SACD, HDCD - dagsländor eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Filmanläggningsdon efter person...

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-04 11:11

Greensleeves skrev:En tanke jag just fick, är denna. Människor som lyssnar på filmer som ej bygger på action, utan mer handlar om familjeliv, relationer, existentiella frågor osv, behöver kanske inte en flerkanalsanläggning dedikerad för att mäktigt kunna återge allsköns ljudbangar etc. Denna filmtittande grupp, kanske klarar sig med två kanaler, alternativt tre kanaler där en centerhögtalare kompletterar anläggningens två front-/fullregisterhögtalare för en ljudförbättring av filmens dialog..?

De som sedan är håriga nog att - likt tuffingen Kaffekoppen m fl - våga titta på filmer där man faktiskt har ihjäl varandra, behöver säkert fler kanaler än 2-3 stycken. Där handlar det ju s.a.s. om att få uppleva dräpandet fullt ut..! På alla cylindrar, liksom... 8O

(Förlåt min raljanta ton, Kaffekoppen..! :oops: :D)

Du har inte sett mycket film du :)

(Förlåt min raljanta ton, Gröna sleven..! :oops: :D)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-04 12:00

johanrohm skrev:Ingen använder gamla hederliga träskor med sulor av trä idag (Vem skulle komma på tanken att sätta på sig sådana? ). Vem som styr modet vill jag låta vara osagt.

Faktum är att jag så sent som för några dagar sedan fick höra att träskorna är på väg tillbaka. :)

johanrohm skrev:Ni lär inte behöva ha några bekymmer med högtalare under de närmaste tjugo åren.
(Och det skriver jag som har mina sympatier hos en annan tillverkare )

Får man fråga vilken tillverkare?

Kaffekoppen skrev:Däremot ger flerkanalsåtergivning vid film definitivt ett mervärde över 2-kanalsåtergivning. Iallafall kommer ingen kunna övertyga mig om motsatsen.

Nu är jag kanske lite ovanlig men jag har nog aldrig upplevt flerkanalsåtergivning vid filmtittande som annat än irriterande. Jag vill titta filmen, inte befinna mig i den. Däremot kan jag tänka mig att det skulle gå att uppnå god ljudåtergivning med flerkanalsteknik.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-04 13:24

Magnuz skrev:
Kaffekoppen skrev:Däremot ger flerkanalsåtergivning vid film definitivt ett mervärde över 2-kanalsåtergivning. Iallafall kommer ingen kunna övertyga mig om motsatsen.

Nu är jag kanske lite ovanlig men jag har nog aldrig upplevt flerkanalsåtergivning vid filmtittande som annat än irriterande. Jag vill titta filmen, inte befinna mig i den. Däremot kan jag tänka mig att det skulle gå att uppnå god ljudåtergivning med flerkanalsteknik.

Inte alls ovanlig. Jag har ännu aldrig hört en flerkanalsanläggning som gett något mer än vanlig stereo, vare sig det handlar om film eller bara musik. Får väl se om KK lyckas övertyga mig om motsatsen :-)

/ B

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-08-04 13:49

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-04 13:54

johanrohm skrev:Jag är den där katten som är bland hermeliner här, så jag vet inte fall jag törs. :lol:

Nog törs du alltid, jag tror du skulle få helt OK respons. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-04 13:58

Bill50x skrev:
Magnuz skrev:

Inte alls ovanlig. Jag har ännu aldrig hört en flerkanalsanläggning som gett något mer än vanlig stereo, vare sig det handlar om film eller bara musik. Får väl se om KK lyckas övertyga mig om motsatsen :-)

/ B

Äh, bara jag övertygar mig själv är jag nöjd.

Men du är välkommen över sedan iallafall Bill ;)
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-08-04 14:00, redigerad totalt 1 gång.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-08-04 13:59

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-08-04 14:22

johanrohm skrev:Du såg vad fort tråden föll.
Jag är katt här... :)

Hälsningar
JR

Mjau

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-08-04 22:51

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Greensleeves

SACD, HDCD, Blue-Ray..?

Inläggav Greensleeves » 2008-08-05 01:24

Ja men alltså... trådens titel är SACD, HDCD - dagsländor eller?, och tja... blir a) dessa format månne kvar, och b) kommer måhända Blue-Ray att musikaliskt finförädlas till ett nytt, rent musikformat..?
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: SACD, HDCD, Blue-Ray..?

Inläggav Koffe » 2008-08-05 08:47

Greensleeves skrev:Ja men alltså... trådens titel är SACD, HDCD - dagsländor eller?, och tja... blir a) dessa format månne kvar, och b) kommer måhända Blue-Ray att musikaliskt finförädlas till ett nytt, rent musikformat..?

a). Nej
b). Nej

Användarvisningsbild
DivisionBell

Inläggav DivisionBell » 2008-08-05 09:03

Jag håller med de flesta här om att både HDCD och SACD är ganska överreklamerade produkter. Däremot är det väl inte helt ovanligt att både HDCD- och SACD- plattor är i, generella termer, ofta ganska välljudande. Men det har väl säkert med annat att göra. Jag har exempelvis flera SACD/hybrid skivor som låter oerhört bra på vanlig CD- spelare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-05 10:02

Koffe skrev:
Greensleeves skrev:Ja men alltså... trådens titel är SACD, HDCD - dagsländor eller?, och tja... blir a) dessa format månne kvar, och b) kommer måhända Blue-Ray att musikaliskt finförädlas till ett nytt, rent musikformat..?

a). Nej
b). Nej

Så var den här tråden död :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-08-05 11:05

a) Jag tror inte att SACD klarar sig i längden.

b) Den dagen som Blu-ray spelare finns hos gemene man och skivorna har tillräckligt lågt pris och man har tagit bort regionsspärren så att det blir enklare handhavandemässigt så kan man ju tänka sig att Blu-ray kan vara ett alternativt medie för musikåtergivning. Live konserter är ju som klippt och skuret för mediet. Konkurrenten är nog HD-baserade system. Men det gäller ju att få in musiken på HD också. Var kommer den musiken ifrån? Nedladdning? CD? Blu-ray?

PS

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-08-05 13:27

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-05 15:29

Vad är måttet på att klara sig som format?
Med mina mått så har båda formaten dött. MEN vissa skivbolag supportar dom med bra inspelningar. Så jag tror att inspelningakvalitén lika mycket som möjligheten till bättre ljud gör att man köper SACD fortfarande.
Själv köper jag en hel del Living Stereo men jag spelar bara av dom som CD eftersom jag inte kan spela SACD. Eller jo det kan jag via PS3 men jag har inte orkat bry mig att testa.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-08-05 15:51

a) Nej.
b) Ja.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Greensleeves

Blue Ray och RCA Living Stereo...

Inläggav Greensleeves » 2008-08-05 17:13

Harryup skrev:Vad är måttet på att klara sig som format?

När jag frågade skribenterna på faktiskt.se om formaten SACD resp HDCD a) blir kvar menade jag om de överlever i såpass livaktig grad att de för de första finns, och för det andra kan handlas lite mer allmänt (och inte enbart hos vissa entusiastförsäljare...).

När jag sedan undrade om b) Blue Ray-formatet kommer att musikaliskt finförädlas till ett nytt, rent musikformat, undrade jag om det som från början väl är ett bild- och ljudformat, sedermera kommer att få en uppföljare i form av ett verkligt dedikerat, renodlat, ljudformat i stil med hur ljudformatet DVD-Audio utvecklades från det vi idag alltmer kallar DVD-Video (som väl normalt bara kallades DVD när det formatet var nytt). Här kan man kanske tänka sig ett nytt Blue Ray-format enbart för ljud, ex kallat Blue Ray-Audio. Detta givetvis under förutsättning att det överhuvudtaget blir någon sådan renodling av ljudet för detta format.

Harryup skrev:... Med mina mått så har båda formaten dött. MEN vissa skivbolag supportrar dom med bra inspelningar. Så jag tror att inspelningskvalitén lika mycket som möjligheten till bättre ljud gör att man köper SACD fortfarande...

Intressant information..!

Harryup skrev:... Själv köper jag en hel del Living Stereo men jag spelar bara av dom som CD eftersom jag inte kan spela SACD...

Detta är ju lite off topic, men inte desto mindre intressant eftersom just dessa inspelningar från RCA Records - i serien Living Stereo - ju är kända för att ha (mycket) god (inspelnings)kvalitet. Jag hittade för övrigt en video på You Tube kallad RCA Introduces Something New--"Living Stereo", där vi får se och höra hur RCA introducerar sitt nya koncept med RCA Victrola m m ...

Får jag för övrigt fråga om du har något fint inköpsställe att rekommendera för dessa Living Stereo-skivor..?

Greensleeves skrev:... SACD, HDCD - dagsländor eller?, och tja... blir a) dessa format månne kvar, och b) kommer måhända Blue-Ray att musikaliskt finförädlas till ett nytt, rent musikformat..?

Almen skrev:a) Nej.
b) Ja.

Hm. Du är den tillsammans med Peter Steindl som verkar tro att Blue-Ray kan förädlas till ett nytt, renodlat musikformat...
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Re: Blue Ray och RCA Living Stereo...

Inläggav Trams » 2008-08-05 17:19

Harryup skrev:... Själv köper jag en hel del Living Stereo men jag spelar bara av dom som CD eftersom jag inte kan spela SACD...

Black Rebel Motorcykle Club's senaste album - Baby 81 - är Living Stereo och låter för djävligt...
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-08-05 17:22

Greensleeves skrev:
Greensleeves skrev:... SACD, HDCD - dagsländor eller?, och tja... blir a) dessa format månne kvar, och b) kommer måhända Blue-Ray att musikaliskt finförädlas till ett nytt, rent musikformat..?

