stoppar in ett bättre försteg...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-08-02 08:47

IngOehman skrev:
IngOehman skrev:
IngOehman skrev: Det är alltid bäst att ta hand om fel där de finns, istället för att försöka eliminera dem genom att kompensera dem någon annanstans.

Rätt, o det är väl det man gör om man byter ut en komponent som påverkar insignalen till högtalarna negativt (resonant, skrikig i diskanten, bumlig i basen etc etc.) :wink:

Jag tror inte man kan kompensera ett dåligt rum med att byta elektronik, men med bättre elektronik kommer ju felen att minska --> det låter bättre i rummet, eller hur?

Nej.

Vadå nej?
Att den är mindre än rummets påverkan enl dig är ju en annan diskussion, inte sant? :wink:

Nej. Felen från rummet minskar inte med "bättre elektrnik". Och det är inte ens säkert att totalfelen kommer att minska. Det beror ju på hur föreliggande fel samverkar. Men det viktigaste jag försökt få fram är att man bör ta hand om felen där de finns, och inte göra gällande att ett fel av digniteten 214 inte gör något om man tar bort ett fel av digniteten 1,3 (okänd polaritet).

Känns som du slår in öppna dörrar. :wink:
Du, jag och phone är ju överens om att åtgärda felen där de finns...

Givetvis minskar inte rumsfelen (de relaterade till rummet) med bättre elektronik, där är vi överens med. (men det har jag väl aldrig skrivit de skulle göra heller, eller hur?)

Men om nu ett fel finns i elektroniken (vilket det gör då intenting är perfekt) är det enlig mig att "åtgärda felen där de finns" att byta elektroniken till bättre grejjer.
På samma sätt som att fixa akustiken är att "åtgärda felen där de finns".
Dvs, båda sakerna leder mot ett bättre ljud i rummet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-02 11:33

Vilken elektronik ger fel på flera dB? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-02 12:22

Greensleeves skrev:

Lite spontana tankar här, är följande. Många människor i vårt land kan ha ett intresse för musik, och att få till en hyfsad ljudåtergivning i sina hem. Ett försiktigt antagande från min sida, är att de bejakar detta intresse för att få en god musikåtergivning via stereo i sina vardagsrum, gillestugor m m, genom att uppsöka någon av hemortens handlare, lyssna på försäljarråd, köpa en anläggning som de anser sig ha råd med, och sedan börja lyssna...
Om de sedan inte får ett ljud som är riktigt njutbart eller engagerande, tror de måhända att de beror på att de inte hade råd - eller inte ville gå upp i högre prisklasser vid inköpstillfället.

Om dessa musikälskande hjältar hade ställen där de skulle kunna söka rådgivning för hur man bäst inreder ett lyssningsrum, utifrån givna resurser, precis som jag antar har folk runt i landet kan söka rådgivning hos kommunala konsumentrådgivare om hur de ska tillse att inte hemmen blir dödsfällor pga felaktigt dragen elektricitet osv, skulle mycket musikaliskt vara vunnet.

Går vi sedan vidare i tankarna, och tänker att det fanns tekniskt-och hifi-mässigt kunnigt folk, som möjligen kunde hålla utbildningar för kommunala konsumentrådgivare etc, vore det ännu bättre.

Allt det jag skissar här, är naturligtvis en slags idealbild, men det är ju tillåtet att drömma...

Genom att gå in på forum som detta, kan folk visserligen lära sig mycket, men i värsta fall är de blott de redan kunniga rörande dessa ting som besöker forum likt detta - förutom mig då..! - inte de som verkligen skulle behöva göra ett besök...

Hur det ska gå till att på bred front hålla i utbildningar där det förmedlas budskap som att a) dyrare inte alltid är bättre i hifi-sammanhang, och b) inte enbart hifin utan även lyssningsrummet avgör kvalitéen på ljudåtergivningen, vet jag inte, men jag tror att det finns ett betydande behov.

Tja. Det var mina spontana tankar.

Bra tankar där! :)

Tänk om lite tekniskt-och hifi-mässigt kunnigt folk kunde samla ihop sig till nån sorts organisation, som kunde verka för att ljudåtergivningen hemma hos folk blev bättre, och som kunde verka för att fabrikanterna tillverkade bättre grejor.

Man kunde kanske ha nån testverksamhet som pekade ut produkter som var rimligt bra, och man kunde förmedla kunskap om hur bra ljudåtergivning fungerar i stort.

Lite lobbyverksamhet i media och på HiFi-mässor skulle sitta bra också.

Ja, det kunde helt enkelt ett ha formen av ett sällskap som stöttar ljudteknik när den är som bäst, och motverka de dåliga alternativen.

Typ, som ett ljudtekniskt sällskap ungefär. Det tror jag skulle vara bra. 8) :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-02 13:56

Apropå prisvärdhet; man ser ju på vintageprylar att ljudet inte är det enda som avgör värdet framöver.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-08-02 15:37

phloam skrev:Apropå prisvärdhet; man ser ju på vintageprylar att ljudet inte är det enda som avgör värdet framöver.

Precis, det är lagen om tillgång och efterfrågan som påverkar priset.

Efterfrågan kan bero på många saker förrutom funktionen såsom ljudet är när det gäller högtalare. Ballhetsfaktorn, begränsningen i tillgång, nostalgi, samlarmani, social tillhörighet osv sätter efterfrågan och tillgången är normalt begränsad när det gäller vintageprylar.

MvH
PS

Användarvisningsbild
Greensleeves

Re: Vad har hänt med Linn?

Inläggav Greensleeves » 2008-08-02 21:19

Magnuz skrev:Förr kunde man ju knappt nämna andra märken utan att det kom en liten ilsken Linnist som gubben ur lådan och berättade att Linn minsann var minst 18 gånger bättre än allt annat. Så är det inte längre. Vad har hänt? Är Linn inte längre en faktor att räkna med eller har de blivit ett vanligt tråkigt märke bland andra?

Med all respekt för alla fantastiska sidospår som denna tråd uppvisat, är det kanske läge att påminna om huvudspåret i denna tråd, och hur tråden inleddes. Det görs här genom ett refererande till trådens initiala inlägg enligt ovan. Nu är det gjort. ;)

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-08-02 23:06

Greensleeves skrev:Med all respekt för alla fantastiska sidospår som denna tråd uppvisat, är det kanske läge att påminna om huvudspåret i denna tråd, och hur tråden inleddes. Det görs här genom ett refererande till trådens initiala inlägg enligt ovan. Nu är det gjort. ;)

Jag vill minnas att någon gång strax innan hifimagasinet.com:s forums "nedmontering" så startades det ett eller annat Linn-forum (dom kände sig antagligen lite mobbade redan på den tiden)? Det kanske är så enkelt att de som gillar Linn och förespråkar Linn-tankegångarna vad gäller ljudåtergivning håller till där nuförtiden (om dom finns kvar).

Jagmenar om jag vurmade över Linns konstruktionsfilosofi och förklaringsmodell så inte fasen skulle förstavalet vara att hänga på faktiskt.se...

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2008-08-03 00:00

hevi skrev:... Jag vill minnas att någon gång strax innan hifimagasinet.com:s forums "nedmontering", så startades det ett eller annat Linn-forum (dom kände sig antagligen lite mobbade redan på den tiden)? Det kanske är så enkelt att de som gillar Linn och förespråkar Linn-tankegångarna vad gäller ljudåtergivning håller till där nuförtiden (om dom finns kvar)...

Linnister torde i dagsläget häcka på Linn-forumet selleri.de. ;)

hevi skrev:... Jag menar, om jag vurmade över Linns konstruktionsfilosofi och förklaringsmodell så inte fasen skulle förstavalet vara att hänga på faktiskt.se...

Nu förstår jag inte alls hur du tänker..!

8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-03 00:33

IngOehman skrev:
IngOehman skrev:

Nej.

Vadå nej?

Känns som du slår in öppna dörrar. :wink:
Du, jag och phone är ju överens om att åtgärda felen där de finns...

Givetvis minskar inte rumsfelen (de relaterade till rummet) med bättre elektronik, där är vi överens med. (men det har jag väl aldrig skrivit de skulle göra heller, eller hur?)

Men om nu ett fel finns i elektroniken (vilket det gör då intenting är perfekt) är det enlig mig att "åtgärda felen där de finns" att byta elektroniken till bättre grejjer.

Frågan är varför du talar om de rumsakustiska aspekterna överhuvudtaget för att komma in på byte av CD-spelare?

Det var ju så du kom in på det, minns du?

Var det inte meningen att det du skrev skulle handla om hur de rumsakustiska problemen skulle minsta när man bytte CD-spelare? Varför skrev du annars om CD-spelaren i de kontexten?

Vh, iö

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-08-03 00:54

sportbilsentusiasten skrev:Men om nu ett fel finns i elektroniken (vilket det gör då intenting är perfekt) är det enlig mig att "åtgärda felen där de finns" att byta elektroniken till bättre grejjer.

Mmm, men den ena åtgärden ger (tummregelmässigt, förståss 8) ) ungefär lika stor skillnad som att hålla ett hårstrå framför diskanten eller ej (dvs ganska obetydlig), emedan rumsaktustikåtgärder ger påtaglig skillnad i återgivningsuplevelse per spenderad tusenlapp (i de flesta lyssningsrum).

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-03 14:07

sportbilsentusiasten skrev:Men om nu ett fel finns i elektroniken (vilket det gör då intenting är perfekt) är det enlig mig att "åtgärda felen där de finns" att byta elektroniken till bättre grejjer.

Men om man pratar om felen i rummet - vad föranleder dig då att föreslå
byte av CD-spelare?

Och menar du att "ingenting är perfekt" skall tolkas som att "all elektronik
ger hörbara fel"? Jag frågar så jag skall slippa tolka, för det vill jag
aldrig göra.

Vh, iö

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2008-08-03 14:21

subjektivisten skrev:Vilken elektronik ger fel på flera dB? 8O

Det är intressant. Ska man satsa pengar på att åtgärda några dB hit eller dit på rummet eller satsa på renare ljud från elektroniken?
Tror att jag uppskattar renare ljud mer än att t ex basen är helt perfekt i nivå. Jag har aldrig testat eller jämfört på det viset men gissar att jag skulle föredra det så om jag måste välja :)

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-08-03 19:05

IngOehman skrev:

Men om man pratar om felen i rummet - vad föranleder dig då att föreslå
byte av CD-spelare?

Och menar du att "ingenting är perfekt" skall tolkas som att "all elektronik
ger hörbara fel"? Jag frågar så jag skall slippa tolka, för det vill jag
aldrig göra.

Vh, iö

Vad vill man helst höra:

1. Itzhak Perlman i ett normalbra, men klart trivsamt (även akustiskt) vardagsrum

eller

2. xxx (halvtallangfull andraårs elev på musikhögskolan) i ett rum med nära nog perfekt akustik

Alla måste inte alls föredra alternativ ett, men alternativ ett representerar alltså source first och alternativ 2 vad många tror sig förespråka. Någon som inte håller med? Dessa skillnader anser jag finns mellan olika signalkällor! Någon som inte håller med?

Kanske skulle ta en omröstning!? Om jag hinner så fixar jag det senare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-03 19:11

Mjae. Det är väl bäst att felen ätgärdas där de uppstår, annars blir det bara en form av kompensation. Ett fel som kompenseras blir tyvärr ofta(st) sämre totalt sett. Det är inte alltid som 1 minus 1 är lika bra som 0.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-03 19:17

Bill50x skrev:

Mjae. Det är väl bäst att felen ätgärdas där de uppstår, annars blir det bara en form av kompensation. Ett fel som kompenseras blir tyvärr ofta(st) sämre totalt sett. Det är inte alltid som 1 minus 1 är lika bra som 0.

/ B

Tänk dig att du köpt en state of the art-kompressor av senaste modell från den ledande kompressortillverkaren. Den är fin och bra på alla sätt, men du tycker att den låter för högt där den står i verkstaden. Ska du då gå åtgärda bullret där det uppstår så får du troligen konstruera om och bygga en helt ny kompressor, och chansen att du lyckas sänka bullret mer än någon enstaka dB är i stort sett lika med noll. Om du i stället bygger en liten isolerad låda runt den, med trevliga ljudfällor i ventilationskanalerna, så kan du sänka bullret massor med dB för en spottstyver!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-08-03 19:22

Och vad föredrear du själv i en lika puckad jämfrelse:

1. Itzhak Perlman i ett akustikst sett bra komserthus (metoden "bra förutsättningar där de mest behövs")?

eller...

2 Itzhak Perlman spelandes i trapphusets enté i ett höghus och du själv lyssnandes på fjärde våningen ("source first")?

:?

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2008-08-03 19:29

Conan skrev:Och vad föredrear du själv i en lika puckad jämfrelse:

Måste säga att jag som ny på detta forum blir rätt förvånad över tonen här ibland... ordet puckad känns otroligt onödigt - åtminstone om man vill ha en hyfsat vettig stämning på ett forum. (Min subjektiva uppfattning.)

Mvh

M

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-08-03 19:35

Mats skrev:

Måste säga att jag som ny på detta forum blir rätt förvånad över tonen här ibland... ordet puckad känns otroligt onödigt - åtminstone om man vill ha en hyfsat vettig stämning på ett forum. (Min subjektiva uppfattning.)

Mvh

M

Välkommen till faktiskt.se............ :roll:
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-03 19:39

Floyd skrev:
Mats skrev:

Mvh

M

Välkommen till faktiskt.se............ :roll:

det där var väl en jävligt puckad kommentar :wink: :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-08-03 19:40

Ordet puckad var ju dock befogat denna gången emrm.
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi