Moderator: Redaktörer
MP skrev:majjen04 skrev:Vad fick du ge för Forsellen, vilken pickup, riaa använder du! Vilken av Forsells skivspelare har du? Du har äger väl en Forsell eller hur?
Vad får dig att tro att jag har en Forsellspelare? Kan man inte ha en åsikt utan att äga produkten ifråga?majjen04 skrev:Om du inte vet om du kan stampa takten bättre med din egen Forsell eller en LP12:a är det inte konstigt tycker du?
Logiskt felslut.majjen04 skrev:Du anser att vi som du kallar Linnidioter inte vet att det finns andra extremprodukter på marknaden som kan vara bättre än Linn. Du har inga fördomar eller hur?
Vem har jag kallat Linnidioter? Det är nog en freudiansk felläsning från din sida. Jag använder termen Linnioter. Och jag sa "många" och inte "alla" Linnioter. Fördomar kan du ha själv.majjen04 skrev:Vilka extrem byggen har du själv hemma? Vill veta detta!
Vad får dig att tro att jag har några extrembyggen hemma?
Rent generellt tycker jag att du verkar dra en massa konstiga slutsatser av mina inlägg. Du påstår saker som inte skrivits och frågar saker som visar att du inte läst/förstått innehållet. Inget ont menat, men du kanske skulle betrakta och begrunda det som skrivs lite bättre?
majjen04 skrev:...
Jag tar t ex en Linn LP12:a samt en annan för mig intressant skivspelare bestyckar dem med en likadan tonarm samt pickup, kopplar in dem i min hemmaanläggning avnjuter några av mina favoritskivor, noterar eventuella avvikelser. Ber sedan min hustru säga om hon hör några avikelser, samt ber henne att säga vilken skivspelaruppsättning hon föredrar!
Sedan ber jag några "musikaliska" vänner titta förbi en kväll eller så och lyssna på mina kombinationer, de redovisar även de om de hör några avikelser. Sedan lyssnar jag lite till innan jag köper skivspelaren som jag vill ha.
prolinn skrev:Jag vill be personer som eventuellt tagit illa vid sig på något sätt om ursäkt (untantaget er som varit medvetet oförskämda). Jag ville bara försöka ge min syn på saken, men mina åsikter tycks tarva betydligt större bevisföring än vad övriga deltagare avkrävs.
prolinn skrev:IÖ: Kan det inte vara så att det har hänt saker sedan slutet på 80-talet som skulle kunna påverka resultaten av de försök som då gjordes så att slutsatserna som då drogs inte längre är lika allmängiltiga?
prolinn skrev:Är inte dina högtalarkonstruktioner av idag så mycket bättre att vissa av slutsatserna som du eller ni drog i början på 80-talet kanske skulle blivit annorlunda om försöken gjordes om med dagens utrustning?
prolinn skrev:Egentligen är ju saken ganska enkel. Var och en som bor tillräckligt nära en Linn-handlare kan för egen del bilda sig en egen uppfattning huruvida vad som hänt med Linn eller om vad jag påstår är fel eller rätt. En bra början är att ta fram en platta med en artist som man uppskattar mycket och provlyssna någon eller några låtar med denna artist som man inte tycker är så bra. Prova att göra en bedömning av hur bra musikerna spelar och sjunger ungefär som om ni lyssnade på ett live-framträdande. Ta sedan med plattan till en Linn-butik och lyssna igen...
CODY skrev:I-Ö,
kan inte du med din branschkännedom berätta hur det kommer sig att Linn som från 70-talet var mycket framgångsrikt (framgångar som tycks burna av skivspelaren som nämns ovan), hade en egen "ideologi" och många tvärsäkra idéer som accepterades av en stor del av hifi-köparna, nu har blivit vad man kan kalla mainstream och nedtonat?
Vad berodde framgångarna av? Det kan ju inte bara ha varit demonsäljare från Norrland och en guru i Skottland. Någon kärna av kvalitet måste det väl finnas?
Vet inte hur Linn säljer, men jag tror att de minskat försäljningen i Sverige och man hör sällan talas om dem.
Kort och gott: Varför har det gått som det har gått med Linn?
prolinn skrev:Ett typiskt inlägg från någon som inte har en susning om läget.
CODY skrev:I-Ö,
kan inte du med din branschkännedom berätta hur det kommer sig att Linn som från 70-talet var mycket framgångsrikt (framgångar som tycks burna av skivspelaren som nämns ovan), hade en egen "ideologi" och många tvärsäkra idéer som accepterades av en stor del av hifi-köparna, nu har blivit vad man kan kalla mainstream och nedtonat?
CODY skrev:Vad berodde framgångarna av? Det kan ju inte bara ha varit demonsäljare från Norrland och en guru i Skottland. Någon kärna av kvalitet måste det väl finnas?
CODY skrev:Vet inte hur Linn säljer, men jag tror att de minskat försäljningen i Sverige och man hör sällan talas om dem.
CODY skrev:Kort och gott: Varför har det gått som det har gått med Linn?
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Det är alltid bäst att ta hand om fel där de finns, istället för att försöka eliminera dem genom att kompensera dem någon annanstans.
Rätt, o det är väl det man gör om man byter ut en komponent som påverkar insignalen till högtalarna negativt (resonant, skrikig i diskanten, bumlig i basen etc etc.)![]()
Jag tror inte man kan kompensera ett dåligt rum med att byta elektronik, men med bättre elektronik kommer ju felen att minska --> det låter bättre i rummet, eller hur?
Nej.
Rummets fel påverkas extremt lite av elektroniken som driver högtalarna.
Vadå nej?
Jag diskuterade påverkan o att kompensera där felet finns, inte storlekar.
Att den är mindre än rummets påverkan enl dig är ju en annan diskussion, inte sant?![]()
Nej. Felen från rummet minskar inte med "bättre elektrnik". Och det är inte ens säkert att totalfelen kommer att minska. Det beror ju på hur föreliggande fel samverkar. Men det viktigaste jag försökt få fram är att man bör ta hand om felen där de finns, och inte göra gällande att ett fel av digniteten 214 inte gör något om man tar bort ett fel av digniteten 1,3 (okänd polaritet).
Känns som du slår in öppna dörrar.![]()
Du, jag och phone är ju överens om att åtgärda felen där de finns...
Givetvis minskar inte rumsfelen (de relaterade till rummet) med bättre elektronik, där är vi överens med. (men det har jag väl aldrig skrivit de skulle göra heller, eller hur?)
Men om nu ett fel finns i elektroniken (vilket det gör då intenting är perfekt) är det enlig mig att "åtgärda felen där de finns" att byta elektroniken till bättre grejjer.
På samma sätt som att fixa akustiken är att "åtgärda felen där de finns".
Dvs, båda sakerna leder mot ett bättre ljud i rummet.
Frågan är varför du talar om de rumsakustiska aspekterna överhuvudtaget för att komma in på byte av CD-spelare?
Det var ju så du kom in på det, minns du?
Var det inte meningen att det du skrev skulle handla om hur de rumsakustiska problemen skulle minsta när man bytte CD-spelare? Varför skrev du annars om CD-spelaren i de kontexten?
Vh, iö
hevi skrev:sportbilsentusiasten skrev:Men om nu ett fel finns i elektroniken (vilket det gör då intenting är perfekt) är det enlig mig att "åtgärda felen där de finns" att byta elektroniken till bättre grejjer.
På samma sätt som att fixa akustiken är att "åtgärda felen där de finns".
Dvs, båda sakerna leder mot ett bättre ljud i rummet.
Mmm, men den ena åtgärden ger (tummregelmässigt, förståss) ungefär lika stor skillnad som att hålla ett hårstrå framför diskanten eller ej (dvs ganska obetydlig), emedan rumsaktustikåtgärder ger påtaglig skillnad i återgivningsuplevelse per spenderad tusenlapp (i de flesta lyssningsrum).
H
IngOehman skrev: Delar av de studier jag gjorde under slutet av 70-talet och början av 80-talet har dessutom repeterats i "modern tid" (2000-talet) på svenska högskolor i försök att falsifiera mina slutsatser (på min begäran), men resultaten har varit att mina slutsatser från studierna har verifierades. I varje detalj faktiskt så här långt.
Dessutom har jag ju även efter 1989 gjort mängder av "småstudier" och jag har hittillls inte träffat på några resultat som motsäger något av det jag kommit fram till tidigare.
KarlXII skrev:Jag har lyssnat på Linn idag.
Mest förväntansfull var jag faktiskt på försäljaren och/eller försäljningtekniken/demonstrationen.
Jag blev lite besviken faktiskt, jag hade mer eller mindre räknat med en suggestiv försäljarledd demo, men det här var ju något helt annat.
En riktigt trevlig och ödmjuk kille som visade sina produkter på ett helt neutralt sätt. Det var inget tal om tunedem eller vad jag skulle lyssna efter, inget prat om att Linn passar bäst till Linn, inget skitsnack om andra produkter överhuvudtaget. Jag fick själv ratta anläggningen och spela så starkt jag ville, och välja musik själv.
Kort sagt, en väldigt bra och professionell demo i en trevlig och avslappnad atmosfär. Kan rekommenderas.
Sportbilsentusiesten skrev:
Kan väl inte bara vara jag som upplevt detta?
sportbilsentusiasten skrev:KarlXII skrev:Jag har lyssnat på Linn idag.
Mest förväntansfull var jag faktiskt på försäljaren och/eller försäljningtekniken/demonstrationen.
Jag blev lite besviken faktiskt, jag hade mer eller mindre räknat med en suggestiv försäljarledd demo, men det här var ju något helt annat.
En riktigt trevlig och ödmjuk kille som visade sina produkter på ett helt neutralt sätt. Det var inget tal om tunedem eller vad jag skulle lyssna efter, inget prat om att Linn passar bäst till Linn, inget skitsnack om andra produkter överhuvudtaget. Jag fick själv ratta anläggningen och spela så starkt jag ville, och välja musik själv.
Kort sagt, en väldigt bra och professionell demo i en trevlig och avslappnad atmosfär. Kan rekommenderas.
Vilken butik/säljare var det?
sportbilsentusiasten skrev:Kan väl inte bara vara jag som upplevt detta?
subjektivisten skrev:sportbilsentusiasten skrev:Kan väl inte bara vara jag som upplevt detta?
Frågar igen, vilka CD spelare/förstärkare har fel på flera dB?
subjektivisten skrev:Det första vi bör göra är och se om denna bumlighet finns kvar i ett blindtest. Om den finns där så kan vi börja kolla vart ifrån den kommer. Jag har nog aldrig upplevt något dyl och är därför väldigt skeptisk.
subjektivisten skrev:Behöver jag påminna att liknande utsagor kan man läsa om dyra strömkablar, hifi-möss, magiska stenar och dyl saker.![]()
Säger inte att det måste vara så, men ett blindtest är ju ett bra sätt att veta om det verkligen är någon skillnad, till att börja med.
Bill50x skrev:Det behövdes ingen blindtest för att konstera skillnaden mellan mina två förstärkare.
Bill50x skrev:Det behövdes ingen blindtest för att konstera skillnaden mellan mina två förstärkare.
shifts skrev:Det enda som stärker det jag upplevde som reellt, var hur han instinktivt reagerade på något jag uppfattade som väldigt positivt som väldigt dåligt/tråkigt. Jag är tämligen säker på att jag med lätthet hade plockat det upprepade gånger i blindtest med rätt testsignal. Det var ingen subtil skillnad. Men jag vill inte säga mig vara 100% säker, men tro kan jag göra..
subjektivisten skrev:shifts skrev:Det enda som stärker det jag upplevde som reellt, var hur han instinktivt reagerade på något jag uppfattade som väldigt positivt som väldigt dåligt/tråkigt. Jag är tämligen säker på att jag med lätthet hade plockat det upprepade gånger i blindtest med rätt testsignal. Det var ingen subtil skillnad. Men jag vill inte säga mig vara 100% säker, men tro kan jag göra..
Vill inte vara jobbig men samma brukar dom flesta säga. Jag har varit med under ett sådant test där helt uppenbara skillnader försvann så fort det var blindtest. Så man ska absolut inte underskatta inbillningsförmågan.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 13 gäster