Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-06 15:34

Helt on topic:

Var hemma hos en kamrat som sedan slutet av åttiotalet haft linn (glansdagarna?). Han har nyligen flyttat och köpt surroundlösning. I hans sovrum stod hans galma linn set-up, som bestod av Basik, Ikemi, Kollektor och ett slutsteg som jag inte minns namnet på. Högtalare var isobarik med biwire och bänken verkade också vara linn. Fy f*an vad snyggt! Jag har lyssnat mycket på skivor i den anläggningen och alltid tyckt det låtit mkt bra.

Surroundlösningen var också Linn. Den bestod av center, (jätte)sub och fyra likadana frontar/surrar. Lådorna var av plast. Den lät precis som alla surroundlösningar: det smällde och "svooscahde" (vi spelade bilspel). Den var inte särskilt snygg. Kinns inte vad den hette (Multi-Kanel, kanske:)) Jag frågade om linn gått från detta med kontroll över signalvägen och källan först m m och mindes också att linn var sena med att ha subbar i sortimentet. Kompisen sade: Detta är ett billigt system och det är inte gjort i Skottlland utan Kina.

Vad tycker då jag har hänt med Linn efter denna upplevelse?
- Linn är numera mindre snyggt
- Linn har blivit mainsteam
- Linn har övergett många idéer som gjorde märket speciellt och attraktivt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-06 15:38

CODY skrev:Helt on topic:

Det var på tiden. :wink: :D

Håller för övrigt med dig. De gamla Linngrejorna var otroligt snygga. I övrigt måste jag nog konstatera att jag hade lite fel ändå: Linn tycks fortfarande vara kapabelt att väcka lite känslor. Kul! :)

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Att ni orkar tjafsa jämt på detta forum!

Inläggav majjen04 » 2008-08-06 15:56

Tja MP!

Innan jag t ex dömmer ut en produkt så brukar jag göra så här:

Jag tar t ex en Linn LP12:a samt en annan för mig intressant skivspelare bestyckar dem med en likadan tonarm samt pickup, kopplar in dem i min hemmaanläggning avnjuter några av mina favoritskivor, noterar eventuella avvikelser. Ber sedan min hustru säga om hon hör några avikelser, samt ber henne att säga vilken skivspelaruppsättning hon föredrar!

Sedan ber jag några "musikaliska" vänner titta förbi en kväll eller så och lyssna på mina kombinationer, de redovisar även de om de hör några avikelser. Sedan lyssnar jag lite till innan jag köper skivspelaren som jag vill ha.

Hur gör du?

När du bestämde dig för att Forsellen var bättre än LP12:an så antar jag att du under kontrollerade former lyssnade på dem samtidigt eller hur!
Gjorde du det hemma hos dig, i en studio eller i en affär?
Givetvis hade du ju samma kringutrustning på båda skivspelarna så Vilket Riaa steg användes, vilken pickup m.m?
Hur många var ni som lyssnade samtidigt? Var du kanske ensam?
Hur länge lyssnade du/ni på skivspelarna?
Spelde ni olika musikstilar etc!

Redovisa gärna detta!

Visst kan man ha en åsikt utan att ha lyssnat på en produkt eller utan att äga/lånat den ! Visst kan man ha en åsikt om vilken skivspelare, högtalare m.m som låter/mäter bäst utan att ens ha jämfört dem under kontrollerade former.

Dessa åsikter intreserar dock inte mig! Jag vill att folk testat sina prylar och jämfört dem på ett bra sätt för att jag tillfullo skall ta deras åsikter på allvar.

Du har inte redovisat vilka skivspelare du lyssnat på, hur du gått tillväga på etc! Således är diskussionen med dig från min sida helt avslutad tillsvidare.

Mvh
majjen

Vip! member i route 81

MP skrev:
majjen04 skrev:Vad fick du ge för Forsellen, vilken pickup, riaa använder du! Vilken av Forsells skivspelare har du? Du har äger väl en Forsell eller hur?

Vad får dig att tro att jag har en Forsellspelare? Kan man inte ha en åsikt utan att äga produkten ifråga?
majjen04 skrev:Om du inte vet om du kan stampa takten bättre med din egen Forsell eller en LP12:a är det inte konstigt tycker du?

Logiskt felslut.
majjen04 skrev:Du anser att vi som du kallar Linnidioter inte vet att det finns andra extremprodukter på marknaden som kan vara bättre än Linn. Du har inga fördomar eller hur?

Vem har jag kallat Linnidioter? Det är nog en freudiansk felläsning från din sida. Jag använder termen Linnioter. Och jag sa "många" och inte "alla" Linnioter. Fördomar kan du ha själv.
majjen04 skrev:Vilka extrem byggen har du själv hemma? Vill veta detta!

Vad får dig att tro att jag har några extrembyggen hemma?

Rent generellt tycker jag att du verkar dra en massa konstiga slutsatser av mina inlägg. Du påstår saker som inte skrivits och frågar saker som visar att du inte läst/förstått innehållet. Inget ont menat, men du kanske skulle betrakta och begrunda det som skrivs lite bättre?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Att ni orkar tjafsa jämt på detta forum!

Inläggav Bill50x » 2008-08-06 16:48

majjen04 skrev:...
Jag tar t ex en Linn LP12:a samt en annan för mig intressant skivspelare bestyckar dem med en likadan tonarm samt pickup, kopplar in dem i min hemmaanläggning avnjuter några av mina favoritskivor, noterar eventuella avvikelser. Ber sedan min hustru säga om hon hör några avikelser, samt ber henne att säga vilken skivspelaruppsättning hon föredrar!

Sedan ber jag några "musikaliska" vänner titta förbi en kväll eller så och lyssna på mina kombinationer, de redovisar även de om de hör några avikelser. Sedan lyssnar jag lite till innan jag köper skivspelaren som jag vill ha.

Att du bara orkar :-)

Själv köpte jag en komplett Linn (uppdaterad i några omgångar) just för att jag inte längre orkar hålla på och fippla med pickuper och liknande. Det gjorde jag under den första halvan av 80-talet men numera är jag alldeles för bekväm av mig. Passerade Anders på Tonläget för ca 5 år sedan och hörde för första gången en Linn-pickup med RIAA-elektronik som lät riktigt bra. Mina tidigare försök med billigare Linn-pickuper föll aldrig väl ut. Lät väl glatt och skoj men alldeles för skramligt för min smak.

Men nu lät det bra och jag beställde en komplett uppgradering av mitt verk så numera sitter det såväl Ekos, Akiva B, Linto och Lingo2 i systemet. Och jag är nöjd även om jag inbillar mig att med tester och matchning (med tex annan pickup/tonarm) skulle det kunna låta ännu bättre.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-06 19:06

prolinn skrev:Jag vill be personer som eventuellt tagit illa vid sig på något sätt om ursäkt (untantaget er som varit medvetet oförskämda). Jag ville bara försöka ge min syn på saken, men mina åsikter tycks tarva betydligt större bevisföring än vad övriga deltagare avkrävs.

Åsikter (vad någon tycker) kräver aldrig bevis. Subjektiviteter är personliga och behöver aldrig bevisas.

Spekulationer om objektiviteter eller i ännu högra grad påstående som låtsas vara sanningar trots att de bara är spekulationer och/eller gissningar, är något helt annat. De behöver ALLTID ges stöd av argument eller sakframställningar om man skall kunna begära att någon annan skall acceptera dem.

Du repeterar dina påståenden (inte åsikter) med stor envishet, men har hittills så vitt jag sett inte gjort minsta ansats att presentera några som helst argument. Det är okej, men då får du acceptera att de som faktiskt undersökt det du tror något om, vet bättre.

prolinn skrev:IÖ: Kan det inte vara så att det har hänt saker sedan slutet på 80-talet som skulle kunna påverka resultaten av de försök som då gjordes så att slutsatserna som då drogs inte längre är lika allmängiltiga?

Argument tack.

Jag känner inte till några mutationer eller liknande som signifikant ändrat mänsklighetens hörselapparat de senaste 25 åren, nej.

Känner du till något som du vill anvföra som stöd till den tesen du just frmförde?

prolinn skrev:Är inte dina högtalarkonstruktioner av idag så mycket bättre att vissa av slutsatserna som du eller ni drog i början på 80-talet kanske skulle blivit annorlunda om försöken gjordes om med dagens utrustning?

Nej, inte så vitt jag vet.

Delar av de studier jag gjorde under slutet av 70-talet och början av 80-talet har dessutom repeterats i "modern tid" (2000-talet) på svenska högskolor i försök att falsifiera mina slutsatser (på min begäran), men resultaten har varit att mina slutsatser från studierna har verifierades. I varje detalj faktiskt så här långt.

Dessutom har jag ju även efter 1989 gjort mängder av "småstudier" och jag har hittillls inte träffat på några resultat som motsäger något av det jag kommit fram till tidigare. När så sker är det för övrigt ett tecken på dålig vetenskaplighet, eftersom vetenskaplig metodik betyder att det inte är tillåtet att dra några slutsatser som kan vara fel.

Däremot kan man förstås skapa hur många teser man vill som resultat av experiment (eller ta dem ur luften) men teser är inte teorier.

Många av de saker du skrivit i den här tråden kan sorteras som teser, alltså saker som man kan tro kan vara möjliga, och som man kan vara intresserad av att undersöka vetenskapligt. Att undersöka något vetenskapligt betyder i praktiken att man framförallt sätter upp falsifieringsvillkor. Kan man inte göra det är det en tes utan vetenskapligt värde. Kan man göra det, och inte lyckas falsifiera teses så har man bildat en teori, vars styrka kan vara allt från stor till noll, beroende på hur tesen och falsifieringsvillkoren såg ut. En teori är ju aldrig allmängiltig, utan alltid bara giltig inom ramen för sin definition.

prolinn skrev:Egentligen är ju saken ganska enkel. Var och en som bor tillräckligt nära en Linn-handlare kan för egen del bilda sig en egen uppfattning huruvida vad som hänt med Linn eller om vad jag påstår är fel eller rätt. En bra början är att ta fram en platta med en artist som man uppskattar mycket och provlyssna någon eller några låtar med denna artist som man inte tycker är bra. Prova att göra en bedömning av hur bra musikerna spelar och sjunger ungefär som om ni lyssnade på ett live-framträdande. Ta sedan med plattan till en Linn-butik och lyssna igen...

Eller ännu bättre - skippa de där instruktionerna helt och lyssna med öppna sinnen!

Lyssna som ni vill och glöm suggestionerna som gör er döva för saker som utspelar sig i andra dimensioner än de som suggestionerna sätter lyssnarens hela fokus på. Lyssna fritt och hör alla saker som kommer fram när man lyssnar med öppet sinne.

Glöm bort vilken apparat ni lyssnar på (lyssna blindt) och glöm bort vad någon säger att ni skall lyssna efter. Lyssna på musiken som man lyssnar på musik - hur tusan ni vill! :)

Vh, iö

- - - - -

PS. Tänk om någon skulle stå utanför operan eller konserthuset och delade ut lappar till publiken där det stod att de skall lyssna efter hur lätt det är att stampa takten och följa melodin under föreställningen (så ingen råkar tycka om musiken trots att den minsann är dålig...).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-06 20:34

Jag har lyssnat på Linn idag. :)

Mest förväntansfull var jag faktiskt på försäljaren och/eller försäljningtekniken/demonstrationen.
Jag blev lite besviken faktiskt, jag hade mer eller mindre räknat med en suggestiv försäljarledd demo, men det här var ju något helt annat.
En riktigt trevlig och ödmjuk kille som visade sina produkter på ett helt neutralt sätt. Det var inget tal om tunedem eller vad jag skulle lyssna efter, inget prat om att Linn passar bäst till Linn, inget skitsnack om andra produkter överhuvudtaget. Jag fick själv ratta anläggningen och spela så starkt jag ville, och välja musik själv.
Kort sagt, en väldigt bra och professionell demo i en trevlig och avslappnad atmosfär. Kan rekommenderas.

Apparaterna var jag inte riktigt lika imponerad av. Den dyraste/bästa serien var förvisso rätt tjusig och andades kvalitet, men jag tyckte inte den lät speciellt bra.
Lite för beslöjat och instängt på något sätt för min smak.
Kan ha varit rumsproblem också....svårt att säga.

Men allt i allo en kul upplevelse. :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-06 21:19

I-Ö,

kan inte du med din branschkännedom berätta hur det kommer sig att Linn som från 70-talet var mycket framgångsrikt (framgångar som tycks burna av skivspelaren som nämns ovan), hade en egen "ideologi" och många tvärsäkra idéer som accepterades av en stor del av hifi-köparna, nu har blivit vad man kan kalla mainstream och nedtonat?

Vad berodde framgångarna av? Det kan ju inte bara ha varit demonsäljare från Norrland och en guru i Skottland. Någon kärna av kvalitet måste det väl finnas?

Vet inte hur Linn säljer, men jag tror att de minskat försäljningen i Sverige och man hör sällan talas om dem.

Kort och gott: Varför har det gått som det har gått med Linn?

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-08-06 22:01

CODY skrev:I-Ö,

kan inte du med din branschkännedom berätta hur det kommer sig att Linn som från 70-talet var mycket framgångsrikt (framgångar som tycks burna av skivspelaren som nämns ovan), hade en egen "ideologi" och många tvärsäkra idéer som accepterades av en stor del av hifi-köparna, nu har blivit vad man kan kalla mainstream och nedtonat?

Vad berodde framgångarna av? Det kan ju inte bara ha varit demonsäljare från Norrland och en guru i Skottland. Någon kärna av kvalitet måste det väl finnas?

Vet inte hur Linn säljer, men jag tror att de minskat försäljningen i Sverige och man hör sällan talas om dem.

Kort och gott: Varför har det gått som det har gått med Linn?

Ett typiskt inlägg från någon som inte har en susning om läget. Linn är idag betydligt större än det var på 70- och 80-talet. Tidigare är det väl istort sett bara LP12:an som varit någorlunda världskänd. Idag betraktas Klimax serien som eller nära state-of-the-art även bland traditionella icke Linn-intresserade. Idag levererar även de billigaste produkterna prestanda som man kan få leta högt upp i konkurrenternas produktlinjer för att finna jämförbara prestanda. Även Linns mer Lifestyle-anpassade produkter har bra prestanda. Man kanske inte kan spela lika högt som på de traditionella produkterna, men grundprestanda finns där. Linns bästa grejjer låter inte ens som man tror att en bra stereo skall låta längre. De låter mer som om det vore på riktigt OCH de excellerar i att förmedla musiken så att man både hör och förstår vad artisterna spelar. Det kan vara en chock för en inbiten audiot, men alla tycks inte gilla transparent ljud.

Något som man kan förvånas över när man lyssnar på riktigt bra grejjer är att det inte alltid låter sådär kristalliskt skirt. Det låter givetvis klart och tydligt, men det kan sakna det där extra skira. Lite extra metallklang på återgivningen som gör stråkar mer metalliska, lite extra attack på gitarren och lite extra aura på röster. Det kristalliska är enligt min erfarenhet ofta distorsion. Distorsionen kan göra återgivningen mer framfusig och nära, vilket kan vara trevligt ibland, men det är inte samma sak som att den gör återgivningen reellt tydlig för det. Undrar om det är flera som noterat detta?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-06 22:34

Snälla prolinn,

bara för att du blir ombedd att hålla en "sakframställning", behöver du inte göra det. :D jag medger att jag inte har någon större susning om linn eller har läst några av deras årsredovisningar. Men mitt intryck är att det inte är lika "stort" i Sverige som det var förr. Det kan bero på att jag bor på fel ställe.

Var och lyssnade på ett naimsystem hos en handlare i min stad. Lät oerhört bra: cd5i, nait samt allae och n-sub. Jämförde med arcam och audiovector. Allt tog en kvart, men naimen lät bättre, mycket bättre. Naim har ju lite sama filosofi. Jag är inte det som jag tror att du menar med audioit och jag är inte heller "linnist". De linnanläggningar jag har hört har varit några av de bästa anläggningar jag har hört.

Jag skulle gärna offra en semesterdag för att få höra ett aktivt linnsystem, t ex akkurat.

Vad tror du att det beror på att jag och andra i tråden tycker att det blivit en smula tyst om Linn? Svensk ankdamm, kanske?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-06 23:22

prolinn skrev:Ett typiskt inlägg från någon som inte har en susning om läget.

Detta andas varken respekt eller ödmjukhet. Bättring!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-06 23:58

CODY skrev:I-Ö,

Jag är nog inte rätt person att kommentera det, men med det sagt skall jag ändå försöka göra det - baserat på den begränsade kunskap jag har om märket, och dess utvecklig sett ur olika perspektiv.

(Min egentliga kontakt med märket inskränker sig till att jag genom direktkontakt lärde känna försäljningsstrategin på 70-talet som escallerade på 80-talet, att jag själv äger en LP12, att jag träffat Ivor och talat med honom någon timme och att jag besökt fabriken i Skottland. En sak till kan jag säga, jag är i varje fall lite bekant med Kalle som idag driver Linnbutiken i Stockholm, och som jag tycker är en mycket sympatisk person. Så vitt jag har kunnat märka har han helt tagit avstånd från det bondfångeri som var rådande under 80-talet.)

Så vad har jag då att säga om det hela?

Jag tror för det första att framgången på 80-talet framförallt handlade om att kändgöra företaget och namnet. Det lyckades extremt väl genom en livets ord-liknande marknadsföring.

Ekonomiskt var det nog inte en riktigt lika stor framgång, eftersom själva beteende snarare var sociologiskt intressant, än att buskapet och apparaterna var det, för de flesta.

Men det gick nog ändå förhållandevis bra. Men det var ett litet märke, det vill säga ett med få produkter och ganska liten produktion.

Därefter har de så vitt jag förstått (jag kan vara felunderrättad) fått mycket ekonomiskt stöd från Skottland för att kunna expandera till ett stort företag, och det är nog faktiskt först på senare år = nuförtiden, som företaget som jag förstått det blivit ett riktigt guldägg. Jag tror att de så sent som förra året (eller var det i år?) fått något industripris i Skottland för att det varit så vinstgivande (mest i Skottland?) alltså för att verksamheten genererat så mycket pengar.

Det finns alltså skäl att notera att även om profilen idag är mycket mera mainstream, så är marginalerna mycket större (tillverkningen har effektiviserats och priserna trissats upp), men jag tror att minnet lever från förr.

Kanske inte således att nya generationer vet exakt hur det var för 25 år sedan och den kult som odlades då, men gamla Linn-ägare hjälper till att hålla dogmerna vid liv...

Jag kan tycka att det är lite fascinerande med tanke på att apparaterna idag inte har speciellt många likheter med de från tiden då dogmerna skapades.

CODY skrev:Vad berodde framgångarna av? Det kan ju inte bara ha varit demonsäljare från Norrland och en guru i Skottland. Någon kärna av kvalitet måste det väl finnas?

Det kan jag bara spekulera om, men jag tror att Ivor själv, i kombination med säljare över hela världen som var beredda att bli "lydiga profeter" (att höra dem tala har varit som att höra alla tala med samma mun - en persons ord från många olika papegojmunnar, repeterandes samma dogmer...) och sluta tänka själva, var det ursprungliga framgångsreceptet.

Hur just Norrland kom in i sammanhanget får du gärna berätta om. Hände det något speciellt just där menar du, som var mera demoniskt än i andra delar av landet där det såldes Linn?

När jag talade med Ivor själv var det dock uppenbart att han tillät sig själv att tänka mycket friare än sina profeter, och han ägnade sig inte alls åt att repetera samma i förväg preparerade fraser som de utbildats att tro på, eller i varje fall att predika.

Men jag tror han såg den kommersiella poängen/tryggheten i att representanterna inte skulle få tänka själv, utan bara repetera inlärda mantran.

Idag tror jag Linn lever på gamla meriter "ryktesmässigt" medan själva apparaternas faktiska utveckling och filosoferandet runt det är en sak för sig - som har mycket lite med marknadsföringen att göra (jag har sett de lyssningsrum på Linn där tundem-lyssningen skall ske, och där kan ingen förnuftig lyssning ske). Tror faktiskt att mätningar i varje fall av elektronikapparater hos Linn är en mycket större komponent än de vill göra gällande. Och jag tror att det är orsaken till att apparaterna idag är så mycket bättre än de var.

Linns representanter runt världen tycks inte alls i samma grad "odla" budskapet dag. Kalle är ett föredöme, inte bara jämfört med Linn på den gamla goda tiden, utan även om man jämför med hifi-handlare i stort.

CODY skrev:Vet inte hur Linn säljer, men jag tror att de minskat försäljningen i Sverige och man hör sällan talas om dem.

Jag är ingen expert på varken ämnet i stort eller Linn i synnehet, men jag tror att de säljer betydligt mera idag än de gjorde under "storhetstiden", i varje fall om man räknar i kronor.

CODY skrev:Kort och gott: Varför har det gått som det har gått med Linn?

Jag tror investorer och andra kan ha haft i varje fall en viss inblandning i det hela, och därför velat att företaget skulle tona ned sitt frikyrko-predikande. Jag tror även att det faktiskt (trots att de får mindre press på grund av det) har gynnat företaget.

Kan nämna att jag håller Linn CD12 som en CD-spelare som var (är?) mycket nära det perfekta. Även om jag nog tycker den var (är?) alldeles för dyr för vad den presterar, med tanke på att man får samma prestanda med nästan valfritt spelverk + DACen från Benchmark.

Men å andra sidan är kvalitetskänslan hos CD12 inte att ta miste på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-08-09 20:32

IngOehman skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:
IngOehman skrev:
IngOehman skrev: Det är alltid bäst att ta hand om fel där de finns, istället för att försöka eliminera dem genom att kompensera dem någon annanstans.

Rätt, o det är väl det man gör om man byter ut en komponent som påverkar insignalen till högtalarna negativt (resonant, skrikig i diskanten, bumlig i basen etc etc.) :wink:

Jag tror inte man kan kompensera ett dåligt rum med att byta elektronik, men med bättre elektronik kommer ju felen att minska --> det låter bättre i rummet, eller hur?

Nej.

Rummets fel påverkas extremt lite av elektroniken som driver högtalarna.

Vadå nej?
Jag diskuterade påverkan o att kompensera där felet finns, inte storlekar.
Att den är mindre än rummets påverkan enl dig är ju en annan diskussion, inte sant? :wink:

Nej. Felen från rummet minskar inte med "bättre elektrnik". Och det är inte ens säkert att totalfelen kommer att minska. Det beror ju på hur föreliggande fel samverkar. Men det viktigaste jag försökt få fram är att man bör ta hand om felen där de finns, och inte göra gällande att ett fel av digniteten 214 inte gör något om man tar bort ett fel av digniteten 1,3 (okänd polaritet).

Känns som du slår in öppna dörrar. :wink:
Du, jag och phone är ju överens om att åtgärda felen där de finns...

Givetvis minskar inte rumsfelen (de relaterade till rummet) med bättre elektronik, där är vi överens med. (men det har jag väl aldrig skrivit de skulle göra heller, eller hur?)

Men om nu ett fel finns i elektroniken (vilket det gör då intenting är perfekt) är det enlig mig att "åtgärda felen där de finns" att byta elektroniken till bättre grejjer.
På samma sätt som att fixa akustiken är att "åtgärda felen där de finns".
Dvs, båda sakerna leder mot ett bättre ljud i rummet.

Frågan är varför du talar om de rumsakustiska aspekterna överhuvudtaget för att komma in på byte av CD-spelare?

Det var ju så du kom in på det, minns du?

Var det inte meningen att det du skrev skulle handla om hur de rumsakustiska problemen skulle minsta när man bytte CD-spelare? Varför skrev du annars om CD-spelaren i de kontexten?

Vh, iö

De akustiska problem jag trodde mig ha, försvann med bättre elektronik (samma högtalare anändes under 12 år). Har upplevt detta i olika rum o med olika HIFIsystem/samma högtalare under dessa 12 år.
Med elektronik är det inte enbart CD-spelare utan även för/slutsteg.
Mitt exempel vad ju försteg.

Kan väl inte bara vara jag som upplevt detta?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-08-09 20:35

hevi skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Men om nu ett fel finns i elektroniken (vilket det gör då intenting är perfekt) är det enlig mig att "åtgärda felen där de finns" att byta elektroniken till bättre grejjer.
På samma sätt som att fixa akustiken är att "åtgärda felen där de finns".
Dvs, båda sakerna leder mot ett bättre ljud i rummet.

Mmm, men den ena åtgärden ger (tummregelmässigt, förståss 8) ) ungefär lika stor skillnad som att hålla ett hårstrå framför diskanten eller ej (dvs ganska obetydlig), emedan rumsaktustikåtgärder ger påtaglig skillnad i återgivningsuplevelse per spenderad tusenlapp (i de flesta lyssningsrum).

H

Hur vet du det, har du testat?
Jag har, se föregående post (svar till IÖ) o byte av elektronik gav avsevärt minskad bummel i basen.
Min poäng är att man ska INTE automatiskt utgå från att problem ALLTID kommer från rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-08-09 23:43

IngOehman skrev: Delar av de studier jag gjorde under slutet av 70-talet och början av 80-talet har dessutom repeterats i "modern tid" (2000-talet) på svenska högskolor i försök att falsifiera mina slutsatser (på min begäran), men resultaten har varit att mina slutsatser från studierna har verifierades. I varje detalj faktiskt så här långt.

Dessutom har jag ju även efter 1989 gjort mängder av "småstudier" och jag har hittillls inte träffat på några resultat som motsäger något av det jag kommit fram till tidigare.

Var kan jag läsa om dessa?
En kort sammanfattning av resultaten vore kalas om det finns :wink:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-08-09 23:51

KarlXII skrev:Jag har lyssnat på Linn idag. :)

Mest förväntansfull var jag faktiskt på försäljaren och/eller försäljningtekniken/demonstrationen.
Jag blev lite besviken faktiskt, jag hade mer eller mindre räknat med en suggestiv försäljarledd demo, men det här var ju något helt annat.
En riktigt trevlig och ödmjuk kille som visade sina produkter på ett helt neutralt sätt. Det var inget tal om tunedem eller vad jag skulle lyssna efter, inget prat om att Linn passar bäst till Linn, inget skitsnack om andra produkter överhuvudtaget. Jag fick själv ratta anläggningen och spela så starkt jag ville, och välja musik själv.
Kort sagt, en väldigt bra och professionell demo i en trevlig och avslappnad atmosfär. Kan rekommenderas.

Vilken butik/säljare var det?

Användarvisningsbild
Guitarminister

Inläggav Guitarminister » 2008-08-10 00:14

Sportbilsentusiesten skrev:

Kan väl inte bara vara jag som upplevt detta?

Nej då. Min CD och för-effektförstärkare brann upp för några veckor sedan till följd av ett blixtnedslag. Kopplade därför in lite "reservprylar" som jag normalt har i tvättstugan. CD från Sony samt en förstärkare som heter Onkyo Integra. Kablage, högtalare, rummet och högtalarplaceringen är helt orört.

Förutom att det låter riktigt tråkigt så har jag fått stora ljudproblem. Det är framförallt basen som är ställer till bekymmer. Rent subjektivt så är den inte längre rapp och torr utan mer blöt och slö. Jag tror att rummet förvärrar detta eftersom basen aldrig riktig hinner "klinga av" eller "rinna ut". Det blir lite som att sitta i ett bashorn.

Jag vet inte om det är två onda ting som samverkar men faktum är att med ordinarie system så har jag inte tillstymmelse till problem. Basen är då tight som ett grodarsel! 8) (Jag har dock akustikjusterat rummet lite grann utifrån det ordinarie systemet så det kan kanske påverka.)

Tyvärr så tar försäkringsbolaget god tid på sig så jag får väl leva med detta ett tag till. :x

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-10 01:10

KarlXII skrev:Jag har lyssnat på Linn idag. :)

Vilken butik/säljare var det?

Det var på Karlavägen i Stockholm.
Minns inte namnet på säljaren.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-10 19:16

sportbilsentusiasten skrev:Kan väl inte bara vara jag som upplevt detta?

Frågar igen, vilka CD spelare/förstärkare har fel på flera dB?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-10 20:15

subjektivisten skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Kan väl inte bara vara jag som upplevt detta?

Frågar igen, vilka CD spelare/förstärkare har fel på flera dB?

Vem har sagt att en CD-spelare har/kan ha fel på flera dB? Jag förmodar att du menar frekvensgångsfel.

Men det behövs väl inga större frekvensgångsfel för att basen ska låta bumlig? I all enkelhet har jag jämfört en billig NAD3020 med en Musical Fidelity Tempest. Den förra låter definitivt mer bumlig och "seg". Men jag är övertygad (utan att veta) att frekvensgången mellan dessa förstärkare inte skiljer sig speciellt mycket. Det brukar det inte göra på enkla förstärkare.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-10 20:51

Det första vi bör göra är och se om denna bumlighet finns kvar i ett blindtest. Om den finns där så kan vi börja kolla vart ifrån den kommer. Jag har nog aldrig upplevt något dyl och är därför väldigt skeptisk.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-10 21:02

Jag har upplevt något liknande faktiskt. Det var med LTS-F1 och Nad 310
(2x20 eller 25W). Tänkte inte så mycket på om det var bra eller dåligt ljud,
men på skoj testade jag och en vän att koppla in hans Nad C372.
Han tyckte ljudet blev sämre, jag tyckte ljudet blev bättre. Den förut så
genom huvudet vandrande basen var på något sätt borta. Den var märkbart
minskad i alla fall. Där hade funnits en stor bumlighet med min lilla 310
uppenbarligen. Min vän tyckte inte alls om den kraftigare förstärkaren hos
mig, han gillade min kringvandrade bas som svepte in allt i bas bas bas.

Vad det berodde på har jag ingen aning om, men jag kan gissa att den
betydligt större förstärkaren kunde hålla lite bättre koll på hur konerna
vandrade. Att vi sedan upplevde skillnaden som färre rumsresonanser/mer
kontrollerad bas istället för vad det kanske egentligen berodde på är ju en
annan sak. Men dylikt går säkert lätt att tro har med rumsresonanser att
göra då man ställs inför det.

Det var en kraftig skillnad. Något skumt var det. Kanske var min lilla
förstärkare trasig, kanske var det något annat. Men upplevelsen var den
ovan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-10 22:04

Behöver jag påminna att liknande utsagor kan man läsa om dyra strömkablar, hifi-möss, magiska stenar och dyl saker. 8)
Säger inte att det måste vara så, men ett blindtest är ju ett bra sätt att veta om det verkligen är någon skillnad, till att börja med. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-10 22:09

subjektivisten skrev:Det första vi bör göra är och se om denna bumlighet finns kvar i ett blindtest. Om den finns där så kan vi börja kolla vart ifrån den kommer. Jag har nog aldrig upplevt något dyl och är därför väldigt skeptisk.

Det behövdes ingen blindtest för att konstera skillnaden mellan mina två förstärkare. Ännu stadigare och kontrollerat blev det dock med Linns LK140 men den spelar i en annan liga (prismässigt tex) och bara SKA vara bättre.

Naturligtvis påverkas inte rummets egenskaper av vald förstärkare eller annan elektronik (förutom i viss mån EQ´s) men alla fel i en kedja adderas och ju fler fel som åtgärdas ju bättre låter det. Är felen likartade blir resultatet naturligtvis riktigt dåligt. Ta kombinationen bas-bummel i ett rum tillsammans med en förstärkare med dålig kontroll av baselementen. Resultatet blir naturligtvis fullständigt kass jmf med samma förstärkare i ett ljudmässigt idealiskt rum. Samma sak med ett dåligt rum med en bra förstärkare.

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-10 22:37

subjektivisten skrev:Behöver jag påminna att liknande utsagor kan man läsa om dyra strömkablar, hifi-möss, magiska stenar och dyl saker. 8)
Säger inte att det måste vara så, men ett blindtest är ju ett bra sätt att veta om det verkligen är någon skillnad, till att börja med. :D

Verkligen inte.

Det enda som stärker det jag upplevde som reellt, var hur han instinktivt
reagerade på något jag uppfattade som väldigt positivt som väldigt
dåligt/tråkigt. Jag är tämligen säker på att jag med lätthet hade plockat det
upprepade gånger i blindtest med rätt testsignal. Det var ingen subtil
skillnad. Men jag vill inte säga mig vara 100% säker, men tro kan jag göra.

Jag vet att ingen är undantagen effekten av placebo, och ja, det enda rätta
sättet att verkligen bekräfta det hade varit genom ett kontrollerat blindtest.
Så lycklig var dock inte situationen. Jag känner mig rätt så nyktert
skeptisk till liknande utrop annars, det vet du nog nästan om, men tyckte
ändå att upplevelsen var värd att nämna här.

Kanske någon har en till förklaring.
Senast redigerad av shifts 2008-08-10 22:43, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-10 22:40

Bill50x skrev:Det behövdes ingen blindtest för att konstera skillnaden mellan mina två förstärkare.

Frågan man ibland kan göra sig en tjänst genom att ställa sig, är:

Behövs det ett icke-blindt (öppet) test för att kunna konstatera skillnaden?...

Om så är fallet kan det betyda att det du hör är suggestion.

Men å andra sidan behöver det ju inte vara så heller. Frågan är vem du försöker övertyga, dig själv eller någon annan? Eftersom du skriver om det här förmodar jag att det är någon annan.

Om det är dig själv du försöker övertyga så kanske det räcker med din gudomliga övertygelse till och med - men om det är någon annan du vill skall övertygas, så kan det vara klokt att ta reda på vad de har för egna erfarenheter. Om de t ex har haft samma upplevelser som du, men sedan gjort flera experiment än du, och funnit att det varit suggestionens makt som varit mycket större än de trodde, så kan det vara så att de tror att det är något du har kvar att upptäcka.

Inte så att det behöver vara så, men hur skall du kunna veta att det inte är så?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-08-10 23:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-10 23:11

Tja, man kan kanske ta till en Qvadrupel blindtest. Exakt hur den skulle
exekveras är jag tyvärr för tillfället förhindrad/ej i stånd till, att förtälja. :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-10 23:13

Bill50x skrev:Det behövdes ingen blindtest för att konstera skillnaden mellan mina två förstärkare.

Exakt samma säger dom om strömkablar och hifimöss.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-10 23:15

shifts skrev:Det enda som stärker det jag upplevde som reellt, var hur han instinktivt reagerade på något jag uppfattade som väldigt positivt som väldigt dåligt/tråkigt. Jag är tämligen säker på att jag med lätthet hade plockat det upprepade gånger i blindtest med rätt testsignal. Det var ingen subtil skillnad. Men jag vill inte säga mig vara 100% säker, men tro kan jag göra..

Vill inte vara jobbig men samma brukar dom flesta säga. Jag har varit med under ett sådant test där helt uppenbara skillnader försvann så fort det var blindtest. Så man ska absolut inte underskatta inbillningsförmågan. :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-10 23:18

subjektivisten skrev:
shifts skrev:Det enda som stärker det jag upplevde som reellt, var hur han instinktivt reagerade på något jag uppfattade som väldigt positivt som väldigt dåligt/tråkigt. Jag är tämligen säker på att jag med lätthet hade plockat det upprepade gånger i blindtest med rätt testsignal. Det var ingen subtil skillnad. Men jag vill inte säga mig vara 100% säker, men tro kan jag göra..

Vill inte vara jobbig men samma brukar dom flesta säga. Jag har varit med under ett sådant test där helt uppenbara skillnader försvann så fort det var blindtest. Så man ska absolut inte underskatta inbillningsförmågan. :D

Nej, jag tänker inte hävda skillnaden till förbannelse heller. Det är synd att jag sålt förstärkaren helt enkelt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-10 23:23

Blindtest, ja

Här redovisas ett pinfärskt och "nivåmatchat" blindtest med vardagshifi och inslag av diskbänksrealism:

Istället för vanlig köksradio har jag ställt in en liten Denon CD 31 med tillhörande (d v s som följde med köpet) högtalare i köket. Denonen behövdes till annat och jag ställde dit en gammal Pioneer 2 ch receiver SX 757 istället. Den lät bättre än Denonen tyckte jag. Min hustru tyckte Pioneeren tog för mycket plats. Då sade jag att Denonen lät sämre. Snack sade hon, "tillbaks med Denonen, eller köksradion".

Jag visste att Hi-Fi kompisen Anders skulle komma under eftermiddagen. Jag nivåmatchade båda på så sätt att jag lät hustrun avgöra när nivån var lika hög och satte frystejp vid volymvreden där hon upplevede att det var samma volym. Volymen var något över vad som är behagligt i längden om man diskar och önskar bakgrundssorl.

Anders kom och vi gjorde ett blindtest, där den ena var A och den andra var B. Vi drack kaffe, pratade och testade i en timme. Källor: P1 och p3. Vi blev ense om följande:

Pioneer: "Lödigt" och relativt varmt ljud. Rent och klart utan att vara torrt. Markerad bas.

Denon: Mer artikulerat och "detaljrikt" ljud. Bättre på tal. Torrt och med mindre bas.

Jag föredrog Pioneeren till musik och Denonen till tal och Anders föredrog Pioneeren alla gånger.

Båda lät bra och det kan inte ha funnits någon positiv förväntan åt något håll eftersom det i det ena fallet rörde sig om en ca 18 år gammal och dammig förstärkare och i det andra en liten och ca 6 år gammal allt-i -ett apparat. Skillnaderna var emellertid relativt stora upplevde vi båda.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi