Moderator: Redaktörer
Stef skrev:screen skrev:Ja då ska vi se, sa den blinde till den döve...
1x28V likriktat = 39,6 volt x +10% spänningsvariation = 43,56V
LM3886 klarar...hmm...sa vi +- 42V?
Jaja, men nu kommer skatteavdragen på detta, kör med dubbla bryggor/trafo = -2volt = totalt 41,56Volt![]()
Sen kanske det finns lite säkerhetsmarginal till med ev. fler förluster.
De é på håret...eller vad säger professor Rikki?
Verkligen på håretMen när det bara är en lindning så kanske man kan linda av några varv för att sänka spänningen något, eller är det dumt att ge sig in på sånt?
Finns det någon nackdel med att ha bara en lindningen egentligen? Eller kan vända på det, varför har nästan alla transformatorer dubbla sekundärer?
Med två sådana kan jag ju bygga dual mono och det är ju lite snyggt
Zei skrev:Någon som funderat över hur man enklast kan få det hela i balanserad form?
1x28V likriktat = 39,6 volt x +10% spänningsvariation = 43,56V
ollebolle skrev:Stef:1x28V likriktat = 39,6 volt x +10% spänningsvariation = 43,56V
28vac blir 39,6V likriktat, men man måste räkna in förluster över likriktarbryggorna!!
Det har tidigare diskuterats kring om man ska använda en eller två likriktarbryggor.
Kör du två likriktarbryggor faller det omkring 2V skulle jag gissa!
39,6V-2V=37,6V!
10% på det: 41,36 Inom +-42V alltså!
Spänningsfallet över de två bryggorna tror jag räddar dig
Ingen expertkommentar om detta?![]()
HenrikS skrev:Halloj!
Jag har nu planerat lite grann och har några frågor för att dubbelkolla så det funkar!
Jag ska köra 2st kort per kanal, dom ska vara paralellkopplade? Jag vill att det ska bli så "universal" som möjligt, vill att dom ska funka med så många olika högtalare som det bara går..
Sen har jag tänkt att använda 16st 10 000µF kondningar som är speccade till 50v, dvs 4st per kort. Är det overkill eller ska jag köra på det?
Såg att någon frågade nästa fråga ovan också, men jag ställer den igen.. Vad är det för nackdelar och fördelar med att köra på 1 eller 2 trafos. I nu läget har jag spanat på en 1000VA 2x24V från Bhiab, men ifall det är bättre med 2st 500VA 2x24v så kör jag på det, kostar ca 100kr mer bara.
Chassi har jag tänkt att köpa ett färdigt ifrån Italien, närmare bestämt www.modushop.biz
Det blir ett "Pesante Dissipante" för mig, 3U och 400mm djupt. Stora trevliga kylflänsar på varje sida.
Är det något mer jag ska fundera på? Likriktare har det gåtts igenom förut vad man ska köpa, jag behöver väl 1 för varje trafo?
Tack på förhand Mvh Henke
Svante skrev:Nu har jag kommit hem från landet och nu har korten kommit!
...till landet.![]()
Jag pratade precis med grannen som hade vittjat vår brevlåda idag.
Postverket!
Zei skrev:Någon som funderat över hur man enklast kan få det hela i balanserad form?
Är det bara jag som är intresserad av det ?![]()
/JZ
Hade det varit på den tiden det verkligen var postverket så hade det nog funkat bra, men posten är ett skämt idag - så statligt bolag det än är - med vinstkrav.Morello skrev:Svante skrev:Nu har jag kommit hem från landet och nu har korten kommit!
...till landet.![]()
Postverket!
Du brukar ju annars vara en ivrig påskyndare av statlig verksamhet.![]()
![]()
![]()
![]()
ollebolle skrev:Kul att du är tillbaka morello!
Morello skrev:Svante skrev:Nu har jag kommit hem från landet och nu har korten kommit!
...till landet.![]()
Postverket!
Du brukar ju annars vara en ivrig påskyndare av statlig verksamhet.![]()
![]()
![]()
![]()
Kaffekoppen skrev:Hade det varit på den tiden det verkligen var postverket så hade det nog funkat bra, men posten är ett skämt idag - så statligt bolag det än är - med vinstkrav.
Hoppas alla får sina kort tillslut
rikkitikkitavi skrev:ok.
ALLA som förvandlar det här till en politiktråd kommer få stryk av mig.
Och jag är på dåligt humör så passa er
Den tänkte jag också på. Kan vi skramla ihop till 10 st så tjänar vi 30%screen skrev:
Efter moget (kanske väldigt omoget?) övervägande så funderar jag starkt på två stycken sånna här.
På den här sidan.
Med nummer: 56-127-59 = 500VA 2x28V 926:-/st
phon skrev:Den tänkte jag också på. Kan vi skramla ihop till 10 st så tjänar vi 30%screen skrev:
Efter moget (kanske väldigt omoget?) övervägande så funderar jag starkt på två stycken sånna här.
På den här sidan.
Med nummer: 56-127-59 = 500VA 2x28V 926:-/st
Användare som besöker denna kategori: Fredrik_b och 9 gäster