Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Hej Linnar,
intressanta frågor. Jag skulle tänka mig att f/e lyssning skulle kunna vara ett perfekt instrument för att jämföra just kablar*. Som vanligt med förbehållet att en icke hörd skillnad inte utsluter att en skillnad ändå kan höras under andra förhållanden. Däremot skulle en påvisad skillnad verkligen vara ett tungt argument för de som hävdar att skillnader kan höras.
En annan reflektion är att det nog aldrig går att bortse från psykiskt relaterade faktorer när det rör sig om ett mänskligt fenomen. Eller jo, det skulle kunna vara möjligt att på en (inte alltför djupt) medvetslös person registrera hjärnaktivitet i härselområdet samtidigt som olika ljud alstras i rummet. Men inte ens då skulle det gå att bortse från möjlig psykisk influens. En person som är inte är alltför djupt medvetslös drömmer mkt ofta. Är en person djupt medvetslös så kan man inte veta tröskelhöjden.
*en skillnadssignal kanske?
En annan reflektion: du är generös mot renhetsförespråkarna, du föreslår test mellan 2 objekt med skillnad 1000 i renhetsgraden (tre nior) medans man inte sällan hävdar att skillnad på en enda nia på 4-e eller 5-e position efter kommatecknet kan höras.
phon skrev:Ja, då är det väl bara att lämna psyket då, och se till att göra en rejäl fysisk blindtest för att utröna om inbränning verkligen påverkar eller inte.
Om vi sedan får veta att inbränning påverkar ljudet kan det vara dax att försöka förstå varför.
Om inbränning inte påverkar ljudet så går det ju inte att försöka förstå varför det påverkar, eftersom det inte gör det.
Samma gäller väl för flera av frågorna, silver, koppar, renhet med mera. Först fastställande av påverkan, sedan brainstorming för att försöka hitta orsaker. Rent fysiskt arbete alltså.
Linnar skrev: Det går bra med gissningar.
phon skrev:Linnar skrev: Det går bra med gissningar.
/../
En ny kabel luktar lite plastaktigt, precis som alla andra grejor som är tillverkade av plast. Nybilslukt liksom, fast tvärtom, det luktar illa.
När man spelar så upplever man musiken tillsammans med den illaluktande kabeln, och får negativa associationer.
/../
.
Alltså, hur små ljuddifferanser kan vi normalt uppfatta fysiskt?
phon skrev:Absolut!
Man bör lämpligen börja med att undersöka om det FINNS någon skillnad. Trådskaparen?
Att leta efter, eller diskutera, orsaker till en skillnad som inte finns är ...... tämligen bortkastat.
.
Linnar skrev:1. Om man kan fastställa hur små skillnader man kan urskilja ur ljudvågorna från högtalaren och sedan gämför med hur små ljudskillnader det möjligtvis kan vara mellan olika kablar kan man kanske fastslå om det överhuvudtaget går att höra dessa skillnader.
2. Om vi kan fastslå att vi inte kan urskilja så små skillnader som är mellan olika kablar vad är det då som gör att man ändå hör skillnader. Dessutom ganska stora skillnader enligt en del refferat man läst. Om man förutsätter att ingen ljuger tycker jag att orsaken till detta måste lyftas upp till ytan för att sedan kunna avföra saken en gång för alla.
perstromgren skrev:PS. Det är inte sådan här motargument du beskriver som "ordentligt med stryk", hoppas jag! DS
Linnar skrev:perstromgren skrev:PS. Det är inte sådan här motargument du beskriver som "ordentligt med stryk", hoppas jag! DS
Nej, absolut inte!
Jag formulerade mig i mina två punkter medvetet och kanske provocerande på ett ledande sätt. De som absolut hör skillnader mellan kablar kan kanske känna sig träffade.
Linnar skrev:phon skrev:Linnar skrev: Det går bra med gissningar.
/../
En ny kabel luktar lite plastaktigt, precis som alla andra grejor som är tillverkade av plast. Nybilslukt liksom, fast tvärtom, det luktar illa.
När man spelar så upplever man musiken tillsammans med den illaluktande kabeln, och får negativa associationer.
/../
.
Kul inlägg, men inte helt utan substans!
Detta kan vara EN av flera orsaker till att man tycker det låter bättre efter en inbränning.
Den vetenskapliga förklaringen lyser med sin frånvaro. Det kan i och för sig betyda att det inte finns något vetenskapligt belägg för att inbränning fungerar. Men jag väntar med att konstatera det. Jag vill nämligen också ge förespråkare för inbränning en chans att visa att det fungerar. Gärna med länkar till tekniska förklaringar varför det fungerar eller varför det inte fungerar.
paa skrev:Det beror ju inte bara på kablarna om dom hörs, utan för signalkablar påverkar även ut- och ingångsimpedans på apparaterna som är hopkoplade med kablarna. Om utgångsstegen har dålig drivförmåga och den drivna apparaten har ogynnsam impedans så kan det bli väldigt hörbar skillnad mellan kablar, men med bättre konstruerade apparater kan det bli omöjligt att höra skillnad på samma kablar.
Svante skrev:Påminner om denna:
http://www.media.uio.no/personer/arntm/ ... glish.html
loovet skrev:Linnar gör mig inte ledsen,
en gång i tiden i ett forum jag vet inte vilket, men det måste ha varit högtlarkablar som diskuterades skrev du något i stil med;
"det går lika bra med vanlig lampsladd"
Den kommentaren tackar jag för och tror på och lägge mina pengar på andra saker i anläggningen![]()
Snälla förstör nu inte min tro, jag tror ju på dig![]()
Hälsn,
/loovet
Linnar skrev:Det var ett svagt gensvar på trådens intressanta fråga
Det beror på att den är svår att besvara på ett vettigt sätt.
Linnar skrev:Vad jag menar är vad är den minsta "beståndsdel" ett öra kan uppfatta i ett komplext musikspektrum?
Linnar skrev:Vad jag menar är vad är den minsta "beståndsdel" ett öra kan uppfatta i ett komplext musikspektrum?
nl1970 skrev:Jag tror inte att du kommer att få svar på dinna frågor här, har sett för många gånger att frågan bänds till att något annat diskuseras
Magnuz skrev:Det beror som sagt på att frågan är så gott som omöjlig att besvara. Tycker du det är bättre att man då hittar på ett godtyckligt svar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster