Nybörjarfrågor angående Basta!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-16 17:47

Sorry utryckte mig klumpigt. Så här menade jag. Är de fasade kanterna en marginell del av kantdiffraktions korrigeringen som är enkelt att göra och därför har blivit populärt i diy kretsar. Det finns ju flera duktiga högtalar konstruktörer som väljer att inte göra det (fasa kanter) på högtalare som kostar massor. Tex Bosse Bengtsons M3 Pro eller komersiella högtalare som B&W683 och Infinity Classia C336 med många flera?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-16 21:13

peetwa skrev:Sorry utryckte mig klumpigt. Så här menade jag. Är de fasade kanterna en marginell del av kantdiffraktions korrigeringen som är enkelt att göra och därför har blivit populärt i diy kretsar. Det finns ju flera duktiga högtalar konstruktörer som väljer att inte göra det (fasa kanter) på högtalare som kostar massor. Tex Bosse Bengtsons M3 Pro eller komersiella högtalare som B&W683 och Infinity Classia C336 med många flera?

Mja, det är nog en sån där sak som man inte kan svara generellt på. Avfasningen påverkar tonkurvan högt uppe i diskanten, oftast mot det slätare. Men skillnaderna är typiskt små, och beroende på hur de sammanfaller med tex elementets egenskaper så kan det vara bättre att avstå.

Man kan alltså inte titta på högtalaren och säga "ah, kanterna är inte avfasade - dåligt" eller tvärtom.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-16 21:38

Avfasning eller inte är konstruktörens val mot sitt mål som kan vara annat än spikrak frekvensgång :wink:
(Det där tyska pappret ger jag inte såå mycket för...)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-16 22:36

skrutten skrev:Avfasning eller inte är konstruktörens val mot sitt mål som kan vara annat än spikrak frekvensgång :wink:
(Det där tyska pappret ger jag inte såå mycket för...)

Absolut. Dock tycker jag att det är så himla pedagogiskt att mäta massa olika hörn och ge ut det i tryck. Jag läste i high preformance loudspeakers att vid voicing av högtalare så kan man inte använda 70 eller 50 dB-skala utan man måste använda under 20 dB efter som det rör sig om justeringar på mellan 0-1 dB (för proffs (på mina rörde de ju som bekant om typ 5 dB)).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-16 23:13

skrutten skrev:(Det där tyska pappret ger jag inte såå mycket för...)
:lol: :lol:

Nä, men det går alltid att använda som sömnpiller ...... :)

Man kanske inte vill kompensera alla kanter, ibland vill man rent av utnyttja dom till att skapa någon viss lagom stor orolighet vid några lämpliga frekvenser.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-17 00:23

jag har problem med att det alltid är baffelns bredd som nämns vid sådana här diskussioner, så vitt jag har sett och förstår så har alla bafflar oxå en höjd, är detta mått helt transparant på en baffel?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-17 00:38

celef skrev:jag har problem med att det alltid är baffelns bredd som nämns vid sådana här diskussioner, så vitt jag har sett och förstår så har alla bafflar oxå en höjd, är detta mått helt transparant på en baffel?

Nej (om du med transparent menar betydelselös). Basta simulerar utifrån hela baffelns form, och lägger diffraktionskällor längs hela kanten som summeras. Det visar sig dock att för höga, långsmala bafflar så spelar baffelbredden störst roll. Närheten till överkanten (för diskantelementet) är en parameter som det är rätt nyttigt att leka med.

Prova Edge om du undrar, den har samma baffelstegsmotor som Basta! men är gratis.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-17 00:44

celef skrev:jag har problem med att det alltid är baffelns bredd som nämns vid sådana här diskussioner, så vitt jag har sett och förstår så har alla bafflar oxå en höjd, är detta mått helt transparant på en baffel?

Jag satt och lekte lite med edge efter, tidningshögs utalandet i en annan tråd. Kan det inte vara på detta vis, de flesta bafflar är retangulära med smalare bas. Säg 25*40cm. Om man kollar i edge kommer 40*50cm ge en mycker större skilnad än 25*80cm. Därför väljer man felaktigt att tillskriva dessa egenskaper till baffelns bredd.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-17 00:45

Han inte se svantes inlägg innan jag skrev mitt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-17 00:58

jorå, jag brukar leka med edge, och det är kul, jag har som ni upptäckt att hela baffeln har betydelse men har alltid förundrats varför bara baffelns bredd nämns, tyckte det var dags att fråga så här mitt i natten
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-07 19:52

I edge kan man få förslag på baffelstegs korrektion. Kan man få detta även i basta. Om inte hur gör man för att knappa in en sådan i basta?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-07 19:56

Kan det ha något med RLC network att göra? Och vad är ett RLC network?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-07 20:42

Advanced RLC network är ett nystan av motstånd, kondensatorer och spolar, som du specificerar själv med en nätlista. Man kan bygga baffelstegskompensation där. Eftersom kokboksvarianten som finns i Edge inte funkar så speciellt bra, och eftersom man kan se hur hela systemet blir i Basta! så har jag inte implementerat något förslag där.

Baffelstegskompensation brukar bestå i ett motstånd i parallell med en spole, i serie med elementet. Sätt dit dem i Advanced RLC network och pilla på värdena tills tonkurvan blir bra.

Ibland har man precis lagom hjälp av talpoleinduktansen, så att baffelsteget inte behöver kompenseras separat.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-07 21:56

Tackar!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-11 22:13

Bild

Vad har den här konstruktionen för verkningsgrad egentligen?

Är det ok att ändra på le loss för att få en rak tonkurva på ett bredbandselement?

Den är simulerad med rum och baffel.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-12 08:39

det ser orealistiskt bra ut det där, är det med baffelsteg och hela fadderittan?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-12 16:56

Jupp! Jordan JX92S 15 liter sluten låda. Smal baffel med elementet så högt upp i en hörna som det går. R=7 L=2 på advanced network.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-12 17:50

Dock undrar jag om verkningsgraden. Det står 87 på elementdatan från basta men bara 78 på grafen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-12 18:09

Svårt att se men vad är det för Re och vad har du för signalspänning och mikrofonavstånd?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-12 18:33

Preset 1 meter till mick tror jag (scaled to distance 1 meter). Re är 6 ohm och suorce voltage 2,8.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-12 19:01

hur mycket tappar du i nivå genom baffelkorrigeringen, en 6-9db?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-12 19:04

celef skrev:hur mycket tappar du i nivå genom baffelkorrigeringen, en 6-9db?

Nä jag kör lite försiktigare typ 5 - 7 dB över lag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-12 19:29

87 dB är nog känsligheten i halvrymd. I helrymd blir den 6 dB lägre. Kanske finns det lite resistanser i serie i filtret?

Vad anger Basta! för känslighet på driver-fliken?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-12 19:44

Svante skrev:87 dB är nog känsligheten i halvrymd. I helrymd blir den 6 dB lägre. Kanske finns det lite resistanser i serie i filtret?

Vad anger Basta! för känslighet på driver-fliken?

Sencitivity 87,2 dB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-12 20:03

Mm, ser nu på impedanskurvan att den som lägst är ~13-15 ohm, vilket måste innebära att du har en massa serieresistans. Hur ser filtret ut?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-12 23:20

Det är bara baffelstegskorrektionen. Kan man återställa basta till utgångsvärdena. Det kanske är något mysko jag gjort i något tidigare projekt som ligger kvar?

Nej vänta det är mitt låga värde på Le loss som spökar när det gäller impedansen. När jag satte upp det fick jag vettig impedans men då dök 15000 Hz och över. Jag gör om. Hur nollar man?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-13 00:04

peetwa skrev:Det är bara baffelstegskorrektionen. Kan man återställa basta till utgångsvärdena. Det kanske är något mysko jag gjort i något tidigare projekt som ligger kvar?

Nej vänta det är mitt låga värde på Le loss som spökar när det gäller impedansen. När jag satte upp det fick jag vettig impedans men då dök 15000 Hz och över. Jag gör om. Hur nollar man?

Du kan alltid göra ett helt nytt system med knappen "New" i ovankant. Vill du flytta över ditt element till det nya systemet så kan du spara det på fliken "driver", knappen save och ladda det i det nya systemet med knappen "load".

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-13 09:33

Tackar!

Så här ser det ut innan man börjar mixtra med le loss

Bild

Så här ser det ut frå tillverkaren

Bild

och

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-13 10:28

Mm, Le loss är ju en parameter som gör det möjligt att få impedanskurvan att stämma. Värden mindre än 1 (1 motsvarar en vanlig induktans) gör att impedansen ökar flackare mot högre frekvenser och därmed avtar tonkurvan långsammare.

Man kan förstår strunta i att matcha Le loss mot den verkliga impedansen och pilla med den så att tonkurvan stämmer bättre mot mätta data. Basta! tar ju inte hänsyn till konuppbrytningar, som ju typiskt ger en höjning mot högre frekvenser och man kan i princip ge ett liknade beteende genom att leka med Le och Le loss.

Jag brukar dock hellre matcha impedanskurvan mot den verkliga, och sedan justera "i huvudet" där jag ser i mätningarna att elementet har uppbrytningar. Jag tycker det är lättare att hålla isär olika orsaker till tonkurvepåverkan på det sättet.

Le loss känns som fel parameter att leka med för att få högfrekvensgången att bli rak. Man tappar liksom verklighetsförankringen då. Den verkliga Le loss har man ju som regel ingen möjlighet att påverka.

Sen jobbar jag ju på en version av Basta! som kan ta in uppmätta kurvor också, och då blir det riktigt roligt. Jag måste bara bestämma mig att släppa programmen snart :) .

En sak till: När man tittar på tillverkarmätta kurvor på ett element måste man veta hur stor baffel de har mätt i och även om rummet påverkar mätningen. Det är inte helt ovanligt, tex ser det ut som rumseffekter vid låga frekvenser i mätningarna du visar. Vid högre frekvenser är det svårt att avgöra om det är baffeleffekter eller uppbrytningar som ger höjningen hos tonkurvan.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-13 12:06

Svante skrev:Man kan förstår strunta i att matcha Le loss mot den verkliga impedansen och pilla med den så att tonkurvan stämmer bättre mot mätta data. Basta! tar ju inte hänsyn till konuppbrytningar, som ju typiskt ger en höjning mot högre frekvenser och man kan i princip ge ett liknade beteende genom att leka med Le och Le loss.

Det var det jag gjorde, mest för att få se baffelsteget i proportion till övriga vareabler. Dock påverkar man ju inte endast avrullningen uppåt utan även avrullningen neråt (i basen). Efter att ha testat runt lite så tror jag faktiskt att det kan bli en rätt rolig högtalare av det. Om man kollar den sista simuleringen och tillverkarens mätdata så bör jar simuleringen rulla av vid 2000 Hz ungefär där konuppbrytningen börjar.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum