OA51 motorbyte :)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

OA51 motorbyte :)

Inläggav avr7000 » 2008-08-05 02:56

Nya hyss på G i Snickeboa (köket :D, jag har en dedikerad Hifi-verkstad på 30kvm men där är det så stökigt :oops: )...

Bild

Bild

Bild

Det känns skönt med de där gallren då man har en 3 årig Hifi-marodör i hemmet.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-05 05:24

Några fler bilder nu när de är klara...

Bild

Bild

Bild

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-08-05 06:46

Jösses! 8O Äre thiel?
Back in black!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-05 06:50

Nu väntar vi spänt på rapporter om resultatet! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-08-05 08:24

Hur låter det, har du fått till ngn bra delning och balans?

Tror jag får ta med min HiFi-marodör hem till dig som kan göra din
sällskap, medan vi lyssnar. Har själv köpt feta gallret till min OB51or :twisted:

(skall ju även återlämna maskin och kex :roll: )
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-08-05 08:48

Ser riiktigt häftigt ut, låter det dessutom bra är det ju kanon!
Snyggt med den vita frontplattan på diskanten iom att basen är vit och du har vita A4 i porten!
OA51.CE (Ceramic Edition) eller vad ska du kalla dessa?

Karneolen: Var hittar man dessa feta galler?

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2008-08-05 09:05

Härligt att se att fliten har återvänt till dig AVR.
Jag ser fram emot att lyssna på dessa vid tillfälle.

Vi får väl anta att detta byggande inte renderade i att du varvade upp cirkelsågen kl 0400 när resten av familjen låg och sov? :wink:

Schmutziger: Biltema har finfina galler för att skydda element från ligister.

/P
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-05 09:33

jisses, du avr7000 verkar ha hur mycket högtalare som helst, hur är din historia?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-08-05 10:49

:D De ser fina ut. Är delningsfiltret klart? Har du ändrart basreflexavstämningen från original. Jag har tidigare gjort en modd på en kompis OA-52 med Thielelement. Det blev lyckat (Han har numer äggen som förstahögtalare) :) Då passade jag på att göra ett delningsfilter med 4e ordningens Linkwitz-Riley. Filtren ligger utanför i trälådor.
Ett problem med Thielelementen är att om de slår i botten vilket de kan göra :( så kan membranet spricka, precis som på ett hönsägg :? Nu för tiden finns det ju så många olika "ägg" så man måste precisera :lol:

Vilken delningsfrekvens använder du?. Personligen skulle jag inte dela Scan Speak under 2700 Hz ungefär.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-08-05 11:10

Schmutziger:
Jag är sen som vanligt ( :evil: ), men kolla på Biltema som Tux säger de
har 2 olika varianter.

Den ena varianten i alla fall sticker lite på utsidan av lådan men jag har
en plan på hur man kan hantera utsticket så det ser okej ut :roll:
(det kanske kommer på bild i ett forum nära dig . . . så småningom)
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-08-05 11:17

Beträffande galler så är de väl original i detta fall - rätta mig om jag har fel - Accuton ceramic drivers??

http://www.accuton.com/e/data/products/ ... C92-6.html

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-05 11:25

Det är till 10"arna galler skall köpas :)

PS: Jag har en granne som har spruckna thiel-äggskal hemma.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-05 11:44

petersteindl skrev::D De ser fina ut. Är delningsfiltret klart? Har du ändrart basreflexavstämningen från original. Jag har tidigare gjort en modd på en kompis OA-52 med Thielelement. Det blev lyckat (Han har numer äggen som förstahögtalare) :) Då passade jag på att göra ett delningsfilter med 4e ordningens Linkwitz-Riley. Filtren ligger utanför i trälådor.
Ett problem med Thielelementen är att om de slår i botten vilket de kan göra :( så kan membranet spricka, precis som på ett hönsägg :? Nu för tiden finns det ju så många olika "ägg" så man måste precisera :lol:

Vilken delningsfrekvens använder du?. Personligen skulle jag inte dela Scan Speak under 2700 Hz ungefär.

MvH
Peter

Tjena Peter,
Delningsfilteret är inte klart, men det går nog ganska snabbt i o m att jag delar digitalt aktivt...
"Slå i botten" kommer effektivt att förhindras av att de kommer att slippa allt under 80-100 Hz, Inte ens jag kan spela så starkt att de slår i botten då :D. (de kommer även att vara slutna)
Delningen mellan bas och diskant hamnar väl runt 2500 (24/18 ).
Vi har ju talat om egenskaperna runt denna frekvens för SS Revelator 71000 diskanten, man kan ju köra en fuling och stoppa i ett DX25 membran i revelatormotorn men då förlorar jag nog de fina spridningsegenskaperna mellan 10-20 kHz :wink:

Din kompis Keramik OA52 har jag ju varit sugen på några gånger :) Jag har ju en uppsättning nya element till liggande till dem. Jag får spräcka spargrisen och köpa dem nästa gång jag är i Stockholm :D
( Jag skulle dock förmodligen göra hönsägg av dem ganska omgående då jag gillar att spela starkt :wink: )

Det extra paret Accuton C92 skall annars eventuellt hjälpa dessa OA51 i en liten specialare (mer om det en annan gång)

Stefan
Senast redigerad av avr7000 2008-08-05 14:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-05 12:20

Tux skrev:Härligt att se att fliten har återvänt till dig AVR.
Jag ser fram emot att lyssna på dessa vid tillfälle.

Vi får väl anta att detta byggande inte renderade i att du varvade upp cirkelsågen kl 0400 när resten av familjen låg och sov? :wink:

Schmutziger: Biltema har finfina galler för att skydda element från ligister.

/P

Jag hör av mig när det är lyssningsfärdigt! :D

Angående flitens lampa är det bara att släcka den en stund nu och åka ut till kusten på lite familjeaktiviteter :? :) 8)
(blir problem om vi skulle spela i kväll men ni klarar er utan mig)

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-05 12:23

celef skrev:jisses, du avr7000 verkar ha hur mycket högtalare som helst, hur är din historia?

Jag skall uppdatera min presentationstråd vid tillfälle.

Mvh

Stefan

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-22 09:34

Jag läste om den nya Marten-högtalaren, och kom att tänka på Thiel-element. Där jag hade ett minne av att du testat ett element i ett par av dina OA51.

HUR GICK DET SEDAN?

Ja, hur gick det med detta projekt?
Tydligen inget vidare? du du snart? gick vidare med andra element?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-22 11:46

Jag hade dessa ett helt år och dessutom körde jag ett par lådor under OA51 med likadana basar som ett 2.5 vägssystem...

De låter väldigt klart och rent på rimliga nivåer, jättebra på alla sätt!
Dock är det så att jag gillar att spela väldigt starkt och då finns det andra element som låter bättre då de får jobba riktigt hårt. T ex revelatorbasarna där man har mätt konens uppbrytning med laserinterferometri och sedan skurit slitar i noderna i vilka man sedan applicerat dämplim från baksidan för att s a s limma igen slitarna... Helt enkelt ett element där man prioriterat att ta hand om uppbrytningsfenomen, -ett element som passar att spela starkt på.

Keramikbasarna har riktigt stygga uppbrytningsfenomen i frekvensgången och det finns inga mekaniska features i konstruktionen för att minska problemen (man skall ta det i filtret).

Det som skall upp nu så fort jag orkar mäta in dem är ett par OA51 med Illuminatorbasar och Larsen 8 diskant med en slags waveguide...

Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-22 12:49

Det är alltid spännande att följa dina projekt Stefan! :) Blir det omdesignad låda till Illuminatorbasarna då - de är väl rätt djupa?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-22 15:38

Jag har en 10 mm aluminiumdistansring... det räcker precis! :D

Stefan

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-22 16:46

Kul med info, tack Stefan.

Blir tydligen ett komplext passivt filter med dessa basar. Kanske inget man rekommenderas att ge sig på som lekman.
Annars skulle de kanske fungerat hemma hos mig som spelar lågt.

Fungerar verkligen en waveguide på orthoakustiska högtalare. Har för mig att jag har läst om motsatsen.

