Bästa mätmiken under 1000:-

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-04-24 18:29

E skrev:Kanske blir även musikinspelningar (i den mån man vill göra sådana med
den här mikrofonen) väsentligt bättre efter korrektion med
kalibreringsdata?

Mvh E*

Jo, så kan det bli. Normalt borde det bli lite bättre. Åtminstone om korrektionen är rel liten.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-04-25 01:05

RogerGustavsson skrev:Ibf Akustik uppger noggrannheten för sin kalibrering till +/- 0.5 dB. Deras kalibrering kostar 30 €. En professionell kalibrering kostar över 300 € och då vill man kanske ha en högvärdigare mik från början.

I området 10 - 500 Hz tror Hr Frank själv (Han som kör IngenieurBüro Frank Akustik) att noggrannheten i jämnheten efter korrektion är bättre än 0.3 dB.

Över 500 Hz finns för många störkällor, typ reflexer från mikrofonkroppar och närliggande ytor, så upp till 20 kHz blir okontrollerade skillnader mellan referens och substitut lite större. ca 0.5dB.

Han uppger sig arbeta på en ny mätkammare som ska medge betydligt bättre kalibreringsnoggrannhet för samma rimliga pengainsats.ovanför 500 Hz.

Då får man skicka dit sin mik, och få den mätt igen.

Eller köpa en ny, med ny kalibrering. Så dyra är dom ju inte.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-22 22:18

Lyfter denna tråden lite och talar om vad det blev för något till min högtalarkonstruktionskurs. Eftersom jag skulle ha sex st mäturustningar på en ganska tajt budget så köpte jag detta:

Mik : Behringer ECM8000
USB-ljudkort : Alesis IO2
Slutsteg : Thomann t.amp S-75

Jag tror det landade på under 3000:- tillsammans. Mikrofonen valde jag lite just för att den är så vanlig och för att den tar fantommatning, ljudkortet för att det hade fantommatning, inte hade någon windowsmixer (nästan) och priset. Slutsteget gav lagom mycket effekt, det får inte vara för mycket när man ska släppa lös laboranter, och priset då. Slutsteget är egentligen inte användbart till hifilyssning, det susar och brusar en del och själva lådan brummar.

Utrustningen fyllde sitt syfte (pedagogiskt), men det är klart att för highend-konstruktion behövs det bättre prylar. Ändå kan jag rekommendera kombinationen som första mätutrustning. Jag köpte en omgång till mig själv också, och det är faktiskt bra att slutsteget inte riktigt duger till finlyssning; då finns det ju alltid ledigt till mätningar... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-15 11:18

Lyfter denna tråd då det är aktuellt för mig. En sökning på forumet ger att denna tråd har mest information i ämnet.

Jag är dock lite villrådig. Jag har ingen bärbar dator och därmed inget behov av ett externt ljudkort. Så frågan då är hur man skulle ha gjort.
ECM8000 verkar ju som sagt vara bra på sätt och vis. Dock är det ju svårt att koppla den till datorn när man inte har fantommatning. Kan man enkelt och utifrån modifiera mikrofonen för fantommatning via batteri?

EMM-8 har ju också lyfts fram här och där och även ATB-PC verkar ju intressant. De har dock en ytterst enkelt mikrofon som närmast ser ut som en sån billig plastmik man köper på Clasohlsson. Det senare alternativet kommer ju dock med nåt slags mätprogram men då det finns bra mätprogram gratis redan så kan man ju ifrågasätta vitsen att betala för det.

EMM-8 finns ju kalibrerad för 66 euro, men frågan är om det är "gott nog". En annan fråga är ju hur väl man kan lita på kalibreringen. DVS tillför den något utöver grundversionen av mikrofonen? De har inte siffror i db på hur känslig den är heller men nog borde den fungera kopplad direkt till ljudkortet?
Eller är det bättre köpa paketet med mikrofonförstärkaren? Saken är den att då är man uppe i samma pris som ECM8000+USB-ljudkort..

Finns det några fler råd i ämnet eller är det minimum 2000 spänn som gäller för att få något hyffsat basic?
Blir det för dyrt så känns det ju som att man kan spara lite till och köpa clio lite för 10 000 liksom..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-15 11:34

Valet av mick var ett tag självklart för mig men sedan avstod jag när det redovisades de stora toleranserna hos behringern. Nu har jag lagt det på hyllan tills vidare.

Ang fantommatning så kan du ju hitta en enkel mixer från tex behringer eller Phonic beg för några hundra. Har du mickingång går det ju att bygga fantommatning rätt enkelt.

Bild

Hittade jag i den här tråden: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=11776.msg88027;topicseen

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-15 11:36

clio är nog inte ett så dumt val och är nog att rekomendera om man kan avsätta dom pengarna

själv kör jag med panasonic-mikar köpta av svalander

kopplad till en leem mikstärkare via hembyggd spänningsmatning in till ljudkortets linjeingång

jag skulle inte klara mig utan mikstärkare med variabel gain vilket gör mätnivåerna mer flexibla

mätprogram är justmls och arta, mest justmls för att det är så jädrans snabbt, ett fantastiskt mätprogram som dock är väldigt enkelt och nedskalat, det vore en dröm om mr. lspcad ingemar johansson satte sig ner och knåpade ihop ett komplett mätprogram
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-08-15 12:20

EDIT: Jag knåpar ihop mina egna mikar av WM-61 kapslar inköpta billigt. :)

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2008-08-15 13:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-15 12:22

Ta det via pm istället.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-15 13:27

Kraniet skrev:EMM-8 finns ju kalibrerad för 66 euro, men frågan är om det är "gott nog". En annan fråga är ju hur väl man kan lita på kalibreringen. DVS tillför den något utöver grundversionen av mikrofonen? De har inte siffror i db på hur känslig den är heller men nog borde den fungera kopplad direkt till ljudkortet?
Eller är det bättre köpa paketet med mikrofonförstärkaren? Saken är den att då är man uppe i samma pris som ECM8000+USB-ljudkort..

Om det är en mätmik som önskas bör den väl vara kalibrerad om målet ska uppnås? Att mäta med vad som helst ger kanske inga vidare svar på det man vill ha reda på? Så länge vi talar om "betalbara" mätmikrofoner är ju en kalibrerad EMM-8 tänkbar för hobbyisten. Den klarar sig med biasmatning från batteri (2-10V). De flesta billiga mätutrustningar använder mikrofonkapslar liknande den i EMM-8 även Behringer ECM-8000(som bara är ett av många namn på just den mikrofonen...). Spridningen är mellan olika exemplar är ju större än den mätnoggranhet man vill uppnå. Kalibrering innebär bara att just den mikrofonen mäts upp, något annat ändras inte. Korrigeringsfilen stoppas sedan i den mjukvara man tänker använda. Ibf tror jag skickar med såväl datafil som papperskurva och givetvis framgår känsligheten på mikrofonen. Exempel finns här:

http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... ucts_id=30

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-15 14:39

jag har en mik från IBF

Kalibreringsfil medföljer som textfil på diskett men du får den i mail också om du vill. sedan får man en papperskopia dessutom med lite snygga toleranskurvor för olika standards att jämföra med.

enligt dverse forumdiskussioner använder han WM-60Y som inte tillverkas längre. Den skall ha ngt rakare frekvenskurva än WM-61.

min hade känsligheten 5.74 mV/Pa (databladet för WM-60 anger 6 mV/Pa fast i dB )

WM61 är känsligare, ca 15 mV/Pa vilket ger lägre brus. Jag har en hemmabyggd mikstärkare och mäter (försöker) med Arta. tror att mina bristfälligheter i mätuppställning mm påverkar mer än kalibreringens fel. Hade varit intressant att jämföra dock.

men maila IBF kanske och hör vad han hävdar för fel på sin kal. fil?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-15 21:03

hur fungerar bias-matning då?

finns ju tex en billig förförstärkare från velleman för 79kr. men hur fixar jag biasmatning till mikrofonen?

http://www.kjell.com/?item=87601&path=

edit: vad skiljer biasmatning från fantommatning?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-15 21:58

Elektretmikrofoner

är beskrivet hur man matar elektretmikrofoner med spänning. De 3-12 V som står där är Bias spänningen. Mikrofonförstärkaren förstärker helt enkelt utsignalen efter kondensatorn (som blockerar likspänningen) .

Notera att de flesta elektretkapslar tål maximalt 10V.
Känsligheten (i mV/Pa ) påverkas av vilket spänning man ger dem, samt vilken resistans som används.

Fantommatning är helt enkelt ett sätt att spänningsförsörja mikrofoner genom samma kabel som signalen går. det är ju 48V normalt så de två är helt inkompatibla. Biasmatning används normalt på mikrofoningången på ljudkort för hemmabruk tex, alla billiga headset mm är ju baserade på en elektretmikrofon.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-15 22:24

aha ok då förstår jag. men då undrar jag om inte en kalibrerad emm-8 för 700kr och ovan nämnda förförstärkare plus en biaskrets inte blir bäst.
Kalibrerad mik med stärkare för under tusenlappen.. :)

edit:

på sidan du länkar till står det dessutom att Sounblasterkort har bias inbyggt.

Sound Blaster way

Sound Blaster soundcards (SB16,AWE32,SB32,AWE64) from Creative Labs use 3.5 mm stereo jack for the electret microphones. The micrphone connector uses he following wiring pinout:

/ \
| | Audio signal
\ /
+===+
| | Bias voltage for microphone (+5V through 2.2 kohm resistor)
|===|
| |
| | Ground
| |
+=======+
| |

Creative Labs has given the following specs for the Sound Blaster microphone input in their web site:

Input Type: Unbalanced Low Impedance
Input Sensitivity: Approx. -20dBV (100mV or 0.1Volt)
Input Impedance: 600 to 1500. (Ohms)
Input Connector: 3.5mm Miniplug (Stereo Jack)
Input Wiring: Audio on Tip, Ground on Sleeve, 5Volts DC Bias on Ring
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-15 23:38

ja, alla ljudkort som du kan köra en elektretmik på har detta, men det är ett stort aber:
förstärkaren är av tvivelaktig kvalitet , ofta är bandbredden kraftigt begränsad, förstärkningen är inte tillräckligt stor och det är mycket brus.
du bör ha en extern mikförstärkare som du kör på linjenivå.

vellemanförstärkaren är bättre för det. Vill du modifiera den så byt ut OP förstärkaren (ladda ner manualen för schema här:
http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=8897) mot NE5534 som är betydligt lågbrusigare.

Du kan köra den från ett 9V batteri också, och så drar du ett 10 kohms motstånd till bias. problemet är att då har du inte samma känslighet längre som du får angivet på mätprotokollet, skillnaden kan vara någon dB.
så du kan inte längre mäta ABSOLUT ljudnivå (dB/w) men dina relativa mätningar är fortfarande ok.

eller köp hela kitet, så är den kalibrerad i absolutnivå. eller som celef tipsade, en LEM förstärkare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-15 23:48

rikkitikkitavi skrev:ja, alla ljudkort som du kan köra en elektretmik på har detta, men det är ett stort aber:
förstärkaren är av tvivelaktig kvalitet , ofta är bandbredden kraftigt begränsad, förstärkningen är inte tillräckligt stor och det är mycket brus.
du bör ha en extern mikförstärkare som du kör på linjenivå.

Instämmer i att det är bättre, men vill samtidigt mena att typen av mätning och kraven man har mycket väl kan tillåta att man använder vanliga mikingången.

Men hur är bandbredden begränsad menar du? Uppåt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-16 00:04

Begränsning nedåt har jag sett ibland, det skär vid 100Hz eller nåt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-16 00:16

Svante , både uppåt och neråt. kan falla rätt mycket, så det beror som du säger på vad man mäter.

min erfarenhet är dock att dessa förstärkare är avpassade för att mäta med en mik som är kanske 5 cm från munnen , dvs ljudkällan. då är ljudnivån mycket högre än om man mäter på en vanlig setup med högalare på någon meters håll.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-16 00:58

rikkitikkitavi skrev:Svante , både uppåt och neråt. kan falla rätt mycket, så det beror som du säger på vad man mäter.

min erfarenhet är dock att dessa förstärkare är avpassade för att mäta med en mik som är kanske 5 cm från munnen , dvs ljudkällan. då är ljudnivån mycket högre än om man mäter på en vanlig setup med högalare på någon meters håll.

Ja, ingångarna är rätt okänsliga.

Aja, jag ska inte tjafsa, det är klart att det är bäst med en riktig förstärkare och linjeingång, eller ännu hellre ett ljudkort med fantommatning och diffingång.

Jag demar dock rätt ofta med datorns interna ljudkort och en elektretmik (batteridriven iofs) och i pedagogiskt syfte funkar det rätt bra. Fast då tittar jag inte på detaljerna utan visar mest metoder och så.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-16 08:39

Kraniet skrev:...och även ATB-PC verkar ju intressant. De har dock en ytterst enkelt mikrofon som närmast ser ut som en sån billig plastmik man köper på Clasohlsson. Det senare alternativet kommer ju dock med nåt slags mätprogram men då det finns bra mätprogram gratis redan så kan man ju ifrågasätta vitsen att betala för det.

Jag har ett ATB-701pc här för utvärdering och har gjort mätningar mot min kalibrerade Girardin-kapsel (sådan som liberty instruments har till sitt mätsystem) och kan konstatera att ATB-miken är klart rakare. Systemet som sådant är smidigt men det är rätt uppenbart att det är inte optimalt att använda windowsmixern till det. Synd annars på ett så smutt system som inte är över sig dyrt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-16 11:32

Naqref™ skrev:
Kraniet skrev:...och även ATB-PC verkar ju intressant. De har dock en ytterst enkelt mikrofon som närmast ser ut som en sån billig plastmik man köper på Clasohlsson. Det senare alternativet kommer ju dock med nåt slags mätprogram men då det finns bra mätprogram gratis redan så kan man ju ifrågasätta vitsen att betala för det.

Jag har ett ATB-701pc här för utvärdering och har gjort mätningar mot min kalibrerade Girardin-kapsel (sådan som liberty instruments har till sitt mätsystem) och kan konstatera att ATB-miken är klart rakare. Systemet som sådant är smidigt men det är rätt uppenbart att det är inte optimalt att använda windowsmixern till det. Synd annars på ett så smutt system som inte är över sig dyrt.

Ja, windowsmixern börjar bli en riktig pina för mätningar iom Vista. Den är alldeles för "avancerad" :lol: .

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-16 17:40

jahapp där ser man. så ATB är rätt ok med andra ord.. fördelen är ju att man får med program som mäter impedans och T/S vad jag förstår. Har du några kommentarer ang programmet som följer med ATB?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-16 20:28

rikkitikkitavi skrev:Du kan köra den från ett 9V batteri också, och så drar du ett 10 kohms motstånd till bias. problemet är att då har du inte samma känslighet längre som du får angivet på mätprotokollet, skillnaden kan vara någon dB.
så du kan inte längre mäta ABSOLUT ljudnivå (dB/w) men dina relativa mätningar är fortfarande ok.

Nja, du får tala om vilken biasspänning du vill ska gälla och då gör de kalibreringen efter det.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-17 00:31

är det inte atb som använder en extern signalkälla? jag har fått för mig att programmet inte har en signalgenererande del, eller klarar inte av samtidig upp och inspelning :?
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-17 08:53

ja den som har K+T 6/2004 kan ju läsa test på atb pc pro
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-17 09:26

celef skrev:är det inte atb som använder en extern signalkälla? jag har fått för mig att programmet inte har en signalgenererande del, eller klarar inte av samtidig upp och inspelning :?

De senare versionerna har intern källa. Den externa ljudkällan används vid test av flerkanalsanläggningar eller bilar exempelvis där man har svårt att koppla in datorn på de ljudalstrande delarna.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-17 09:40

Kraniet skrev:Har du några kommentarer ang programmet som följer med ATB?

Kan återkomma med det när utvärderingen är färdig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-08-17 14:17

Naqref™ skrev:
Kraniet skrev:Har du några kommentarer ang programmet som följer med ATB?

Kan återkomma med det när utvärderingen är färdig.

perfekt :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-17 14:19

har nån provat dlsa?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-17 15:16

RogerGustavsson skrev:
Nja, du får tala om vilken biasspänning du vill ska gälla och då gör de kalibreringen efter det.

vilka är de?
IBF ? Isåfall har jag missförstått vad IBF sa.
Ja ja, jag byggde min egen mikstärkare med variabel biasspänning så det är inga problem.

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-08-19 10:50

I mitt mätsystem "Mätro-1" används mikrofonförstärkaren K1803.
Datablade anger 20-20khz +-3db.

Mina mätningar visar att kurvan snarare ligger mellan +0 -6db. Nu gör inte detta något eftersom Mätro-1 kalibrerar frekvenskurvan och fasen till under +- 0,2db mellan 10 och 22khz.
Jag använder VM61 som mikrofon. Den typiska kurvan för en sådan mikrofon är väldigt rak men börjar gå över 1db från 6khz ungefär.
Som mest ligger avvileksen på 3-6db från 6khz upp till 20khz.
Fasen är mycket rak men högst upp i registret går fasen upp till ca +16grader.
Micken är något ojämna i kvalitetn. Jag har en VM61 som avviker med -3db som mest och då från ca 10khz. Medan jag sett andra där den avviker upp mot 6db.

Denna mick är mycket bra att mäta med och ännu bättre om man lämnar den för kalibreing. Om man är intresserade för skillnader neråt 0,2db bör man dock använda avsevärt dyrare grejer vilket ofta betyder inga mätningar alls.

Summasumarum:
Man klarar sig väldigt bra för vanliga högtalarmätningar med en dator, gratis mjukvara och en VM61.

Jag kan tillägga att distmätningar är inga problem med dessa grejer. Jag mätte en diskant där upplösningen för disten är nere på under 0,1%.

Det absolut bästa mätprogrammet jag testat är Speaker Workshop. Tyvärr är inlärningströskeln mycket lång. Fast det kanske underlättar lite med min manual för just det programmet.

Men kom ihåg att om man är intresserad av avikelser under kanske 0,5db då gäller helt andra grejer och priser.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum