Moderator: Redaktörer
Jag hoppas du hittar det kompis. Det är jättejobbigt att tappa bort saker, särskillt stora saker som hornhögtalare.Harryup skrev:Någon som har någon erfarenhet av tappade horn.
Är lite sugen själv.
mvh/Harry
PetterPersson skrev:Klart jag vill höra dina medTa med dem till Uppsala!
Helmut skrev:Fungerar verkligen tappade horn och basreflexer?
Om jag matar högtalaren med en sinuston förstår jag att trycket från baksidan kan ta en omväg eller passera genom ett rör för att sedan svänga i takt med trycket på framsidan. Men tittar jag på mina basar så verkar det som om membranen rör sig snabbt utåt en gång för att sedan snabbt klinga av till små rörelser. Jag tycker att det som kommer ut som fasförskjutna signaler via portar borde klassas som distorition.
Jag skulle vilja mäta mina högtalarbyggen med en impuls som flyttar membranet ut eller in en gång ”med olika stigtider motsvarande olika frekvenser” för att sedan inta mittläge och sedan kolla vad som kommer ur lådan när membranet intagit neutralläge. Mäter jag så här verkar det som öppningar i låda ger upphov till en liten fjärt som rimligtvis inte kan förbättra ljudet i andra fall än då jag skall spela orgelmusik med toner som liknar sinustoner.
Finns det några mätmetoder som skulle passa mig som avskyr att mäta lådorna med sinussignal eller brus?
Nattlorden skrev:3 skulle jag väl klassa som en transmission line
4 är väl också en transmission line men med dåligt positionerad bas... flyttar man elementen längre ned på sidan så övergår det mer åt kvartsvågspipa
paa skrev:Man kan väl räkna med att elementet spelar helt rundstrålande i dessa frekvenser, och det sitter ju då faktiskt approximativt på samma ställe i alla fallen, om man jämför med våglängden. Hur kan det då bli så stor skillnad?
Nattlorden skrev:Vad kallar du den varianten där man sätter elementet en bit ned i pipan för att excitera resonans på stående våg mot inre pipslutet då?