Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Sorry utryckte mig klumpigt. Så här menade jag. Är de fasade kanterna en marginell del av kantdiffraktions korrigeringen som är enkelt att göra och därför har blivit populärt i diy kretsar. Det finns ju flera duktiga högtalar konstruktörer som väljer att inte göra det (fasa kanter) på högtalare som kostar massor. Tex Bosse Bengtsons M3 Pro eller komersiella högtalare som B&W683 och Infinity Classia C336 med många flera?
skrutten skrev:Avfasning eller inte är konstruktörens val mot sitt mål som kan vara annat än spikrak frekvensgång
(Det där tyska pappret ger jag inte såå mycket för...)
skrutten skrev:(Det där tyska pappret ger jag inte såå mycket för...)
celef skrev:jag har problem med att det alltid är baffelns bredd som nämns vid sådana här diskussioner, så vitt jag har sett och förstår så har alla bafflar oxå en höjd, är detta mått helt transparant på en baffel?
celef skrev:jag har problem med att det alltid är baffelns bredd som nämns vid sådana här diskussioner, så vitt jag har sett och förstår så har alla bafflar oxå en höjd, är detta mått helt transparant på en baffel?
peetwa skrev:Det är bara baffelstegskorrektionen. Kan man återställa basta till utgångsvärdena. Det kanske är något mysko jag gjort i något tidigare projekt som ligger kvar?
Nej vänta det är mitt låga värde på Le loss som spökar när det gäller impedansen. När jag satte upp det fick jag vettig impedans men då dök 15000 Hz och över. Jag gör om. Hur nollar man?
Svante skrev:Man kan förstår strunta i att matcha Le loss mot den verkliga impedansen och pilla med den så att tonkurvan stämmer bättre mot mätta data. Basta! tar ju inte hänsyn till konuppbrytningar, som ju typiskt ger en höjning mot högre frekvenser och man kan i princip ge ett liknade beteende genom att leka med Le och Le loss.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster