Harryup skrev:Vad är måttet på att klara sig som format?
När jag frågade skribenterna på faktiskt.se om formaten SACD resp HDCD a) blir kvar menade jag om de överlever i såpass livaktig grad att de för de första finns, och för det andra kan handlas lite mer allmänt (och inte enbart hos vissa entusiastförsäljare...).
När jag sedan undrade om b) Blue Ray-formatet kommer att musikaliskt finförädlas till ett nytt, rent musikformat, undrade jag om det som från början väl är ett bild- och ljudformat, sedermera kommer att få en uppföljare i form av ett verkligt dedikerat, renodlat, ljudformat i stil med hur ljudformatet DVD-Audio utvecklades från det vi idag alltmer kallar DVD-Video (som väl normalt bara kallades DVD när det formatet var nytt). Här kan man kanske tänka sig ett nytt Blue Ray-format enbart för ljud, ex kallat Blue Ray-Audio. Detta givetvis under förutsättning att det överhuvudtaget blir någon sådan renodling av ljudet för detta format.
Harryup skrev:... Med mina mått så har båda formaten dött. MEN vissa skivbolag supportrar dom med bra inspelningar. Så jag tror att inspelningskvalitén lika mycket som möjligheten till bättre ljud gör att man köper SACD fortfarande...
Intressant information..!
Harryup skrev:... Själv köper jag en hel del Living Stereo men jag spelar bara av dom som CD eftersom jag inte kan spela SACD...
Detta är ju lite off topic, men inte desto mindre intressant eftersom just dessa inspelningar från
RCA Records - i serien
Living Stereo - ju är kända för att ha (mycket) god (inspelnings)kvalitet. Jag hittade för övrigt en video på You Tube kallad
RCA Introduces Something New--"Living Stereo", där vi får se och höra hur RCA introducerar sitt nya koncept med
RCA Victrola m m ...
Får jag för övrigt fråga om du har något fint inköpsställe att rekommendera för dessa Living Stereo-skivor..?
Greensleeves skrev:... SACD, HDCD - dagsländor eller?, och tja... blir a) dessa format månne kvar, och b) kommer måhända Blue-Ray att musikaliskt finförädlas till ett nytt, rent musikformat..?
Almen skrev:a) Nej.
b) Ja.
Hm. Du är den tillsammans med Peter Steindl som verkar tro att Blue-Ray kan förädlas till ett nytt, renodlat musikformat...