Tappade horn

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Tappade horn

Inläggav Harryup » 2008-08-09 19:45

Någon som har någon erfarenhet av tappade horn.
Är lite sugen själv.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-08-09 21:42

Har några älg och rådjur, om du är intresserad? :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-08-09 22:20

ock jag tappade bort en trehornig cyckeltuta på slutet av 70 talet,men jag tror inte trådskaparen uppskattar dessa inlägg alls,men lite komiskt är det ju faktiskt,får hoppas det kommer några vettiga svar.mvh

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-08-10 12:42

Hej!
Petterpersson på HiFiForum.nu Kan mycket om tappade horn. Han hjälpte mig med tappade horn gjorda i stora papprör.
MVH
Kludden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-10 23:30

Ähhh, ni är bara avundsjuka för att ni inte har plats med horn. :)

mvh/Harry

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-11 07:54

Det som kallas "tappade horn" borde väl hete "Tapered quater wavelength pipe". Det är varken horn och de är inte tappade utan har ett tvärsnitt som öppnar sig linjärt (tapered).

Med horn avsågs traditionellt olika typer av exponentialla, hyperboliska och andra horn som arbetar på ett helt annat sätt, som mina Sonidohorn.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Tappade horn

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-11 07:59

Harryup skrev:Någon som har någon erfarenhet av tappade horn.
Är lite sugen själv.

mvh/Harry
Jag hoppas du hittar det kompis. Det är jättejobbigt att tappa bort saker, särskillt stora saker som hornhögtalare.

Hoppas också ni hittar lösenordet på NAS:en, annars kan jag nog hjälpa till med det... :lol:

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-11 09:58

Slarvig översättniing till svenska, "Tapped horn" borde översättas
till "kranat horn", men nu är begreppet "Tappat horn" etablerat.
Tapped syftar till att hornet då det byggs med endast 1 st veck liknar
en kran, ledningen går upp och sen her... Ett exempel:

Bild

Syftet med att ha både fram och baksida i horngången är att få verkan
av två element vid avstämningsfrekvensen. Elementets fram och
baksida är ju 180 grader ur fas, men pga avståndet mellan dem
försenas den ljudvåg som är på väg in i hornet lagom mycket för att
komma i fas då den studsar tillbaka från hornets början för att vara i
fas med elementets baksida.

Sen kan man använda en expanderande horngång vilket ökar
dynamikförmågan på samma sätt som hur ljudet ändras från pipa till
horn på vanligt sätt. Hornet behöver dock inte vara expanderande för
att "få kallas" tapped horn.

Principen är från 30-40 talet men det är först på senare år som den
åter sett dagens ljus då killarna på diyaudio.com satte igång.

/Petter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-11 10:25

Kan man tänka sig att en sådan här konstruktion minskar dist på ett liknande sätt som mottaktkoppling av två element typ Audio Pros tidiga subbar?

/Jocke

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-11 12:32

PetterPersson: tack för att du reggat dig på Faktiskt! Jag har alltid velat fråga, hur byter du elementet där inne i vecket när det (elementet) brunnit upp? Eller har du en nödin/utgång?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-11 12:38

Tack för välkomnandet :) Jag har varit medlem sen januari 2005, läst en del, men inte postat allt för mycket.

Så här gör man med luckan

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-11 12:50

Det är definitivt kul att du drar in helt andra högtalarkonstruktioner på faktiskt i vilket fall som helst.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-11 13:22

Ha ha :D Ja här verkar de flesta insnöade på slutna eller basreflex...de är för mig ett helt otänkbart alternativ. Har man en gång hört ett riktigt bashorn, eller ett bra tappat horn finns ingen anledning att "gå tillbaka" 8)

Så visst är det kul att röra om i grytan ibland...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-11 16:57

Jag ser fram emot att få lyssna (mer) på dina förtappade saker och ser (hör??) gärna att du lyssnar på mina horn.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-12 07:00

Klart jag vill höra dina med :) Ta med dem till Uppsala!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-12 07:54

PetterPersson skrev:Klart jag vill höra dina med :) Ta med dem till Uppsala!

Jag får tjata på Hummern ....

