paa skrev:Det är bäst att åtgärda felen där man får mest resultat för minst pengar.
Fast det kan nog finnas tillfällen när en dyrare, men inte fullt så skrymmande lösning har anhängare. Tror jag.
Moderator: Redaktörer
Birger skrev:Intressant inlägg där Greensleeves.
Den attityd som du talar om har jag hört fanns just i Umeå och i Göteborg. Säkert på den gamla "goda" tiden i Stockholm också.
Numera tycker jag inte alls att dom resonerar så här i Stockholmsbutiken...
Prolinn skrev:
"...Linn gör synnerligen prisvärda produkter"
paa skrev:Det är bäst att åtgärda felen där man får mest resultat för minst pengar.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Det är alltid bäst att ta hand om fel där de finns, istället för att försöka eliminera dem genom att kompensera dem någon annanstans.
Rätt, o det är väl det man gör om man byter ut en komponent som påverkar insignalen till högtalarna negativt (resonant, skrikig i diskanten, bumlig i basen etc etc.)![]()
Jag tror inte man kan kompensera ett dåligt rum med att byta elektronik, men med bättre elektronik kommer ju felen att minska --> det låter bättre i rummet, eller hur?
Nej.
Rummets fel påverkas extremt lite av elektroniken som driver högtalarna.
Vadå nej?
Jag diskuterade påverkan o att kompensera där felet finns, inte storlekar.
Att den är mindre än rummets påverkan enl dig är ju en annan diskussion, inte sant?![]()
sportbilsentusiasten skrev:Dock tycker jag elektroniken har större betydelse än du anser.
sportbilsentusiasten skrev:Visst har viss elektronik problem (främst) i basen.
sportbilsentusiasten skrev:Saknas bas...överdriven bas...bummlig/odefinierad bas.
Jag har iof högtalare som gräver djupt vilket gör att skillnader i besförmågan i elektronik jag testat/ägt hörs tydligt.
sportbilsentusiasten skrev:paa skrev:Det är bäst att åtgärda felen där man får mest resultat för minst pengar.
Kortsiktigt ja, långsiktligt tveksamt (se phons inlägg)
IngOehman skrev:... Vill även påminna om att inte alla anläggningar byggs från en redan förefintlig, och när man startar från ingenting kan man tänka till lite, och inse att man faktiskt har något att börja från - sig själv.
Kanske vet man även var anläggningen skall stå, och sedan är det ju bara att fortsätta komponera ihop anläggningen i den riktningen - baklänges.
Inte för att sist är viktigare än först (alla länkar är precis lika viktiga, eftersom allas frånfälle leder till att ljudet upphör, men alla länkar är inte lika svåra*), utan för att det som är sist i kedjan är givet - du själv.... *Att alla är lika viktiga betyder därför inte att det är lika sannolikt att en länk är det största problemet, som att en annan är det. Det är tvärtom väldigt vanligt att vissa länkar dominerar felen, och är värda både mera uppmärksamhet och insatser, än andra är.
Greensleeves skrev:Genom att gå in på forum som detta, kan folk visserligen lära sig mycket, men i värsta fall är de blott de redan kunniga rörande dessa ting som besöker forum likt detta - förutom mig då..! - inte de som verkligen skulle behöva göra ett besök...
Frodrak skrev:Nja, vi är iaf två
Kaffekoppen skrev:tack!
Har ingen erfarenhet av någon av dem, men det låter ju som om något var kass med Linn-burken. Kanske någon med mer erfarenhet kan kommentera.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Det är alltid bäst att ta hand om fel där de finns, istället för att försöka eliminera dem genom att kompensera dem någon annanstans.
Rätt, o det är väl det man gör om man byter ut en komponent som påverkar insignalen till högtalarna negativt (resonant, skrikig i diskanten, bumlig i basen etc etc.)![]()
Jag tror inte man kan kompensera ett dåligt rum med att byta elektronik, men med bättre elektronik kommer ju felen att minska --> det låter bättre i rummet, eller hur?
Nej.
Vadå nej?
Att den är mindre än rummets påverkan enl dig är ju en annan diskussion, inte sant?![]()
Nej. Felen från rummet minskar inte med "bättre elektrnik". Och det är inte ens säkert att totalfelen kommer att minska. Det beror ju på hur föreliggande fel samverkar. Men det viktigaste jag försökt få fram är att man bör ta hand om felen där de finns, och inte göra gällande att ett fel av digniteten 214 inte gör något om man tar bort ett fel av digniteten 1,3 (okänd polaritet).
Greensleeves skrev:
Lite spontana tankar här, är följande. Många människor i vårt land kan ha ett intresse för musik, och att få till en hyfsad ljudåtergivning i sina hem. Ett försiktigt antagande från min sida, är att de bejakar detta intresse för att få en god musikåtergivning via stereo i sina vardagsrum, gillestugor m m, genom att uppsöka någon av hemortens handlare, lyssna på försäljarråd, köpa en anläggning som de anser sig ha råd med, och sedan börja lyssna...
Om de sedan inte får ett ljud som är riktigt njutbart eller engagerande, tror de måhända att de beror på att de inte hade råd - eller inte ville gå upp i högre prisklasser vid inköpstillfället.
Om dessa musikälskande hjältar hade ställen där de skulle kunna söka rådgivning för hur man bäst inreder ett lyssningsrum, utifrån givna resurser, precis som jag antar har folk runt i landet kan söka rådgivning hos kommunala konsumentrådgivare om hur de ska tillse att inte hemmen blir dödsfällor pga felaktigt dragen elektricitet osv, skulle mycket musikaliskt vara vunnet.
Går vi sedan vidare i tankarna, och tänker att det fanns tekniskt-och hifi-mässigt kunnigt folk, som möjligen kunde hålla utbildningar för kommunala konsumentrådgivare etc, vore det ännu bättre.
Allt det jag skissar här, är naturligtvis en slags idealbild, men det är ju tillåtet att drömma...
Genom att gå in på forum som detta, kan folk visserligen lära sig mycket, men i värsta fall är de blott de redan kunniga rörande dessa ting som besöker forum likt detta - förutom mig då..! - inte de som verkligen skulle behöva göra ett besök...
Hur det ska gå till att på bred front hålla i utbildningar där det förmedlas budskap som att a) dyrare inte alltid är bättre i hifi-sammanhang, och b) inte enbart hifin utan även lyssningsrummet avgör kvalitéen på ljudåtergivningen, vet jag inte, men jag tror att det finns ett betydande behov.
Tja. Det var mina spontana tankar.
phloam skrev:Apropå prisvärdhet; man ser ju på vintageprylar att ljudet inte är det enda som avgör värdet framöver.
Magnuz skrev:Förr kunde man ju knappt nämna andra märken utan att det kom en liten ilsken Linnist som gubben ur lådan och berättade att Linn minsann var minst 18 gånger bättre än allt annat. Så är det inte längre. Vad har hänt? Är Linn inte längre en faktor att räkna med eller har de blivit ett vanligt tråkigt märke bland andra?
Greensleeves skrev:Med all respekt för alla fantastiska sidospår som denna tråd uppvisat, är det kanske läge att påminna om huvudspåret i denna tråd, och hur tråden inleddes. Det görs här genom ett refererande till trådens initiala inlägg enligt ovan. Nu är det gjort.
hevi skrev:... Jag vill minnas att någon gång strax innan hifimagasinet.com:s forums "nedmontering", så startades det ett eller annat Linn-forum (dom kände sig antagligen lite mobbade redan på den tiden)? Det kanske är så enkelt att de som gillar Linn och förespråkar Linn-tankegångarna vad gäller ljudåtergivning håller till där nuförtiden (om dom finns kvar)...
hevi skrev:... Jag menar, om jag vurmade över Linns konstruktionsfilosofi och förklaringsmodell så inte fasen skulle förstavalet vara att hänga på faktiskt.se...
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Det är alltid bäst att ta hand om fel där de finns, istället för att försöka eliminera dem genom att kompensera dem någon annanstans.
Nej.
Vadå nej?
Nej. Felen från rummet minskar inte med "bättre elektrnik". Och det är inte ens säkert att totalfelen kommer att minska. Det beror ju på hur föreliggande fel samverkar. Men det viktigaste jag försökt få fram är att man bör ta hand om felen där de finns, och inte göra gällande att ett fel av digniteten 214 inte gör något om man tar bort ett fel av digniteten 1,3 (okänd polaritet).
Känns som du slår in öppna dörrar.![]()
Du, jag och phone är ju överens om att åtgärda felen där de finns...
Givetvis minskar inte rumsfelen (de relaterade till rummet) med bättre elektronik, där är vi överens med. (men det har jag väl aldrig skrivit de skulle göra heller, eller hur?)
Men om nu ett fel finns i elektroniken (vilket det gör då intenting är perfekt) är det enlig mig att "åtgärda felen där de finns" att byta elektroniken till bättre grejjer.
På samma sätt som att fixa akustiken är att "åtgärda felen där de finns".
Dvs, båda sakerna leder mot ett bättre ljud i rummet.
sportbilsentusiasten skrev:Men om nu ett fel finns i elektroniken (vilket det gör då intenting är perfekt) är det enlig mig att "åtgärda felen där de finns" att byta elektroniken till bättre grejjer.
sportbilsentusiasten skrev:Men om nu ett fel finns i elektroniken (vilket det gör då intenting är perfekt) är det enlig mig att "åtgärda felen där de finns" att byta elektroniken till bättre grejjer.
subjektivisten skrev:Vilken elektronik ger fel på flera dB?
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Men om nu ett fel finns i elektroniken (vilket det gör då intenting är perfekt) är det enlig mig att "åtgärda felen där de finns" att byta elektroniken till bättre grejjer.
Men om man pratar om felen i rummet - vad föranleder dig då att föreslå
byte av CD-spelare?
Och menar du att "ingenting är perfekt" skall tolkas som att "all elektronik
ger hörbara fel"? Jag frågar så jag skall slippa tolka, för det vill jag
aldrig göra.
Vh, iö
Bill50x skrev:paa skrev:Det är bäst att åtgärda felen där man får mest resultat för minst pengar.
Mjae. Det är väl bäst att felen ätgärdas där de uppstår, annars blir det bara en form av kompensation. Ett fel som kompenseras blir tyvärr ofta(st) sämre totalt sett. Det är inte alltid som 1 minus 1 är lika bra som 0.
/ B
Conan skrev:Och vad föredrear du själv i en lika puckad jämfrelse:
Mats skrev:Conan skrev:Och vad föredrear du själv i en lika puckad jämfrelse:
Måste säga att jag som ny på detta forum blir rätt förvånad över tonen här ibland... ordet puckad känns otroligt onödigt - åtminstone om man vill ha en hyfsat vettig stämning på ett forum. (Min subjektiva uppfattning.)
Mvh
M
Floyd skrev:Mats skrev:Conan skrev:Och vad föredrear du själv i en lika puckad jämfrelse:
Måste säga att jag som ny på detta forum blir rätt förvånad över tonen här ibland... ordet puckad känns otroligt onödigt - åtminstone om man vill ha en hyfsat vettig stämning på ett forum. (Min subjektiva uppfattning.)
Mvh
M
Välkommen till faktiskt.se............
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 33 gäster