Vad att använda som Carlssoncenter?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Densen

Vad att använda som Carlssoncenter?

Inläggav Densen » 2008-08-10 19:39

Jag har för mig att jag har läst att Larsen hade för avsikt att ta fram en center enligt Carlssonkonceptet? Är det någon som har info om detta förutom då John själv förståss? Skulle behöva en liten smidig sådan. AVR7000 har ju en kul variant på OA-51, och SSC har ju även de en p.g. men förutom dessa vad finns det mer?
Använder f.n. en gammal 22L, S-system med snedställd diskant från 70-talet som center. :oops:

Edit;
Har ett par OA-50 lådor, kanske dessa kan fungera? Lite stora kanske?

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-08-10 21:01

En ensam liten OD11 kanske?? Snygg och låter så djädrans bra...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-10 22:02

Jag skulle programmerat en phantom-center, speciellt med Carlssonhögtalare som verkligen inte ger något hål i mitten!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-10 22:25

paa skrev:Jag skulle programmerat en phantom-center, speciellt med Carlssonhögtalare som verkligen inte ger något hål i mitten!

Jep, samma här.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-08-10 22:36

paa skrev:Jag skulle programmerat en phantom-center, speciellt med Carlssonhögtalare som verkligen inte ger något hål i mitten!

Jupp! Det är vad jag har gjort.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Densen

Inläggav Densen » 2008-08-11 08:07

Det var verkligen samstämmiga råd. :)
Jag har testat OA-51 och OA-58 som frontar enligt råd, och visst fungerar det. :wink:
Mitt rum är ju inte heller så stort, så kanske man skulle nöja sig därmed?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Vad att använda som Carlssoncenter?

Inläggav Naqref » 2008-08-11 10:25

Densen skrev:Jag har för mig att jag har läst att Larsen hade för avsikt att ta fram en center enligt Carlssonkonceptet? Är det någon som har info om detta förutom då John själv förståss?

Jag sitter med den brevid mig just nu. Det finns dock en del saker kvar innan den är (försäljnings)färdig och vis av andras erfarenhet så ska man kanske inte komma med konkreta offentliga tidsplaner då. ;) En liten förhoppning är att den ska kunna visas på Arken om en dryg månad.

Annars tycker jag du redan har fått bra tips i tråden. Jag har personligen inget behov av en center till mina L6.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Densen

Inläggav Densen » 2008-08-17 18:14

Jag har nu testat konceptet utan centerhögtalare i Phantommode.
Detta kan verkligen rekommenderas, i varje fall med användande av Carlssonhögtalare. :)

Så tack till alla för tips.

Nu uppstod ett nytt problem, nämligen följande. :(
Jag har f.n. modellerna OA-50, OA-51, (LE-varianten förståss :wink: ) och OA-58. Där jag tidigare använde OA-51 vid 2-kanalslyssnande, men har nu gått över till andra högtalare för detta. Kopplade därför in OA-51 som frontar och använder OA-58 för bakre ljud, som ju är suveräna att gömma undan och är lagom höga. Men OA-51 är ju så mycket klenare i basregionen än vad OA-58 är, så det blir lite tunt ljud framtill. Samtidigt så är ju totalljudet från OA-51 så pass mycket bättre än OA-58ans, så det gör ju att jag gärna vill ha OA-51 fram, plus förståss måtten på högtalarna som nämnts. Därav mitt problem.
Kanske man skulle byta ut OA-51 mot ett par OA-58.2?
Basmoduler till OA-51 är ju förståss en annan väg, men jag har små möjligheter att bygga ett par lådor. OA-50 är väl mer baskapabla än OA-51, så kanske dessa blir bäst fram, men har ju sämre totalljud. Ett dilemma således.

Det skall f.ö. ändå bli kul att se hur du/ni har fått till centerhögtalaren.

Användarvisningsbild
RealElwood

Re: Vad att använda som Carlssoncenter?

Inläggav RealElwood » 2008-10-21 08:12

Lyfter denna, visade ni upp någon produktionsklar center, eller hur ser planerna ut?

Naqref™ skrev:
Densen skrev:Jag har för mig att jag har läst att Larsen hade för avsikt att ta fram en center enligt Carlssonkonceptet? Är det någon som har info om detta förutom då John själv förståss?

Jag sitter med den brevid mig just nu. Det finns dock en del saker kvar innan den är (försäljnings)färdig och vis av andras erfarenhet så ska man kanske inte komma med konkreta offentliga tidsplaner då. ;) En liten förhoppning är att den ska kunna visas på Arken om en dryg månad.

Annars tycker jag du redan har fått bra tips i tråden. Jag har personligen inget behov av en center till mina L6.

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-10-22 15:25

bump

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-10-22 17:51

Bump on you!

Nej, ngn center visades inte på Arken.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Carlsson Illuminati