Jag ser att du beskrivit dina byggen i teori och praktik ganska duktigt på HF; det vore intressant om du gav Faktiskt liknande information.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-08-12 23:54

Fungerar verkligen tappade horn och basreflexer?
Om jag matar högtalaren med en sinuston förstår jag att trycket från baksidan kan ta en omväg eller passera genom ett rör för att sedan svänga i takt med trycket på framsidan. Men tittar jag på mina basar så verkar det som om membranen rör sig snabbt utåt en gång för att sedan snabbt klinga av till små rörelser. Jag tycker att det som kommer ut som fasförskjutna signaler via portar borde klassas som distorition.
Jag skulle vilja mäta mina högtalarbyggen med en impuls som flyttar membranet ut eller in en gång ”med olika stigtider motsvarande olika frekvenser” för att sedan inta mittläge och sedan kolla vad som kommer ur lådan när membranet intagit neutralläge. Mäter jag så här verkar det som öppningar i låda ger upphov till en liten fjärt som rimligtvis inte kan förbättra ljudet i andra fall än då jag skall spela orgelmusik med toner som liknar sinustoner.
Finns det några mätmetoder som skulle passa mig som avskyr att mäta lådorna med sinussignal eller brus?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-13 00:36

sinkvadratpuls vore nog nåt för dig.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-13 07:12

Hur vida det distar eller inte vet jag inte, men det är en annan sorters ljud än en basreflex. Ett tappat horn spelar inte riktigt lika snyggt och snustorrt som ett riktigt (Inte något avkortat bakladdat...)exponentialhorn men med betydligt mer slagkraft och dynamik än en basreflex. Det blir en bas at stampa takten till som engagerar, låter väldigt naturlig och kommer med en stor lätthet som gör att basen låter oansträngd. Bygg och prova, det är det enda jag kan säga.

Här är all teori om hur hornet fungerar

http://www.danleysoundlabs.com/pdf/danley_tapped.pdf

Sen får man simulera själv. Ladda ner programmet här

http://mywebsite.bigpond.com/dmcbean/

Välj "Tapped horn" under Tools, driver arrangement. Står mycket i hjälpavsnittet.

Ska kolla när jag får tid om jag kan sätta mig och skriva ihop hur man simulerar och tänkvärda saker sedan.

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-08-19 15:51

Helmut skrev:Fungerar verkligen tappade horn och basreflexer?
Om jag matar högtalaren med en sinuston förstår jag att trycket från baksidan kan ta en omväg eller passera genom ett rör för att sedan svänga i takt med trycket på framsidan. Men tittar jag på mina basar så verkar det som om membranen rör sig snabbt utåt en gång för att sedan snabbt klinga av till små rörelser. Jag tycker att det som kommer ut som fasförskjutna signaler via portar borde klassas som distorition.
Jag skulle vilja mäta mina högtalarbyggen med en impuls som flyttar membranet ut eller in en gång ”med olika stigtider motsvarande olika frekvenser” för att sedan inta mittläge och sedan kolla vad som kommer ur lådan när membranet intagit neutralläge. Mäter jag så här verkar det som öppningar i låda ger upphov till en liten fjärt som rimligtvis inte kan förbättra ljudet i andra fall än då jag skall spela orgelmusik med toner som liknar sinustoner.
Finns det några mätmetoder som skulle passa mig som avskyr att mäta lådorna med sinussignal eller brus?

Om du tycker det distar är dina högtalare felkonstruerade.

En basreflexhögtalare är avstämd så att frekvensen ur "hålet" skall vara samma som eller i närheten av elementets resonansfrekvens. Resonansfrekvensen är den frekvens där membranet tenderar att rör sig mest. Jag går inte in på varför.
Det som händer då är att ljudtrycket ur porten och elementet samverkar runt ett litet register där den är avstämd för. Samtidigt bromsas membranets rörelser med följd av att disten minskar runt avstämningen.
Ovanför avstämningen fungerar lådan som en sluten låda då lådans volym och porten bildar ett högpassfliter. Dvs högre toner än de runt avstämningen kommer inte ur porten.

Alltså ger en "låda med hål" i en lägre dist än en utan hål om allt är
dimensionerat på rätt sätt.

Det finns spaltkilometer att skriva om detta men denna kortversion får räcka för idag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-07 19:18

Är det någon som tror att det blir någon större skillnad på ljudet från följande fyra variationer på "tappade horn"

Bild

Den längst till höger är ju misstänkt lik ett bakladdat horn.
Är kejsaren naken, eller är det ingen skillnad på bakladdat och tappat horn?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-11-07 20:19

1) Det vanligaste sättet
2) Kan du simulera i hornresp eftersom du vet utvidgningen.
3) Är inte ett tappat horn eftersom elementet inte sitter i horngången. Elementet "skjuter" alltså inte halva sin energi in i hornet och halva ut mot mynningen.
4) Som tre, fast elementet är ännu längre från öppningen = simulera som vanligt och välj "Combined response"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-07 21:08

3 skulle jag väl klassa som en transmission line
4 är väl också en transmission line men med dåligt positionerad bas... flyttar man elementen längre ned på sidan så övergår det mer åt kvartsvågspipa
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-07 21:14

Man kan väl räkna med att elementet spelar helt rundstrålande i dessa frekvenser, och det sitter ju då faktiskt approximativt på samma ställe i alla fallen, om man jämför med våglängden. Hur kan det då bli så stor skillnad?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-07 21:35

Det är i sådan här lägen man skulle vilja ha ett program som animerade vart en sfärisk våg från elementet propagerar/reflekteras...

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-11-07 21:40

Nattlorden skrev:3 skulle jag väl klassa som en transmission line
4 är väl också en transmission line men med dåligt positionerad bas... flyttar man elementen längre ned på sidan så övergår det mer åt kvartsvågspipa

Alla dessa typer är kvartvågspipor!

TL eller transmission line, är en låda med en lång gång som dämpas så att alla ljudvågor bakåt klingar av efterhand i dämpmaterialet. En TL kan båda vara öppen och sluten i ändan. I praktiken är det svårt att dämpa bort alla ljudvågor. Det utnytjar man i en TL genom att låta de lägsta frekvenserna sammarbeta med elementet som en kvartvågspipa. Skillnaden mellan en kvartvågspipa och en TL vad det gäller rörets längd är att en kvartvågspipa kan man ganska enkelt beräkna avstämningen medan det är avsevärt svårare med en TL eftersom dämpet gör att ledningen blir längre beroende på hur den är dämpad.

På senare tid har det dykt upp en mellenting mellan basreflex och TL, kallad ML eller "Mass Loaded".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-07 21:44

Vad kallar du den varianten där man sätter elementet en bit ned i pipan för att excitera resonans på stående våg mot inre pipslutet då?

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-11-07 21:50

paa skrev:Man kan väl räkna med att elementet spelar helt rundstrålande i dessa frekvenser, och det sitter ju då faktiskt approximativt på samma ställe i alla fallen, om man jämför med våglängden. Hur kan det då bli så stor skillnad?

I princip har du rätt, i alla typerna samspelar porten med membranet. skillnaden är att det blir avsevärt mer påtagligt i en tappad låda. Det är inte så att elementet och pipan bara hjälper varandra att öka på de lägre frekvenserna. De hjälper varandra också att dämpa bort ljudvågor som går utanför avstämningen. Ett tappat horn fungerar utmärkt som lågpassfilter upp till en frekvens som bestäms av pipans konstruktion. Ovanför den gränsen ser det dock hemskt ut.
Därför kan en kvartvågspipa av typen tappat horn inte spela högre än någon eller några oktav över avstämningen. En vanlig kvarvågspipa behöver i princip ingen delning eftersom den kan spela med elementet hela vägen upp till diskanten.

Det ökade tvärsnittet mot öppningen breddar arbetsområdet nere i basen.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-11-07 22:42

Nattlorden skrev:Vad kallar du den varianten där man sätter elementet en bit ned i pipan för att excitera resonans på stående våg mot inre pipslutet då?

Voigt horn!
Det är dock inget horn utan också en kvartvågspipa.
Man plcerar elelemtet en bit ner i pipan för att minska ner på resonanstopparna som annars är ganska häftiga i en pipa.

Återgå till DIY-forum