Almen skrev:a) Nej.
b) Ja.

Hm. Du är den förste som jag minns har svarat att du tror att Blue-Ray kan förädlas till ett nytt, renodlat musikformat...

Det var ju ett tag sedan Sony/BMG släppte SACD och i stället gick på BD för audio i surround. Flera artister har börjat släppa på BD eller planerar för det.

Jag kan inte se vilket format som skulle kunna konkurrera?

Tillagt: Förutom möjligtvis nedladdning av "master quality", typ 24 bit/96 kHz PCM. Men DSD känns helt dött.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-05 19:31

Trams skrev:

Black Rebel Motorcykle Club's senaste album - Baby 81 - är Living Stereo och låter för djävligt...

Jag pratar RCA Living Stereo, gör du det med?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2008-08-05 21:24

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-05 21:29

Almen skrev:
Tillagt: Förutom möjligtvis nedladdning av "master quality", typ 24 bit/96 kHz PCM. Men DSD känns helt dött.

Trots att DSD förmodligen har en relativt liten del av proffsmarknaden så tillkommer nya AD/DA med DSD från många fabrikanter fortfarande. Korg (med flera) har släppt DSD maskiner med "1bit-5.6MHz". Hyggligt många aktörer på marknaden spelar in i DSD och ofta både DSD + PCM paralellt.

Men visst, eftersom BD verkar bli dominerande så lär väl DSD få det tungt.

Sedan kan ju iofs. "master quality" varianten även bli aktuell med DSD. Finns ju inget hinder för att tanka ner DSD-filer.. men sen så var det det där med separate DSD converters.. dom finns ju men bara i proffsgrejjor än så länge.

edit:Har inte satt mig in i Blueray spelare alls men läste att man kan lägga alla dagens format (ja inte vinyl då förstås :mrgreen: ) på Blueray, även DSD/SACD.

Finns verkligen möjligheter med detta nya format som jag ser det, hoppas inte alltför mycket begränsningar blir aktuella.

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-08-06 02:16

Jag antog att vi pratade om framtiden. DSD känns helt dött som något som skulle kunna ta en plats som framtidens högupplösta format.

Jag vet också att det fortfarande satsas på SACD i finleden, precis som att det också satsas på vinyl. Det finns ju många som anser att SACD är "finare" än DVD-A (och BD, får man förmoda).

Men det är ju bara att läsa pressklippet:
...legendary S-Series of Hi-Fi components. Denon’s elegant new reference audio components are designed for the audiophile purist who harkens back with nostalgia to the heyday of two-channel stereo...
[mina kursiveringar]

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2008-08-06 07:42

Almen skrev:Jag antog att vi pratade om framtiden.

Känns är presensform. Skulle vara intressant att veta hur många äldre masterband man hittills har hunnit säkra i DSD. Varje master är en byggsten i framtidsgarantin.
Senast redigerad av Timbre 2008-08-06 12:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-06 08:10

För att det ska kunna kallas en slända, måste det väll ha varit populärt?
Jag tror snarare att nisch produkter som SACD kommer att ha större chans att överleva än vanlig CD, tack vara multikanalstöd och den marknad de riktar sig till. Precis som vinyl, som någon tidigare skrev här.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2008-08-06 12:31

Alexi skrev:För att det ska kunna kallas en slända, måste det väll ha varit populärt?
Jag tror snarare att nisch produkter som SACD kommer att ha större chans att överleva än vanlig CD, tack vara multikanalstöd och den marknad de riktar sig till. Precis som vinyl, som någon tidigare skrev här.

Samtidigt har det talats om att flera stora bolag skall fixa till sina vittrande masterband och lagra musikskatten i DSD. Därifrån kan det ju konverteras till alla möjliga PCM-format allt efter vad marknaden önskar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 13:18

Timbre skrev:Känns är presensform. Skulle vara intressant att veta hur många äldre masterband man hittills har hunnit säkra i DSD. Varje master är en byggsten i framtidsgarantin.

Vad skulle vara bättre att lägga över masterband till ett system som sunkar till ljudet? Även om inte många gamla masterband har ett knyst över 20khz så känns det konstigt. 24/96 pcm borde ju vara mkt bättre.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-06 15:45

"Kriget är över - snurrande plast förlorade", var det någon som skrev någonstans och det ligger nog ganska mycket i det. Vad ska man ha de här gamla formaten med fysiska skivor till egentligen?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-08-06 16:47

Än så länge anser jag att skivhyllan slår datorn när jag ska välja ut en skiva, men det lär väl ändra sig om ett par år. Fysiska skivor är sannolikt på väg ut när det gäller ljud. För video tror jag dock att de hänger kvar eftersom det är inte är så smidigt eller kostnadseffektivt att skicka 25-100 GB över nätet för att se en film - ens på sikt om/när alla har 100 mpbs fiber.

DSD (2,8 eller 5,6) känns tveksamt när PCM 96/24 finns. Krångla inte till det.
...perspektiv...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi