Hjälp med högtalarelement till låda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

covent

Hjälp med högtalarelement till låda

Inläggav covent » 2008-08-18 15:27

Hej!

Jag har ett par gamla högtalare som jag skulle vilja plocka bort elementen och stoppa in nya och förbättra ljudet.

Idags läget sitter det ett element uppe och en bas i botten.

För min del spelar det ingen roll om det är så eller inte, jag vill försöka få ut så bra ljud som helst, jag kan borra upp större hål eller byta ut för att få mindre hål om det behövs

Vad rekomenderar Ni för elementen, ni kanske kan ge förslag på lite olika kombinationer (prisklasser)

Högtalar lådan är cylinder konisk jag har bifogat ett kort på

Information om lådan

Toppen:
Omkrekts: 59cm
Radie: 9.4cm

Botten:
Omkrets: 73cm
Radie: 11.6cm

Den är 30cm mellan toppen och botten (med andra är lådan 30cm hög)

Jag har räknat ut att volymen är 10liter (10.4L)

[img]http://www.kittylittermp3.se/pics/speaker.jpg[/img]

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-18 15:58

det var verkligen en riktigt fin liten låda du hade, lyckosta dig

angående element har jag svårt att ge råd, är lådvolymen uppdelad eller är det en gemensam volym?

själv skulle jag nog prova med en uppåtriktad koaxial och plugga botten

Bild
Bikinitider

covent

Inläggav covent » 2008-08-18 16:02

[quote="celef"]det var verkligen en riktigt fin liten låda du hade, lyckosta dig

angående element har jag svårt att ge råd, är lådvolymen uppdelad eller är det en gemensam volym?

själv skulle jag nog prova med en uppåtriktad koaxial och plugga botten
[/quote]

Ja lådan är fin, hittade de på tradera för typ 100kr. Köpte för jag gillar 60-tal och den skulle passa perfekt med mina andra teakmöbler

Jag vet inte om lådan är delad eller inte, jag kan kolla upp det senare idag.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-18 18:18

Om du ska använda de här som dina "huvudhögtalare" så tycker jag att du ska satsa på kvalitet. Det kostar några kronor men resultatet blir ju därefter, dvs bättre!

Med en så liten lådvolym tror jag att du ska skippa en nedåtriktad bas och koncentrera dig på en bra lösning uppåt. Det går ju att göra på lite olika sätt (minst två som jag kommer på).

1. Bas/mellan som sänks ner i toppen. Diskant på kanten riktad framåt.

2. Fullregister/Coax-element nedsänkt med ett galler över.

Tycker nog att alternativ 2 känns mest gångbart då det går att få snyggt med ett diskret galler över. En radie på 9,4 ger en diameter på 18,4 - ett sånt här element kanske skulle passa?

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=5814

Här finns helt nya mätningar om du bläddrar ner lite på sidan:

http://www.zaphaudio.com/blog.html

Det finns de som byggt med det här elementet tidigare. Ett par exempel:

[url]http://www.ele.tut.fi/~artoko/audio/speakers/coax/coaxial%
20measurements.html[/url]

http://www.humblehomemadehifi.com/USB.html

När man monterar elementen uppåtriktade får man nog anpassa filtret lite för att få ett hyggligt rakt direktljud. Du vill väl inte möblera med dem mitt i rummet (även om de är bra fräcka i designen). Man skulle kunna tänka sig att ställa dem nära en vägg med en absorbent klädd i ett fräckt tyg (op?) bakom. :wink:

/Jocke

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-18 19:57

Det verkar vara en mindre variant av SEAS Konett,och det syns också på den uppåtriktade diskanten att det är en SEAS.Det har suttit en liten "mössa" ovanpå.
http://home.online.no/~jandors/seas_galleriet.html
Jag skulle nog inte byta ut elementen i den här.Ungefär som att sätta i en Volvomotor i en SAAB.Lite av helgerån är det nog.Och börjar man såga hål,ja då...Men det är ju min personliga åsikt.Andra kan ju tycka annorlunda.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-08-18 20:28

Något av elementen som används i den här högtalaren fungerar nog bra att montera uppåt. :)

Seas verkar det vara också, så då håller du ju dig till märket i alla fall. Riktigt snygga lådor, för övrigt. :)
Back in black!

covent

Inläggav covent » 2008-08-18 21:38

rolfzetterberg skrev:Det verkar vara en mindre variant av SEAS Konett,och det syns också på den uppåtriktade diskanten att det är en SEAS.Det har suttit en liten "mössa" ovanpå.
http://home.online.no/~jandors/seas_galleriet.html
Jag skulle nog inte byta ut elementen i den här.Ungefär som att sätta i en Volvomotor i en SAAB.Lite av helgerån är det nog.Och börjar man såga hål,ja då...Men det är ju min personliga åsikt.Andra kan ju tycka annorlunda.

Jag är bara ute efter att behålla designen/ytredelen, inutti spelar ingen roll, jag tänkte inte borra hål i teaken.

Min lägenhet är 60-tals designad med danskdesignade möbler och denna låda skulle passa utmärkt i min lgh, därav struntar jag i vad det sitter för element/delninsfilter, bara jag får bra ljud och jag inte förstör själva teak-konen.

Så om du trycker det är helgerån så. sorry, jag är ute efterformen, inte efter själva värdet i att det är seas

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-18 23:06

Kolla mitt inlägg ovan- ett element som gjort för att tillfredsställa dina önskemål! :wink:

/J

covent

Inläggav covent » 2008-08-18 23:09

Jocke skrev:Kolla mitt inlägg ovan- ett element som gjort för att tillfredsställa dina önskemål! :wink:

/J

Tack för ditt inlägg, (tack alla andra så klart)
Jag har kollat upp, betyder det att jag bara behöver det elementet, inte någon bas?

Behöver jag något delningsfilter?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-18 23:28

En coax är en 2-vägs fullrange. Du behöver filter. Det är inte lätt att säga exakt hur det ska utformas då elementen i de föreslagna konstruktionerna är utformade för traditionella högtalare.

Det finns naturligtvis ingen lösning som är direkt applicerbar på dina burkar. Sånna är ju inte så vanliga. Du får vara beredd att jhobba lite och sätta dig in i sakernas tillstånd om du ska göra något annat av de här! Annars kanske det är bättre att renovera?

/J

covent

Inläggav covent » 2008-08-18 23:32

Jocke skrev:En coax är en 2-vägs fullrange. Du behöver filter. Det är inte lätt att säga exakt hur det ska utformas då elementen i de föreslagna konstruktionerna är utformade för traditionella högtalare.

Det finns naturligtvis ingen lösning som är direkt applicerbar på dina burkar. Sånna är ju inte så vanliga. Du får vara beredd att jhobba lite och sätta dig in i sakernas tillstånd om du ska göra något annat av de här! Annars kanske det är bättre att renovera?

/J

Jag lägger gärna tid osv på att få det bra (eller så bra som möjligt så klart), Det är det att jag kan inget om högtalare eller teknik (pluggar industridesign på konstfack)

hittade detta på hifi kits sida om högtalaren

"Seas T18RE coax är lösningen på en installationshögtalare för riktig High-endlyssning. Till denna coaxialhögtalare finns det ett speciellt framtaget filter av mycket hög kvalitet samt specialdesignade galler som passar perfekt och ger en otroligt ög finish.
En av fördelarna med detta element är att dom två enheterna har exakt samma akustiska centrum."

Så det filtret dom pratar om är inget för mig eftersom min låda inte är en klassisk låda?

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-18 23:48

Covent,det är bra att du är rädd om designen och lådan.Där är vi helt överens!

covent

Inläggav covent » 2008-08-18 23:51

rolfzetterberg skrev:Covent,det är bra att du är rädd om designen och lådan.Där är vi helt överens!

jag skulle aldrig förstöra det yttre, eller borra hål, såga så lådan inte ser ut om den gjorde när jag fick den.

Jag vill bara göra så det låter bra, för nu låter det inte bra, inte ens i närheten av bra

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-19 00:11

Bra!
Vi har lite av ett grundproblem här-det är inte säkert att du kommeratt gilla ljudet ens med moderna element.En vanlig framåtriktad och en uppåtriktad rundstrålare låter totalt olika även med samma element.Ett enkelt test är ju att ta en modern liten låda,lägga den på något så den kommer upp en bit från golvet,vända den uppåt och lyssna.Kostar inget,men kan ge en ungefärlig ide om ljudkaraktären du kommer att få om du byter element.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 09:53

jag skulle även kolla upp billigare bilkoaxialer, lådformen är inte helt optimal för välljud, och bilkoaxialer brukar ha diskanten monterad på lite annat sätt än det där seas-elementet vilket kan ge fördelar i din konstruktion, ibland är diskanten t o m vridbar så riktningen kan ändras för att få ett klarare ljud, jag tror dls har lämpliga element med färdiga filter, kanske även monacor
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 10:11

celef skrev:jag skulle även kolla upp billigare bilkoaxialer, lådformen är inte helt optimal för välljud, och bilkoaxialer brukar ha diskanten monterad på lite annat sätt än det där seas-elementet vilket kan ge fördelar i din konstruktion, ibland är diskanten t o m vridbar så riktningen kan ändras för att få ett klarare ljud, jag tror dls har lämpliga element med färdiga filter, kanske även monacor

Tangband har visst kommit med en coax!

/J

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 10:21

just det, jag såg nån mätning i k+t men kommer nu inte ihåg resultatet

finns det ännu nån försäljare av tanband-element i sverige?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 10:55

celef skrev:just det, jag såg nån mätning i k+t men kommer nu inte ihåg resultatet

finns det ännu nån försäljare av tanband-element i sverige?

Ingen aning! Varför köpa dom i S om det inte finns någon försäljare? :roll:

/J

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 15:55

det är väl smaksak, jag tycker är det är smidigare att handla från svenska handlare
Bikinitider

covent

Inläggav covent » 2008-08-19 15:56

heter de Tanband eller Tangband?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 15:57

tangband ska det vara, brukar kallas för tb-speakers oxå har jag sett
Bikinitider

Återgå till DIY-forum