Lyfter denna tråd då det är aktuellt för mig. En sökning på forumet ger att denna tråd har mest information i ämnet.
Jag är dock lite villrådig. Jag har ingen bärbar dator och därmed inget behov av ett externt ljudkort. Så frågan då är hur man skulle ha gjort.
ECM8000 verkar ju som sagt vara bra på sätt och vis. Dock är det ju svårt att koppla den till datorn när man inte har fantommatning. Kan man enkelt och utifrån modifiera mikrofonen för fantommatning via batteri?
EMM-8 har ju också lyfts fram här och där och även
ATB-PC verkar ju intressant. De har dock en ytterst enkelt mikrofon som närmast ser ut som en sån billig plastmik man köper på Clasohlsson. Det senare alternativet kommer ju dock med nåt slags mätprogram men då det finns bra mätprogram gratis redan så kan man ju ifrågasätta vitsen att betala för det.
EMM-8 finns ju kalibrerad för 66 euro, men frågan är om det är "gott nog". En annan fråga är ju hur väl man kan lita på kalibreringen. DVS tillför den något utöver grundversionen av mikrofonen? De har inte siffror i db på hur känslig den är heller men nog borde den fungera kopplad direkt till ljudkortet?
Eller är det bättre köpa paketet med mikrofonförstärkaren? Saken är den att då är man uppe i samma pris som ECM8000+USB-ljudkort..
Finns det några fler råd i ämnet eller är det minimum 2000 spänn som gäller för att få något hyffsat basic?
Blir det för dyrt så känns det ju som att man kan spara lite till och köpa clio lite för 10 000 liksom..