Ha, självklart har du en egenframtagen? aluminium ring.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-22 17:30

Diskanterna jag använde här... SS710000, var oxå något av en missanpassning. De låter inte som de kostar om man delar dem så lågt som man vill i en OA51.

De går till 40kHz och denna prioritering verkar kosta i hur de beter sig om man spelar starkt i dess nedre arbetsområde i en OA51.

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-22 17:32

"waveguiden" jag tänker på är mer som en 1/3 -1/4 av en waveguide...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-22 18:12

avr7000 skrev:Jag har en 10 mm aluminiumdistansring... det räcker precis! :D

Stefan

:D Hur påverkar det tonkurvan att variera höjden på distansen?

avr7000 skrev:"waveguiden" jag tänker på är mer som en 1/3 -1/4 av en waveguide...

Hmm... har varit inne på samma tanke men då med den sk 3-vägaren som idé. Hur tänker du ang OA51 - är det golvreflexen du vill komma åt eller öka ljudtrycket i direktljudet?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-12-23 00:31

Stefan: vad hoppas du vinna på ett byte till Illominajtor jämfört med tex. Revölajter- eller Elle2-basen? Eller är det helt sonika bara nyfikenheten som lockar? :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-23 00:40

Glebster skrev:Stefan: vad hoppas du vinna på ett byte till Illominajtor jämfört med tex. Revölajter- eller Elle2-basen? Eller är det helt sonika bara nyfikenheten som lockar? :wink:

Jakten handlar om så distortionsfritt ljud som möjligt vid väldans starka nivåer...

Stefan

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-12-23 11:02

Skala upp oa51 till större volym och utveckla den till 3-vägare?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-12-23 13:14

avr7000 skrev:
Glebster skrev:Stefan: vad hoppas du vinna på ett byte till Illominajtor jämfört med tex. Revölajter- eller Elle2-basen? Eller är det helt sonika bara nyfikenheten som lockar? :wink:

Jakten handlar om så distortionsfritt ljud som möjligt vid väldans starka nivåer...

Stefan

Låter ju som en anledning så god som en annan! Några frågor från en som spekulerar i vilken konfiguration och utförande han ska köra;

1. Kör du samtliga baselementvarianter i sluten kavitet eller har du även testat BR-utförande?
2. Delar du 80Hz mot bassystem?
3. Läste någonstans att du använder aktiv delning (Behringer?) mellan diskant och bas i OA51orna. Vid vilken frekvens respektive med vilken branthet delar du?

Är själv inne på en aktiv lösning, eventuellt med den stora miniDSPn.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-03 16:33

avr7000 skrev:

Stefan

Vad är det som får dig att tro att det finns något annat än en pimpad design att hämta ur Illuminatorbasen jämfört med Revelatorn, speciellt om du inte ska köra djupbasen med den? Finns det några data eller seriösa tester som pekar på att den skulle kunna vara bättre?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-01-03 16:50

paa skrev:
avr7000 skrev:

Stefan

Vad är det som får dig att tro att det finns något annat än en pimpad design att hämta ur Illuminatorbasen jämfört med Revelatorn, speciellt om du inte ska köra djupbasen med den? Finns det några data eller seriösa tester som pekar på att den skulle kunna vara bättre?

motorsystemet har kanske förutsättningar att vara linjärare?
mindre ivägen bakom elmeentet som hindrar?
lasermätt kon på samma vis som för revelator kanske?
osv
Det är kul att testa!?

Om inte annat så får ju stefan data på om det pekar på att det är bättre när han testar, datablad är ju som sagt inte så mycket att lita på... :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-03 17:29

paa skrev:
avr7000 skrev:

Stefan

Jag är inte minst nyfiken på om det finns några hörbara (hur jag nu skall kunna härleda detta :wink: ) fördelar med dess underhängda magnetsystem...
Bremenbasarna presterar ju mycket mer än vad de ser ut att kunna göra! förmodligen delvis tack vare sitt fantastiska motorsystem.

Även Illuminatorelementets kon har ju adresserad dämpning av konmaterialet, två koner som är ihoplimmade, -så Revelarotelementets fördelar här kanske är bibehållna...

För övrigt testar jag mycket bara just därför att jag kan :D

Stefan

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati